IT-AT-stranke-izbori-manjine IT-18. IX.-REPUBBLICA- KORUŠKA I HAIDER ITALIJALA REPUBBLICA18. IX. 1999.Koruška, nova desnica populista Haidera"Ma kakve gomile iz nacističkih pivnica. Skupovi austrijske desnice danas se održavaju uz
plišane medvjediće i medovinu, miriše na Sachertorte i odzvanjaju preljubaznim 'Entshculdigen', oprostite. Kako bi se shvatilo kome naginju savezni izbori 3. listopada, treba doći u Korušku, na periferiju Alpa, u jedinu pokrajinu gdje vlada populistička desnica, putovati ovom pomalo slovenskom, pomalo seljačkom Austrijom gdje vlada jedno 'strašilo' zvano Jorg Haider. (...)Tražiš Adolfova unuka, no na skupovima se tragovi staroga ksenofobičnog vuka, koji uznemiruje pola Europe, pozorno prikrivaju. (...) Podalpska masa plješće, djevojke u minisuknjama dijele čokoladna srca, plavi mladići paze na djecu.Ova uredna i ekstatična masa, dijete nekog manje važnog svijeta, minisuknje i torta od meda, kažu samo to da sudbina socijaldemokratske Austrije ovisi o jednoj Desnoj 'anomaliji' zvanoj Koruška. Također ti kažu da ova Europa Ljevica mora računati na mnoge 'anomalije' poput Bavarske ili švicarskih provincija, ili
ITALIJA
LA REPUBBLICA
18. IX. 1999.
Koruška, nova desnica populista Haidera
"Ma kakve gomile iz nacističkih pivnica. Skupovi austrijske
desnice danas se održavaju uz plišane medvjediće i medovinu, miriše
na Sachertorte i odzvanjaju preljubaznim 'Entshculdigen',
oprostite. Kako bi se shvatilo kome naginju savezni izbori 3.
listopada, treba doći u Korušku, na periferiju Alpa, u jedinu
pokrajinu gdje vlada populistička desnica, putovati ovom pomalo
slovenskom, pomalo seljačkom Austrijom gdje vlada jedno 'strašilo'
zvano Jorg Haider. (...)
Tražiš Adolfova unuka, no na skupovima se tragovi staroga
ksenofobičnog vuka, koji uznemiruje pola Europe, pozorno
prikrivaju. (...) Podalpska masa plješće, djevojke u minisuknjama
dijele čokoladna srca, plavi mladići paze na djecu.
Ova uredna i ekstatična masa, dijete nekog manje važnog svijeta,
minisuknje i torta od meda, kažu samo to da sudbina
socijaldemokratske Austrije ovisi o jednoj Desnoj 'anomaliji'
zvanoj Koruška. Također ti kažu da ova Europa Ljevica mora računati
na mnoge 'anomalije' poput Bavarske ili švicarskih provincija, ili
sa Savojom, ili Lombardijom i Venetom. Daje ti na znanje da će se
Rim, Berlin, Pariz, i Beč morati suočiti s nezadovoljstvima mnogih
'periferija', i da su te periferije okupljene oko jednog velikog
središta koje se zove Alpe, katoličke i konzervativne utvrde
Kontinenta.
Koruška je samo seizmograf te utvrde koja istodobno između rijeka
Po i Dunava okuplja najveće industrijsko i poljoprivredno
bogatstvo Europske unije, a koja je na političkom planu jedna lava
Heimata i malih domovina, anticentralizama, kantonalnih ljutnja,
legizama i etničkih regionalizama čije mrmljanje promiče
pozornosti prijestolnica koje su oglušile zbog euro bubnja. (...)
Poput svih popoulista, Haider ne odgovara na probleme nego na
strahove. A strahova ovdje nalazi koliko hoće. Austrijanci nemaju
samo zajedničke fobije: ilegalni useljenici, porezi, komunisti
koji jedu djecu. Imaju i onih posebnih. Za razliku od Nijemaca, nisu
se obračunali s krivnjama nacizma. Prave se da su ga pretrpjeli,
izokreću karte povijesti, misle da je Hitler Nijemac, a Beethoven
Austrijanac. Posebno se Koruška pravi da nema veze s time, nakon što
je 1938. bila 'regija koja se najviše oduševila njemačkom
aneksijom'. Kao što podsjeća Florian Kronbichler iz južnotirolskog
tjednika 'FF', postoji 'blok pamćenja', potican državnim interesom
u vrijeme hladnoga rata koji je spriječio rađanje denacifikacije.
No ima i drugih stvari. Koruška je jedino mjesto u Europi gdje riječ
'Sloboda', na koju se poziva Haiderova stranka, ne znači
oslobođenje od nacizma. Ovdje ima drugi smisao: etnički. 1921. pola
je pokrajine moralo uzeti oružje kako je ne bi priključila
Jugoslavija. Od tada je to za čovjeka iz Koruške 'oslobodilački
rat', a ne onaj partizanski dvadeset godina kasnije. U cijeloj
Koruškoj postoji samo jedan spomenik Otporu: postavila ga je
slovenska manjina, a vlada, premda socijalistička, nikada se nije
udostojila da ga posjeti. (...)
No Koruška je granični slučaj. Ovdje nisu dovoljna samo zanijekana
i podijeljena sjećanja. Tomu se pridodaje jedno druga
komplikacija: 'žestoka pripadnost' onih, u prvom redu Slovenaca,
koji su bili germanizirani u zamjenu za poboljšanje društvenog
položaja. Prepoznaju se po imenima koja su njemačkija od njemačkih,
Siegfried, Reinhold, povezanim sa slavenskim prezimenima. Zna se
da 'preobraćenici' moraju iskazati veću vjernost od drugih svojoj
vjeri, a u našem su slučaju postali supernijemci, čak su se učlanili
u hipernacionalistički 'Heimatdienst'. Jedno istraživanje
klagenfurstkog sveučilišta pokazuje nevjerojatnu stvar: prije
deset godina većina Haiderovih pristaša imala je slovensko
prezime.
'Ratne traume, zamršenost identiteta i predrasude', Nijemac Klaus
Otto Meier, sada na klagenfurtskom sveučilištu, dokazuje u jednoj
knjizi ovog naslova, kako psihologija ima glavnu ulogu u graničnim
političkim situacijama. Otuđenja stvaraju nesigurnost, dakle
strah, dakle potrebu za neprijateljima i nekim jakim čovjekom koji
će se s njima suočiti. Posvuda, kako u Alpama, tako i na Balkanu.
Jugoslavenski su psihijatri to savršeno shvatili, i rat pokrenuli
upravo u u 'izmiješanim' zemljama, krajinama, starim pograničnim
područjima habsburške granice. U Koruškoj, što znači upravo
krajina, bio je dovoljan jedan vještac-naučnik da u trenu donese
dijagnozu", piše Paolo Rumiz.