RU-US-REFORME-Vlada-Diplomacija-Bankarstvo US 8.IX. NYT ODGOVORNOST MMF U RU SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES8. IX. 1999.Pozivanje MMF-a na odgovornost"Ministar financija Lawrence Summers razborito je pozvao na reviziju MMF-ovih
zajmova Rusiji prije nego bude potraćena još veća količina novca. MMF-ovi programi bili su neuspješni - radi se o mješavini nesposobnosti i zanemarivanja prljave korupcije u Rusiji", piše Jeffrey D. Sachs, direktor Centra za međunarodni razvoj u Harvardu i gospodarski savjetnik mnogih zemalja u razvoju. Od prosinca 1991. do siječnja 1994. bio je savjetnik ruske vlade."Evo nekih pitanja na koja bi ministarstvo financija i kongres trebali imati odgovore prije nego nastavimo s davanjem zajmova.Prvo, zašto je MMF zažmirio na prijelaz naftnih i plinskih kompanija u ruke prisnih prijatelja ruske vlade? Mnogo se pisalo, primjerice, o tome da su veliki udjeli u Gazpromu, ruskom naftnom monopolu, 1994. - 1995. jeftino prepušteni saveznicima Viktora Černomirdina, tadašnjega premijera, uz trošak od milijarda (ili čak desetak milijarda) dolara za rusku vladu.Još su milijarde dolara zapravo bačene u vjetar, pod okom javnosti, godine 1995. u jednako sumnjivim dogovorima o 'zajmovima za
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
8. IX. 1999.
Pozivanje MMF-a na odgovornost
"Ministar financija Lawrence Summers razborito je pozvao na
reviziju MMF-ovih zajmova Rusiji prije nego bude potraćena još veća
količina novca. MMF-ovi programi bili su neuspješni - radi se o
mješavini nesposobnosti i zanemarivanja prljave korupcije u
Rusiji", piše Jeffrey D. Sachs, direktor Centra za međunarodni
razvoj u Harvardu i gospodarski savjetnik mnogih zemalja u razvoju.
Od prosinca 1991. do siječnja 1994. bio je savjetnik ruske vlade.
"Evo nekih pitanja na koja bi ministarstvo financija i kongres
trebali imati odgovore prije nego nastavimo s davanjem zajmova.
Prvo, zašto je MMF zažmirio na prijelaz naftnih i plinskih
kompanija u ruke prisnih prijatelja ruske vlade? Mnogo se pisalo,
primjerice, o tome da su veliki udjeli u Gazpromu, ruskom naftnom
monopolu, 1994. - 1995. jeftino prepušteni saveznicima Viktora
Černomirdina, tadašnjega premijera, uz trošak od milijarda (ili
čak desetak milijarda) dolara za rusku vladu.
Još su milijarde dolara zapravo bačene u vjetar, pod okom javnosti,
godine 1995. u jednako sumnjivim dogovorima o 'zajmovima za
udjele', najviše u naftnim kompanijama. Zašto se - u ruskom kao i u
američkom tisku - o tim sumnjivim dogovorima nisu pojavili napisi
koji bi nekog potaknuli na istragu, dok je MMF izdvajao milijarde
dolara za Rusiju i neumjereno hvalio Černomirdina kao
prijateljskog partnera u reformi?
Drugo, jesu li MMF ili druge agencije razmotrile ostale tvrdnje o
korupciji na visokom nivou? Primjerice, Švicarska istražuje
optužbe ruskih tužitelja o mogućim nezakonitim isplatama švicarske
građevinske kompanije Mabetex dužnosnicima Kremlja, radi
dobivanja ugovora s Rusijom.
Treće, zašto je MMF posudio 11,2 milijardi dolara Rusiji u srpnju
1998., uoči valutnog sloma zemlje? Dobar dio toga novca završio je u
inozemstvu, potraćen u beskorisnoj obrani precijenjene valute.
Prema uvjetima toga zajma, ruske pričuve trebale su narasti za
nekoliko milijarda dolara. Zapravo, pričuve su izrazito pale, što
je odraz velikog otjecanja kapitala. Jesu li zajam zapovijedili
visoki ruski insideri? Ili američki ulagači, u želji da izbjegnu
gubitke koje bi neizbježna devalvacija donijela? Ili je to
jednostavno odraz još jedne krive procjene MMF-a?
Četvrto, zašto članice vlade MMF-a nisu pozvale na vanjsku reviziju
djelotvornosti programa MMF-a u Rusiji? Na posljetku, MMF je od
samog početka svog uključenja 1991. činio velike pogrješke.
Razmotrite samo jedan primjer. Bilo je veoma pogrješno odgoditi
uvođenje nove ruske valute nakon sloma Sovjetskoga Saveza. Ta je
pogrješka odgodila kraj visoke inflacije u Rusiji, što je
razljutilo javnost i pridonijelo otpuštanju reformista iz ruske
vlade krajem 1992. Davna povijest, čovjek bi mogao reći, osim što je
dužnosnik zadužen za MMF-ov ruski program 1992., John Odling-Smee,
i danas na tom položaju.
Peto, kako se možemo osloniti na organizaciju koja nakon desetljeća
stalnih neuspjeha propušta provesti strukturalne promjene?
Primjerice, MMF-ov izvršni odbor navodno je pas čuvar agencije, no
dokumentima ga opskrbljuje upravo MMF-ovo osoblje, pa stoga
raspolaže nepotpunim informacijama.
MMF, naravno, želi ograničiti svaku reviziju na usko pitanje: je li
ruska središnja banka zlorabila njihov novac? Dužnosnici kažu da
istraga koju je MMF započeo u ponedjeljak nije povezana s tvrdnjama
da su Rusi nezakonito skrenuli MMF-ov novac u Bank of New York.
Ministarstvo financija i Kongres trebali bi ustrajati na mnogo
široj reviziji. MMF-ovi su programi propali - uz golem trošak za
ruski narod i, konačno, za globalnu sigurnost.
Mnoge vrste inozemnih ustanova koje djeluju u Rusiji suočile su se s
pitanjem korupcije. Godine 1995., više od godinu dana nakon što sam
dao ostavku na mjesto ruskog savjetnika, postao sam direktor
sveučilišnog programa koji je uključivao desetke inozemnih
savjetodavnih aktivnosti, uključujući i ruski projekt. Kad sam
primio informaciju koja se tiče poštenja pojedinaca uključenih u
ruski projekt, brzo sam je zatvorio. Kad postoji samo naznaka
korupcije, važno je djelovati brzo i otvoreno.
Ruska je reforma morala biti teška. Sovjetski sustav učinio je
ljude siromašnima, razjedinjenima, zbunjenim žrtvama sustavne
okrutnosti i korupcije. U ruskoj vladi, posebno nakon što su 1992. i
1993. reformisti izgurani sa stvarne vlasti, prevladavaju
reciklirani komunisti, uključujući špijunskoga majstora poput
bivšeg premijera Jevgenija Primakova.
Zapadna je politika, u svakom slučaju, postigla važne uspjehe:
Rusija je ostala mirna prema ostatku svijeta, i živi u mnogo većoj
slobodi nego ikada prije u svojoj povijesti.
Clintonova vlada tu ima zasluga. No metež u Rusiji i nepotrebni
troškovi za ovaj naraštaj Rusa bili su golemi; opasnosti su još
uvijek velike. Zapad je mogao učiniti mnogo više da poveća izglede
za uspješnu reformu."