YU-S-DEMOKRACIJA-Ljudska prava-Izbjeglice/prognanici-Nemiri/sukobi/ratovi ESP/MUNDO/23.8./SADAKO OGATA: NESIGURAN SVIJET ŠPANJOLSKAEL MUNDO23. VIII. 1999.Nesiguran svijet"Ako biti siguran znači živjeti bez straha od zlostavljanja,
progona ili smrti i bez siromaštva koji ograničavaju životni izbor tolikih ljudi, većina svjetskoga stanovništva danas ne živi u sigurnosti", piše Sadako Ogata.Upozoravajući da pola stoljeća poslije osnivanja UN-a, glavni cilj izražen u njegovoj povelji (čuvanje međunarodnoga mira i sigurnosti) nije ostvaren, Sadako Ogata napominje da je danas, ipak, "zahvaljujući dekolonizaciji, nestanku željezne zavjese i demokratizaciji, za mnoge stvoren sigurniji svijet. No, mračne sjene i dalje prekrivaju svijet zbog sukoba poput onih na Balkanu, u afričkim predjelima Velikih jezera ili u Afganistanu.U sljedećem će stoljeću zadaća biti čuvanje država, ali i ljudi. Fraza 'sigurnost čovjeka' može značiti sve i ništa. Međunarodni je zakon ne definira, ali ona nudi korisnu dopunu zaštiti izbjeglica koja se čvrsto ukorijenila u međunarodnom pravnom sustavu.Izbjeglice i prognanici u granicama svoje države očito su pokazatelj ljudske nesigurnosti. Većina današnjih najvećih
ŠPANJOLSKA
EL MUNDO
23. VIII. 1999.
Nesiguran svijet
"Ako biti siguran znači živjeti bez straha od zlostavljanja,
progona ili smrti i bez siromaštva koji ograničavaju životni izbor
tolikih ljudi, većina svjetskoga stanovništva danas ne živi u
sigurnosti", piše Sadako Ogata.
Upozoravajući da pola stoljeća poslije osnivanja UN-a, glavni cilj
izražen u njegovoj povelji (čuvanje međunarodnoga mira i
sigurnosti) nije ostvaren, Sadako Ogata napominje da je danas,
ipak, "zahvaljujući dekolonizaciji, nestanku željezne zavjese i
demokratizaciji, za mnoge stvoren sigurniji svijet. No, mračne
sjene i dalje prekrivaju svijet zbog sukoba poput onih na Balkanu, u
afričkim predjelima Velikih jezera ili u Afganistanu.
U sljedećem će stoljeću zadaća biti čuvanje država, ali i ljudi.
Fraza 'sigurnost čovjeka' može značiti sve i ništa. Međunarodni je
zakon ne definira, ali ona nudi korisnu dopunu zaštiti izbjeglica
koja se čvrsto ukorijenila u međunarodnom pravnom sustavu.
Izbjeglice i prognanici u granicama svoje države očito su
pokazatelj ljudske nesigurnosti. Većina današnjih najvećih
sukoba, poput ovoga na Kosovu, događa se unutar granica države, a ne
između država. Tragično je to što premještanje cijelih skupina
ljudi u takvim sukobima nije usputni događaj nego njihov stvarni
cilj.
Kakvim sredstvima za zaštitu sigurnosti ugroženih ljudi u takvom
kontekstu raspolaže međunarodna zajednica?
Nažalost, iskustvo je pokazalo da blaga sredstva, sama po sebi, ne
mogu spriječiti sukob. Na Kosovu je tisuću nenaoružanih promatrača
OESS-a, zaduženih za nadzor provedbe sporazuma koji su Holbrooke i
Milošević sklopili u listopadu 1998., pokušalo hrabro obaviti
zadaću, ali nisu mogli zaustaviti sukob.
Ni stroge mjere - znači odlučna vojna intervencija - nisu nužno
djelotvornije od blagih. Savršena vojna tehnologija i rat ne mogu
riješiti sukobe među zajednicama koje su stotinama godina živjele
zajedno - odvojene, ali povezane. (...)
Međutim, ako je prekasno za suočavanje s temeljnim uzrocima
današnjih sukoba kad bombe već počnu padati, zašto međunarodna
zajednica dopušta da sukobi tinjaju sve do onog trenutka kad se mir
više ne može doseći ni jakim ni slabim sredstvima?
Demokracija, kao sredstvo ublažavanja i rješavanja sukoba, snažan
je i privlačan prijedlog. Ali nije vjerojatno da će demokracija
sama, bar ne kratkoročno, moći smiriti onu vrstu napetosti koje
uzrokuju većinu današnjih nesigurnih situacija, znači, etničko i
vjersko suparništvo, sukobe oko zemlje i vode ili one izazvane
dubokim društvenim razlikama.
Zapravo, krhka demokracija koja se često pojavljivala poslije
raspada kolonijalnih ili komunističkih sustava može biti put kojim
nove napetosti izbijaju na površinu i izazivaju sukobe.
Demokracija jača osjećaj vlasništva naroda nad zajedničkim
dobrima. U jakim demokratskim sustavima, taj osjećaj građanima
pomaže u razvoju osjećaja odgovornosti. U krhkim demokracijama, on
često vodi do poistovjećivanja građana s jednom društvenom,
vjerskom ili etničkom skupinom koja se suprotstavlja drugima. Zato
sukobi među zajednicama mogu biti rezultat nepotpunoga ili
iskrivljenog razvoja demokracije.
Jedno je jasno: mehanizmi rješavanja sukoba moraju biti u skladu sa
situacijom protiv koje se moraju boriti. Nije riječ samo o
sprječavanju rata nego i o uspostavi trajnoga mira i sprječavanju
izbijanja novih sukoba.
Za one koji žive na industrijski razvijenom Sjeveru, nesigurnost je
češće iznimka nego pravilo. Postoji, svakako, u obliku siromaštva,
bolesti, zločina pa čak i terorizma, iako je to ograničena pojava.
ali u mnogim dijelovima svijeta, recimo u Afganistanu, Sierra
Leoneu ili, do nedavno, na Kosovu, nesigurnost je norma.
Izgradnja mira odmah poslije sukoba krhka je karika u međunarodnom
sustavu. Između hitne humanitarne pomoći nužne tijekom nekog
sukoba i početka ozbiljne i dugoročne pomoći u razvoju kad rat
završi, postoji velika pukotina. Ako međunarodna zajednica
ozbiljno želi trajno pojačati sigurnost ljudi, mora osigurati više
sredstava koja bi popunila tu pukotinu. No, problem se ne rješava
samo novcem. Za izgradnju mira nužno je pomirenje, a to
podrazumijeva politički i društveni proces.
Podijeljene zajednice moraju prihvatiti miran suživot. Budući da
ih na to ne možemo prisiliti, ključ sigurnoga društva uglavnom leži
u stvaranju uvjeta koji će sukobljene strane navesti na to da ga
prihvate", piše Sadako Ogata, Visoka povjerenica UN-a za
izbjeglice.