HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 141 - 22. SRPNJA 1999. GLAS AMERIKE - VOA21. VII. 1999.Nina Bang-Jensen, pravna savjetnica Međunarodne koalicije za pravdu: 'Hrvatska riskira da image moderne europske države zamijeni statusom
zemlje odmetnice'. Prilog Mirjane Dedaić"Glavna tužiteljica Međunarodnog suda za ratne zločine Louise Arbour izjavila je jučer u Zagrebu da će najvjerojatnije zatražiti od predsjednika suda da o nedovoljnoj suradnji Hrvatske s Haaškim sudom izvijesti Vijeće sigurnosti Ujedinjenih naroda. Naime, odluku da ne dostavi dokumente koje sud traži od Hrvatske, ministar pravosuđa Zvonimir Šeparović obrazlaže pitanjem nacionalnih interesa, dok neizručivanje Mladena Naletilića Tute i Vinka Martinovića Štele opravdava činjenicom da protiv njih nije završen sudski postupak u Hrvatskoj. Za komentar smo zamolili Ninu Bang-Jensen, pravnu savjetnicu Međunarodne koalicije za pravdu, nevladine udruge koja lobira za kažnjavanje ratnih zločinaca. 'Bilo je očito da je tužiteljica Arbour vrlo razočarana ponašanjem hrvatske vlade i riječima hrvatskih dužnosnika. Strategija hrvatske vlade je, čini se, usmjerena na odgađanje istrage koju provodi Tribunal', kaže gospođa Bang-Jensen, te dodaje da bi Hrvatsku moglo puno koštati ako ovaj slučaj dođe do Vijeća
GLAS AMERIKE - VOA
21. VII. 1999.
Nina Bang-Jensen, pravna savjetnica Međunarodne koalicije za
pravdu: 'Hrvatska riskira da image moderne europske države
zamijeni statusom zemlje odmetnice'. Prilog Mirjane Dedaić
"Glavna tužiteljica Međunarodnog suda za ratne zločine Louise
Arbour izjavila je jučer u Zagrebu da će najvjerojatnije zatražiti
od predsjednika suda da o nedovoljnoj suradnji Hrvatske s Haaškim
sudom izvijesti Vijeće sigurnosti Ujedinjenih naroda. Naime,
odluku da ne dostavi dokumente koje sud traži od Hrvatske, ministar
pravosuđa Zvonimir Šeparović obrazlaže pitanjem nacionalnih
interesa, dok neizručivanje Mladena Naletilića Tute i Vinka
Martinovića Štele opravdava činjenicom da protiv njih nije završen
sudski postupak u Hrvatskoj. Za komentar smo zamolili Ninu Bang-
Jensen, pravnu savjetnicu Međunarodne koalicije za pravdu,
nevladine udruge koja lobira za kažnjavanje ratnih zločinaca.
'Bilo je očito da je tužiteljica Arbour vrlo razočarana ponašanjem
hrvatske vlade i riječima hrvatskih dužnosnika. Strategija
hrvatske vlade je, čini se, usmjerena na odgađanje istrage koju
provodi Tribunal', kaže gospođa Bang-Jensen, te dodaje da bi
Hrvatsku moglo puno koštati ako ovaj slučaj dođe do Vijeća
sigurnosti, što je gospođa Arbour najavila u tijeku posjeta
Zagrebu. 'To je vrlo ozbiljan korak. To bi značilo da glavna
tužiteljica prijavi Vijeću sigurnosti da hrvatska vlada ometa ili
uzrokuje odgađanje istrage međunarodnog suda. S obzirom da
hrvatska vlada, kao članica međunarodne zajednice i Ujedinjenih
naroda, ima obvezu da poštuje odredbe suda, Vijeće sigurnosti ima
pravo nametnuti sankcije Hrvatskoj'.
'U početku bi te sankcije bile samo verbalne prirode', vjeruje Nina
Bang-Jensen. 'Prvo bi Vijeće donijelo rezoluciju kojom bi se
Hrvatskoj uputilo kritiku zbog tog čina i zatražilo od vlade da se
odmah pokori odredbama i traženjima Međunarodnog suda. Ako ni tada
hrvatska vlada ne bi surađivala, postoji niz sredstava na
raspolaganju Vijeću sigurnosti. Naprimjer, davanje Hrvatskoj
istog statusa odmetničke zemlje kakav ima Jugoslavija, što bi išlo
na uštrb vanjske trgovine i bilo kakve gospodarstvene pomoći, a to
bi se općenito vrlo loše odrazilo na status Hrvatske u međunarodnim
financijskim institucijama kao i na odnose Hrvatske s drugim
zemljama', kaže gospođa Bang-Jensen.
Hrvatski ministar pravosuđa Šeparović obrazložio je da se dvojica
osumnjičenika ne mogu izručiti, jer im se u Hrvatskoj sudi za druge
zločine. Kakav to utjecaj može imati na odluku da se ignorira zahjev
Haaškog suda, upitali smo Ninu Bang-Jensen, pravnu savjetnicu
Međunarodne koalicije za pravdu. 'Bez obzira sudi li im se za iste
zločine, ili za neke druge, Tribunal ima takozvani prioritet u
jurisdikciji. To znači da međunarodni sud može u bilo kojem
trenutku zatražiti izručenje pojedinaca. Prilikom osnivanja
Tribunala, Vijeće sigurnosti je dobro pazilo da Sud dobije
prioritet u jurisdikciji. To znači da sve pojedinačne vlade moraju
prvo poštovati zahtjeve Međunarodnog suda, a odluke svojih sudova
staviti u drugi plan. Osim toga, međunarodni sud za ratne zločine
sudi za djela po opsegu daleko šira - to su genocid, zločini protiv
čovječnosti, mučenja, napadi na ljude zbog njihove nacionalnosti
ili etničke pripadnosti, i tako dalje. A takve su optužnice daleko
jače od, naprimjer, optužnice za ubojstvo'. Odluka da dvojicu
osumnjičenika - Vinka Martinovića Štelu i Mladena Naletilića Tutu -
ne izruči Međunarodnom sudu za ratne zločine, te da sudu uskrati
dokumente važne za istragu, svakako nije u interesu Hrvatske,
smatra Nina Bang-Jensen. Hrvatska tako samo gubi na imageu moderne
europske države, a dobiva izgled odmetničke zemlje'.
Nedavno je u Den Haagu odlučeno da se bosansko-jugoslavenski
oružani sukob tretira kao međunarodni, a ne više građanski rat .
Nina Bang-Jensen kaže da će biti zanimljivo pratiti kako će se ta
odluka odraziti na suđenja onima koji su osumnjičeni za djela
počinjena u sukobu u Hrvatskoj, s obzirom da rat u Hrvatskoj nije
uključen u tu karakterizaciju. Ipak, gospođa Bang-Jensen naglašava
da je važnost odluke u tome da su se prvi put na Međunarodnom sudu
istaknuli kriteriji za razlikovanje građanskog od međunarodnog
rata. Ako su zločini počinjeni u međunarodnom sukobu, više se
pozornosti na suđenju poklanja napadima na civile, koje u tom
slučaju štiti Ženevska konvencija. Premda ima neizravan utjecaj, i
ne rješava pitanje kvalifikacije rata u Hrvatskoj, ta
specifikacija predstavlja standarde koje tužiteljica može
uporabiti prilikom podnošenja optužnice za događaje u Hrvatskoj.
'Želim svakako naglasiti', kaže gospođa Bang-Jensen 'da
tužiteljica nema pravo odlučivati je li neka akcija, kao naprimjer
Oluja, bila pravedna, već jedino jesu li pojedinci na objema
stranama vodili rat prema zakonima vođenja rata, i upravo to je ono
što nastoji učiniti. Pritom je jasno dala na znanje da bilo tko može
biti optužen, ako je naređivao ili nije spriječio zlostavljanja
civila'".
***
Račan na međunarodnoj konferenciji europskih socijalista o Balkanu
Prilog Željka Matića
Na poziv Rudolfa Scharpinga, predsjednika Stranke europskih
socijalista, Ivica Račan, predsjednika SDPH govorit će na
dvodnevnoj međunarodnoj konferenciji o Balkanu, koja se održava
uoči potpisivanja Sporazuma o stabilnosti u Beču 22. i 23. srpnja.
Na konferenciji, u organizaciji europskih socijalista, govorit će,
između ostalih, predsjednici Finske, Slovenije i Crne Gore, te
premijer Grčke i kancelari Austrije Viktor Klima i Njemačke Gerhard
Schroeder, s kojim će se Račan u odvojenom razgovoru i sastati.
Najavljen je i dolazak glavnog tajnika NATO-a Javiera Solane te
gospode Westendorpa, Robina Cooka i Franza Vranytzkog.
S obzirom da se službena hrvatska politika s dosta opreza odnosi
prema Sporazumu o stabilnosti, upitali smo gospodina Račana, kakav
je njegov stav i stav njegove stranke o predloženom sporazumu. 'Što
se tiče mog osobnog stava i stava moje stranke - mi imamo pozitivni
odnos prema predloženom Paktu. Neprekidno smo naglašavali da
hrvatska državna politika ne može biti samo u poziciji negativnog i
podozrivog odnosa prema različitim idejama i prijedlozima koji
dolaze iz Europe. Inzistirali smo da Hrvatska mora imati jednu
aktivnu, perspektivnu viziju svoje pozicije i svojeg doprinosa
sređivanju stanja u ovom dijelu Europe. Mi u predloženom Paktu o
stabilnosti vidimo neke dobre stvari za Hrvatsku, ukoliko Hrvatska
bude znala iskoristiti te dobre potencijale. Naime, sasvim je jasno
da je Europa zainteresirana da, ako tako mogu reći, europeizira i
ovaj dio jugoistočne Europe, koji je i te kako bio krizan i zadavao
glavobolje ne samo nama koji živimo u ovom dijelu Europe, nego i
čitavoj Europi. Ponudila je jedan pakt, kojim se želi osigurati mir
i suradnja, prije svega gospodarska, a onda i politička',
komentirao je Račan.
S obzirom da SDPH nije punopravan član Socijalističke
internacionale, kakav tretman Račan očekuje u Beču?
'Ja nastupam ravnopravno drugim govornicima šefova država,
premijera, predsjednika važnih socijaldemokratskih stranaka
Europe. Sama ta činjenica govori i o odnosu socijaldemokratske
Europe prema SDPH. Drugo, mi očekujemo i punopravno članstvo - sada
imamo konzultativno članstvo u Socijalističkoj internacionali -
već na idućem kongresu'".
Iz tiska
"'Dugoročne posljedice Kosova mogle bi biti vrlo pogubne za NATO i
sljedeći će predsjednik SAD-a morati uložiti znatne napore da bi
sanirao nastalu štetu', piše u svom komentaru u današnjem
'Washington Timesu' bivši pomoćnik državnog tajnika u
administraciji predsjednika Busha John Bolton.
Po mišljenju gospodina Boltona, političko jedinstvo Saveza
ugroženo je, poglavito, zbog nejasnog i kontradiktornog pristupa
EU-a pitanjima vanjske politike i nacionalne sigurnosti. Iako
Unija neprestano inzistira na zajedničkom sigurnosnom i obrambenom
identitetu, jasno je da to zasad nije u stanju učiniti, jer da jest
NATO više ne bi trebao postojati. Međutim, neodlučnost i
razjedinjenost Unije inficirali su i sam NATO, a to se, piše John
Bolton, demonstriralo u četiri slučaja tijekom intervencije na
Kosovu: 'Prvo je među saveznicima trajala duga rasprava o potrebi
da se za intervenciju dobije odobrenje Vijeća sigurnosti UN-a.
Zatim se pokazalo da različita politička stajališta saveznika
utječu na donošenje taktičkih vojnih odluka te da su članice EU-a
kroz kampanju često nastojale ostvariti vlastite ciljeve, nevezane
za samu intervenciju. Treće, politički čelnici Saveza upustili su
se u jetku i neprikladnu javnu debatu o mogućem upućivanju kopnenih
snaga na Kosovo. A Europljani su', piše John Bolton, 'revno
sudjelovali u toj budalastoj demonstraciji pretpostavljanja
unutarnje politike jedinstvu NATO-a. I konačno, postalo je jasno da
su glavninu tereta intervencije podnijele Sjedinjene Države te da
europski saveznici nisu spremni poduprijeti svoje tvrdnje o
uspostavljanju neovisnog sigurnosnog i obrambenog identiteta
novcem iz vlastitog džepa'.
Bivši pomoćnik državnog tajnika, John Bolton svoj komentar
završava riječima: 'Raspad NATO-a ne bi bio dobar za SAD. No, ne bi
bilo dobro niti ograničiti našu volju i sposobnost za unilateralne
akcije te bi se, stoga, ovim problemom trebalo pozabaviti što
prije'".
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
21. VII. 1999.
Pregled tiska
Sva je pozornost britanskoga tiska usmjerena prema Srednjem
istoku. 'Posjet izraelskog premijera Ehuda Baraka Washingtonu
znači novu fazu u američko-izraelskim odnosima', prenosi 'The
Financial Times' ocjenu američke državne tajnice Madeleine
Albright. Sredinom kolovoza prva žena američke diplomacije
otputovat će na Srednji istok, a kako se očekuje, njezin će posjet
obuhvatiti i Siriju. SAD bi trebale odigrati ulogu posrednika u
izraelsko-sirijskim pregovorima, piše list.
'The Times' američku odlučnost podcrtava obećanjem predsjednika
Clintona da će osobno apelirati na sirijskog predsjednika Asada da
započne mirovne pregovore s Izraelom. List smatra kako je
diplomatska ofenziva Ehuda Baraka u proteklih nekoliko tjedana
natjerala sve strane na Srednjem istoku da nanovo razmotre svoje
opcije. Mogućnost dogovora između Sirije i Izraela ne izaziva suze
radosnice u regiji. List smatra kako se Palestinci boje da bi takav
ishod samo ojačao poziciju gospodina Baraka u pregovorima s Jaserom
Arafatom. Egipat se, pak, boji da bi dolaskom predsjednika Asada na
središte pozornice Kairo izgubio položaja izuzetno važnog
američkog saveznika u arapskom svijetu. Paradoks arapsko-
izraelskog sukoba jest u tome da on često zaklanja nekoliko drugih
međuarapskih sporova, ništa slabijeg intenziteta. Gospodin Barak
tek treba shvatiti da bi mu sporazum koji mudro želi realizirati sa
Sirijom mogao ozbiljno zakomplicirati stvari drugde, zaključuje
list.
Slično promišlja i 'The Guardian', ističući kako je palestinski
čelnik Jaser Arafat zabrinut da bi Izrael sporazum s Damaskom mogao
iskoristiti kako bi otežao pregovore o konačnom rješenju
palestinskog pitanja, to jest da bi nakon eventualnog uspjeha u
sirijsko-izraelskim odnosima, gospodinu Arafatu teže bilo
pridobiti međunarodnu potporu za palestinsku stvar. Na koncu,
Palestinci, podsjeća list, nemaju mnogo iluzija o Siriji,
predsjednik je Aasad, recimo, bio izrazito nezadovoljan
sporazumima iz Osla.
'The Independent' smatra kako nema dvojbe da će Golanske visoravni
biti cijenom mira sa Sirijom, koju će Izrael morati platiti. List
pokušava naći olakotne okolnosti tom rješenju. Židovski
doseljenici na Golanskim visoravnima su, recimo, manje opsjednuti
ideologijom od onih na zapadnoj obali. Većina ih je članovima
izraelske Laburističke stranke koji bi potiho napustili područje
ako bi to bila cijena miru i sporazumu sa Sirijom. List ističe kako
je već jedan vinogradar s Golana počeo saditi lozu u Galileji kako
bi ostao u biznisu i nakon izraelskog povlačenja.
'The Times' prati posjet Kosovu čelnika Liberalnih demokrata u
odlasku Paddyja Ashdowna koji je pozvao SPC da pohodi jedno od
mjesta masakra kosovskih Albanaca te da se Albancima ispriča. Iako
Crkva nije ni na koji način sudjelovala, priznati to što se dogodilo
bio bi korak od izuzetnog značaja, izjavio je gospodin Ashdown
dodavši: 'Ako njemački kancelar može doći u Auschwitz, nema razloga
zašto pravoslavna crkva ne bi učinila sličan čin pokajanja'.
Tijekom posjeta gospodin Ashdown je upozorio kako je na UN-u da
spriječi odsklizavanje Kosova u mafijom vođenu anarhiju kakva je na
djelu u susjednoj Albaniji. On je ustrajao kako mu ni na kraj pameti
nije potkopavati ugled posebnog predstavnika UN-a za Kosova
Bernarda Kouchnera nakon što je dijelove njegove administracije
opisao katastrofalno slabima. Opetovavši kako Kosovu prijeti
kriminal iz sjeverne Albanije, gospodin je Ashdown istaknuo kako je
najbolji lijek protiv zakona anarhije na ulicama da UN što prije
dovedu svoje policijske snage u pokrajine. On je, na koncu,
predložio čelniku OVK Hasimu Taqiju da bi u znak dobre volje i
privrženosti pluralizmu u pokrajini lijepom gestom bilo ako bi OVK
dostavljao hranu i pomoć odsječenim srpskim zajednicama, čitamo u
'The Timesu'".
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
21. VII. 1999.
Europska banka za ulaganja i njezin angažman u jugoistočnoj Europi
"Europska banka za ulaganja, skraćeno EIB, sa svojim sjedištem u
Luksemburgu nakon odluke 15 ministara financija članica Europske
unije preuzela je važnu ulogu u obnovi i provedbi sporazuma za
stabilnost za jugoistočnu Europu. Međutim, malo je onih koji zaista
znaju što se krije iza kratice EIB. Prilog Bettine Burkart.
Europska banka za ulaganja osnovana je 1958. godine proizlazeći iz
rimskih ugovora prilikom osnutka Europske gospodarske zajednice.
Ona je istodobno i banka i europska institucija. Njezina prvotna
zadaća je bila smanjenje regionalnih razlika između bogatih regija
europskog sjevera i vrlo zaostalih područja juga Europe. S tom
prvotnom zadaćom do danas se nije ništa promijenilo. Max Messner,
glasnogovornik za Austriju i istočnu Europu EIB-a: 'Radi se o
svladavanju regionalnih razlika u Europi. Trenutno postoje u
Europskoj uniji petnaestorice velike razlike. Ako primjerice
usporedite najbogatije regije u Luksemburgu, Beč, London, Hamburg
s najsiromašnijim regijama, na primjer portugalski Alentejo i neke
regije na grčkim otocima, tada imate razliku u odnosu jedan naprema
četiri. I to na dugi rok nije održivo. Stoga je glavna zadaća EIB-a -
sve dok postoje ovako velike razlike - financiranjem smanjiti
velike razlike regija. I stoga zasigurno neće iznenaditi podatak da
dvije trećine kredita još odlaze u projekte koji se provode u
zaostalim regijama Europske unije'.
To objašnjava da je EIB 1998. godine s gotovo 5 milijarda i 200
milijuna eura Njemačkoj dao više kredita nego bilo kojoj drugoj
zemlji. Najveći dio tih kredita otišao je u projekte u Berlinu i
njemačkim istočnim saveznim zemljama. Europska banka za ulaganja
pripada zemljama članicama Europske unije koji je zajednički
financiraju. Trenutno EIB raspolaže s označenim kapitalom od oko
100 milijarda eura. Banka preuzima na međunarodnim tržištima
kapitala sredstva koja dobiva po vrlo povoljnim uvjetima zbog svog
izvanredno dobrog kreditstandinga. Budući da EIB ne posluje da bi
imala vlastiti dobitak, ona vrlo povoljne uvjete prenosi izravno
svojim klijentima. U središtu Europske banke za ulaganja u
Luksemburgu vlada ponos zbog činjenice da je u posljednjih pet
godina izdano više kredita nego što je to učinila Svjetska banka te
da, osim Svjetske banke, EIB posluje kao najveća financijska
institucija na multilateralnoj razini, i to s oko tisuću
suradnika.
To polazi za rukom i zbog toga što se i sama Europska banka za
ulaganja uključuje u zaista samo velike projekte. Istodobno
postoje i putovi kako za vrlo male investicije dobiti povoljan
kredit kod EIB-a. O tomu Max Messner: 'Zbog toga unutar i izvan
Europske unije ne želimo poslovati i sve raditi sami, već samo na
projektima koji imaju ukupnu investiciju u visini od recimo 40, 50
milijuna njemačkih maraka, što naravno kod manjih zemalja srednje i
jugoistočne Europe može imati iznimke, ali u normalnom slučaju je
to tako. Mi tada ne poslujemo izravno, nego to činimo preko
takozvanih zajmova EIB-a. To znači, mi na licu mjesta dajemo
zajmove bankama iz Europske unije koje u tim zemljama imaju svoje
podružnice. To su takozvane kreditne crte i tim bankama dajemo
kredite, a s tim novcem one kreditiraju 20, 30, 40 malih poduzeća i
poduzeća srednje veličine ili pak gradonačelnika jednog grada ili
općine. Tim mehanizmom možemo pomoći i projekte gdje ukupan iznos
investicije prelazi 100 tisuća ili 200 tisuća maraka, a u tom
slučaju kredit iz sredstava EIB-a iznosi 50 ili 100 tisuća
njemačkih maraka'.
U tim slučajevima je važno da se zainteresirani obrate bankama na
licu mjesta koje za nas rade. EIB u međuvremenu raspolaže u zemljama
kandidatima za prijam u Europsku uniju sa 35 partner-banaka koje
pak same raspolažu s takozvanim globalnim zajmovima EIB-a. Popis
tih banaka može se zatražiti u središnjici EIB-a u Luksemburgu ili
naravno putem interneta.
Osim prvotne zadaće pomoći oko uklanjanja strukturalnih razlika
između europskog sjevera i juga tijekom godina razvili su se do
danas važeći kriteriji djelovanja Europske banke za ulaganja. Vrlo
je važna potpora međudržavne infrastrukture. Pri tomu se radi o,
kako ih danas nazivamo, transeuropskim mrežama na području prometa
(ceste, pruge, pomorske i zračne luke), na području energije
(naftovodi i dalekovodi) i naravno na području telekomunikacija.
Daljna vrlo bitna tema pojavila se nakon energetske krize početkom
sedamdesetih, a to je potpora europskih energetskih ciljeva, i to u
smislu osiguravanja i uštede energije. Na koncu EIB je djelotvorna
i na području zaštite okoliša, gdje se posebno angažirala. Tako je
više od polovice zajmova koje je Njemačka dobila sedamdesetih i
osamdesetih godina pruženo za projekte zaštite okoliša, primjerice
u filtere kod elektrana na ugljen.
Svi zahtjevi za kreditiranje projekata moraju se stoga
orijentirati na navedene kriterije. Svaki projekt koji bi se
trebalo kreditirati stručnjaci EIB-a intenzivno prouče - je li
isplativ, tehnički ispravan te ispunjava li financijske kriterije
i odgovara li nalozima zaštite okoliša, jer na koncu EIB svoj novac
ne daruje.
EIB već dugo nije aktivan samo na prostoru Europske unije. Nakon
potpisivanja takozvanog sporazuma iz Lom?a 1963., Europska banka
za ulaganja počela je podupirati projekte koji su dogovoreni u
okviru europske politike prema zemljama u razvoju. U međuvremenu
EIB surađuje sa svim državama takozvane skupine AKP, dakle država
afričke, karibijske i pacifičke regije, a to je 71 zemlja, međutim
ona u tim zemljama nije vodeća institucija oko dodjele kredita.
Međutim, često predstavnik EIB-a prati suradnike Europskog
povjerenstva u programima za razvoj u spomenutim zemljama, a radi
se o takozvanim 'Programming missions'. Pri tomu se radi o
projektima koji se djelomično financiraju iz fonda za pomoć
zemljama u razvoju, a djelomično od kredita EIB-a. Sličan oblik
suradnje razvio se između Europske unije, Europske banke za
ulaganja i zemalja Sredozemlja od Alžira do Cipra.
Od 1990. Europska banka za ulaganja aktivna je i u srednjoj,
istočnoj i jugoistočnoj Europi, i to u ukupno 13 zemalja. U prvu
skupinu ubraja se 10 kandidata za ulazak u EU, a to su Estonija,
Litva, Latvija, Poljska, Mađarska, Slovačka, Češka, Slovenija,
Rumunjska i Bugarska. Osim toga tu su još Albanija, Makedonija i
Bosna i Hercegovina. Kod prve skupine radi se o tomu da im se pomogne
na putu u Europsku uniju. Max Messner o tomu primjećuje: 'Ove zemlje
se pripremaju na prijam u Europsku uniju. A ući u EU znači da te
zemlje moraju ispuniti određene standarde koji vrijede u Europskoj
uniji te da ih moraju poštivati. To se primjerice odnosi na okoliš,
kakvoću vode, izbjegavanje buke, standarda za industriju. Uvođenje
svih tih standarda u svim tim zemljama povezano je s ulaganjima.
Osim toga te države moraju, a da bi unutar Europske unije opstale,
raspolagati s industrijskim sektorom koji je zdrav i koji je
sposoban izvoziti. I zbog svega toga sva područja u tim zemljama
traže da se u njih na veliko ulaže'.
Od 1990. godine EIB je u svih 13 zemalja uložila 9 milijarda eura,
dakle dala oko 18 milijarda eura kredita. Europska banka za
ulaganja je tijekom svojih aktivnosti na tom području izuzetno
zadovoljna. Spomenuta regija pokazuje vrlo visoki rast: 1997.
godine dodijeljeno je milijardu i pol eura kredita, a ove 1999.
godine EIB će dodijeliti kredite u visini od 3 milijarde eura
odnosno 6 milijarda maraka. Max Messner stoga računa na daljni
porast zahtjeva za kredite: 'S time računamo. I to je opravdano, ako
polazimo od toga da bi spomenute zemlje za četiri, pet ili šest
godina, a neke tek za deset godina trebale pristupiti Europskoj
uniji, tada je opravdano da se ulaže u infrastrukturu tih zemalja.
Mi kao Europska banka za ulaganja idealan smo partner, imamo
dovoljno iskustva. Mi smo na koncu bili i banka koja je u slučaju
Španjolske, Portugala i Grčke naišla na identičnu situaciju. Sve te
države imale su slične priče i slične nedostatke. U tim zemljama smo
ulagali i znamo što smo dobili, a isto činimo sada sa zemljama
srednje, istočne i jugoistočne Europe'".
***
Prevrtljivi Drašković
"Iznova je jasno uočljivo da se jedna od najzamršenijih figura na
beogradskoj političkoj sceni, Vuk Drašković, uspijeva ne
prikloniti ni jednoj strani. Nakon što ga je Milošević nedavno
doslovce izbacio iz vlade, Drašković iznova nastupa kao
oporbenjak. Ali, time istovremeno nanosi štetu ostalim oporbenim
strankama. Jer on sebi drži sve putove otvorenima, ovisno o razvoju
stanja. Ukoliko ne dođe do promjene vlasti u Beogradu, on se i dalje
može pozivati na to kako nikada nije zagovarao Miloševićev pad.
Mnogo više od toga: Drašković priželjkuje promjenu vlade, točnije
rečeno prijelaznu vladu, koju bi činili i Miloševićevi socijalisti
i Jugoslavenska ljevica koju vodi žena jugoslavenskog
Predsjednika. Takav program je za ostale oporbene vođe
neprihvatljiv. Točno zbog toga ga je Drašković tako i predstavio.
Vuk Drašković u javnosti nastupa kao oporbeni političar, ali u
stvarnosti on indirektno pomaže Miloševiću da ostane na vlasti.
Posljedica Draškovićeva programa je jasna: stranke, koje su se
priključile najvećem oporbenom savezu, već su se značajno
distancirale spram njegove stranke i politike. Iako su krajem
proteklog tjedna Draškoviću pružili ruku, kako bi ga primili na
svoj brod, moraju priznati da s još uvijek popularnim Draškovićem
nemaju mnogo zajedničkog. Bez daljnjeg je upitno bi li se dobrim
pokazalo i utemeljenje već jednom propalog liderskog oporbenog
para Vuk Drašković/Zoran Đinđić. Obojica imaju prevelike ambicije
za moći, da bi mogli mirno jedan pored drugog demonstrirati.
Činjenica je da problema u biti uopće i nema. Drašković kreira svoju
vlastitu sudbinu, a hoće li ona biti oporbena ili ne, to će se tek
pokazati. Od njega, kao što je već rečeno, Miloševiću ne prijeti
stvarna opasnost. Možda je on čak i oporbeni političar u
Miloševićevoj milosti - as iz rukava, kojemu beogradski pokeraš
mora vjerovati. Miloševićevi pravi protivnici su se priključili
Đinđićevu Savezu za promjene. No, oni još nisu uspjeli negodovanje
naroda pretočiti u konkretne rezultate.
Pri tome se mora reći kako u javnosti ima dosta kritika usmjerenih
prema Miloševiću. Sve moguće udruge i stranke zahtijevaju novu
politiku u Srbiji i ostavku Predsjednika. No, Zoran Đinđić sanja
samo o, kako je sam rekao, maršu na Beograd s milijunima ljudi. Te
milijune on naravno ne može probuditi iz njihove letargije, jer ih
je Đinđić već jednom razočarao, prije tri godine u savezu Zajedno.
Sada se čak dragovoljno želi predati policiji kako bi provocirao
Miloševića, i što je još važnije, kako bi sam postao mučenikom kao
popularni politički zatvorenik. Milošević će i tu gestu opušteno
popratiti i pričekati na daljnje korake. Zoran Đinđić danas više
nije vodeća figura srpske oporbe, kakvim se on sam smatra.
Demonstracije s nekoliko tisuća ljudi neće pokolebati Miloševića.
Da bi se državnog predsjednika ugrozilo, trebale bi to biti stotine
tisuća, pravi masovni pokret. Doista je moguće da se na jesen ili
najkasnije u zimu mase pokrenu na prosvjede. No, to se onda neće
dogoditi zahvaljujući ljudima poput Zorana Đinđića, nego samoj
činjenici da će ljude na ulicu tjerati njihova nevolja. Kada više ne
bude grijanja, struje i tople vode, kad svakodnevica postane mukom,
tada bi to mogao biti zadnji odlučujući argument za stanovnike
Srbije da konačno protestiraju protiv čovjeka koji je već godinama
odgovoran za sve loše što im se događalo. To nije tako daleko.
Strahuje se da Milošević taj dan kada će mase u Beogradu zahtijevati
njegovu ostavku, može pričekati vrlo mirno. Jer ako do toga doista i
dođe, on će, vrlo je lako moguće, na svoj vlastiti narod poslati
policiju. A u tome ga nitko neće moći spriječiti".
(RDW)
INOZEMNI TISAK
SJEDINJENE DRŽAVE
NEWSDAY
21. VII. 1999.
Sljedeći put iskušajte neubojita oružja
"Rat na Kosovu stavio je u središte pozornosti ključnu ulogu koju bi
neubojite tehnologije mogle imati u budućim sukobima. Tehnologije
koje se sada razvijaju ili istražuju mogle su ojačati kampanju
NATO-a, izbjeći nepotrebne smrti i razaranja i ograničiti štetu
koja je nanesena američkim odnosima s Rusijom, Kinom, Grčkom te,
dugoročno, sa Srbijom", piše Malcolm H. Wiener.
"Zamislite sljedeći scenarij. Umjesto gotovo potpunog oslanjanja
na eksplozivna oružja, NATO prvo pokreće kratku, snažnu
informativnu kampanju elektroničkim uklanjanjem srpskog
predsjednika Miloševića i njegovih saveznika sa srpske televizije.
Emitiraju se pouzdani izvori vijesti, poput BBC-a. Te su aktivnosti
dopunjene izjavom da potezi koje će NATO poduzeti, ne prestanu li
zločini protiv čovječnosti, nisu potezi protiv srpskog naroda,
čije se borbe protiv fašizma svi sjećaju i poštuju je, već protiv
ratnih zločinaca koji vrijeđaju ime Srbije.
Zatim NATO isključuje struju, komunikacije i računala u Beogradu i
svim drugim važnim srpskim gradovima, i to tako ostaje. Razvijaju
se oblaci ugljika i druga djelotvorna neeksplozivna sredstva.
Nakon toga NATO uništava zračnu obranu i druge vojne elektronske
sustave, uporabom elektromagnetskih udara i lasera.
Zgrade postaju neprikladne za stanovanje, kao posljedica preciznih
napada neugodnim mirisima ili sredstvima koja mogu hermetički
zatvoriti ulaze u zgradu. (...) Promet preko glavnih mostova i
velikih prometnica prekida se opetovanom aplikacijom (pomoću
bezpilotnih zrakoplova) skliskih ili ljepljivih tvari na cestama.
Oponašanje spuštanja zračnih postrojba ili simulacija napada
kopnenih vojnika zavaravajućim elektronskim i akustičnim efektima
dovodi protivničke vojne snage na otvoreno i podvrgava ih zračnim
napadima.
Ceste se noću nadziru uporabom opreme osjetljive na svjetlo, a
sumnjive skupine na cestama nadziru se neubojitim sredstvima.
Albanske ili srpske enklave zaštićene su od osvete primjenom
neubojitih mjera za nadzor gomile, uključujući zaglušujuće
pištolje, zvukove za dezorijentaciju pa čak i neugodne mirise kad
su uvjeti prikladni.
Sva opisana neubojita tehnologija dostupna je, dostižna ili ju je
moguće načiniti s dostatnom količinom novca.
Naravno, nema jamca da će tehnologije neubojite po svojoj namjeri
biti potpuno neubojite po svom učinku. Primjerice, iznenadan
gubitak struje u bolnicama može izazvati tragedije. Međutim, broj
žrtava ubijenih uporabom neubojitih tehnologija zasigurno će biti
mnogo manji nego što bi bio kad bi se primijenio eksploziv.
Manja bi, također, bila i šteta nanesena drugim većim političkim
interesima. Ubrzani razvoj neubojitih tehnologija u nacionalnom je
interesu. Za postizanje tog cilja, Vijeće nacionalne sigurnosti
trebalo bi raditi na tome da to učini prioritetom oružanih snaga.
Čitav privatni sektor treba učiniti svjesnim tih potreba. Potrebno
je osigurati primjerene fondove. Ministarstvo vanjskih poslova,
obavještajna zajednica i ministarstvo pravosuđa trebali bi u
potpunosti sudjelovati u tome.
Predsjednika, potpredsjednika i važne članove vlade i njihove
zamjenike trebalo bi redovito izvještavati, a saveznice u NATO-u
trebalo bi obavještavati o tehnološkim mogućnostima.
Neeksplozivne ili neubojite tehnologije nisu panaceja i neće
zamijeniti ubojita sredstva ratovanja. Za mnoge vrste sukoba s
kojima ćemo se vjerojatno suočiti u XXI. stoljeću, međutim,
neubojite tehnologije obećavaju ostvarenje humanitarnih i drugih
ciljeva uz smanjene ljudski gubitke.
Razvoj tih tehnologija omogućit će nove političke mogućnosti i novu
vjerodostojnost vojsci i diplomaciji."
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
21. VII. 1999.
Rekonstrukcija Balkana - ispit za Zapad
"Od početka intervencije na Kosovu opetovano su nam govorili da je
riječ o prvom ratu u povijesti čovječanstva koji se ne vodi zbog
teritorija ili bogatstava nego zbog vrijednosti. To znači da bi i
njegovo zaključivanje, ne samo porijeklo, također trebalo biti
jedinstveno.
Da bi se etičke osnove te kolektivne akcije Atlantskog Saveza
shvatile ozbiljno, nakon uništenja mora početi izgrađivanje, a
bombardirana Jugoslavija mora biti ponovno izgrađena.
Kojim bi se načelima ta rekonstrukcija trebala ravnati?
Opsežnost. Ponovna izgradnja trebala bi biti zasnovana na opsežnom
pogledu na čitavo balkansko područje, uključujući i sve one zemlje
koje su bile uključene u rat na bilo koji način. Samo to načelo može
dovesti i do razrješenja napetosti i stvaranja novoga balkanskog
područja koje može postati važan politički i trgovački partner
Europi i drugim dijelovima svijeta.
U Jugoslaviji bi gospodarska rekonstrukcija trebala biti povezana
s političkom rekonstrukcijom. To može biti postupni proces čija će
brzina ovisiti o političkom napretku.
Sredstva. Rekonstrukcija svakako ne znači ponovnu izgradnju istih
cesta, elektrana i mostova. To je prilika da se Balkan modernizira i
približi standardima koji su bliži drugim dijelovima Europe. Ako su
dostupni izvori sredstava preskromni, tada će biti obavljeni samo
najhitniji zadatci, a najproduktivnije prilike za ulaganje bit će
izostavljene.
Raspodjela na faze. Četiri faze skicirane na posljednjoj
konferenciji skupine sedmorice su razborite.
Humanitarno načelo: osiguranje osnovne hrane, lijekova, odjeće i
stanovanja za izbjeglice i beskućnike.
Konsolidacija: osiguranje vode i energije kako bi se obiteljima
pomoglo da ponovno započnu normalno živjeti.
Stabilizacija: stvaranje novih zakonodavnih i trgovinskih
struktura, kao i makrogospodarskih koraka za poticanje rasta i
gospodarske stabilizacije.
Integracija: koraci kojima bi se pomoglo uključenim zemljama da
djelotvorno sudjeluju u globalnim i područnim organizacijama za
rast i razvoj.
Povezivanje rekonstrukcije i gospodarske tranzicije. Ljudi na
Balkanu moraju poduzeti velike korake prema modernom tržišnom
gospodarstvu. U Jugoslaviji to znači potpuno novu zadaću -
zajedničko napredovanje fizičke rekonstrukcije i reforme tržišta.
To je izvanredno zamršeno ali bitno. Gospodarska struktura koja je
postojala prije rata ne može se i ne smije obnoviti. To, na primjer,
znači privatizaciju tvrtki i tvornica koje su razrušene.
Multilateralna suradnja. Multilateralna tijela kao što su NATO,
EU, IMF, Europska banka za rekonstrukciju i razvoj, Svjetska banka
i OECD trebaju predvoditi rane faze procesa. Lokalne tvrtke ne mogu
postati glavnim igračima prije nego što se proces pokrene.
Susjednim zemljama članicama NATO-a trebaju biti dodijeljene
posebne uloge i odgovornosti. Mađarska i Grčka, posebno, trebale bi
biti središta rekonstrukcije, primjenjujući svoje iskustvo u ovom
području i svoja institucionalna, novčana i logistička sredstva.
Društvena i psihološka osjetljivost. Ljudi u ovom području mnogo su
propatili. Ako međunarodna zajednica ne bude podupirala njihova
nastojanja da razumiju što im se dogodilo i da se pripreme na
drukčiju vrstu budućnosti, sve spomenute mjere mogle bi biti
nedjelotvorne.
Odluke u nadolazećim tjednima odredit će dugoročnu budućnost ovog
područja. Samo djela koja vođena vrijednostima velikodušnosti,
odgovornosti, razumijevanja i partnerstva mogu nakon uništavanja
iskupiti etičke tvrdnje koje su pratile intervenciju", piše Atilla
Chikan.
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
21. VII. 1999.
Još jedna Miloševićeva žrtva - okoliš
"Svojom kobnom politikom nesnošljivosti i etničkog separatizma,
jugoslavenski predsjednik Milošević otrovao je političko ozračje
na Balkanu mržnjom i nasiljem", piše Christopher Walker.
"Poslije operacije Saveznička snaga može se popisu strahota koje je
donijela Miloševićeva vladavina dodati još jedna tragedija: riječ
je o kontaminaciji okoliša izazvanoj ratnim razaranjem. Tijekom 78
dana vojne operacije savezničkih snaga, osim pogađanja vojnih
meta, NATO je dosljedno bombardirao strateške ciljeve, poput
rafinerija nafte, skladišta goriva, tvornica gnojiva i
petrokemijskih postrojenja, i brojnih drugih industrijskih
kompleksa.
Unatoč odluci da će progutati golemu kaznu NATO-a, Milošević je
svejedno izgubio Kosovo. Istodobno, kao rezultat tvrdokornosti
koju je pokazao svom pučanstvu - kao i narodima susjednih zemalja -
to je imalo ozbiljne posljedice za okoliš. Mnogi se Srbi sad pitaju
što su zapravo dobili time što njihov vođa nije popuštao dva i pol
mjeseca.
Građani zapadne Europe i Sjedinjenih Država željeli su svršetak
Miloševićeve tiranije, ali su se s tim problemom bili spremni
suočiti samo na odijeljen, antiseptičan način koji ne ugrožava
njihove profesionalne vojnike. Tako su na Kosovu postojali idealni
sastojci za produženi sukob u kojem je znatan dio savezničke
vatrene moći gađao srpsku infrastrukturu.
Sa znatnim onečišćenjem kako zraka, tako i vode i tla, UN, Europska
unija i brojne druge organizacije pozivaju na žurnu procjenu i
čišćenje u Srbiji i oko nje.
Kontaminacija ekosustava Dunava i Crnoga mora jedan je primjer
goleme štete za okoliš s kojom se regija suočava. Možda su se
toksini prolili u rijeku, kao rezultat bombardiranja rafinerije
nafte u Novom Sadu i kemijskog postrojenja i tvornice gnojiva u
Pančevu. Dunav je izvor pitke vode za 10 milijuna ljudi u regiji.
Osim toga, postoje strahovi o utjecaju urana, sastojka savezničkih
naboja, na srpske i albanske civile s Kosova. Američki mlažnjaci A-
10 Warthog, koji su sudjelovali u kosovskom sukobu, rabili su
naboje koji sadrže uran, a napravljeni su od otpada nuklearnog
oružja. Bojna polja puna ostataka potrošenih metaka s uranom ostaju
radioaktivna gotovo beskonačno, a prašina potrošenih naboja može
se lako širiti vjetrom. O zdravstvenim se posljedicama toga za
ljude i životinje vode vruće rasprave.
Tijekom kosovskog sukoba, jugoslavenski državni mediji - pod
strogim Miloševićevim nadzorom - posvećivali su mnogo prostora
stvarnom ili zamišljenom stupnju onečišćenja okoliša, kako bi
pomogli ojačati javno mnijenje protiv NATO-a. Sad kad je sukob
završen, ti isti državni mediji napadno šute o stupnju štete.
To je potencijalno tragična situacija: jugoslavenske vlasti sad
očito skrivaju opseg štete nanesene okolišu jer ne žele poticati
paniku. Iskrenost o onečišćenju za srpske bi vlasti značila
priznati problem koji oni nisu kadri riješiti i za koji je vanjska
pomoć nužna.
A postoje i političke zapreke međunarodnoj pomoći za čišćenje
okoliša u Srbiji, koje dodatno kompliciraju stvari. Sjedinjene
Države i nekoliko glavnih europskih saveznica navijestile su da,
osim najnužnije humanitarne pomoći, Srbija neće primiti nikakvu
međunarodnu pomoć tako dugo dok je Milošević na vlasti.
Stoga je onečišćenje okoliša još jedan golem problem koji je
Milošević izazvao, i još jedan u kojemu njegovo odbijanje da siđe s
vlasti šteti upravo onim ljudima koje on navodno štiti.
Očito se u Miloševićevoj knjizi troškova i prednosti njegov
vlastiti narod nalazi veoma nisko na listi prioriteta.
Što prije Srbi pretvore smjenjivanje svog vođe u glavni prioritet,
to će prije Srbija početi popravljati golemu štetu koja joj je
nanesena, i u političkom i u ekološkom smislu."
Budućnost Jugoslavije
"Jugoslavija bi uskoro mogla prestati postojati, čak i kao sjena
sebe bivše. Posljednja preostala republika u federaciji uz Srbiju,
Crna Gora, utire put prema neovisnosti.
Crna Gora je u inozemstvu osvojila mnogo sućuti. Za kosovskog
sukoba ona se ogradila od jugoslavenskog napada na kosovske Albance
a i primila na tisuće izbjeglica iz pokrajine. Njezin predsjednik
Milo Đukanović otvoreno kritizira jugoslavenskog predsjednika,
optuženika za ratne zločine, Slobodana Miloševića. Njegova je
vlada čak obećala uhititi Miloševića ili druge optuženike za ratne
zločine, odvaže li se ući u Crnu Goru.
Prepoznajući rizike odvajanja od mnogo veće i vojno moćnije Srbije,
Crna Gora prvo pokušava pregovarati o svom položaju u federaciji.
Ona želi punu jednakost sa Srbijom. Najviše od svega, ona u njoj
želi vidjeti demokratske promjene.
To je, zapravo, temelj za srpski oporavak od desetgodišnjih ratova.
To je također ključ za dobivanje međunarodne pomoći za obnovu
infrastrukture, koju su uništile bombe NATO-a.
No Miloševićevo carstvo doživljava političke preokrete. Kritičari
njegove politike sve su glasniji. Zato nije jasno kako će
jugoslavenski Predsjednik, na udaru sa svih strana, odgovoriti na
crnogorske prijedloge za preinakama federacije. Neki se brinu da će
on pokrenuti još jedan rat, ovaj put da bi spriječio izlazak Crne
Gore iz federacije.
Iako se Crna Gora priprema za borbu u slučaju potrebe, njezine su
snage malene. NATO je upozorio Miloševića da ne napada svog
posljednjeg partnera u Jugoslaviji, ali nije zaprijetio
savezničkom intervencijom ako do sukoba dođe.
Bolji bi ishod bio tip nove federacije koju Đukanović želi, s Crnom
Gorom koja služi kao katalizator političke promjene u Srbiji.
Napredni Crnogorci i Srbi znaju da do takve promjene mora doći - da
se Miloševićeva vrst nacionalizma mora prepustiti mračnoj,
nesretnoj prošlosti", zaključuje uvodničar lista.
THE NEW YORK TIMES
21. VII. 1999.
Glas za demokraciju u inozemstvu
"U najrepresivnijim državama današnjice građanski aktivisti,
poput promatrača izbora, neovisnih novinara i skupina za ljudska
prava, okreću se Washingtonu za potporu. No Senat bi u bilo kojem
trenutku mogao glasovati za presijecanje njihova najvažnijeg užeta
za spašavanje. Judd Gregg, republikanac iz New Hampshirea, uvjerio
je Odbor za dotacije da preporuči smanjenje financiranja državne
organizacije za demokraciju - sa 31 milijuna dolara na ništicu.
Senat mu se treba suprotstaviti i glasovati za očuvanje
organizacije čija je misija važnija nego ikad.
Organizacija financira četiri instituta za međunarodna pitanja,
pod vodstvom republikanaca i demokrata, gospodarske komore i AFL -
CIO-a (Američkog radničkog saveza i Kongresa industrijskih
organizacija). Organizacija također izravno financijski
potpomaže inozemne organizacije koje promiču vladavinu zakona i
demokracije. Njezina snaga leži i u tome što proračun organizacije
ne ovisi o ministarstvu vanjskih poslova.
Teško je sjetiti se diktature čiji protivnici nisu imali koristi od
te pomoći. Među stotinama drugih projekata organizacija je novcem i
savjetima pomogla u mjesnim izborima i otkrivanju zatočeničkih
logora u Kini, pružila je pomoć skupini za ljudska prava u Sudanu,
neovisnim medijima u Srbiji, obiteljima političkih zatočenika na
Kubi i tajnom radničkom pokretu u Mianmi. Augusto Pinochet možda bi
još vladao u Čileu da državni demokratski institut zemaljske
organizacije za demokraciju nije pomogao oporbi da organizira
usporedno zbrajanje glasova tijekom plebiscita o njegovoj
vladavini 1988., kad je otkriven Pinochetov pokušaj da montira
ishod. Državna organizacija za demokraciju zaslužila je da ostane
zdrava i neovisna", piše uvodničar lista.
FRANCUSKA
LE MONDE
21. VII. 1999.
Kosovo: ruski vojnici između popova i komunista
"Zacijelo se nigdje proturječni vihori povijesti ne očituju bolje
nego na Balkanu. Prošlog je tjedna sastavnica ruskih postrojba za
KFOR na Kosovu stigla u Solun. Ondje gdje već mjesecima prolaze
NATO-ove snage, budući da je grčka luka obvezno mjesto za
iskrcavanje snaga koje se zatim prebacuju u Jugoslaviju,
vardarskom dolinom prema Skopju, a zatim prema Prištini. Zadnji
put, ruski su vojnici u Solunu viđeni 1916. Tada su odlazili na
srpsko bojište da bi se sa saveznicima borili protiv Centralnih
sila.
Ovaj su put imali pravo na dvije vrste odbora za doček koji svjedoče
o podijeljenosti Rusije danas. Dok stoje u vrsti u solunskoj luci,
kremaljske izaslanike blagoslivljaju grčki pravoslavni svećenici
koji ih podsjećaju na pripadnost zajedničkoj vjeri. Nešto kasnije,
mirno ih je bombardirala letcima Grčka komunistička stranka (KKE)
koja se ne može načuditi da ruski vojnici prihvaćaju NATO-ovo
zapovjedništvo, tu desnu ruku američkog 'carstva zla'.
U letcima se ovi srčani vojnici, 'baštinici velike Oktobarske
socijalističke revolucije', pozivaju da ne idu na Kosovo i ne
pružaju pomoć imperijalizmu. Dok se više od 90 posto puka u Grčkoj
protivilo NATO-ovim udarima na Srbiju, komunisti nisu oklijevali
da se zadnjih mjeseci povežu s krajnjim nacionalistima kako bi
prosvjedovali protiv zapadne politike.
Ruski su vojnici ove opomene primili vrlo hladno: 'Oni će ispuniti
svoje obveze onako kako ih je utvrdio UN', rekao je njihov
zapovjednik. Kada je riječ o blagoslovu popova, on nije omeo
predstavnike svete Rusije, jer njihove postrojbe sada imaju vojne
svećenike, kojih nije bilo u komunističkoj vojsci.
Iako je pravoslavlje gotovo službena vjera u Rusiji Borisa
Jeljcina, država nije toliko pobožna da bi se skrbila o vojnim
svećenicima. Uzdržavaju ih obični vojnici od svojih (jadnih) plaća
koje su nešto sigurnije kada sudjeluju u operacijama što ih
financiraju Ujedinjeni narodi.
Nova je ruska vojska ipak zadržala ustroj bivše sovjetske vojske,
pa tako svaki zapovjednik postrojbe uvijek ima uza se političkog
komesara čija dužnost nije potpuno jasna. U doba SSSR-a politički
su komesari bili zaduženi za ideološki rad u postrojbama, a
pojačavajući vojnu hijerarhiju osobljem koje ovisi izravno o
stranci, trebalo se spriječiti da vojska ne dođe u napast da postane
samostalna sila koja bi mogla imati politički utjecaj.
Prvotna dužnost više nema smisla, ali je druga zanimljivija nego
ikad. Kako god bilo, čini se da se novi vojni svećenici i
tradicionalni politički komesari savršeno slažu", piše Daniel
Vernet.
LIBERATION
21. VII. 1999.
Skupština postoji i to dokazuje
"Europska se demokracija gradi velikom brzinom, u savršenoj
improvizaciji. Njezin je glavni čimbenik Europski parlament koji
je, poput Frankensteina, umakao svojim tvorcima. Ili, prije svome
tvorcu: bivši njemački kancelar, kršćanski demokrat Gerhard
Schroeder, borio se - često sam i uglavnom protiv francuskog
stajališta - kako bi proširio ovlasti Skupštine. Njegov je cilj bio
nadomjestiti 'demokratski manjak' od kojeg zajednička građevina
pati od svojih početaka, budući da Povjerenstvo i Ministarsko
vijeće koje okuplja petnaest vlada Unije, odgovaraju pred narodom
tek u drugom stupnju. Ugovori iz Maastrichta iz 1992. i Amsterdama
iz 1997., obilježeni su njime: Kohl je uspio uzdići Parlament, koji
se nakon 1979. bira općim glasovanjem, gotovo na razinu
Ministarskog vijeća. Još je trebalo da ta Skupština potvrdi svoje
samostalno političko postojanje. Ona je to i učinila tijekom
zadnjih triju godina.
Parlamentarno istražno povjerenstvo o 'ludim kravama' iz 1996./
1997., koje je pokazalo da je Povjerenstvo prikrivalo veličinu
krize kako ne bi škodilo svom planu o velikom unutarnjem tržištu,
bilo je prvi znak upozorenja na demokraciju Unije. Prvi put je
bruxellesko izvršno tijelo bilo podvrgnuto pravoj provjeri.
Ostavka Povjerenstva koju je Parlament zatražio nakon niza otkrića
o nepotizmu i korupciji, bila je drugi znak. Sporazum koji su
prošlog tjedna zaključili konzervativci iz PPE-DE-a i liberali u
Parlamentu, treći je znak. Prvi put se rezultati izbora očituju u
Strasbourgu: budući da su socijalisti poraženi u većini zemalja
Unije, ima li što logičnije, nego da socijalisti prijeđu u oporbu?
Problem je što su sve do tada konzervativci i socijalisti vladali
zajedno, osiguravajući si tako lagodnu većinu. Izbori, dakle, nisu
uopće bili važni, a odnos snaga omogućio je samo da se dobije veći
ili manji broj mjesta.
Dokaz u korist tog ublažavajućeg sustava bio je dvojak: budući da
nijedna stranka nije sama dobila apsolutnu većinu od 314 glasova
koji su potrebni da se prihvati većina europskih dokumenata, bilo
je jednostavnije da dvije glavne stranke postignu nagodbu. Osim
toga, budući da Europa uglavnom stvara stručne dokumente,
ideološke razlike nemaju učinka. No vremena su se promijenila.
Europa je, barem nakon 1985., postala politička. Svakako,
zajednički je novac imao važnu ulogu. No izvan toga, nove europske
ovlasti sve više diraju u suverenost: slobodno kretanje osoba,
useljavanje, obiteljsko pravo, obrana, vanjska politika,
socijalna prava, zdravlje itd. Odluke koje se donose na tim
područjima očito nisu ideološki neutralne. Europska je desnica
samo izvukla zaključke iz tog činjeničnog stanja. Učinila je to
brže nego smo se tome mogli nadati, budući da je u prošlosti
sklonost prema sigurnijem sustavu snažnog saveza često imala
prevagu nad drugim razlozima. Socijalisti, sa svoje strane, neće
propustiti učiniti isto, tražeći savez sa 'zelenima', komunistima,
ili čak liberalima, zašto ne.
Tako politizacija Parlamenta ima vlastita ograničenja, jer oponaša
sustave pojedinih država koji su nadmašeni. Neslaganje između
pristaša Europe i suverenista još više dolikuje Strasbourgu nego
prijestolnicama pojedinih država i jamačno je opravdalo nastanak
drugih stranaka. Postoji velika opasnost da desni Parlament povede
partizanski rat protiv Ministarskog vijeća u kojemu prevlast imaju
socijaldemokrati, i to u unutarnjopolitičke svrhe. Sustav bi tada
mogao dostići točku kidanja: načiniti od europskih izbora prizivno
glasovanje državnih izbora značilo bi nepriznavati njihovu
zakonitost. Europska se građevina od toga ne bi oporavila", piše
Jean Quatremer.
Berlinski antimilitaristi prosvjeduju protiv Schroedera
"Jučer je Gerhard Schroeder označio početak 'Berlinske republike',
izražavajući javno priznanje njemačkoj vojsci, 'demokratskoj
ustanovi' i 'snazi mira'. Jedan od kancelarovih prvih poteza u opet
pronađenoj prijestolnici bilo je pribivanje javnom polaganju
prisege 432 mladih novaka Bundeswehra, svečanosti koja još izaziva
prepirke u zemlji. Da bi se događaj prihvatio, odabran je nadnevak i
mjesto napada na Hitlera: svečanost je održana u Bendlerblocku gdje
su 20. srpnja 1944. bili strijeljani grof od Stauffenberga i
nekoliko urotnika koji su pokušali ubiti Hitlera. 'Vi nastavljate
tradiciju 20. srpnja', rekao je Schroeder novacima, ne skrivajući
dvosmislenost mjesta: Bendlerblock je također mjesto gdje je
Hitler 1933. održao svoj govor o 'njemačkom životnom prostoru' i
gdje je visoko zapovjedništvo Wehrmachta planiralo svoje osvajačke
ratove.
Često optuživan da pomalo površno poznaje njemačku povijest,
Gerhard Schroeder se pobrinuo da podsjeti na prošlost, pozivajući
na njezino prevladavanje: 'Bundeswehr se od svog osnutka temeljio
na novim, možemo reći antimilitarističkim načelima', istaknuo je,
dodajući da je on doživio promaknuće na Kosovu, gdje su 'vojnici
Bundeswehra djelovali kao borci za slobodu'.
U Berlinu, gdje je pruski i nacistički militarizam prepustio mjesto
jakoj antimilitarističkoj tradiciji (mladići iz Zapadne Njemačke
mogli su izbjeći vojnu službu preselivši se u Berlin), vojska se ne
prihvaća, pa bila ona i 'demokratska'. (...) Ta svečanost, koja je u
stvari htjela biti javna, trebala je biti namijenjena nekim gostima
odabranim za ovu prigodu. 'Javne prisege žele učvrstiti vojsku u
narodu kako bi se prihvatile veće obveze u inozemstvu, buni se Nils
koji ima 24 godine, aktivist socijaldemokratske mladeži. Dok, u
stvari, Bundeswehr samo želi nametnuti njemačke imperijalističke
interese!'
Priznanje urotnicima od 20. srpnja nije dovoljno da ublaži ljutnju
mladih prosvjednika: 'Stauffenberg i Cie bili su vrlo dobri
nacisti. Oni su također htjeli prevlast Njemačke u Europi',
prosvjeduje 22-godišnji Joerg, podsjećajući da su se urotnici
pobunili tek kada je rat bio izgubljen. Ovi radikalni
antimilitaristi bili su osamljeni: zeleni, koji su prošle godine
prosvjedovali protiv polaganja prisege u Berlinu (tada se
proslavio sadašnji ministar za okoliš Juergen Trittin, rekavši
kako takvim proslavama Bundeswehr nastavlja tradiciju
Wehrmachta), ove godine nisu pozvali na prosvjed. To je druga bitna
promjena za Njemačku", iz Berlina izvješćuje Lorraine Millot.
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
21. VII. 1999.
Sve veća europska sila
"Peti i ojačani Europski parlament, koji je jučer sastavljen pod
predsjedanjem francuske demokršćanke Nicole Fontaine, suočava se s
odlučnim petogodišnjim razdobljem. Zaokret na desno Europskoga
parlamenta, poslije europskih izbora održanih u lipnju, omogućio
je nasljednici J. M. Gil Roblesa, a radi se o drugoj ženi u
posljednjih 20 godina koja dolazi na položaj predsjednika te
ustanove (prva je bila Simone Veil) da lako pobijedi svoga
suparnika, bivšega portugalskog predsjednika Maria Soaresa kojega
su predložili socijalisti. Na čelu ustanove koja je uglavnom slabo
poznata, a mnogim se građanima čini i jako udaljenom, Nicole
Fontaine bi trebala poticati reforme nužne za proširivanje Unije na
nekadašnje komunističke države, što je vjerojatno najveći izazov
Europske unije.
Parlament u Strasbourgu, koji sada prvi put pokazuje i svoje
kritizirano faraonsko sjedište, ima malo dodirnih točaka s
parlamentima država Europske unije. Ne nadzire i ne potvrđuje
djelovanje neke konkretne vlade, a europski građani politiku i
dalje vide samo u svojim lokalnim problemima. To je jedan od razloga
za slab odaziv birača na izborima u lipnju, za najlošiji odaziv još
od 1979., kad je započelo provođenje izravnih izbora. A toj
nezainteresiranosti sigurno su dosta pridonijeli škandali
povezani s rasipnošću i nepotizmom koji su prethodili kolektivnom
podnošenju ostavke Santerova povjerenstva.
Unatoč svojoj prividnoj distanci u odnosu na obične građane,
Europski parlament je ustanova koja se najviše promijenila u 47
godina otkad je započeo proces europske integracije. Njegovih
sadašnjih 626 članova ne mogu sastavljati ili prihvaćati zakone na
svoju inicijativu, ali je njihov rad mnogo važniji za građane
Europske unije nego što to neki misle, i to dosta dalje od njegove
uloge tijela koje nadzire poštovanje prava potrošača. I njegove su
ovlasti prilično povećane poslije stupanja na snagu, u svibnju
prošle godine, sporazuma iz Amsterdama. Parlament koji započinje
novi mandat ima veće ovlasti za nadziranje proračuna Europske
unije, ali i samoga Europskoga povjerenstva, a uz pomoć mehanizma
'zajedničkog odlučivanja' dobio je i zakonodavnu ulogu na svim
područjima osim na području poljoprivrede i stvaranja monetarne
unije. Strasburg je istodobno i izazov i nada", piše u uvodniku
lista.
Ma kakav rasizam?
"Ne, mi nismo rasisti, iako su u to posumnjali čak i neki
uvodničari, a sve zbog niza događaja u Kataloniji. Nismo rasisti:
dokazuje to i dolazak saudijskoga kralja Fahda, što bi se moglo
protumačiti i kao provokacija zbog tolikoga bogatstva i
rastrošnosti. Stigao je u svoju palaču u Marbelli (replika Bijele
kuće) s pratnjom od četiri stotine ljudi, a sve je to izazvalo
oduševljenje. A oni su baš ona rasa!
Čak je i ovaj naš kralj uzeo jedan od naših helikoptera - od onih
vojnih - kako bi ga posjetio. Ne tako davno vidjeli smo ga kako se
rukuje s Hasanom II., a i on je Maur! Taj je posjet jednako vrijedan
kao i da je posjetio zapaljenje stanove i džamiju, ili četvrti u
gradovima Terrassa i Girona. Sve je to isto, svi su oni Arapi, ili
kako mi to kažemo, Mauri. Radi se o antirasističkoj gesti. I tako je
dokazano da svi ti izgredi, rasističke stranice na internetu,
hvaljenje nacista, grafiti i prijetnje nisu rasističke. A
rasistički nije ni budan nadzor Gibraltarskoga prolaza, ni nadzor u
zračnim lukama i svi oni profinjeni uređaji kojima se mogu otkriti
slijepi putnici jer ih odaje tjelesna temperatura, tamo u kutu u
kojemu se skrivaju. Sigurno, jer u SAD-u su razvili posebno oružje
koje može uništavati osobe s određenom pigmentacijom, ili
određenim genetskim osobinama, drukčijim od naših, a slučajno se
podudaraju s onima koje imaju Arapi i Indijci, dok bismo mi ostali
pošteđeni. Nije to zato što je netko rasist. Stvar je u tome da naši
neprijatelji, i ne samo sadašnji, nego i budući, imaju baš ta
karakteristična obilježja. Nisu ta obilježja ništa bolja ili
lošija od naših, budimo oprezni s takvim izjavama... Ne, ne postoje
više rase. Ne bi to bilo ni kršćanski ni civilizirano, reći nešto
takvo. Ali su neprijatelji, a bombe samo prepoznaju te male,
beznačajne razlike.
A ni problem s europskim Ciganima nije rasni problem. Jedino što se
događa da su baš oni siromašni i da žive bijedno. Mogu oni biti i
plavokosi Cigani, s prekrasnom djecom, kakvi su sada, ali nisu baš
bogati. Ne govorimo o pretjerivanjima kralja Fahda, nego o nekakvom
životnom minimumu. Ne smijemo vjerovati da ih Mayor, Manzano ili
Gallardon ganjaju po svim zakutcima Madrida samo zbog njihove rase.
Ganjaju ih zato što su siromašni, bučni i prljavi. Ne mogu takvi
biti među nama! Kod nas svi siromašni moraju biti popisani,
ubilježeni, registrirani u uredima, a ponekad i umirovljeni. Kad
spavaju, neka spavaju u kartonskim kutijama, pa neće ostati goli u
šipražju. I govore španjolski. S raznim naglascima, ne znaju
sintaksu, ali mogu i pismeno objasniti svoju nevolju. Ne, to je
sigurno nešto drugo, nešto drugo", piše Eduardo Haro Tecglen.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
21. VII. 1999.
Vizir pouzdano usmjeren na makete tenkova
"Mjesec dana nakon završetka NATO-ova zračnog rata protiv Srbije
vruće pitanje i dalje ostaje bez odgovora: je li operacija
'Saveznička snaga' bila uspješna, gledano iz vojne perspektive?
Kako bi utvrdila jasan odgovor, NATO-ova momčad stručnjaka pod
vodstvom američkog pukovnika Briana McDonalda počela je ovog
tjedna istragu na Kosovu. Od 1200 analiziranih akcija na terenu bi
trebalo biti vrjednovano 325 ciljeva.
Postrojba nazvana 'Kosovo Munitions Effectiveness Assessment
Team' (K-MEAT - Tim za provjeru djelotvornosti oružja na Kosovu -
op. prev.) uklonit će po riječima pukovnika McDonalda 'sve
obmanjujuće vijesti' i 'srpske propagandne laži'.
Zasad srpski režim ustraje na tvrdnji da su vojni uspjesi NATO-a
bili 'minimalni' i bez strateškog smisla. U bijeloj knjizi pod
naslovom 'NATO-ovi zločini', koju je ovih dana distribuirala
beogradska vlada, ustvrđeno je da su bombardiranja bila samovoljna
te da je NATO-ova strategija bila usmjerena 'ponajprije na
uništavanje infrastrukture i na teroriziranje civilnog
stanovništva'.
Po izvješću srpskog lista Glas od prošle nedjelje, tijekom 79-
dnevnog NATO-ova zračnog rata 'izgubljeno' je samo 13 tenkova. List
navodi riječi generala Nebojše Pavkovića, zapovjednika treće
jugoslavenske armije, stacionirane u Nišu, koji tvrdi da je
bombardiranjem 'uništeno samo šest tenkova, šest oklopnih
transportera, tri topa, devet protuzračnih topova i desetak raznih
vojnih vozila'. Pavković nije precizno naveo kako je
neutralizirano preostalih sedam tenkova. Možda njih valja
pripisati na račun kosovske ilegalne vojske OVK, koja je, doduše,
raspolagala tek malom količinom protutenkovskog oružja.
Bilanca uspjeha, koju je američka vojska na završetku rata 9.
lipnja predstavila zapadnoj javnosti u gruboj je suprotnosti sa
srpskim tvrdnjama. Tom je prilikom Pentagon naveo da gubici srpsko-
jugoslavenskih snaga sigurnosti tijekom više od 35 tisuća akcija
NATO-ovih bomnbardera obuhvaćaju 122 tenka, 222 oklopna
transportera i 454 mobilnih topničkih cijevi i minobacača. Na
srpskoj strani stradalo je do 6000 vojnika, isticano je na NATO-
ovim konferencijama za tisak. Primjerice, NATO-ov glasnogovornik
Jamie Shea objavio je 8. lipnja u Bruxellesu da je prethodnog dana
prilikom bombardiranja srpskih postrojba na planini Pastrik jedan
jedini bombarder B-52 ubio više od 500 vojnika.
Znatne sumnje u te brojke sasvim su opravdane, iako nedostaju
dokazi. Iako na Kosovu sve vrvi od novinara, nijedan novinar nije
uspio ni približno potvrditi te vijesti. Na planini Patrik nema
traga žestokom NATO-ovu bombardiranju. Izvjestitelji uzaludno
tragaju za olupinama uništenih tenkova, nailazeći zauzvrat na
brojne uništene makete.
Prvi novinari, koji su zajedno s nadolazećim britanskim
postrojbama ulazili na Kosovo od 11. lipnja, bili su iznenađeni
ponajprije ponašanjem 47 tisuća vojnika različitih srpsko-
jugoslavenskih sigurnosnih službi. Naime, ti ljudi uopće nisu
ostavljali dojam poražene vojske, a na rutama povlačenja prema
Srbiji, koje je utvrdio NATO, prebrojeno je daleko više tenkova,
oklopnih transportera i topova no što ih je po NATO-ovim navodima
smjelo biti. Tada su kružile brojke o 800 vojnih vozila,
uključujući najmanje 250 tenkova, 450 oklopnih transportera i 600
topničkih cijevi, koje Srbi povlače u matičnu zemlju. Srpski piloti
odvezli su natrag u Beograd čak i tri neoštećena borbena zrakoplova
tipa Mig, koji su navodno za vrijeme NATO-ova napada gotovo
nezaštićeni stajali na pisti prištinske zračne luke.
NATO je na takva izvješća 22. lipnja reagirao priopćenjem kojim
zapadni savez priznaje da je bombardirao više maketa tenkova i
prividnih položaja no što se pretpostavljalo. Odjednom je
objavljeno da su srpske postrojbe na poljima postavile plastične
folije, koje su posade zrakoplova, angažiranih uglavnom na visini
većoj od 5000 metara, pogrešno identificirale kao ceste. Već
tijekom akcija piloti su se čudili kako to da se pogođeni objekti ne
pretvaraju u ruševine.
Usprkos tom priznanju NATO je ustrajao na svojoj verziji o
'neutraliziranju' stotina vojnih objekata. Ta je okolnost navodno
presudno utjecala na srpsku stranu da popusti i prihvati
stacioniranje mirovne postrojbe KFOR. Beograd još i danas pobija
takvo tumačenje, tvrdeći da oružana sila 3. armije, stacionirane u
Prištini, nije slomljena. Gledano iz vojne perspektive, moglo se
još dugo proužati otpor 'NATO-ovoj agresiji', tvrdi Beograd,
priznajući tek da je NATO ciljanim pogađanjem rafinerija,
tvorničkih postrojenja i mostova teško oštetio gospodarsku
infrastrukturu.
Britanski vojni stručnjaci u uglednom časopisu Jane's Defence
pretpostavljaju da zapadni savez svjesno nije dopustio izravan
sukob sa srpskim postrojbama iz straha od njihovih sustava
protuzračne obrane. Napadi na relativno nezaštićena tvornička
postrojenja i mostove bili su po njihovu mišljenju bitno manje
opasni. Pitanje je hoće li K-MEAT pod vodstvom američkog pukovnika
McDonalda sljedećih tjedana izvući slične zaključke", napominje na
kraju članka Karl Gersuny.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
21. VII. 1999.
Ravnoteža nepovjerenja
"Zapravo su ponovno htjeli biti prijatelji. No, četiri mjeseca
nakon pada prvih bomba na Jugoslaviju u Vijeću NATO-a i Rusije
vladala je politika prazne stolice. Nakon prosvjednog odlaska Rusa
zavladala je tako hladna klima da je Moskva nekima na Zapadu čak
uspješno zaprijetila novim hladnim ratom. Ipak, nakon što je oružje
na Kosovu zašutjelo, u Bruxellesu su se ponovno trebali sastati
predstavnici pale supersile i veleposlanici 19 članica NATO-a.
Potom je taj plan ipak propao. Sastanak je u posljednjem trenutku
spriječilo nesuglasje. Pokazuje se da Istok i Zapad još nisu
uspostavili prosperitetne poslovne odnose.
Ionako je njegovo puko postojanje najbolje što se može reći za
tijelo, osnovano nakon proširenja NATO-a na istok, u funkciji
utjehe Rusima. Najkasnije je rat na Kosovu pokazao da to Vijeće nije
ispunilo ni uložena očekivanja ni s njim povezana strahovanja. S
jedne strane, nije moglo u akutnoj krizi organizirati zajedničko
djelovanje članica NATO-a i Rusa; no, s druge strane, nastojanje
oko uključivanja Rusije nije blokiralo ni volju NATO-a za
djelovanjem. Svaka je strana napravila ono što je morala.
Vijeće je obilježeno ravnotežom nepovjerenja. NATO Rusima nikada
neće odobriti čak ni naznaku prava na sudjelovanje u odlučivanju.
Moskva se pak nikada neće pomiriti sa sporednom ulogom u novom
svjetskom poretku u kojem NATO diktira zbivanja. No, ne bi štetilo o
tome bar razgovarati", zaključuje Peter Muench.
Nervozno oduševljenje
"Krhkom muškarcu iz mormonskog gradića u američkoj saveznoj zemlji
Utah Rajna nije ostala u sjećanju samo zbog lijepe Loreley: Brent
Scowcroft sjeća je se i zbog vožnje brodom u svibnju 1989. Upravo je
dovršio govor koji je njegov šef, američki predsjednik George Bush,
nekoliko sati kasnije trebao održati u Mainzu. 'Treba li se
predsjednik očitovati i o temi ponovnog ujedinjenja Njemačke',
upitao je suputnika Gerharda Stoltenberga. Njemački ministar
obrane odgovorio je grimasom te je Amerikanac prekrižio odlomak
posvećen njemačkom pitanju. U tom je trenutku 1000 kilometara
jugoistočno već pala prva domino-pločica u dugom nizu: 2. svibnja
mađarski vojnici počeli su kliještima kidati bodljikavu žicu na
graničnoj ogradi prema Austriji. Doduše, nitko još u tom trenutku
nije ispravno procjenjivao dimenziju njihova djela. Taj slijed
događaja završen je slomom istočnoga bloka i ponovnim ujedinjenjem
Njemačke.
Tijekom posjeta Muenchenu 74-godišnji Scowcroft prisjetio se
zbivanja prije deset godina. 'Predsjednikov asistent za pitanja
nacionalne sigurnosti' glasila je tada njegova službena titula.
Neslužbeno je Scowcroft bio glavna vanjskopolitička poluga, mozak
Bijele kuće. U njegovim su se rukama stjecali svi konci - bio je prvi
suradnik kojega bi Bush ujutro ugledao i posljednji kojemu bi
uvečer poželio laku noć.
Scowcroft je više volio raditi u pozadini. Uživao je ugled odanog i
skromnog suradnika. Bivši general i profesor gotovo uzgred
pripovijeda kako je 1989./1990. kreirao svjetsku politiku.
Primjerice, prilikom ribičkog izleta s Bushom - 'jednim od
malobrojnih trenutaka kada smo mogli nesmetano razgovarati'.
Savjetnik za nacionalnu sigurnost uhvatio je tada tri ribe i razvio
koncept za vrijeme nakon završetka hladnog rata. Taj je plan
kasnije nazvao 'novim svjetskim poretkom'.
Scowcroftova početna ocjena dramatičnih zbivanja poput početka
masovnog bijega građana istočne Njemačke preko Mađarske,
Honeckerova razvlašćivanja i odluke novog čelništva SED (partija
DDR-a - op. prev.) od 9. studenog 1989. o otvaranju granice prema
zapadnom Berlinu, bila je prožeta skepsom: gubitak DDR-a izazvat će
lijevo-konzervativne protivnike Mihajla Gorbačova, šefa
sovjetske države i partije, i označiti kraj glasnosti i
perestrojke, strahovao je on.
'Morali smo izbjeći intervenciju sovjetskih postrojba radi
razbijanja demonstracija u DDR-u', izjavljuje politolog i
diplomant američke elitne vojne akademije West Point. No, na
pitanje kako bi SAD reagirale na ulazak sovjetskih postrojba u DDR,
Scowcroft priznaje: 'Ne znam, držim da smo taj scenarij jednostavno
potisnuli iz svijesti. Zapravo smo strahovali da će konzervativne
snage u Sovjetskom Savezu reći 'njet' preokretu u DDR-u. Stoga je
trebalo uvjeriti Moskvu da raspad njezina imperija nećemo
iskoristiti za vlastite interese', napominje on.
U to je vrijeme u Bijeloj kući vladalo 'nervozno oduševljenje',
prisjeća se Scowcroft. 'Prilikom tv-prijenosa iz Berlina praktično
smo se zalijepili za televizore', kaže on, napominjući da je još i
danas začuđen tempom raspada DDR-a. 'Svi su tada podcijenili
situaciju - čak i Helmut Kohl', tvrdi bivši savjetnik za nacionalnu
sigurnost. 'Egon Bahr smatrao je još u rujnu 1989. da će do ponovnog
ujedinjenja proći još nekoliko desetljeća', napominje. Stanje je
već u prosincu 1989. ispravno procijenio samo njegov prethodnik
Henry Kissinger, ističe Scowcroft. Umirovljeni dužnosnik izjavio
je na jednoj svečanoj večeri u Washingtonu da će ponovno
ujedinjenje Njemačke postati stvarnost u roku od dvije godine, kaže
Scowcroft, napominjući da je Kissingerova prognoza izazvala kod
Kohla smijeh prožet nevjericom.
Njemačka i američka strana pogrešno su tumačile DDR, smatra
Scowcroft. 'Za nas je istočna Njemačka bila oslonac sovjetskog
sustava, privredni motor istočnog bloka, zemlja koja je na
Olimpijskim igrama osvajala zlatna odličja. Još me i danas čudi što
je DDR zapravo bila prazna ljuska', napominje Scowcroft. Gorbačov
je po njegovim riječima već tada izgubio kontrolu nad zbivanjima.
'Htio je gospodarski a ne politički obnoviti Sovjetski Savez. Nakon
reforma u Poljskoj i Mađarskoj, te su mu dvije zemlje dobro došle
kao svjetli primjeri. No, kada se DDR počeo klimati, on se uplašio',
drži Scowcroft.
Dvije su stvari tada bile presudne za ponovno ujedinjenje Njemačke:
prvo, Bushova je vlada od samog početka podupirala stajalište
Bonna, pomažući time prevladati otpor Francoisa Mitterranda i
Margaret Thatcher. Drugo, Gorbačov nije imao alternative u
odlučujućem pitanju kojem bi savezu trebala pripadati ujedinjena
Njemačka. Bush je po Scowcroftu u proljeće 1990. u Washingtonu
stavio na stol zaključni dokument iz Helsinkija i upitao: 'Ovdje
piše da svaka zemlja slobodno može birati savez kojem želi
pripadati. Vrijedi li to i za ujedinjenu Njemačku?' 'Da', kazao je
Gorbačov. Sovjetskim izaslanstvom pronio se šapat koji je gotovo
završio pobunom, pripovijeda Scowcroft. Jedan Gorbačovljev
suradnik održao je potom maratonski govor o posebnim odnosima
između Sovjetskog Saveza i DDR-a, dodaje on.
No, ni to nije pomoglo. Gorbačov je odobrio ostanak Njemačke u NATO-
u. 'Nisam nimalo sumnjao da je to bio kraj hladnog rata', kazao je
Scowcroft. Time je sretno završilo tužno poglavlje svjetske
povijesti, napominje on. Na pitanje što smatra najvećim
postignućem Bushove vlade, odgovara gotovo netipičnom
neskromnošću: 'završetak hladnog rata bez ijednog ispaljenog
metka'", prenosi na kraju razgovora Viola Schenz.
DIE WELT
21. VII. 1999.
Bliski istok, središte svijeta
"Američka politička elita nikada nije zaboravila što je prije
jednog stoljeća napisao Alfred Thayer Mahan u svojoj epohalnoj
knjizi 'Svjetska sila preko pomorske sile': u Indijskom je oceanu
ključ za sedam svjetskih mora.
Europljani obično gledaju Bliski istok iz svoje uobičajene
perspektive: Turska, Sirija, Egipat, a između Izrael. Istočno od te
crte europske se velike sile od kasnih pedesetih godina malo
angažiraju. Zemljovidi su spremljeni u arhive. No mnogo toga govori
da će se stari dosjei opet morati otvoriti.
Ehud Barak primljen je u Americi s oduševljenjem. Njegov prethodnik
iz Likuda nije samo slabo nagradio američku posredničku uslugu,
nego se i previše približio američkim nacionalnim interesima u
velikoj regiji - od Kaspijskog jezera do Velike Sirte, od
Sredozemlja do Zaljeva. Američkoj je politici tamo prijetila
šteta. Stoga je Madeleine Albright jedanput javno utvrdila da u
Jeruzalemu imaju njezin broj telefona, pa kad dođu k pameti, mogu ga
uporabiti. Predsjednik Clinton nije samo izbjegao fotografiranja s
'Bibijem', nego je, kad se Barak uspeo, odlučno računao na njegov
realizam, mjeru i poznavanje svijeta. Američki angažman za državu
Izrael, koja je svoj sadašnji oblik dobila tek zadnjih desetljeća
hladnoga rata, ima određenih razloga: strategijskih u regiji i
taktičkih u američkoj unutarnjoj politici. No ima i neodređenih
granica koje se nikad ne mogu unaprijed definirati. Ne radi se samo
o rijekama dolara, nafte, zračnim uporištima i pomorskim bazama, o
dostavama oružja i velikim narudžbama američkim poduzećima (od
zrakoplova do vladinog sjedišta), o vojnoj obuci i suradnji tajnih
služba. Radi se i o odnosu Amerike prema Rusiji, koja gotovo više i
nije važna na Bliskom istoku, ali jest u unutarnjoj Aziji, te prema
Kini koja nezaustavljivo postaje pacifička protusila.
Zbog svih tih razloga, Indijski je ocean važan kao okretnica sila u
vodi, na kopnu i u zraku, no ponajprije za američku gospodarsku i
političku strategiju. U žarištu tog koncepta je Izrael - daleko
više nego Turska, Egipat, Saudijska Arabija ili Bahrein, gdje
američka mornarica ulazi i izlazi. Stoga Clinton mora iskoristiti
preostalih 15 mjeseci svoga mandata, kako bi u srži Bliskog istoka
ne samo smirio židovsko-arapski sukob nego i uspostavio mir koji
neće biti bolan ni za jednu stranu, nego baš u pravoj mjeri. Za to
Izrael, osim velikodušnog civilnog paketa potpore, može očekivati
veliku vojnu pomoć. Za uzvrat Pentagon očekuje da izraelski
laboratoriji, ponajprije na području elektronike i raketne obrane,
budu spremni na suradnju.
Barak neće odustati od egzistencijalnih izraelskih sigurnosnih
interesa. To vrijedi za povratak izbjeglica, razdiobu vode,
granice prema palestinskim autonomnim područjima i prema Siriji -
ali ponajprije za nedjeljivi Jeruzalem. No Amerikanci znaju da s
one strane izraelsko-arapskog sukoba jahači apokalipse već odavno
sedlaju svoju kljusad. U regiji je sve manje vode za sve više ljudi,
radi se o širenju oružja za masovno uništenje, o bujanju terorizma
pod zaštitom države, o vjerskom fanatizmu. To židovsko-arapskom
miru daje svjetskopolitičko značenje.
Europljani su prihvatili ulogu koja stoji puno novca, ali iza koje
ne stoji koncept, nego samo želja da se ni s jednom stranom posve ne
pokvare odnosi. No sada je došlo vrijeme za opsežnu strategiju - ne
prateći Ameriku, nego kao samostalan napor, koordiniran s
Washingtonom. Između Zaljeva i Sredozemlja nisu samo američki
interesi, nego i interesi europske energetske sigurnosti i mira" -
zaključuje Michael Stuermer u uvodniku lista.
AUSTRIJA
SALZBURGER NACHRICHTEN
21. VII. 1999.
Kofi Annan mora uvjeriti Ameriku u vrijednost UN-a
"Tko vlada svijetom? Poslije svršetka hladnoga rata američki je
predsjednik George Bush još jedanput sanjao o tomu da Ujedinjeni
narodi kao odlučujuća instancija pripomognu uvođenju prava na
našem globusu. No rijetko se nemoć UN-a pokazala tako grubo kao ove
godine, kad je NATO bez izričitog pristanka za to mjerodavne
svjetske organizacije, vojno intervenirao na Balkanu.
Ujedinjeni su se narodi vratili na svjetsku pozornicu, radosno
obznanjuje glavni tajnik Kofi Annan za svoga posjeta Beču. Ipak:
poslije NATO-ova samostalnog pohoda, jedna rezolucija UN-a
ozakonjuje akciju međunarodnih mirovnih snaga na Kosovu. To je
dobro i zato što Ujedinjeni narodi unatoč svim nedostatcima, još
uvijek pružaju jedini pravni okvir međunarodnog djelovanja. Na
posljetku, u očima Zapada neizbježna intervencija protiv nasilnika
Slobodana Miloševića ne treba postati 'propusnicom' za druge
intervencije koje se nikako ne bi mogle opravdati zastupanjem
ugroženih ljudskih prava.
No ništa ne opravdava optimizam Kofija Annana da bi Ujedinjeni
narodi u buduće opet pridobili pojačani utjecaj na stvaranje
svjetske politike. Ali Ujedinjeni su narodi još sposobni samo za
ono što im dopuste najjače članice. Do sada su se malo izmijenile
okolnosti koje su u kosovskoj krizi dovele do samoisključenja
najvišeg UN-ova gremija. Kina i Rusija neće oklijevati opet
blokirati Vijeće sigurnosti iz sebičnih motiva pa prema tome i s
neprimjerenim argumentima (poput straha od 'miješanja' zbog
vlastitih nedostataka demokracije).
Svjetska sila Amerika poslije najnovijih iskustava neće dopustiti
da ju nesposobni UN okuje. Ako svjetska organizacija opet preuzme
teren, najprije mora američku skeptičnu javnost uvjeriti u
vrijednost UN-a. Na posljetku niz teških poraza - od Somalije preko
Ruande do Bosne i Angole - dokazuje da UN kao instrument nametanja
mira, nije funkcionirao.
Kofi Annan se nada da će moćnici iz kosovskog sukoba izvući ispravne
pouke, ukratko: požuriti reformu UN-a. Ponajprije bi Vijeće
sigurnosti moralo postati 'demokratičnije i reprezentativnije'.
To bi značilo proširenje najvišeg gremija UN-a i omekšavanje prava
na veto.
No Annanova opravdana želja ostat će pusta želja. Prvo, jer
povlašteni ni ne pomišljaju odustati do svoga prava na veto. Što bi
primjerice ostalo od svjetskopolitičkih ambicija Francuske bez
stalnog mjesta u Vijeću sigurnosti? I treba li glas SAD-a vrijediti
jednako kao i glas Malavija? Drugo, oni koji nastoje ući u
ekskluzivni klub, ni sami nisu složni. U Latinskoj Americi
međusobno se natječu Brazil i Maksiko, na Crnom Kontinentu Nigerija
i Južna Afrika" - piše Helmut L. Mueller.
DER STANDARD
21. VII. 1999.
Gubitnici u miru
"Sam tijek rata nije baš bio prekretnica u dalekosežnom planiranju
i vojnoj djelotvornosti. Usred tuče bomba nad Kosovom i
Jugoslavijom NATO je morao redefinirati svoje ciljeve jer su
stratezi zapadnog saveza utvrdili da se srpske protjerivačke
akcije ne mogu zastaviti borbenim mlažnjacima s visine od 5000
metara. Nemoć se širila tjednima budući da se činilo da postrojbe
Slobodana Miloševića nikako ne popuštaju pred bombama.
Sada ta nesposobnost Zapada da razazna dugoročne, potpuno
predvidive razvojne trendove i da na njih reagira poprima nova
obilježja. Tijekom posjeta Beču, glavni tajnik UN-a Kofi Annan,
diplomat od glave do pete, sljedećim je riječima opisao taj trend:
bilo je daleko lakše poslati borbene postrojbe na Kosovo nego
okupiti policajce, nužne za održavanje građanskog reda i mira.
Drugim riječima, čini se da nakon strahovitog bombardiranja, tako
rječito temeljenog na zaštiti ljudskih prava, upravo ta ljudska
prava više baš i nisu u modi. Kako drugačije objasniti okolnost da
najmoćnija vojna sila u povijesti čovječanstva - da, riječ je o
NATO-u - ne može zaustaviti albanske napade na Srbe i Rome.
Unatoč razumijevanju za patnju izmučenih Albanaca i za njihovu
potrebu za osvetom (valja podsjetiti da oni još slijede svoju
tradiciju krvne osvete), treba istaknuti sljedeće: ne bude li
Srbima na Kosovu uspješno zajamčena sigurnost, Zapad će na kraju
izgubiti taj rat. Ovaj put nepovratno, budući da su protjerivanja i
strašne povrede ljudskih prava tolerirani s odobravanjem",
upozorava Gerhard Plott.
SLOVENIJA
DELO
21. VII. 1999.
Ulovljenog ptiča tužbalica
"Nadasve je mučno kad ti sude po zakonima koje ne poznaš, iako šteta
možda nije velika. Ali neizmjerna je kad zlorabe zakone oni koji su
ih donosili, jer u ime politike izmišljaju igre da bi ih izigrali. S
takvim je osjećajima u utorak napustila Zagreb glavna tužiteljica
međunarodnoga suda u Haagu Louise Arbour kad je, ujedno se
opraštajući od funkcije koju je obavljala, najavila tužbu protiv
Hrvatske Vijeću sigurnosti UN-a. Dakle, osnivačima haaškoga suda,
kojemu je jedini cilj kažnjavanje počinitelja zločina, počinjenih
krvavih devedesetih na području bivše Jugoslavije.
Kiseli smješci političara i pravnika s kojima se tužiteljica Arbour
sretala u Zagrebu, ne mogu prikriti šok i ljutnju ni među običnim
smrtnicima koji su već dugo uvjereni da je Hrvatskoj nanesena
nepravda. Za zločine na njezinu području ili protiv Hrvata u BiH
nitko nije odgovarao, iako je Zagreb izručio Haagu - tako kaže
ministar pravosuđa Zvonimir Šeparović - 171 dokument koji
svestrano osvjetljavaju nekažnjene pokolje. U svijest ljudi
utisnuli su se srpski mitinzi krajem osamdesetih godina, kad su na
nacionalno miješanim područjima Hrvatske govorili o velikoj Srbiji
koja bi amputirala Hrvatsku od Virovitice na sjeveru preko Karlovca
do Karlobaga na moru. Slijedili su prvi višestranački izbori i
pobjeda HDZ-a, odnosno Franje Tuđmana, točno mjesec i 17 dana
poslije preokreta u Kninu, već je počeo oružani ustanak tamošnjih
Srba te postupno prerastao u rat s tragičnim Vukovarom i njegovim
nedužnim žrtvama. Zato su i u oporbenim strankama uvjereni da se
Hrvatskoj - kao prvoj većoj žrtvi Miloševićeva rata - nanosi
nepravda, jer se u Haagu sudilo i još se sudi uglavnom Hrvatima, a
vlast je posve uvjerena da ni jedna država ne surađuje tako blisko
sa sudom kao baš Hrvatska.
U čemu je ili bi trebao biti spor između Haaga i Zagreba, koji je od
jučer dobio arbitra u Vijeću sigurnosti? Sadašnji sudac ustavnoga
suda Milan Vuković još je prije nekoliko godina izjavio da u
obrambenom i oslobodilačkom ratu Hrvati nisu mogli počiniti
zločine, čime je pojasnio bit hrvatskih prigovora Haagu. S druge je
strane za tužiteljstvo haaškoga suda zločin ipak zločin, dakle bez
političkih primjesa, stoga ga pokušava raspetljati, istražiti i
počinitelje dovesti pred suce. Pritom se oslanja na ustavni zakon o
suradnji s haaškim sudom, kojega je prihvatio hrvatski Sabor i u
kojemu, po riječima bivšeg vrhovnog suca Vladimira Primorca, nema
politike, nego su samo propisi s posve jasnim ciljem: kako izručiti
haaškom sudu hrvatskog državljanina optuženog za teško kršenje
međunarodnog humanitarnog prava - od genocida do ratnog zločina -
bez obzira je li počinitelj običan vojnik, njegov zapovjednik, šef
države ili premijer.
Kad bi taj zakon u Hrvatskoj bio dosljedno provođen, banski i
predsjednički dvori zacijelo ne bi unajmili američkog odvjetnika
Davida Rivkina. Pred haaškim sucima možda je uzalud nastojao
oslobađanje zapadne Slavonije i bivše krajine 1995. a osobito
osvetu nad hrvatski Srbima i njihovom imovinom, prikazati kao
unutarnju stvar Hrvatske koja je izvan jurisdikcije Haaga. Radilo
se o nekakvom dobivanju na vremenu, iako to odnosima Hrvatske ne
samo s haaškim sudom nego i s cijelom međunarodnom zajednicom
jamačno ne može koristiti ali im može jako naštetiti. Možda je to
samo ulovljenog ptiča tužbalica, kao i onih kosovskih Albanaca koji
su se poslije povratka u spaljene domove osvećivali paljenjem kuća
srpskih susjeda i krvnom osvetom i potpuno su uvjereni da su
postupili ispravno. Je li zbog toga tužiteljica Arbour 'hrvatski
slučaj' koji na Kosovu dobiva neusporedivo gore razmjere,
prijavila Vijeću sigurnosti?" - pita Peter Potočnik.