ES-KOMUNIZAM-STRANKE-Politika ES 27. VI. - EL PAIS - KOMUNIZAM ŠPANJOLSKAEL PAIS27. VI. 1999.Sutrašnjica, sutrašnjica, sutrašnjica..."Bliska budućnost komunizma ovisi o sposobnosti odupiranja sadašnjih komunističkih stranaka poplavi
vanjskih sugestija koje im nalažu da se raspuste ili odreknu svoga identiteta. Kad bi to učinile, a to od njih zahtijeva većina vanjskih komentatora, bila bi suvišna bilo kakva razmatranja o njihovoj budućnosti. Reći da se postojeće komunističke stranke moraju raspasti i promijeniti ime ili prirodu nije argument koji bi trebao pokazati kakva je budućnost komunističkih stranaka. Jer, ako se zahtijeva njihov nestanak, nema budućnosti. A nitko nema pravo zahtijevati nečiju smrt i istodobno mu držati prodike o njegovoj budućnosti.Prema tome, prvi uvjet za priče o budućnosti jest to da pristaše i članovi komunističkih stranaka ne pridaju pozornost tim vanjskim glasovima. Neka ne raspuštaju stranke i neka ne mijenjaju njihovu prirodu. Komunizam je potreban. I, ako ništa drugo, postoji barem jedan moralni razlog da ne slušamo pozive na 'raspuštanje' te, u ovome trenutku, intelektualne 'policije': Hamlet mora odlučiti o svom 'biti ili ne biti'.
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
27. VI. 1999.
Sutrašnjica, sutrašnjica, sutrašnjica...
"Bliska budućnost komunizma ovisi o sposobnosti odupiranja
sadašnjih komunističkih stranaka poplavi vanjskih sugestija koje
im nalažu da se raspuste ili odreknu svoga identiteta. Kad bi to
učinile, a to od njih zahtijeva većina vanjskih komentatora, bila
bi suvišna bilo kakva razmatranja o njihovoj budućnosti. Reći da se
postojeće komunističke stranke moraju raspasti i promijeniti ime
ili prirodu nije argument koji bi trebao pokazati kakva je
budućnost komunističkih stranaka. Jer, ako se zahtijeva njihov
nestanak, nema budućnosti. A nitko nema pravo zahtijevati nečiju
smrt i istodobno mu držati prodike o njegovoj budućnosti.
Prema tome, prvi uvjet za priče o budućnosti jest to da pristaše i
članovi komunističkih stranaka ne pridaju pozornost tim vanjskim
glasovima. Neka ne raspuštaju stranke i neka ne mijenjaju njihovu
prirodu. Komunizam je potreban. I, ako ništa drugo, postoji barem
jedan moralni razlog da ne slušamo pozive na 'raspuštanje' te, u
ovome trenutku, intelektualne 'policije': Hamlet mora odlučiti o
svom 'biti ili ne biti'.
No, pretpostavimo da ovaj postmodernistički Hamlet, što danas jest
komunistička stranka sama po sebi, sam samcat odluči da to više ne
bude u zoru XXI. stoljeća. Što će u tom slučaju biti s nama? Što će
biti s tobom, 'hypocrite lecteur'? To bi zaista bio pravi svršetak
povijesti, onako kako Bog zapovijeda.
Nakon nestanka Carstva zla, Pentagon bi raspustio NATO, Europska
unija bi ukinula proračunska izdvajanja za vojsku, sav bi taj novac
otišao Unicefu, a međunarodni sud u Haagu posvetio bi se jedino
progonu krijumčara oružja. Čak bi bilo moguće da Carstvo dobra, u
svojoj velikodušnosti, omogući uvođenje socijalističkih
zajednica na sve četiri strane svijeta, na oko četiri tisuće metara
nadmorske visine.
Ako se postmoderni Hamlet odluči za 'ne biti', više nećemo moći
čitati 'Babeliu' (tjedni prilog posvećen kulturi u 'El Paisu', op.
prev.) i najnovija otkrića o erotskim porocima nepokajanog
komunističkog intelektualca ni najnoviju reportažu o moskovskom
kazalištu lutaka koje je nekada bilo sjedište međunarodnih
brigada, a ni najnovije članke u spomen pokojnika, o posljednjim
marksističkim filozofima u pojedinim europskim državama, ni
najnovije recenzije memoara staroga komunista koji je pao s konja
na putu u Damask. (...)
Kad bi postmoderni Hamlet odlučio ne biti, sutra to više ne bi bila
bajka iz ustiju nekoga luđaka, puna besmislica, glasnih riječi i
bijesa, kao što je to bila povijest 'kratkoga stoljeća'. Ostala bi
samo tajna. Kako objasniti mladima da je narod jedne udaljene
zemlje, koji je dao vlast komunistima 1917., opet dao komunistima
većinu u Dumi i poslije sedamdeset godina od opće katastrofe,
uključujući i 'katastrojku'? Ali tu dolazi Hamletov otac i
sarkastična logika XX. stoljeća. Ruski barbar imenom Aleksandar
Zinovjev. I objašnjava svoj povratak u Moskvu: 'Komunizam je možda
bio najbolji sustav za ruski narod, iako ne i za mene'.
Dakle, što će biti s nama, i s vama, bez tih barbara?" - pita se
Francisco Fernandez Buey, provesor povijesti ideja na Universidad
Pompeu Fabra.