ZAGREB, 23. lipnja (Hina) - Kosovo je međunarodni protektorat po svemu osim po imenu, a njegovu učinkovitost bitno bi osnažilo spajanje civilnih i vojnih ovlasti u rukama međunarodnog upravitelja, kaže u svojem izvješću Međunarodna
krizna skupina (ICG).
ZAGREB, 23. lipnja (Hina) - Kosovo je međunarodni protektorat po
svemu osim po imenu, a njegovu učinkovitost bitno bi osnažilo
spajanje civilnih i vojnih ovlasti u rukama međunarodnog
upravitelja, kaže u svojem izvješću Međunarodna krizna skupina
(ICG). #L#
Razmjeri krize na Kosovu zahtijevali su snažniji model međunarodne
intervencije na Kosovu nego što je to prvobitno predviđeno mirovnim
sporazumom iz Rambouilleta, kaže u svojem najnovijem izvješću o
Kosovu ugledna Međunarodna krizna skupina, međunarodna
organizacija sa sjedištem u Bruxellesu, koja se bavi analizom kriza
i njihovim mogućim razrješenjem, a koju vodi bivši američki senator
George Mitchell.
"Model koji je sada prihvaćen je protektorat po svemu osim po imenu,
koji podsjeća na mandate Lige naroda", kaže se u izvješću.
Novi model predviđen Rezolucijom Vijeća sigurnosti 1244 od 10.
lipnja 1999. podsjeća na mandate Lige naroda nakon 1919. utoliko
što stavlja u zadaću stranoj upravi da pripravi Kosovo za
samoupravu, ali je različit utoliko što je neodređen glede konačnog
statusa Kosova.
"Mada de jure još uvijek dio Jugoslavije, Kosovo će pasti pod
potpuno odvojene upravne, političke i sigurnosne aranžmane i
djelovat će kao de facto neovisna država pod međunarodnim
nadzorom", ocjenjuje ICG.
ICG uspoređuje protektorat nad Kosovom s Prijelaznom upravom za
istočnu Slavoniju (UNTAES) koja je uključivala potpuni nadzor UN-a
nad svim civilnim poslovima kao i jaku vojnu međunarodnu potporu.
U sklopu UNTEAS-a prijelazni upravitelj je imao potpuni nadzor kako
nad civilnim tako i vojnim poslovima.
ICG podržava spajanje civilnih i vojnih ovlasti u rukama jednog
administratora, kao što je to bio slučaj s Jacquesom Kleinom u
hrvatskom Podunavlju.
ICG upozorava, podsjećajući na primjer neuspjeha UNPROFOR-a u BiH,
da razdvajanje vojne, koju vodi NATO, od civilne provedbe, koju
vodi UN, nosi u sebi značajne opasnosti.
"Razdvajanje tih dviju poluga je opasan model da bi bio nastavljen
jer na zapovjednike na terenu stavlja dodatnu odgovornost
usklađivanja, a potreba da podnose izvješća različitim stožerima
otvara mogućnosti da dođe do raskola", stoji u izvješću.
ICG preporučuje da se iskoriste pozitivna iskustva UNTAES-a u
hrvatskom Podunavlju i negativna UNPROFOR-a u BiH i da se
zapovjednicima na terenu daju pune ovlasti za provedbu mandata.
Izvješće smatra kako su za prijelaznu upravu UN-a na Kosovu moguća
tri izlaza, nijedan neproblematičan.
Prva mogućnost je da se Kosovu vrati autonomni status u sklopu
Srbije kakav je uživalo prije 1989., rješenje neprihvatljivo za
većinu kosovskih Albanaca.
Druga je mogućnost da se Kosovo konstituira kao treća republika u
sklopu SR Jugoslavije što bi stvorilo otpor kako u Srbiji tako i u
Crnoj Gori i Makedoniji.
Treća mogućnost, potpuna neovisnost Kosova, koju Rezolucija 1244
ne spominje izrijekom ali niti ne isključuje, izazvala bi snažan
otpor Srbije i bojazan Makedonije od iredentizma njezine snažne
albanske manjine.
ICG stoga drži kako je konačno rješavanje kosovskog rebusa najbolje
za sada ostaviti po strani, jer ni jedno od trenutno predvidivih
rješenja ne izgleda prihvatljivo, a s druge strane rješenje će biti
u svakom slučaju određivano u sasvim drugim okolnostima od
sadašnjih.
(Hina) sl br