US-S-LIBERALIZAM-Politika ESP/EL PAIS/17.6./RAZMIŠLJANJA O KRAJU POVIJESTI 10 G. POSLIJE ŠPANJOLSKAEL PAIS17. VI. 1999.Razmišljanja o kraju povijesti - deset godina poslije"Ove se godine navršava deset godina od objavljivaja mog
članka 'Kraj povijesti' u časopisu 'The National Interest' pa su me zamolili da napišem osvrt na svoju početnu hipotezu", piše Francis Fukuyama, profesor politologije na sveučilištu "George Mason" i autor djela "Veliki rascjep: ljudska priroda i rekonstrukcija društvenog poretka"."Otkako je objavljen članak, moji su kritičari redovito zahtijevali da ponovno razmotrim svoje stajalište da je povijest završila, nadajući se da ću odustati. Za njih pišem svoju konačnu bilancu: ništa od onoga što se dogodilo u svjetskoj politici ili gospodarstvu tijekom posljednjih deset godina ne proturječi, bar tako ja mislim, zaključku da su liberalna demokracija i tržišno gospodarstvo jedine održive alternative u današnjem društvu.Najozbiljnije situacije u tom razdoblju bile su gospodarska kriza u Aziji i očita stagnacija reforme u Rusiji. No, unatoč tome što su ti događaji vrlo zanimljive političke lekcije, njih, ipak, možemo ispraviti uz pomoć politike i ne predstavljaju sustavan raspad
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
17. VI. 1999.
Razmišljanja o kraju povijesti - deset godina poslije
"Ove se godine navršava deset godina od objavljivaja mog članka
'Kraj povijesti' u časopisu 'The National Interest' pa su me
zamolili da napišem osvrt na svoju početnu hipotezu", piše Francis
Fukuyama, profesor politologije na sveučilištu "George Mason" i
autor djela "Veliki rascjep: ljudska priroda i rekonstrukcija
društvenog poretka".
"Otkako je objavljen članak, moji su kritičari redovito
zahtijevali da ponovno razmotrim svoje stajalište da je povijest
završila, nadajući se da ću odustati. Za njih pišem svoju konačnu
bilancu: ništa od onoga što se dogodilo u svjetskoj politici ili
gospodarstvu tijekom posljednjih deset godina ne proturječi, bar
tako ja mislim, zaključku da su liberalna demokracija i tržišno
gospodarstvo jedine održive alternative u današnjem društvu.
Najozbiljnije situacije u tom razdoblju bile su gospodarska kriza u
Aziji i očita stagnacija reforme u Rusiji. No, unatoč tome što su ti
događaji vrlo zanimljive političke lekcije, njih, ipak, možemo
ispraviti uz pomoć politike i ne predstavljaju sustavan raspad
liberalnoga poretka koji prevladava u svijetu.
S druge strane, tvrdnja na temelju koje sam dokazao da se povijest
može usmjeriti, da je progresivna te da kulminira suvremenom
liberalnom državom, sadrži temeljnu pogrešku, ali samo jedan od
stotinjak analitičara koji su raspravljali o 'Kraju povijesti'
razumio je njezinu pravu slabost: povijest ne može završiti jer
današnje prirodne znanosti nemaju svršetka i jer ostvarujemo nove
znanstvene uspjehe koji će, zapravo, poništiti čovječanstvo kao
takvo.
Većina prvih rasprava o 'Kraju povijesti' svodila se na apsurdno
semantičko pitanje, jer mnogi čitatelji nisu razumjeli da sam
mislio na povijest u hegelijanskom i marksističkom smislu
progresivne evolucije političkih ustanova i gospodarstva. Tvrdio
sam da povijest koju se tako razumije vode dvije temeljne sile:
razvoj prirodnih znanosti i tehnologije, koji uspostavlja temelje
gospodarske modernizacije, i borba za priznanje, za koju je,
napokon, potreban politički sustav koji će priznati univerzalna
ljudska prava. Za razliku od marksista, ja sam tvrdio da taj proces
ljudskoga razvoja neće završiti socijalizmom nego demokracijom i
tržišnim gospodarstvom.
Tezu su tako često i nemilosrdno napadali da je sad teško zamisliti
da postoji bilo koje gledište s kojeg 'Kraj povijesti' nije
napadnut. Početkom devedesetih bilo je toliko pretpostavki o
raznim alternativama svjetske politike; o alternativama koje se,
po mišljenju mnogih promatrača, više udaljavaju od liberalne
demokracije nego što bi joj se približavale. Najupornija
predrasuda odnosila se na nacionalizam i etnički sukob, što je
razumljivo s obzirom na sukobe u bivšoj Jugoslaviji, Ruandi,
Somaliji i drugim kriznim točkama. Iako se razmišljalo i o mogućim
suparnicima liberalne demokracije, drugim političkim režimima
poput islamske teokracije, blagoga azijskog autoritarizma pa čak i
neoboljševizma.
Događaji koji su uslijedili u drugoj polovici devedesetih - kad su
financijski potresi ustupili mjesto azijskoj gospodarskoj krizi,
očitoj stagnaciji ruske demokratske reforme i nestabilnosti koja
se uporno pojavljivala u svjetskom financijskom sustavu - u mnogim
su aspektima više prijetili hipotezi o kraju povijesti nego oni
prije njih. Napokon, nikad nisam tvrdio da će sve zemlje u kratkom
roku doseći demokraciju, nego samo to da u razvoju ljudske
povijesti postoji logika koja će najnaprednije zemlje dovesti do
demokracije i tržišnoga gospodarstva.
Zato činjenica da su neke zemlje, poput Srbije i Irana, ostale izvan
toga razvojnog procesa, nije argument koji pobija tvrdnju.
Današnja kriza na Kosovu, koliko god tragična bila, tek je jedan
svjetski povijesni događaj koji će zauvijek oblikovati temeljne
institucije. S druge strane, pokaže li se da se pokretač evolucije
povijesne promjene slomio, morat ćemo ponovno utemeljiti ideju da
je povijest progresivna. No, unatoč siromaštvu i nevoljama koje su
pretrpjeli Meksiko, Tajland, Indonezija, Južna Koreja i Rusija
zbog integracije u svjetsko gospodarstvo, nije došlo do, kao što
tvrdi George Soros, 'krize kapitalizma'.
Najmanje su dva bitna razloga za beskonačan proces globalizacije.
Prvo, ne postoji alternativa razvojnom modelu koja bi obećala bolje
rezultate, čak niti poslije krize 1997-1998. Posebno su događaji
posljednjih deset godina još više diskreditirali glavnu
konkurenciju globalizaciji, nazvanu 'azijskim modelom razvoja'.
Gospodarska kriza koja je pogodila Aziju pokazala je prazninu
azijatskoga blagog autoritarizma, koji je svoju legitimnost htio
utemeljiti na gospodarskom razvoju, pa je zbog toga postao ranjiv u
kriznim razdobljima.
Drugi razlog zbog kojega se smjer globalizacije vjerojatno neće
promijeniti povezan je s tehnologijom. Današnju globalizaciju
podupire tehnološka revolucija u prijenosu informacija koja je
telefonom, faksom, radiom, televizijom i Internetom približila
najudaljenije dijelove svijeta. Te promjene daju autonomiju
pojedincima i omogućuju demokratizaciju na mnogim razinama. Danas
se nijedna zemlja ne može isključiti iz svjetskih komunikacijskih
medija niti iz vanjskih izvora komunikacije. Tendencije koje se
počnu razvijati u jednom dijelu svijeta brzo se kopiraju tisućama
kilometara daleko. (...) Glavni nedostatak 'Kraja povijesti'
sadržan je u činjenici da znanost nema kraja jer upravlja
povijesnim procesom, a mi smo se našli na vrhuncu nove eksplozije
tehnoloških inovacija u znanosti o životu i biotehnologiji.
Poslije francuske revolucije pojavile su se razne doktrine koje su
se nadale da će nadvladati granice ljudske prirode stvorivši novu
vrstu ljudskoga bića koje ne bi bilo podložno predrasudama i
ograničenjima prošlosti.
Potpuni neuspjeh tih eksprimenata potkraj 20. stoljeća pokazao nam
je ograničenost socijalnoga konstruktivizma i sudjelovao u
stvaranju liberalnoga poretka utemeljenog na tržištu, koji se
oslanja na očite istine o 'prirodi i bogu prirode'. Ili su možda
sredstva konstruktivista iz 20. stoljeća, od prvih socijalizacija
u djetinjstvu i psihoanalize do agitpropa i područja rada,
jednostavno pregruba da bi djelotvorno promijenila prirodni
supstrat ljudskoga ponašanja.
Otvoreni karakter današnjih prirodnih znanosti pokazuje da će nam
biotehnologija za dvije generacije donijeti sredstva koja će nam
omogućiti da dosegnemo ono što nisu dosegli graditelji društva u
prošlosti. Tada ćemo konačno zaključiti ljudsku povijest jer ćemo
uništiti bit ljudskoga bića. A tada će početi nova povijest poslije
čovjeka".