ES-DEMOKRACIJA-LIBERALIZAM-Politika ES 26. V. EL PAIS DEMOKRACIJA ŠPANJOLSKAEL PAIS26. V. 1999.Demokrati"Opet se, kao i toliko često, slažem s Dariom Valcarcelom (iz lista 'ABC') kad tvrdi da je pluralistička demokracija najmanje zlo
među postojećim sustavima. I dalje sumnjam u mogućnost njezina klasificiranja među postojećim sustavima i ne znam koji bi to režimi s tim imenom zaista mogli biti demokratski. Demokracija je razvila veliki broj zakona s jednim jedinim ciljem: smanjiti snagu (ili bogatstvo, ili moć, ili stvaranje straha) onih koji je imaju toliko da je mogu prenositi na druge. Nisam siguran da su to baš čisti zakoni. Mislim da su zapravo namješteni tako da se postigne baš suprotno, tako da moć ostane tamo gdje je oduvijek i bila. Gospodarski liberalizam, tržišna politika i strukturalni kapitalizam vladali su i vladaju svjetskim demokracijama i smanjuju njihove vrline.I dalje priznajem da je u demokratskim državama postignut značajan napredak na području zaštite slabijih. Tu je socijalna zaštita, mirovine, zaštita žena od muške oholosti, zaštita djece od muškaraca i žena, a sve su to neke transcendencije ideje
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
26. V. 1999.
Demokrati
"Opet se, kao i toliko često, slažem s Dariom Valcarcelom (iz lista
'ABC') kad tvrdi da je pluralistička demokracija najmanje zlo među
postojećim sustavima. I dalje sumnjam u mogućnost njezina
klasificiranja među postojećim sustavima i ne znam koji bi to
režimi s tim imenom zaista mogli biti demokratski. Demokracija je
razvila veliki broj zakona s jednim jedinim ciljem: smanjiti snagu
(ili bogatstvo, ili moć, ili stvaranje straha) onih koji je imaju
toliko da je mogu prenositi na druge. Nisam siguran da su to baš
čisti zakoni. Mislim da su zapravo namješteni tako da se postigne
baš suprotno, tako da moć ostane tamo gdje je oduvijek i bila.
Gospodarski liberalizam, tržišna politika i strukturalni
kapitalizam vladali su i vladaju svjetskim demokracijama i
smanjuju njihove vrline.
I dalje priznajem da je u demokratskim državama postignut značajan
napredak na području zaštite slabijih. Tu je socijalna zaštita,
mirovine, zaštita žena od muške oholosti, zaštita djece od
muškaraca i žena, a sve su to neke transcendencije ideje
demokracije. Sve su to situacije u kojima i dalje vlada borba, a
stalno postoji i borba za sprječavanje povratka na nekadašnje
stanje. Mislim i da je taj napredak, ta težnja prema jednakosti,
izuzetno vrijedan, iako relativan. Postignut je ponajprije
zahvaljujući tome što je onaj slab postao jak, a danas mu opet
prijete zato što su zatvoreni putovi prema tome zajedništvu. Ova je
demokracija izvezla nejednakost preko svojih granica, preko
granica koje smatra prirodnima, tj. preko granica svoga bogatstva i
svoje rase. Čak i unutar neke države, nekoga grada, četvrti ili
škole, postoje prirodni demokrati i oni koje toleriraju, oni
asimilirani, manje ili više, ovisno o slučaju. Ima nas koji smo
jednakiji od drugih, govorio je Koestler polovicom ovoga stoljeća.
Treba li nam vođa? Dario Valcarcel vjeruje da nam je vođa potreban,
a spominje i kontinuitet koji je postojao od Roosevelta do Kohla.
Meni se baš i ne čini da bi se oni mogli uspoređivati, ali su ih
uspoređivali.
Vjerujem da je daleki cilj demokracije zapravo nepostojanje
demokracije. A stalno razmišljam i o demokracijama koje su izabrale
vođe poput Miloševića, Fujimoria ili bilo kojega od stotinjak
monarha ovoga svijeta. Organiziranje zemalja u države, sa šefom
koji zamjenjuje vladara, i s vladama koje opet imaju svoga
neospornoga i jedinoga šefa (kod mene nepovjerenje izaziva čak i
sama riječ 'šef'), bio to Aznar ili Gonzalez, čini mi se kao
krivotvorenje želje naroda. Zato sumnjam da demokracija zaista
postoji", piše Eduardo Haro Tecglen.