FR-RATOVI-INTERVENCIJE-KOMENTARI-Politika FR 25. V. LE MONDE O R. DEBRAYU FRANCUSKALE MONDE25. V. 1999.Reći "ne""Kad se jednom postavi most, ovce lako ulaze u brod. A upravo to se dogodilo s nekim člancima, objavljenim na stranicama
posvećenim raspravama u 'Le Mondeu' (20. svibnja) poslije, sada već famoznog, članka Regisa Debraya, objavljenog 13. svibnja. On je otvorio Pandorinu kutiju, a to je možda i htio. Ali on je barem otišao u Srbiju i Makedoniju i vratio se s prijeporpornom reportažom pri kojoj je manje gledao i zapažao stvarno stanje, a više slušao glasine koje s pravom pobijaju književnici, sveučilišni profesori i novinari, pišući o svojim uvjerenjima ili mjerodavnosti zbog vlastitog djelovanja na terenu.Regis Debray nam je dao svoje svjedočanstvo, naivno, amatersko, ali ipak svjedočanstvo. A ti književnici, ti profesori i novinari komentirali su njegov članak s poštovanjem prema tom visokom intelektualcu, s tugom ('Zbogom Regis', bez prezira ili mržnje), u skladu sa svojim profesionalnim iskustvom, s točnošću i časnošću sveučilišnih profesora.A zatim, u raspravi koja se otvorila i kojoj se pridružila i
FRANCUSKA
LE MONDE
25. V. 1999.
Reći "ne"
"Kad se jednom postavi most, ovce lako ulaze u brod. A upravo to se
dogodilo s nekim člancima, objavljenim na stranicama posvećenim
raspravama u 'Le Mondeu' (20. svibnja) poslije, sada već famoznog,
članka Regisa Debraya, objavljenog 13. svibnja. On je otvorio
Pandorinu kutiju, a to je možda i htio. Ali on je barem otišao u
Srbiju i Makedoniju i vratio se s prijeporpornom reportažom pri
kojoj je manje gledao i zapažao stvarno stanje, a više slušao
glasine koje s pravom pobijaju književnici, sveučilišni profesori
i novinari, pišući o svojim uvjerenjima ili mjerodavnosti zbog
vlastitog djelovanja na terenu.
Regis Debray nam je dao svoje svjedočanstvo, naivno, amatersko, ali
ipak svjedočanstvo. A ti književnici, ti profesori i novinari
komentirali su njegov članak s poštovanjem prema tom visokom
intelektualcu, s tugom ('Zbogom Regis', bez prezira ili mržnje), u
skladu sa svojim profesionalnim iskustvom, s točnošću i časnošću
sveučilišnih profesora.
A zatim, u raspravi koja se otvorila i kojoj se pridružila i
televizija (France 2. 17. svibnja), pojavili su se i profiteri,
strvinari hrabrosti. 'Hvala mu što je postavio pitanja koja se
nitko nije usuđivao glasno postavljati', piše Lilly Marcou u 'Le
Mondeu' od 20. svibnja, kao da se Jean-Francosi Kahn npr. nije
usprotivio zračnim udarima, a ipak su ga zbog toga sasjekli. 'Kakav
linč!', uzbuđuje se ona zbog Debraya. Ma nemojte! Kakav linč? Pa mi
smo svjedoci baš suprotne pojave.
Alain Badiou, govoreći o Svetom savezu, opet iz prašine izvlači
staru paranoičnu viziju kojom je hranio svoje malobrojne pristaše
70-ih godina, a danas tu viziju njeguju u Pekingu nasljednici
režima čiji je apostol taj izvanredno lucidni geopolitičar i sam
nekada bio. Riječ je o ratu, a ne o genocidu, viče tamo neki treći,
govoreći nam da je možda i OVK jednako kriv za zločine kao i srpske
snage.
I da je vrlo važno podsjetiti se da nije riječ o genocidu, a može se
zaista vjerovati da bi se moglo pokazati da i OVK čini zločine kao i
oni koji ga žele uništiti, samo što OVK to ne može biti, čak i kad bi
htio.
Čudna su to izvrtanja. Čovjek bi mogao reći da ti ljudi nisu
sposobni razmišljati o povijesti kao nečemu što se stalno mijenja,
kao da ostaju, kao srpski narod, zarobljenici prošlosti koja nikako
ne prolazi. To su tumori povijesti. A u ovome se ratu mogu vidjeti
radikalne novosti, kad je riječ o dobrome i o lošemu. Loše je
zaštita vojnika u njihovim zrakoplovima punim elektronike na štetu
civila na imanjima i mostovima. Loše je cijena u krvi koju su
kosovski Albanci morali platiti za bolju budućnost Europe. Jer ova
humanitarna katastrofa strašna je pogrješka, golema sporedna šteta
NATO-vih bombardiranja. Loša je i posljedica: nepostojanje
ispravnih predviđanja stručnjaka koji se nadvijaju nad zaslone
svojih računala i karata, njihova sigurnost i samouvjerenost.
Ali ima i dobrih stvari: shvaćanje medija koje su njihove obveze kad
je riječ o informiranju, na koje tužitelji odgovaraju pravom na
mucanje - tako je s Amerikom koju mrze do besvijesti, tako je i s
navodnom sposobnošću naroda da se sami oslobode, kao što je to
valjda učinila Francuska 1994. Dobro je i to što postoji teško
postignut, ali stvaran sporazum europskih država u korist
zajedničkog djelovanja koje prvi put prelazi granice državnih
obrambenih politika. Dobro je i, malo dalje u temeljima, ali u
istome duhu, postojanje nadnacionalnog imperativa upletanja ne
samo zbog humanitarnih, nego i zbog političkih i moralnih razloga,
diplomacijom, ali ako treba i silom, a taj je imperativ utemeljen na
razlikovanju nacionalizma kao stvaranja nekog neovisnog
političkog prostora i etnicizma kao uništavanja toga istog
prostora u kojemu nastaje, podalje od podjele na plemena i klanove,
minimalna mogućnost suživota. (...)
Kako bismo bolje razmotrili zastranjivanje pristaša
neinterveniranja, što je drugi način za ostavljanje slobodnih ruku
u Moloch-državi nacional-komunizma, toga izokrenutog zrcala
ultraliberalizma, dovoljno je da se sjetimo spominjanja
'evakuacija na izraelski način', izraza na koji se odvažio Regis
Debray u svojem članku od 13. svibnja, na što se Bernard Henri-Levy
u svojem odgovoru, objavljenome sutradan, radije nije želio ni
osvrtati. A referencija koja se spominje poslije one o milijun
alžirskih civila koje je Francuska preselila prije oko četrdeset
godina, sigurno se odnosi na egzodus Palestinaca poslije
izraelsko-arapskoga sukoba iz 1948.
Ne gubeći vrijeme na posebnosti obiju situacija, zbog kojih se a
priori ne mogu uspoređivati židovska država i Miloševićeva Srbija,
zamislimo da je Izrael poslije Jom Kipurskog rata Palestince iz
Cisjordanije pokušao odbaciti dalje od Jordana. Ta slika nije
nimalo apsurdna. To je bio program rabina Meir Kahane, a preuzela ga
je stranka Moledet, stranka najradikalnijih židovskih
doseljenika. Dakle, zamislimo da Izrael deportira u Jordan arapski
narod s toga teritorija. Zaista ne znam kako bi Amerikanci
reagirali u praksi. Ali znam kakve bi oluje izazvali tužitelji
poput Badioua i sličnih. I, naravno, imali bi pravo, zbog istih
apsolutnih načela i prava koja danas ne žele priznati kosovskim
Albancima. Dvije vage, dva utega. Strastvena reakcija, pristrana,
ideološka. Daleko smo od ljudske univerzalnosti.
Od Kahaninih fantazija do Miloševićeva delirija malen je put. U oba
se slučaja radi o sustavu apartheida, s rasističkim temeljima. Samo
što ni u kojemu slučaju židovska vlada taj put nije smatrala
mogućim, i to zbog jednostavnog razloga što bi taj plan većina
Židova ocijenila odvratnim. A to je ono što demokraciju, makar i
nesavršenu i nepravednu, odvaja (prema nekim posljedicama) od
pristanka na barbarstvo.
U članku br. 26 prvog sveska Montaigneovih Eseja, piše da je Plutarh
rekao da stanovnici Azije trpe ropstvo i despotsku vlast zato što ne
znaju reći jedan jedini slog, a to je 'ne'. (...) Postoje oni koji
znaju reći 'ne' i oni koji radije stoji prekriženih ruku. Neka nam
ne zamjere oni koji ne znaju reći 'ne', ali Europa je ocijenila da je
nužno osloniti se na SAD i reći taj slog beogradskome despotu. A ovi
i dalje ostaju zatočenici ubilačkih utopija ovoga stoljeća pri
kraju i tvrde da je ovo 'ne' na sramotu cijeloga stoljeća", piše
Jean-Michel Delacomptee, profesor na sveučilištu Bordeaux-III.