DE-YU-DIPLOMACIJA-RAT-VLADA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Ratovi NJ 6.V.SZ: MILOŠEVIĆA TREBA SVRGNUTI NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG6. V. 1999.Milošević mora biti svrgnut"Kada bi postojala mjerna jedinica za politički napredak,
svijet bi bio daleko pregledniji. Kada bi napredak bilo moguće mjeriti kilometrima koje političari prijeđu u potrazi za rješenjima, ovih bi dana putujuća diplomacija prevalila dobar dio puta prema miru na Kosovu. Kad bi se kao mjerilo uzeo broj i trajanje prijateljskih rukovanja, zaključili bismo da zasigurno predstoji veliki uspjeh. No, slike varaju. Nisu važni puki aktivizam i termini za fotografiranje već rezultati i sporazumi, koji su i nakon 43 ratna dana na Kosovu jako daleko.Naime, političke i vojne bitke vode se na dvije različite bojišnice. Cilj rata jest povlačenje oružanih snaga Beograda s Kosova i siguran povratak Albanaca u domovinu (dakle, pod zaštitom međunarodne zajednice). No, u politici Beograd izgleda kao daleka veličina na obzoru. Koncentracija je usmjerena na Moskvu. Iako je takav pristup možda važan i ispravan, postoji opasnost da se politika nađe u začaranom krugu koji nema nikakvih dodirnih točaka s Beogradom.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
6. V. 1999.
Milošević mora biti svrgnut
"Kada bi postojala mjerna jedinica za politički napredak, svijet bi
bio daleko pregledniji. Kada bi napredak bilo moguće mjeriti
kilometrima koje političari prijeđu u potrazi za rješenjima, ovih
bi dana putujuća diplomacija prevalila dobar dio puta prema miru na
Kosovu. Kad bi se kao mjerilo uzeo broj i trajanje prijateljskih
rukovanja, zaključili bismo da zasigurno predstoji veliki uspjeh.
No, slike varaju. Nisu važni puki aktivizam i termini za
fotografiranje već rezultati i sporazumi, koji su i nakon 43 ratna
dana na Kosovu jako daleko.
Naime, političke i vojne bitke vode se na dvije različite
bojišnice. Cilj rata jest povlačenje oružanih snaga Beograda s
Kosova i siguran povratak Albanaca u domovinu (dakle, pod zaštitom
međunarodne zajednice). No, u politici Beograd izgleda kao daleka
veličina na obzoru. Koncentracija je usmjerena na Moskvu. Iako je
takav pristup možda važan i ispravan, postoji opasnost da se
politika nađe u začaranom krugu koji nema nikakvih dodirnih točaka
s Beogradom.
To ni u kom slučaju ne znači da diplomatska nastojanja nisu vrijedna
napora koji su u njih uloženi. No, njihove šanse za uspjeh treba
realno procijeniti. Cilj je postizanje jedinstvenog nastupa
međunarodne zajednice - uključujući Rusiju - prema Beogradu.
Turneja američkog predsjednika Billa Clintona po Europi pokazuje
da čak i sami NATO-partneri imaju problema s jedinstvenim nastupom.
Naime, ta turnera signalizira hitno rješavanje nevolja, zapravo je
riječ o hitnoj operaciji koja bi u prvom redu trebala potaknuti
pokolebane Nijemce da ustraju. Koliko će, dakle, teže biti
uključiti u proces i Ruse? I što bi se time uistinu dobilo?
Angažman posebnog izaslanika Viktora Černomirdina zaslužuje,
naravno, potporu. Moskvu treba pohvaliti što se nakon početne
prijeteće vike - najava o prekidu odnosa s NATO-m i kojekakvih
ratnih prijetnja - očito ponovno vraća konstruktivnoj ulozi u
sukobu na Kosovu. Osim toga, Moskva može zabilježiti kao svoj
uspjeh i današnji sastanak ministara vanjskih poslova članica
skupine G-8 u Bonnu, organiziran na prijedlog Rusije. U idealnom
slučaju, diplomaciji bi se mogao otvoriti put prema Vijeću
sigurnosti UN, koje Moskva više ne bi blokirala. U tom bi slučaju
postojala mogućnost osude postupanja Beograda prema Albancima,
poduprte zelenim svjetlom Rusije, te bi Vijeće sigurnosti možda
moglo jednoglasno zatražiti zaštitnu postrojbu s mandatom UN za
Kosovo. Time bi Jugoslavija bila potpuno izolirana - ali mir još ni
izdaleka ne bi bio uspostavljen.
Naime, za mir nije dovoljno samo rusko odustajanje od veta. Nužno je
zeleno svjetlo Srba. Ne treba pak očekivati da će ovi odustati od
svoje primitivne izolacije samo zato što su iznenada izgubili rusku
retoričku vatrogasnu zaštitu. Napokon, Beograda se nije snažno
dojmila ni rezolucija UN br. 1199, koja je - uz potporu Rusije -
pozvala Srbe da se povuku s Kosova. Ni na pregovorima u Rambouilletu
ruska masaža nije uspjela omekšati krutost srpskog vrata. Stoga
sada nije dovoljno da politika bude usmjerena isključivo na
uključivanje Rusije - ona mora izravno na metu uzeti Beograd i biti
ciljano usmjerena na središte moći. Čovjek u središtu zove se
Slobodan Milošević. Drugim riječima, politika mora svojim ciljem
proglasiti svrgavanje despota.
No, gotovo nitko na Zapadu nema hrabrosti za jasnu definiciju tog
cilja. Njemački ministri Rudolf Scharping i Joschka Fischer ne
zaziru, doduše, ni od kakve oštre formulacije ili osude,
proglašavajući Miloševića ratnim zločincem i 'mesarom u kosovskoj
klaonici'. No, njih dvojica istodobno ne žele isključiti mogućnost
ponovnog pružanja ruke jugoslavenskom predsjedniku čim ovaj odloži
svoj smrtonosni alat. Uzor je daytonski mirovni sporazum, kojim je
Milošević nakon rata i 200 tisuća žrtava uzdignut na razinu
mirovnog kneza. Danas i na Kosovu strahuju da sklapanje mira neće
biti moguće bez sudjelovanja ratnog huškača.
Taj strah blokira i istodobno djeluje - što je daleko gore - kao neka
vrsta samoostvarujućeg proročanstva. Strah Zapada podupire
strašni sustav kojim Milošević na unutrašnjoj pozornici osigurava
svoju vlast. Naime, sve dok svi u Srbiji moraju polaziti od
pretpostavke da će Predsjednik ostati svemoćan i nakon rata, zbijat
će redove oko njega i neće biti prosvjeda protiv njegove politike
koja vodi u katastrofu. Kada bi Zapad pak jasno naglasio da s
Miloševićem, koji je u ovom desetljeću izazvao četiri rata, nije
moguće sklapati mir, primitivna srpska utvrda možda bi se raspala
iznutra. Naime, miljenici režima mogli bi birati žele li pasti
zajedno s Miloševićem ili ga možda i sami gurnuti. Kritičarima
sustava moglo bi pak biti dokazano da NATO uistinu ne vodi rat
protiv srpskog naroda već protiv njegova zločinačkog režima",
zaključuje Peter Muench.