DE-RAT NJ 4.5.DIE WELT-UVIJEK S NJEM.POVIJEŠĆU NJEMAČKADIE WELT4. V. 1999.Igra s Auschwitzom"Često su posljednjih tjedana doživjeli pohvale i izvan stranaka: slavna zgužvana Trojica. Kancelar kao i ministri vanjskih poslova i obrane
djelotvorno su postavili na scenu sazrelu republiku. Njemačka vodi rat - i pritom ostaje, uza svu potrebnu svijest, čednija nego ikada. Unutarnja je politika doduše gotovo posve potisnuta u pozadinu, no zemlja i ljudi su odlučno, nepokolebljivo uz civilni ustroj republike.No ako se pomnije posluša, brzo se osjeti da samorazumljivo i nije baš tako samorazumljivo. U tomu ima poze. Poneki bi radije imali ministra vanjskih poslova koji bi manje demonstrativno pokazivao svoje brige. A neki se čude moralno utemeljenoj krutosti koja se svakim danom čini sve dublje urezanom u lice ministra obrane. Što ne valja u novom moralizmu koji je u njemačkoj politici ovoga stoljeća dovoljno često bio roba koja je nedostajala?Novost na visini: Rudolf Scharping upravo se izjasnio za raspravu o ratu koja je upravo u tijeku među intelektualcima - pomalo zapinjući i pomalo bez orijentacije. Protiv književnika i
NJEMAČKA
DIE WELT
4. V. 1999.
Igra s Auschwitzom
"Često su posljednjih tjedana doživjeli pohvale i izvan stranaka:
slavna zgužvana Trojica. Kancelar kao i ministri vanjskih poslova i
obrane djelotvorno su postavili na scenu sazrelu republiku.
Njemačka vodi rat - i pritom ostaje, uza svu potrebnu svijest,
čednija nego ikada. Unutarnja je politika doduše gotovo posve
potisnuta u pozadinu, no zemlja i ljudi su odlučno, nepokolebljivo
uz civilni ustroj republike.
No ako se pomnije posluša, brzo se osjeti da samorazumljivo i nije
baš tako samorazumljivo. U tomu ima poze. Poneki bi radije imali
ministra vanjskih poslova koji bi manje demonstrativno pokazivao
svoje brige. A neki se čude moralno utemeljenoj krutosti koja se
svakim danom čini sve dublje urezanom u lice ministra obrane. Što ne
valja u novom moralizmu koji je u njemačkoj politici ovoga stoljeća
dovoljno često bio roba koja je nedostajala?
Novost na visini: Rudolf Scharping upravo se izjasnio za raspravu o
ratu koja je upravo u tijeku među intelektualcima - pomalo
zapinjući i pomalo bez orijentacije. Protiv književnika i
predsjednika akademije Gyoergya Konrada koji je osudio NATO-va
bombardiranja, u dugačkom se prilogu latio obrane rata. Ljudska su
prava u blještavom prvom planu, a argument je ključan: gdje se
nepovrjedivost ljudi ne može osigurati bez oružja, mora biti
iznuđena oružanom silom. Izbjegavanje te konsekvencije, kaže
Scharping, za Nijemce bi značilo da ipak nisu naučili lekciju
nacionalsocijalizma. Ministar obrane nastoji konkretan užas
progona iskoristiti za svoju stvar. Pri tomu se ne može previdjeti
da - iako protiv volje - računa na prepad. Od početka rata već je
više puta bio sklon pretjeranom prikazivanju strahota, poigravao
se estetikom užasa, stavljao na srce usporedbe s holokaustom.
To nije znak zrelosti. Tko tako postupa, zapravo ne vjeruje u
normalnost te republike. Apelira na spremnost za moralni višak, jer
se boji da drukčije neće moći 'posredovati' njemačko trajno
sudjelovanje u ratu. Sve dok se osobitim obvezama na moralnost
iznuđuje njemačka spremnost da sudjeluje u operacijama NATO-a, u
njemačkoj suverenosti nema ništa normalnoga. Više ispada kao
obrnuta svijest.
Kad Scharping govori o 'fašističkoj jezgri' Miloševićeve politike
i točno postavlja usporedbu koju je u sporu povjesničara 'lijeva'
strana zamjerila 'desnoj', u tome ima i nešto zla. Ne moramo biti
protiv zločina zato što nas podsjećaju na fašizam, a time i na
njemačku prošlost. Srcem i razumom morali bismo se zalagati protiv
zločina, jer ljudima oduzimaju njihove živote i dostojanstvo. Osim
toga nam nisu potrebna obrazloženja domaće izrade.
Kome je uvijek i posvuda potreban njemački fašizam kao pozadina,
na posljetku vodi obrnutu politiku samouzdizanja. Nekoć
jedinstveni u zločinu, Nijemci sada trebaju biti jedinstveni u
provođenju ljudskih prava. Takvo mišljenje ima u sebi nešto
egocentrično, ima nešto od osobitog puta na kojem se strašna
njemačka duša opet želi proglasiti lijepom.
Da, treba nam 'compassion', sućut, suosjećanje. No to ne moramo
oduševljeno obrazlagati. Ako se nađemo, kako nam to Scharping na
žalost priopćava, u ekspresionističkoj prozi buđenja, samo ćemo
dokazati da smo još uvijek oni razmaženi otočani, kako su nas često
vrijeđali. Da su rat i sila pravilo, nama pošteđenima čini se
užasnom novošću koju gorljivo trubimo u svijet - baš kao da smo prvi
kojima se upalilo svjetlo. Gotovo pola stoljeća bili smo zaštićeni.
To što smo sada pušteni u ružnu normalnost povijesti, ne treba nas
ispunjavati novom sviješću" - piše Thomas Schmid u uvodniku lista.