US-YU-IQ-INTERVENCIJE-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Ratovi US LAT 15.IV.RAT U IME MORALA SJEDINJENE DRŽAVELOS ANGELES TIMES15. IV. 1999.Nepromišljeno i okrutno dičenje američkim srcem tame "Dok pritisak na NATO pod američkim
vodstvom za uvođenje kopnenih snaga u rat protiv Srbije raste, Amerikanci bi trebali prepoznati neprimjerenost rasprave o moralnim dimenzijama američke vojne intervencije. I oni koji se zalažu za intervenciju i oni koji joj se, iz pragmatičnih razloga, suprotstavljaju slažu se da američku vojnu akciju nalaže 'moral'. No taj navodni moralni imperativ zamućuje moralne opasnosti svojstvene divljem ratu za mir, čije pokretanje mnogi drže američkom dužnošću", piše Benjamin Schwarz."Naša revnost za vođenje križarskih ratova bez sumnje zadovoljava našu sliku o nama samima. A tumačenje strahota na Balkanu kao puki proizvod pokvarenoga srpskog vođe je umirujuće, upravo kao što je uvjerenje da se takvo zlo može protjerati 'odlučnom američkom akcijom' utješno. No prepuštati se balkanskim spasilačkim fantazijama znači igrati ulogu krcatu opasnostima za nas i druge.Američki misionarski nagon - uvjerenje da smo obvezni svoju savjest nametnuti svijetu - stvara nepromišljen i okrutan ponos. Osjećaj kreposne svemoći obično nije obilježje uravnoteženih i
SJEDINJENE DRŽAVE
LOS ANGELES TIMES
15. IV. 1999.
Nepromišljeno i okrutno dičenje američkim srcem tame
"Dok pritisak na NATO pod američkim vodstvom za uvođenje kopnenih
snaga u rat protiv Srbije raste, Amerikanci bi trebali prepoznati
neprimjerenost rasprave o moralnim dimenzijama američke vojne
intervencije. I oni koji se zalažu za intervenciju i oni koji joj
se, iz pragmatičnih razloga, suprotstavljaju slažu se da američku
vojnu akciju nalaže 'moral'. No taj navodni moralni imperativ
zamućuje moralne opasnosti svojstvene divljem ratu za mir, čije
pokretanje mnogi drže američkom dužnošću", piše Benjamin Schwarz.
"Naša revnost za vođenje križarskih ratova bez sumnje zadovoljava
našu sliku o nama samima. A tumačenje strahota na Balkanu kao puki
proizvod pokvarenoga srpskog vođe je umirujuće, upravo kao što je
uvjerenje da se takvo zlo može protjerati 'odlučnom američkom
akcijom' utješno. No prepuštati se balkanskim spasilačkim
fantazijama znači igrati ulogu krcatu opasnostima za nas i druge.
Američki misionarski nagon - uvjerenje da smo obvezni svoju savjest
nametnuti svijetu - stvara nepromišljen i okrutan ponos. Osjećaj
kreposne svemoći obično nije obilježje uravnoteženih i
prosvijećenih država već fanatika i križara, iz čije
prosvjetljujuće revnosti neizbježno proistječe surovost. Ako
izaberemo biti osvetnički anđeli morala na Kosovu, mogli bismo
isprva biti zadovoljni svojom ulogom, poput Kurtza u Conradovu
'Srcu tame', kao 'glasnika milosrđa i napretka'. No kao borci za
pravednost, suočeni s onima koje smo demonizirali, mi ćemo na
posljetku isto tako podleći Kurtzovim zaključcima: 'Istrijebite
beštije'.
Oni koji pozivaju na križarski rat na Balkanu zaboravljaju da se
nešto možda nužno, ali svejedno užasno, događa Amerikancima kad
vode rat. Oni postaju bezobzirni. Reakcija javnosti na rat u
Vijetnamu dobar je primjer. Godine 1968., kad je protivljenje tom
sukobu u zemlji postalo strastveno, broj Amerikanaca koji su se
zalagali za dovršenje rata eskaliranjem, čak do točke napadanja
Sjevernoga Vijetnama (potez koji je mogao voditi u rat s Kinom i
Sovjetskim Savezom), prešao je broj onih koji su se zalagali za
potpuno povlačenje u odnosu 5 naprema 3. Iako Amerikanci svoju
sigurnost nisu držali ugroženom događajima u Vijetnamu, stručnjaci
su javnu reakciju na američke vojnike koji su 1969. ubijali i
silovali u My Laiu opisali kao 'u najboljem slučaju mlaku'. Daleko
od osjećaja moralnog bijesa, uznemirujući broj Amerikanaca pozivao
je na prolijevanje krvi. Iako je u početku bilo malo javne potpore
Zaljevskom ratu, jednom kad je postalo jasno da je kopneni rat
neizbježan, puna polovica javnosti zalagala se za korištenje
taktičkog nuklearnog oružja protiv Iraka.
Rat je u najboljem slučaju obrambena nužnost; on nikad nije odgojna
vježba. Čak - ili možda posebno - rat u ime morala sve sudionike čini
nečovječnima. Na sreću, uspjeli smo izbjeći najgore prekomjernosti
u Vijetnamu i Pustinjskoj oluji. Za vrijeme Vijetnama, američko je
političko vodstvo, osjetljivije na apokaliptične opasnosti
neograničenog sukoba nego što su to bili javnost ili vojska,
zauzdalo pse rata, na razočaranje dobroga dijela javnosti i vojske.
Zaljevski je rat bio manje ograničen budući da nije bilo straha od
poticanja sukoba supersila, ali je bio milostivo kratak.
Vojna akcija protiv Srbije, međutim, obećaje da će biti složenija i
da će zahtijevati više vremena nego razaranje iračkih vojnih
postrojba na pustinjskom tlu. Pritisak javnosti i vojske da se brzo
učini sve što je potrebno za osvajanje 'odlučne pobjede' vjerojatno
će narasti jednom kad postane jasno da, kao što gotovo svi vojni
stručnjaci vjeruju, samo veliki brojevi kopnenih snaga koji
provode operacije napada mogu Srbiju 'uvjeriti', te da će
'nametanje' mira na Kosovu zahtijevati produžene i možda veoma
krvave operacije pacifikacije.
Vijetnam i Zaljevski rat borili su se za iste navodne ciljeve koji
pokreću intervenciju na Balkanu: da kazne agresiju i osiguraju
pravedan i miran svjetski poredak. No ti hvale vrijedni, ako već
apstraktni ciljevi opravdavali su krvoločna sredstva. U Vijetnamu
su se sela 'spašavala' tako što su se uništavala. U Zaljevu,
međunarodni je zakon bio očuvan - a pobjeda u kojoj se nije prolila
američka krv postignuta - uz cijenu 100.000 iračkih vojnika i
170.000 iračkih civila koji su umrli u zdravstvenoj krizi koju je
stvorio američki 'antiseptični' zračni rat, kampanja koju UN-ovo
izvješće opisuje kao 'gotovo apokaliptičnu'. Kad ima neprijatelja
kojega može mrziti, pravednu stvar za koju se bori i strah za svoje
muškarce i žene u uniformi, Amerika će - poput bilo koje zemlje -
tretirati vojne operacije ne kao delikatno i ograničeno sredstvo za
stvaranje moralnijeg svijeta već kao okrutan instrument za
nanošenje boli.
Predsjednik Clinton često govori o američkoj moralnoj snazi
rođenoj iz 'temeljnih ideala' ove zemlje. No on bi se trebao sjetiti
da su nas utemeljitelji Amerike upozorili da 'ne idemo u inozemstvo
u potrazi za monstrumima koje treba uništiti' zbog straha od
monstruma koje bi mogli stvoriti kod kuće."