DE-SAVEZI-OBRANA-Organizacije/savezi-Obrana NJ 30.IV./1/2.V.TAZ:ROĐEN NOVI NATO NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG30. IV./2. V. 1999.Straža bogatih"Pedeset godina nakon osnivanja, NATO prvi put vodi rat protiv suverene države. Iako često
ispisivana povodom jubilarne proslave u Washingtonu, ta rečenica nije točna. Doduše, u Washingtonu je prije pedeset godina osnovana organizacija koja je nazvana NATO, ali ona ne ratuje danas protiv krnje Jugoslavije. Savez, osnovan prije pedeset godina u Washingtonu, danas je mrtav.Nije baš jednostavno navesti dan smrti: jasan je samo početak kraja. Kada je 9. studenog 1989. u Berlinu pao Zid, počelo je i umiranje NATO-a. Nakon raspada Varšavskoga pakta, organizacija koja je osnovana 1949. kao protukomunistička zaštitna zajednica, kao vojna ruka kapitalističkih demokracija čija je zadaća suzbijanje komunizma, postala je jednostavno suvišna.NATO koji danas vodi rat nema više gotovo ništa zajedničkog s prvotnom organizacijom. Stoga je koncept buduće strategije saveza, netom prihvaćen u Washingtonu, puno više od obične sljedeće faze u razvoju prvotnoga saveza - u biti je riječ o osnivanju novog vojnog saveza.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
30. IV./2. V. 1999.
Straža bogatih
"Pedeset godina nakon osnivanja, NATO prvi put vodi rat protiv
suverene države. Iako često ispisivana povodom jubilarne proslave
u Washingtonu, ta rečenica nije točna. Doduše, u Washingtonu je
prije pedeset godina osnovana organizacija koja je nazvana NATO,
ali ona ne ratuje danas protiv krnje Jugoslavije. Savez, osnovan
prije pedeset godina u Washingtonu, danas je mrtav.
Nije baš jednostavno navesti dan smrti: jasan je samo početak
kraja. Kada je 9. studenog 1989. u Berlinu pao Zid, počelo je i
umiranje NATO-a. Nakon raspada Varšavskoga pakta, organizacija
koja je osnovana 1949. kao protukomunistička zaštitna zajednica,
kao vojna ruka kapitalističkih demokracija čija je zadaća
suzbijanje komunizma, postala je jednostavno suvišna.
NATO koji danas vodi rat nema više gotovo ništa zajedničkog s
prvotnom organizacijom. Stoga je koncept buduće strategije saveza,
netom prihvaćen u Washingtonu, puno više od obične sljedeće faze u
razvoju prvotnoga saveza - u biti je riječ o osnivanju novog vojnog
saveza.
Između pada Zida i postavljanja temelja za novi NATO proteklo je
točno deset godina. Tih deset godina čini teško probavljivu pouku
iz realpolitike, koja je jedan od razloga što novi NATO danas vodi
rat. Nije puki slučaj što taj novi NATO bombardira čak i prije nego
je službeno registriran. Za razliku od stare organizacije, koja je
uz prijetnju propasti imala značaj organizacije za sprječavanje
rata, novi je NATO organizacija koja bi trebala moći ratovati.
Posrijedi nije moralna ocjena - navedena tvrdnja tek opisuje
njegovu promijenjenu funkciju.
Perverzna logika nuklearnoga rata četrdeset je godina sprječavala
da se hladni pretvori u vrući rat. NATO je trebao osiguravati
ravnotežu straha. No, padom Berlinskoga zida nestao je i strah od
apokalipse. Nakon spuštanja poklopaca na silosima za
međukontinentalne rakete i brisanja podataka o njihovim ciljevima,
pripremljen je teren za novu bitku.
Ratovi u dobu atomskog zastrašivanja imali su zapravo karakter
ratova namjesnika koji nisu smjeli eskalirati preko određene
točke. To je vrijedilo za Bliski istok i za Indokinu. Otkad se
prijetnja uzajamnim atomskim uništenjem povukla u pozadinu, ta
suzdržanost više nije nužna. NATO je dobio ratovanje kao teoretsku
opciju.
Deset godina kasnije NATO je toliko preobražen, transformiran i
obdaren novim oblikom da je i praktički osposobljen za ratovanje.
Iako možda zvuči cinično, NATO danas ratuje protiv krnje
Jugoslavije u prvom redu zato što to može a ne zato što je Milošević
prevršio mjeru, kao što nas netko pokušava uvjeriti.
Odluke o stvaranju novoga NATO-a, sposobnog za vođenje rata,
donesene su početkom devedesetih godina. G. 1991. NATO nije ukinut
zbog birokratske tvrdokornosti i zajedničke želje važnih europskih
i američkih političara i industrijalaca o očuvanju te veze između
SAD i Europe. Izvan toga vladala je gola pomutnja.
Nakratko se za vrijeme tada još KESS-ova summita u Parizu, kada je
Gorbačov pokušavao pridobiti potporu za gradnju nove europske
kuće, činilo čak da je moguće politički organizirati mir u Europi.
Nakratko se činilo da su svi izvukli pouku iz prijetnje totalnim
uništenjem te da su spremni vojnu prijetnju zamijeniti
sprječavanjem sukoba i globalnim mehanizmom posredovanja u
sukobima. UN su doživjeli kratko razdoblje procvata, a OESS je
trebao štititi mir u Europi.
Nije samo Zapad kriv što ta povijesna prilika nije iskorištena za
izgradnju istinskih novih struktura. Za mnoge krvave sukobe -
ponajprije one na području bivšeg Sovjetskog Saveza - nije
odgovoran Zapad. No, odlučujuće bitke na putu prema novom NATO-u
nisu bili građanski ratovi na Kavkazu ili u Somaliji. Odlučujući
događaji bili su rat u Zaljevu II i izbijanje rata između Srbije i
Hrvatske.
Kad su stvari uistinu postale ozbiljne te kad se pojavila mogućnost
da novi mehanizam rješavanja sukoba utječe i na zapadne interese,
SAD su kao vodeća sila jasno istaknuli da ne prihvaćaju međunarodni
mehanizam za rješavanje kriza već da se kao ultima ratio uzdaju samo
u svoje oružje. Prije izbijanja rata u Zaljevu II Gorbačov je bio
spreman surađivati sa SAD i Europom bez ikakvih preduvjeta.
Primakov je kao njegov posebni izaslanik otputovao u Bagdad kako bi
Sadama Huseina potaknuo na kompromis. U Vijeću sigurnosti UN
pregovaralo se bez predaha. Još je moguće spekulirati o pitanju
nije li zajednički pritisak svih važnih sila ipak mogao potaknuti
Sadama na povlačenje iz Kuvajta.
SAD su željele da odluka bude donesena na bojnom polju, a Rusi su
prvi put nakon završetka hladnog rata bili suočeni s nemoćnom
spoznajom da su njihovi interesi od drugorazrednoga značenja. Rat
su vodili SAD i Britanci, a NATO u to vrijeme još nije bio spreman za
angažman.
Rat u Jugoslaviji zatekao je ostatak Europe u najnepovoljnijem
mogućem trenutku. Rasprava o novim strukturama zajedničke
sigurnosti u Europi upravo je započela kada su srpski vođa
Milošević i hrvatski nacionalist Tuđman odlučili da je kucnuo
trenutak za stvaranje njihovih vlastitih država. Zapadnoeuropska
unija bila je nemoćna pri suočavanju s tim izazovom; OESS, koji je
mogao djelotvorno intervenirati, nije još postojao a NATO je još
uvijek tugovao zbog gubitka ruske prijetnje. No, na kraju su
Europljani na istočnom i zapadom dijelu kontinenta zaključili da je
NATO-va vojna zaštita jedino sigurno utočište. Rasprava o
sprječavanju sukoba već je zatrta u začetku prije no što je i
otvorena mogućnost za razvoj struktura za sprječavanje sukoba u
Europi. Kad se pokazalo da ni plave kacige UN ne mogu prekinuti
pokolje u Bosni (odnosno da nisu za to osposobljene), kucnuo je
trenutak za nastup novog NATO-a. Taj je proces sada dovršen. Novi je
NATO oblikovan i spreman je i sposoban voditi rat. Raspravu o
pitanju je li taj novi NATO nešto poput naoružane ruke amnesty
internationala moguće je shvatiti samo u kontekstu oporavka te
organizacije na jugoslavenskom bojištu i samo u Njemačkoj.
Geslo 'Nikad više Auschwitz' kao obrazloženje NATO-va ratnog
angažmana tipična je njemačka rasprava. Rasprava o načelnim
pitanjima poput onog o mandatu UN-a za buduće NATO-ve angažmane
također se vodi samo u Njemačkoj. Razvoj događaja odavno ju je
pregazio, kao što pokazuje washingtonski dokument, prihvaćen
povodom proslave 50. godišnjice NATO-a. UN ne dodjeljuju mandate
NATO-u. U slučaju sukoba bit će pokrenuta nastojanja oko konsenzusa
u Vijeću sigurnosti UN, ali će veto Rusije i Kine na kraju biti sa
žaljenjem stavljen ad acta. Stoga reforma UN više nije ni važna za
Sjedinjene Države.
Isto vrijedi i za zemljopisno područje koje NATO smatra sastavnim
dijelom sfere svog utjecaja. Na kraju krajeva, euro-atlantski
prostor obuhvaća sve što dotiče interese članica NATO-a - počevši
od takozvanih država-nitkova do zaštite dostave nafte. NATO će
ubuduće smatrati izazovom sva zbivanja koja ugrožavaju bogatstvo i
sigurnost, dakle zaštitu bogatstva Prvog svijeta, uglavnom
podudarnog s područjem pod mjerodavnošću NATO-a. Protiv tih će
čimbenika NATO biti spreman po potrebi upotrijebiti i vojnu silu.
Odluka o tome kada će i kako ta sila biti primijenjena bit će
pragmatično donošena od slučaja do slučaja.
Iako na Kosovu intervenira u korist ugrožene manjine, novi je NATO
sve drugo samo ne oružana sila koja intervenira za ljudska prava.
Novi je NATO straža bogataša ovog svijeta", zaključuje Juergen
Gottschlich.