YU-US-E-SUMMITI-Vlada-Diplomacija-Organizacije/savezi-Ratovi US IHT 26. IV. PFAFF SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE26. IV. 1999.Balkanski hladni tuš o pitanju savezničkog aktivizma"Zamisao nove i proširene strateške
misije NATO-a stavljena je u pokret u Jugoslaviji mjesec dana prije predviđene rasprave o tom pitanju, na savezničkoj proslavi obljetnice održanoj prošloga vikenda u Washingtonu. Iskustvo je uvelike prigušilo oduševljenje savezničkim aktivizmom", piše William Pfaff."Misije izvan područja saveza radi održavanja svjetskoga reda sada se pojavljuju u drukčijem svjetlu nego kad je ta zamisao stvorena. Washingtonske su vlasti prije proslave pokušavale oživiti polet svojih gostiju predlaganjem nove misije NATO-a, ovaj put mirne, s ciljem 'obnove' Balkana - 'tako da nikad više ne dospijemo u ovaj škripac', prema riječima jednog europskog diplomate.No misli su se bavile ljudskom katastrofom na Balkanu i pitanjima kopnene intervencije kako bi se Slobodana Miloševića spriječilo da pobijedi u ovom ratu. Obnova Balkana morat će pričekati.U svakom je slučaju ponuđen primjer - obnova Bosne - jadan. Međunarodni napori u Bosni počivaju na posve umjetnoj političkoj strukturi koja je sad osuđena na propast. Čak i ako NATO pobijedi u
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
26. IV. 1999.
Balkanski hladni tuš o pitanju savezničkog aktivizma
"Zamisao nove i proširene strateške misije NATO-a stavljena je u
pokret u Jugoslaviji mjesec dana prije predviđene rasprave o tom
pitanju, na savezničkoj proslavi obljetnice održanoj prošloga
vikenda u Washingtonu. Iskustvo je uvelike prigušilo oduševljenje
savezničkim aktivizmom", piše William Pfaff.
"Misije izvan područja saveza radi održavanja svjetskoga reda sada
se pojavljuju u drukčijem svjetlu nego kad je ta zamisao stvorena.
Washingtonske su vlasti prije proslave pokušavale oživiti polet
svojih gostiju predlaganjem nove misije NATO-a, ovaj put mirne, s
ciljem 'obnove' Balkana - 'tako da nikad više ne dospijemo u ovaj
škripac', prema riječima jednog europskog diplomate.
No misli su se bavile ljudskom katastrofom na Balkanu i pitanjima
kopnene intervencije kako bi se Slobodana Miloševića spriječilo da
pobijedi u ovom ratu. Obnova Balkana morat će pričekati.
U svakom je slučaju ponuđen primjer - obnova Bosne - jadan.
Međunarodni napori u Bosni počivaju na posve umjetnoj političkoj
strukturi koja je sad osuđena na propast. Čak i ako NATO pobijedi u
ratu protiv Srbije, 'federacija' republike srpske s Muslimanima i
Hrvatima iz Bosne neće potrajati. Možda neće trajati čak ni do kraja
rata.
Iskustvo posljednjih nekoliko tjedana pokazalo je opasnosti i
teškoće koje nosi uloga međunarodnoga čuvara reda i potkopalo
tvrdnju NATO-a da je kadar dobro igrati tu ulogu.
Savez se dosad pokazao nesposobnim da vodi onu vrst rata koju vodi
Miloševićeva Jugoslavija. Saveznička vrsta rata, u zraku, kadra je
Srbiju sravniti sa zemljom, no NATO je loše prilagođen
neapokaliptičnom načinu ratovanja.
Dosad je NATO automatski smatran svemoćnim i držalo se da članstvo u
savezu donosi gotovo potpunu sigurnost. Sad su nove članice koje su
se okupile u Washingtonu shvatile da su preuzele dužnosti koje bi
se, posebno za Mađarsku, mogle pokazati opasnima. One su stekle
neočekivanog neprijatelja, Srbiju, kao i rusko neprijateljstvo.
Glavna sporna pitanja u vezi s novom strateškom zamisli NATO-a bila
su:
Prikladnost i zakonitost intervencija izvan područja NATO-a.
Uputnost mijenjanja značaja misije NATO-a u smjeru proliferacije
oružja masovnog uništenja, terorizma, trgovine oružjem i
organiziranog kriminala.
Zakonitost savezničkih intervencija bez odobrenja UN-a.
Europsko-američki odnosi unutar saveza, odnosno stvaranje
autonomnog europskog 'stupa' i promjene u zapovjedničkom ustroju u
korist Europe.
Posljednje je pitanje najvažnije jer na svoj način obuhvaća sva
ostala. Washington želi proširenje članstva, područja djelovanja i
misije NATO-a, no europske su članice podijeljene o svim tim
pitanjima.
U europskom javnom mišljenju i u većini europskih vladinih krugova,
također, postoji negodovanje zbog američke 'hegemonije' i
pritisaka.
U Washingtonu pak postoje otvorene kritike na 'besplatno
ukrcavanje' i niske obrambene proračune saveznica. Jugoslavenski
će rat povećati europsku vojnu potrošnju, bez obzira na ishod.
Druga strana europskog kritiziranja Washingtona jest bolno
prepoznavanje koliko je Europa slaba, koliko ovisi o Americi u
rješavaju svojih problema, koliko je ranjiva na uvlačenje u
neželjene probleme.
Još jedna pouka iz Europe govori o neprikladnosti savezničke
akcije. To se izravno odnosi na europsku ambiciju uspostavljanja
sigurnosnog i vanjskopolitičkog 'identiteta'.
Devetnaest zemalja NATO-a moralo je odobriti svaki korak u
jugoslavenskom ratu. Svaka je zemlja imala pravo (koje je Francuska
katkad iskoristila, na velike muke Washingtona) da stavi veto na
bombaške mete, proširenje rata i naftni embargo na Srbiju. To je
istaklo vrline 'koalicije voljnih' u provedbi vanjske i strateške
politike. To je jedini način na koji će EU imati takvu politiku - ako
će ju ikad imati.
Proširenje i preusmjeravanje NATO-a smatraju se u Washingtonu
dijelom poželjne ako ne neizbježne političke 'globalizacije', koja
nadopunjuje gospodarsku globalizaciju prethodnih nekoliko
godina, u oba slučaja nadahnutu Amerikom i pod njezinim vodstvom.
Nova strateška zamisao nije plan koji danas ima mnogo potpore izvan
Sjedinjenih Država, a u Sjedinjenim Državama danas možda ima manje
potpore nego prije početka bombardiranja.
Vanjski su se poslovi na velika vrata vratili u američku izbornu
kampanju. Tko će biti izabran za novoga američkog predsjednika,
moglo bi biti odlučeno na Kosovu."