ES-RATOVI-NACIONALIZAM-Politika ES 21.IV.EL MUNDO KOSOVO-ŠPANJOLSKA ŠPANJOLSKAEL MUNDO21. IV. 1999.Određena sličnost s Miloševićem"Jose Maria Aznar sukob u Jugoslaviji svako malo iskorištava za uzbunjivanje javnosti i upozoravanje na
opasnost od 'isključivosti nacionalizma'. Svi su shvatili implicite izrečeno upozorenje. Želi reći da ono što započinje s Arzalluzom i Pujolom može završiti s Miloševićem.Upozorenje predsjednika vlade jako je pogodilo baskijske i katalonske nacionaliste. I jedni i drugi požurili su naglasiti da je Miloševićev nacionalizam karakteriziran onim što se obično naziva 'nacionalizmom velike nacije', tj. nacijom kao državom, nacijom koja želi priključiti ili zadržati zatvorene u sebi i ostale, unutar granica svoje države. 'Naš slučaj ne može se uspoređivati sa Srbima, nego s kosovskim Albancima', argumentiraju oni.A ta usporedba, recimo to tako, nije lijepo dočekana na drugoj strani. 'Kakvi kosovski Albanci?' povikali su ipso facto oni na koje se aludira. 'Tko vas tjera iz vaših kuća? Tko vas tjera iz vaše zemlje? Nitko! Vi ste ti koji terorističkim nasiljem i
ŠPANJOLSKA
EL MUNDO
21. IV. 1999.
Određena sličnost s Miloševićem
"Jose Maria Aznar sukob u Jugoslaviji svako malo iskorištava za
uzbunjivanje javnosti i upozoravanje na opasnost od 'isključivosti
nacionalizma'. Svi su shvatili implicite izrečeno upozorenje. Želi
reći da ono što započinje s Arzalluzom i Pujolom može završiti s
Miloševićem.
Upozorenje predsjednika vlade jako je pogodilo baskijske i
katalonske nacionaliste. I jedni i drugi požurili su naglasiti da
je Miloševićev nacionalizam karakteriziran onim što se obično
naziva 'nacionalizmom velike nacije', tj. nacijom kao državom,
nacijom koja želi priključiti ili zadržati zatvorene u sebi i
ostale, unutar granica svoje države. 'Naš slučaj ne može se
uspoređivati sa Srbima, nego s kosovskim Albancima', argumentiraju
oni.
A ta usporedba, recimo to tako, nije lijepo dočekana na drugoj
strani. 'Kakvi kosovski Albanci?' povikali su ipso facto oni na
koje se aludira. 'Tko vas tjera iz vaših kuća? Tko vas tjera iz vaše
zemlje? Nitko! Vi ste ti koji terorističkim nasiljem i
lingvističkom isključivošću mnoge druge tjerate s vašeg
teritorija!'
Pretpostavljam da bismo svi mi bili dosta zadovoljni da Aznar nije
postupio politički neukusno i intelektualno glupo, uspoređujući
političku stvarnost u Jugoslaviji i Španjolskoj. Povlačenje takve
čarobnjačke usporedbe koja se temelji na tome da i ovdje i tamo
postoji 'nacionalistička isključivost', lakoumno je. Svaki je
nacionalizam na ovaj ili onaj način isključiv. I španjolski i
francuski. Jednako tako nije pametnija ni usporedba Baskije i
Katalonije s Kosovom, pozivajući se na činjenicu da nijedna od tih
zemalja nema svoju državu. Sjećam se staroga vica: 'Koja je
sličnost između vola, poštanskog sandučića i autobusa? Odgovor:
nijedno od njih nije bilo na prvoj pričesti.' Kosovo, Katalonija i
Baskija slični su kao kesten i dva jaja.
Ono što se može reći u vezi s nacionalističkim svađama među nama
jest da su oni koji sudjeluju u njima često slični Miloševiću.
Oholost kojom neki izjavljuju da je jedinstvo Španjolske
'nedodirljivo' ima mnogo miloševićevskoga. A jednako tako i brze
metode kojima neki drugi namjeravaju stvoriti kulturalnu i
nacionalnu homogenizaciju svojih naselja.
Ali to nije tako zato što bi Španjolska i Jugoslavija bile slične.
Određena sličnost postoji kod nekih ljudi, jer svi dogmatičari na
neki način nalikuju jedni na druge", piše Javier Ortiz.