FR-RATOVI-INTERVENCIJE-BOMBARDIRANJE FR 6.IV.LE MONDE - SRBI-ŽRTVE POVIJESTI? FRANCUSKALE MONDE6. IV. 1999.Jesu li Srbi žrtve povijesti?"'Rat nije više u modi, kao način rješavanja sukoba', izjavio je 1955. Selwyn Lloyd, britanski
ministar vanjskih poslova. Nećemo ni brojiti ratove koji su vođeni poslije toga, u kojima je bilo na milijune žrtava, ali je istina da većina tih ratova ništa nije riješila. Sjetimo se samo Afganistana i Crnog kontinenta. Rado bismo bili sigurni da će vojne operacije pokrenute protiv Slobodana Miloševića biti djelotvornije od onih koje se od vremena do vremena provode protiv njegova alter ega Sadama Huseina.Polazna pretpostavka, prema kojoj se beogradski diktator trebao slomiti poslije uporabe sile, kao prije četiri godine u Bosni, za sada je vrlo daleko od potvrde. Naprotiv, NATO-ovi su udari okupili srpski narod oko njega. Vuk Drašković, autor romana 'Nož', punoga nasilja i etničke osvete, bio je prije dvije godine jedan od glavnih protivnika Slobodana Miloševića. Optuživao ga je da ga je pokušavao ubiti svojim 'SS-ovcima' i da je 'igrao na svoju posljednju kartu pripremanjem rata na Kosovu'. Drašković je već dva mjeseca na mjestu zamjenika premijera Miloševićeve vlade. Čak i on, kao
FRANCUSKA
LE MONDE
6. IV. 1999.
Jesu li Srbi žrtve povijesti?
"'Rat nije više u modi, kao način rješavanja sukoba', izjavio je
1955. Selwyn Lloyd, britanski ministar vanjskih poslova. Nećemo ni
brojiti ratove koji su vođeni poslije toga, u kojima je bilo na
milijune žrtava, ali je istina da većina tih ratova ništa nije
riješila. Sjetimo se samo Afganistana i Crnog kontinenta. Rado
bismo bili sigurni da će vojne operacije pokrenute protiv Slobodana
Miloševića biti djelotvornije od onih koje se od vremena do vremena
provode protiv njegova alter ega Sadama Huseina.
Polazna pretpostavka, prema kojoj se beogradski diktator trebao
slomiti poslije uporabe sile, kao prije četiri godine u Bosni, za
sada je vrlo daleko od potvrde. Naprotiv, NATO-ovi su udari okupili
srpski narod oko njega. Vuk Drašković, autor romana 'Nož', punoga
nasilja i etničke osvete, bio je prije dvije godine jedan od glavnih
protivnika Slobodana Miloševića. Optuživao ga je da ga je pokušavao
ubiti svojim 'SS-ovcima' i da je 'igrao na svoju posljednju kartu
pripremanjem rata na Kosovu'. Drašković je već dva mjeseca na
mjestu zamjenika premijera Miloševićeve vlade. Čak i on, kao
pretendent na mjesto predsjednika, optužuje saveznike za
'genocidno barbarstvo'.
A te riječi nisu slučajno izabrane. Srbi su, tako se oni sami vide,
žrtve povijesti. Sadašnji zračni udari čak su i učvrstili to
uvjerenje kod njih zato što postoji prevelika suprotnost između
neaktivnosti svijeta pred dramom koju proživljavaju Kurdi, Tibet,
Sudan i Ruanda, a da i ne govorimo o tišini koja je vladala četvrt
stoljeća o onome što se događalo poslije indonezijskoga napada na
Istočni Timor. Nema veze što su se Albanci borili rame uz rame s
njihovim precima u famoznoj bici na Kosovom polju, 1389., kad je
odzvonilo carstvu cara Lazara, oni su kasnije u srpskim očima
postali nasljedni neprijatelji.
Albanac Skenderbeg, kojega su odgojili Turci, u XV. je stoljeću
iskoristio turski poraz od mađarske vojske u Nišu kako bi im okrenuo
leđa i vodio gerilski rat protiv Turaka. No, iako je umro
nepobijeđen, njegovi su sunarodnjaci masovno prešli na islam i
ostvarili lijepe karijere u sultanovoj službi. Mehmet Ali,
utemeljitelj dinastije koja će od 1805. do 1952. vladati Egiptom,
bio je Albanac.
Bilo je i Srba koji su prihvatili islam kako ne bi morali plaćati
teške poreze nametnute kršćanima i Židovima. Njihovi potomci čine
jezgru 'muslimanske nacionalnosti' koja je bila u središtu rata u
Bosni. Ali Srbi još više mrze Albance koje optužuju, u 'otvorenom
pismu francuskoj javnosti' iz 1989. godine, da su u XVIII. stoljeću
izazvali egzodus 'koji je poprimio veličinu genocida' kako bi
'razdvojili srpske teritorije s ciljem veće sigurnosti Otomanskoga
Carstva'.
Mnogi kršćani koji su ostali tamo odlučili su se za status dhimmija,
koji im je omogućavao, uz plaćanje teških poreza, održavanje
samouprave u svojim enklavama pod vlašću svećenstva, čiji je
vrhovni vođa bio pećki patrijarh, a Peć je bio 'srpski Jeruzalem'
usred Kosova. Počeli su podizati pobune početkom XIX. stoljeća pod
utjecajem francuske revolucije. U želji da postupno stvore državu,
polazeći od enklava nastojali su stvoriti širi i što homogeniji
prostor, pa se već 1804. javlja zlokobna ideja 'etničkoga
čišćenja'.
Stižu vremena talijanskog ujedinjenja. Srbi, koji su autonomiju
stekli 1830., a samostalnost 1878., smatraju se 'Pijemontom' svih
južnih Slavena, tih 'Jugoslavena', čije različite grane nemaju
ničega zajedničkoga osim jezika. Hrabri ih Pariz koji želi, kako se
to dobro izrazio Andre Glucksmann, stvoriti 'prosijane zajednice'
kako bi 'izgradio i učvrstio mlade nacije, nasljednice propalih
carstava'. Zato je 1913., poslije završetka Drugoga balkanskog
rata, Turska priznala neovisnost Albanije, a Srbiji je pripojeno
Kosovo, kolijevka njezine povijesti, iako je bilo nastanjeno
uglavnom Albancima. Ta je podjela potvrđena 1920. Ali kad je Hitler
1941. raskomadao Jugoslaviju, Kosovo je pripojeno Albaniji koju je
dvije godine prije toga anektirao Mussolini. Dio stanovništva
otišao je u partizane, a drugi dio oduševljeno pozdravio stvaranje
'velike Albanije'. Nasilje i progoni koji su kasnije nastali i
danas hrane srpsku mržnju.
A tu mržnju neće razbiti ni Tito. (...) Srbi su imali moćnog
zaštitnika u Titovu zapovjedniku policije Rankoviću. Ovaj je
smijenjen 1966. zbog urote, a jugoslavenski ustav 1974. Kosovu
daje, kao i autonomnoj republici Vojvodini s mađarskom većinom
stanovništva, gotovo ista prava kao i ostalim saveznim
republikama, osobito kad je riječ o njihovim predstavnicima u
državnom predsjedništvu i u predsjedništvu Komunističke partije.
No, to nije dovoljno za kosovske Albance, pa oni traže status
'konstitutivnog naroda' u 'jugoslavenskoj republici Kosovo' na
demonstracijama koje se često pretvaraju u prave pobune i tjeraju
desetine tisuća Srba u progonstvo. Godine 1986. beogradska
Akademija znanosti i umjetnosti sastavlja memorandum koji se čita
poluslužbeno, a u njemu se često Albance optužuje za 'etničko
čišćenje'.
Sljedeće godine Slobodan Milošević, šef KP Srbije, odlazi u
Prištinu kako bi poslušao žalbe Srba koji strahuju da će se utopiti
među Albancima. Dobro ocijenivši popularnost koju će steći ako bude
igrao na kartu nacionalizma, on jednostrano ukida status
autonomije Kosova i Vojvodine i imenuje Srbe na dva mjesta u
saveznom predsjedništvu. Jugoslavija će zbog toga imati još manje
izgleda za preživljavanje, a pad Berlinskoga zida uskoro će cijelu
komunističku Europu preplaviti neodoljivim valom prelaska u
demokraciju. U svim saveznim republikama izbori će na vlast dovesti
nacionaliste. Raspad je neizbježan. Jugoslavija je postojala, bez
obzira bila ona kraljevina ili komunistička država, samo tako dugo
dok je u njoj vladala diktatura.
Ako se ostave po strani Slovenija i Hrvatska, koje su se izvukle,
Jugoslavija je danas, kao i 1918. i 1945. polje puno ruševina na
kojemu dobro žive samo mafijaši i krijumčari oružja. Hoće li
njezini narodi konačno shvatiti da je njihov jedini spas u tome da
se međusobno prihvate? A najprije bi trebalo da svatko od njih
odustane od vladajućeg maniheizma i da bude spreman poslušati
drugoga. A opravdano se bojimo da se to neće dogoditi baš sutra",
piše Andre Fontaine.