E-EU-VLADA-SKUPŠTINA-Organizacije/savezi-Vlada-Parlament NJ 24.III.TAZ: RENACIONALIZICIJA EU NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG24. III. 1999.Prilika u obliku renacionalizacije"Povijest Europske unije bila je dosad obilježena borbom tri središta
moći. Središnja birokracija, koju zastupa Povjerenstvo EU, željela je veću moć za središnju birokraciju. Nacionalne vlade, koje je zastupalo Vijeće ministara EU, željele su veću moć za nacionalne vlade. Skupština EU, koja se smatrala predstavnikom europskih biračkih naroda, željela je veću moć za Europsku skupštinu. Bila je to izuzetno eksplozivna konstelacija snaga, koja je kočila napredak. Svađa u tom trokutu uglavnom je rezultirala zbrajanjem ništica - veća moć na jednom mjestu donosila je veće probleme na dva druga mjesta i tako je zbir razočaranja rastao brže od zbira postignutog.Zato krizu, nastalu iznuđenom ostavkom Povjerenstva EU, nije moguće jednostavno riješiti. Doduše, valja izraziti zadovoljstvo što je kriza shvaćena u svojim punim dimenzijama kao institucionalna kriza, koja zahtijeva institucionalne promjene, a ne jednostavno kao privremena kriza povjerenja, kao što su u početku mislili neki ležerni povjerenici EU. No, većina reformskih
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
24. III. 1999.
Prilika u obliku renacionalizacije
"Povijest Europske unije bila je dosad obilježena borbom tri
središta moći. Središnja birokracija, koju zastupa Povjerenstvo
EU, željela je veću moć za središnju birokraciju. Nacionalne vlade,
koje je zastupalo Vijeće ministara EU, željele su veću moć za
nacionalne vlade. Skupština EU, koja se smatrala predstavnikom
europskih biračkih naroda, željela je veću moć za Europsku
skupštinu. Bila je to izuzetno eksplozivna konstelacija snaga,
koja je kočila napredak. Svađa u tom trokutu uglavnom je
rezultirala zbrajanjem ništica - veća moć na jednom mjestu donosila
je veće probleme na dva druga mjesta i tako je zbir razočaranja
rastao brže od zbira postignutog.
Zato krizu, nastalu iznuđenom ostavkom Povjerenstva EU, nije
moguće jednostavno riješiti. Doduše, valja izraziti zadovoljstvo
što je kriza shvaćena u svojim punim dimenzijama kao
institucionalna kriza, koja zahtijeva institucionalne promjene, a
ne jednostavno kao privremena kriza povjerenja, kao što su u
početku mislili neki ležerni povjerenici EU. No, većina reformskih
prijedloga ne svodi se na otupljivanje oštrine sukoba mehanizama u
EU već na njegovo zaoštravanje. Tako bi Povjerenstvo na čelu s jakim
šefom trebalo dobiti važniju ulogu dok bi Europska skupština
istodobno trebala dobiti veća prava. Bilo bi jako čudno kad
premijeri članica EU u Berlinu ne bi izrazili i želju za jačanjem
uloge vlada u sastavu EU. Tada bi kaos bio potpun.
Pritom valja napomenuti da je ostavka Povjerenstva EU u osnovi
šansa. Jedan dio trokuta srušio je sam sebe. Preostaju još dva
dijela - europske vlade i hipotetički suveren, dakle birači,
navodno zastupljeni u Europskoj skupštini. To je dobrodošlo
raščišćavanje bojišnica. Povjerenstvo EU postalo je privremeno
prazna ljudska, kojoj jedna od dvije preostale strane mora udahnuti
novi život - ili izabrane nacionalne vlade ili izabrani europski
skupštinski zastupnici. Koja od te dvije strane uspostavi kontrolu
nad Povjerenstvom, dugoročno će osvojiti prevlast na europskoj
razini.
EU se nalazi na prekretnici: ili renacionalizacija ili europsko
stapanje. Ili snažni povrat kompetencija za donošenje odluka na
nacionalnu razinu ili izgradnja demokracije na razini EU s
europskim ustavom i Europskom skupštinom kao zakonodavcem.
Opcija renacionalizacije starta s prednošću. Za razliku od
sveeuropskoga suverena, nacionalne države već postoje. Sudeći po
činjenicama a ne po iznesenim tvrdnjama, povrat ovlasti iz
Bruxellesa u Bonn, Pariz, London i ostale prijestolnice nije samo
čin renacionalizacije već i čin demokratizacije budući da na
nacionalnoj razini postoji više demokratskih mogućnosti kontrole
nego na nadnacionalnoj razini. Stoga bi bilo pogrešno osuditi
renacionalizaciju kao nacionalistički koncept. Štoviše, ona
otvara prigodu za prekid polaganog procesa slabljenja postojećih
parlamentarnih institucija, primjetan u cijeloj Europi.
Premještanje ovlasti s nacionalne na europsku razinu oduvijek je
istodobno bilo sredstvo pomoću kojega je razini građana trebalo
oduzeti mogućnosti intervencije i kritike.
Europski napredak nije istovjetan sve tješnjoj integraciji već
podrazumijeva ponovno otvaranje glavnih političkih pitanja za
javnu raspravu. Možda je tek tim zaobilaznim putem moguće postići
ono što već zahtijevaju zagovornici europskog ustava: riječ je o
stvaranju europske javnosti iz koje će potom izrasti europska
demokracija", zaključuje Dominic Johnson.