DE-UMJETNOST-POLITIKA-MEDIJI-Politika-Glasila/mediji-Umjetnost/kultura/zabava NJ17.III.SZ:MRAČNI IDEOLOŠKI ANTAGONIZMI NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG17. III. 1999.Balkan u oku"Nakon što je Peter Handke objavio svoje potpuno
poistovjećivanje sa srpskom državom, nakon što je najavio da će otići u Srbiju kad tamo počnu padati prve NATO-ove bombe, najvažnije je izbjeći patetičnu uvriježenu kritiku: 'Zašto nije objavio da će otići u Sarajevo kada su tamo padale bombe?' Smućujuća paradoksalna pojedinost Handkeova stajališta sastoji se u činjenici da je poistovjećivanje s iznimkom, s onim što vladajući mediji demoniziraju kao utjelovljenje figure neprijatelja, u načelu ispravna etičko-politička gesta. No, zašto se u danom slučaju udarac na tako smiješan način vratio poput bumeranga?Radi pronalaženja ispravnog odgovora na tu zagonetku treba postaviti načelno freudovsko pitanje, vezano za svako poistovjećivanje: s kojim se obilježjem naravi Balkana Handke poistovjetio? Taj je pak problem povezan sa - zemljopisno nikada egzaktno razjašnjenim pitanjem: gdje počinje Balkan?Srbi smatraju da Balkan počinje tamo dolje, na Kosovu ili u Bosni te da oni brane kršćansku civilizaciju od tih drugih kategorija u
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
17. III. 1999.
Balkan u oku
"Nakon što je Peter Handke objavio svoje potpuno poistovjećivanje
sa srpskom državom, nakon što je najavio da će otići u Srbiju kad
tamo počnu padati prve NATO-ove bombe, najvažnije je izbjeći
patetičnu uvriježenu kritiku: 'Zašto nije objavio da će otići u
Sarajevo kada su tamo padale bombe?' Smućujuća paradoksalna
pojedinost Handkeova stajališta sastoji se u činjenici da je
poistovjećivanje s iznimkom, s onim što vladajući mediji
demoniziraju kao utjelovljenje figure neprijatelja, u načelu
ispravna etičko-politička gesta. No, zašto se u danom slučaju
udarac na tako smiješan način vratio poput bumeranga?
Radi pronalaženja ispravnog odgovora na tu zagonetku treba
postaviti načelno freudovsko pitanje, vezano za svako
poistovjećivanje: s kojim se obilježjem naravi Balkana Handke
poistovjetio? Taj je pak problem povezan sa - zemljopisno nikada
egzaktno razjašnjenim pitanjem: gdje počinje Balkan?
Srbi smatraju da Balkan počinje tamo dolje, na Kosovu ili u Bosni te
da oni brane kršćansku civilizaciju od tih drugih kategorija u
Europi; Hrvati smatraju da Balkan počinje u pravoslavnoj,
despotskoj i bizantinskoj Srbiji, u borbi protiv koje Hrvatska
brani svoje vrijednosti demokratske zapadne civilizacije;
Slovenci smatraju da Balkan počinje u Hrvatskoj te da smo mi,
Slovenci, posljednji istureni položaj mirne srednje Europe; neki
Talijani i Austrijanci smatraju da Balkan počinje u Sloveniji gdje
počinje vladavina slavenskih hordi; neki Nijemci smatraju da
Balkan počinje čak u Austriji koju već određuje balkanska korupcija
i nesposobnost; neki na sjeveru Njemačke smatraju pak da ni
katoličko-seljačka Bavarska nije ostala nedotaknuta primjesom
Balkana; neki arogantni Francuzi povezuju s Njemačkom istočnjačku
balkansku divljačnost i sve to seže do ekstremnog stava nekih
konzervativnih Engleza, protivnika EU, koji Balkanom drže čitavu
kontinentalnu Europu, danas neku vrstu balkansko-turskog velikog
carstva, s Bruxellesom kao novim Carigradom, hirovitim despotskim
središtem, koje ugrožava englesku slobodu i suverenost.
To zagonetno višekratno pomicanje granice jasno pokazuje da u
slučaju Balkana nismo suočeni samo s istinskim zemljopisom već i s
imaginarnom kartografijom, koja na stvarne regije projicira mračne
ideološke antagonizme (...)
Balkan je uistinu za posljednjih stotinu godina postojano služio
kao neka vrsta praznog ekrana na koji je zapadna Europa projicirala
vlastite potisnute ideološke antagonizme. Ogledni primjer takve
fantazmatične predodžbe jest legendarno kraljevstvo (ili
kneževina) Ruritanija, koje se nalazilo u zamišljenom dijelu
svijeta na istoku Europe, kombinirajući njemačko-katoličku,
feudalno-konzervativnu tradiciju s prošlošću slavenske ili
romanske tradicije (primjerice, u romanu i filmu 'Zatočenik dvorca
Zenda').
Ta fantazmatična tradicija živi i danas: Balkan još služi kao topos
koji oživljuje svu bjesomučnost različitih oblika rasizma. Na
samom početku nalazi se uvriježeno staromodno i otvoreno odbijanje
(barbarske, muslimanske, korumpirane, orijentarlne) balkanske
drugotnosti na temelju ispravnih zapadnih, kršćanskih,
demokratskih, civiliziranih vrijednosti. Slijedi multikulturalna
percepcija Balkana kao područja etničke okrutnosti i
nesnošljivosti, primitivnih iracionalnih ratničkih strasti, koje
su suprotstavljene liberalno-demokratskom modelu rješavanja
sukoba. Na kraju dolazi rasizam suprotnog predznaka: on slavi
egzotičnu autentičnost balkanske drugotnosti, očitovanu,
primjerice u predodbži o Srbima koji za razliku od okoštalih
zapadnih Europljana navodno pokazuju premoćnu vitalnost.
Često se savjetuje izbjegavanje klišeja 'demonizacije Srba' - to je
upozorenje utemeljeno na sklonosti očuvanja 'ekvidistance' u
odnosu prema svim stranama: 'Sva krivnja ne može biti natovarena
samo jednoj strani', govori se tada, ili 'U tom orgijanju bratskih i
plemenskih pokolja nitko nije nedužan'. Zanemarimo li činjenicu da
je to upozorenje jedan od glavnih klišeja rata u Bosni, zanimljiva
je pojedinost da se u toj dvoznačnoj demonizaciji otkriva jaz
između 'službene' i stvarne težnje.
U 'službenoj', javnoj osudi Srba i suprotstavljenom oduševljenju
Bosancima - Srbi kao nepobjedivi ratnici a Bosanci fiksirani u
ulogu trpećih žrtava - Zapad je ponajprije želio nedirnutom
sačuvati opisanu temeljnu fantazmatičnu strukturu. Iz tog je
razloga Zapad intervenirao i dovršio rat čim su Srbi počeli gubiti
na bojnom polju: Bosanci su morali ostati žrtve - čim su prestali
gubiti, predodžba o njima promijenila se u sliku muslimanskih
fundamentalista. Istina u 'demonizaciji Srba' sastojala se u
fascinaciji njihovim žrtvama, što je bilo sasvim očito u stavu
Zapada prema strašnim slikama osakaćenih leševa, ranjene i
uplakane djece. Te su ih slike smućivale ali istodobno 'nisu mogli
skrenuti pogled'.
Oblik rasizma, spomenut na kraju, igra važnu ulogu i u uspjehu
Kusturičinih filmova na Zapadu. Budući da Balkan ostaje sastavnim
dijelom Europe te da tamo živi bjelačko stanovništvo, rasistički
klišeji, koje se danas, u našem politički korektnom dobru, nitko ne
usuđuje primijeniti na afričke ili azijske zemlje, slobodno su
pripisani Balkanu. Tako su političke svađe na Balkanu uspoređene s
operetnim radnjama, Ceausescu je prikazan kao reinkarnacija
Dracule i tako dalje. Takvom pomaknutom rasizmu najviše je
vjerojatno izložena Slovenija budući da je najbliža zapadnoj
Europi. Kada je Kusturica u intervjuu povodom prikazivanja njegova
filma 'Underground' omalovažio Slovence kao slugansku naciju,
proglasivši ih austrijskim konjušarima, nitko se nije uzrujao zbog
neskrivenog rasizma u toj izjavi - bilo je sasvim u redu što
autentični egzotični umjetnik iz slabije razvijenog dijela bivše
Jugoslavije napada najrazvijeniji dio te iste bivše Jugoslavije.
Handkeov siloviti zaokret protiv slovenske autonomije, njegova
pohvala Srbije osluškuje upravu tu logiku pomaknutog rasizma.
Odbacujući manipulaciju zapadnih medija, on reproducira najgore
književno-ideološke klišeje o Srbiji - kakvog li autentičnog
iskustva - uroniti ruke u Drinu! Pritom se Handke zapravo ne
poistovjećuje sa stvarnom Srbijom i njezinom punom bijedom, već s
određenom zapadnom predodžbom Srbije, konstruiranom iz objekta
dvoznačnog odnosa mržnje i fascinacije. Zato stvarne žrtve ruke
pomoćnice koju Handke pruža Srbiji nisu Bosanci, Albanci ili drugi
vojni protivnici, već velika većina samih Srba, koji vlastitim
mesom i krvlju plaćaju cijenu pjesničko-vojnih snova svog vođe.
Velika većina Srba ne uživa istinski u svojoj prisilnoj ulozi
europskih parija - koja ih sili na regresiju na primitivne
strategije ekonomskog i socijalnog opstanka. Naprotiv, oni se
očajnički pokušavaju osloboditi te uloge i uhvatiti korak s onim
što umjetnici poput Handkea odbacuju kao aseptično zapadno
potrošačko društvo. (...)
Handkeovi branitelji često naglašavaju da 'umjetnici bolje
razumiju svijet', kao što je nekoć rekao Bob Dylan: da nam njihov
svježi pogled omogućuje proziranje novinarske manipulacije. No,
ako je iz rata na Balkanu moguće izvući ikakvu pouku, tada ona glasi
da umjetnici ne razumiju bolje svijet. U svim zemljama bivše
Jugoslavije, od Slovenije do Srbije, oni lako, previše lako
dopuštaju da budu iskorišteni kao ono što je promatrač analogno
modelu industrijsko-vojnog kompleksa sklon nazvati umjetničko-
vojnim kompleksom", zaključuje Slavoj Žižek, "profesor filozofije
i psihologije na sveučilištu u Ljubljani.