DE-NJEMAČKA-OBRANA-Vlada-Obrana-Diplomacija-Gospodarstvo/poslovanje/financije NJ16.II.SZ:ANGAŽMAN PRESKUP NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG16. II. 1999.O novcu se zasad ne govori"Paradoksalna je pojedinost da bi upravo crveno-zelenu
njemačku vladu mogla zadesiti zadaća pokretanja najopasnije, a možda i najborbenije operacije Bundeswehra. Budući da u Njemačkoj pacifistički ideali vrlo lako kolidiraju s praktičnim poslovima vladanja, neki su pojmovi zabranjeni. Kad je, primjerice, vrhovni sindikalist vojnika Bernhard Gertz počeo glasno razmišljati da njemački vojnici možda nisu dovoljno mentalno pripremljeni za moguću krv, ranjavanje i smrt u toj operaciji, brzo je sebi na vrat navukao jezične stražare ministarstva obrane.I novac je jedan od zabranjenih pojmova. O novcu se po mogućnosti ne treba govoriti u slučaju angažmana Bundeswehra na Kosovu. Iza takvog ponašanja krije se činjenica da će u Rambouilletu uskoro možda biti postignut sporaum dok nitko u njemačkoj vladi još nije pronašao odgovor na pitanje tko bi to trebao platiti. Radi objašnjavanja dimenzija valja napomenuti sljedeće: sudjelovanje njemačkih vojnika u aktualnoj operaciji SFOR-a u Bosni stoji 400 milijuna njemačkih maraka godišnje. Tome valja dodati angažman
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
16. II. 1999.
O novcu se zasad ne govori
"Paradoksalna je pojedinost da bi upravo crveno-zelenu njemačku
vladu mogla zadesiti zadaća pokretanja najopasnije, a možda i
najborbenije operacije Bundeswehra. Budući da u Njemačkoj
pacifistički ideali vrlo lako kolidiraju s praktičnim poslovima
vladanja, neki su pojmovi zabranjeni. Kad je, primjerice, vrhovni
sindikalist vojnika Bernhard Gertz počeo glasno razmišljati da
njemački vojnici možda nisu dovoljno mentalno pripremljeni za
moguću krv, ranjavanje i smrt u toj operaciji, brzo je sebi na vrat
navukao jezične stražare ministarstva obrane.
I novac je jedan od zabranjenih pojmova. O novcu se po mogućnosti ne
treba govoriti u slučaju angažmana Bundeswehra na Kosovu. Iza
takvog ponašanja krije se činjenica da će u Rambouilletu uskoro
možda biti postignut sporaum dok nitko u njemačkoj vladi još nije
pronašao odgovor na pitanje tko bi to trebao platiti. Radi
objašnjavanja dimenzija valja napomenuti sljedeće: sudjelovanje
njemačkih vojnika u aktualnoj operaciji SFOR-a u Bosni stoji 400
milijuna njemačkih maraka godišnje. Tome valja dodati angažman
Bundeswehra u operaciji zračnog izviđanja nad Kosovom i zaštite
OESS-ovih promatrača u kriznoj regiji. Svaki špijunski zrakoplov,
koji iz Makedonije izviđa stanje na Kosovu, stoji 80 tisuća maraka;
tjedno u akciju kreću dva do tri takva zrakoplova. Izgradnja i
opremanje provizorne vojarne u Tetovu opterećuju proračun s 1,1
milijun maraka. Operacija u Bosni i sadašnja misija na Kosovu stoje
ukupno gotovo 500 milijuna maraka.
Operacija na Kosovu, nalik SFOR-ovoj u Bosni, bila bi nerazmjerno
skuplja. Veći broj vojnika i veća količina teške opreme približili
bi iznos dvostrukoj vrijednosti. Točne računice nije moguće
doznati, ali ministarstvo obrane već jasno navješćuje da takav
angažman nije moguće platiti iz tekućeg proračuna. Od ministra
financija Oskara Lafontaine očekuje se da ponovno razmisli o tom
pitanju. Takva očekivanja mogla bi se pokazati uzaludnima. Jasno je
sljedeće: Lafontaine dosad uglavnom nije dirao proračun
ministarstva obrane jer vrijedi dogovor da tim sredstvima treba
podmiriti sve predstojeće troškove aktualnih operacija. U tom se
kontekstu naziru obrisi teške svađe u Bundestagu tijekom tjedana
posvećenih raspravi o proračunu. Vjesnici te svađe bila su već
natezanja ministarstva obrane, ministarstva unutarnjih i
ministarstva vanjskih poslova oko plaćanja kontingenata u sastavu
OESS-ove misije na Kosovu, a u usporedbi s novim angažmanom oni su
prava sitnica.
Scharping može ustvrditi da su proračunska sredstva za oružane
snage tijesno odmjerena - bar u odnosu na njihov sadašnji opseg. On
pokušava otkloniti zahtjeve za manjom vojskom osnivanjem
povjerenstva, čiji bi rad trebao biti temeljit, dakle dugotrajan.
No osudi li Lafontaine Scharpinga na snošenje troškova misije na
Kosovu, nije potrebno ni razmišljati o analizama prijetnji i
strukturnim modelima. U tom će slučaju trebati štedjeti, i to na
osoblju dok će reformu diktirati ministar financija", zaključuje
Christoph Schwennicke.