US-PRISTOJBE-Organizacije/savezi US CSM 10. II. AM.DUG UN-U SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR10. II. 1999.Sjedinjene Države UN-u duguju više od pristojba"Kad se nakon postupka opoziva američki Senat vrati uobičajenim
poslovima, suočit će se s pitanjem pristojba koje Sjedinjene Države duguju UN-u", piše David D. Newsom, bivši veleposlanik i podministar vanjskih poslova za politička pitanja."Krajem 1998., Sjedinjene su Države platile oko 250 milijuna dolara pristojba, upravo dovoljno da izbjegnu gubitak glasa u Glavnoj skupštini UN-a. Amerika još duguje nekih milijardu dolara.Ne radi se tu samo o novcu. Zatezanje s isplatom pokazuje golemo smanjenje američkog interesa za međunarodnu organizaciju. Taj smanjeni interes ne ograničava se na njezin zakonodavni ogranak; nacrt strateškoga plana za međunarodna pitanja, koji čeka odobrenje ministarstva vanjskih poslova, ne spominje UN. U sličnom dokumentu ministarstva iz 1997. godine pozvalo se na isplatu dugovanja prema UN-u te je spomenuta važnost 'djelotvornosti UN-ove mirotvorne strukture' za američke nacionalne interese.Pokušajima dobivanja potpore za daljnje isplate međunarodnoj organizaciji odmažu i nedavni UN-ovi porazi: povlačenje njezine
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
10. II. 1999.
Sjedinjene Države UN-u duguju više od pristojba
"Kad se nakon postupka opoziva američki Senat vrati uobičajenim
poslovima, suočit će se s pitanjem pristojba koje Sjedinjene Države
duguju UN-u", piše David D. Newsom, bivši veleposlanik i
podministar vanjskih poslova za politička pitanja.
"Krajem 1998., Sjedinjene su Države platile oko 250 milijuna dolara
pristojba, upravo dovoljno da izbjegnu gubitak glasa u Glavnoj
skupštini UN-a. Amerika još duguje nekih milijardu dolara.
Ne radi se tu samo o novcu. Zatezanje s isplatom pokazuje golemo
smanjenje američkog interesa za međunarodnu organizaciju. Taj
smanjeni interes ne ograničava se na njezin zakonodavni ogranak;
nacrt strateškoga plana za međunarodna pitanja, koji čeka
odobrenje ministarstva vanjskih poslova, ne spominje UN. U sličnom
dokumentu ministarstva iz 1997. godine pozvalo se na isplatu
dugovanja prema UN-u te je spomenuta važnost 'djelotvornosti UN-
ove mirotvorne strukture' za američke nacionalne interese.
Pokušajima dobivanja potpore za daljnje isplate međunarodnoj
organizaciji odmažu i nedavni UN-ovi porazi: povlačenje njezine
mirovne misije iz Angole i zastoj u Vijeću sigurnosti o pitanju
Iraka.
No washingtonsko razočaranje UN-om seže dublje od razočaranja zbog
nedavnih događaja. Ono proizlazi iz razočaranja gubitkom nadzora u
međunarodnom tijelu, koje seže desetljećima u prošlost, i zbog u
osnovi pogrešnog tumačenja prirode organizacije i uloge njezina
glavnog tajnika.
Neki komentari u američkom tisku i kongresna retorika daju dojam da
je UN još jedna strana zemlja - i uz to protivnik. Malo njih podsjeća
da su Sjedinjene Države član tijela sastavljenog od suverenih
država u kojem se, kao u svakom zakonodavnom tijelu, ciljevi moraju
postizati politikom i diplomacijom. Iako bi neke američke države
koje ne uspiju provesti svoju volju u Kongresu željele okrenuti
leđa Capitol Hillu, takav potez nije moguć želimo li da se država
očuva. Sjedinjene Države ne vide problem u okretanju leđa UN-u onda
kad njihovi diplomati nisu kadri dobiti bezuvjetnu potporu za
američke ciljeve. One bi umjesto toga željele da se NATO pobrine za
očuvanje mira i podupiranje američkih ciljeva, no nova zamisao o
NATO-u kao 'globalnom policajcu' među mnogim članovima saveza nije
popularna.
U svojim kritikama UN-a, Washington se sklon usredotočiti gotovo
posvema na političku ulogu organizacije, zanemarujući one aspekte
organizacije koji su važni drugima. Miguel Albonez, ekvadorski
veleposlanik pri UN-u, citiran u San Francisco Chronicleu od 5.
veljače, kaže: 'U zemljama u razvoju, UN ne znači razočaranje,
sukob ili osudu. On znači brigu za okoliš, poljoprivrednu
proizvodnju, telekomunikacije, borbu protiv nepismenosti, veliku
borbu protiv siromaštva, neznanja i bolesti.'
S američkim je stajalištima povezano ozbiljno neshvaćanje uloge
glavnog tajnika UN-a. Kofi Annan nije prva osoba na tom položaju
koju Washington smatra nekom vrstom predsjednika neprijateljske
sile odgovorne za svjetske katastrofe i izjalovljenje američkih
ciljeva. Sjedinjene Države stoje iza smjenjivanja posljednjeg
glavnog tajnika, Boutros Boutros Ghalija. Dajući potporu g.
Annanu, Washington je vjerovao da će novi glavni tajnik bolje
shvaćati i promicati američke ciljeve. Kako počinje shvaćati
ograničenja položaja glavnog tajnika i potrebu za postizanjem
konsenzusa među 180 različitih zemalja, Washington postaje manje
oduševljen. (...)
Bez sumnje, UN jest u krizi. Odgovornost za krizu nije na nekoj
pojedinačnoj zemlji, no mogućnosti jačanja organizacije mogle bi
se nemjerljivo povećati kad bi glavni organizator i financijer UN-a
ozbiljnije shvatio međunarodnu organizaciju."