Nadnaslov: Svjetski broj jedan proizvođača automobila i dalje u
teškoćama
Naslov: Novi vozač i novi upravljački stil General Motorsa
Podnaslov: Godine 1992. tvrtka će zabilježiti svoj treći uzastopni
godišnji gubitak. Administrativno vijeće imenovalo je dvojicu
novih predsjednika koji trebaju sanirati gubitke i na noge
postaviti najvećeg svjetskog proizvođača automobila.
Piše: Bruno ROSSIGNOL, AFP
NEW YORK - General Motors je imenovao novog "vozača" kako bi primijenio
stroži stil vožnje u toj tvrtki koja će godine 1992. zabilježiti svoj
treći uzastopni godišnji gubitak.
Nastojeći izbjeći "svako zanošenje u stranu" i postići stabilnost na cesti
Administrativno vijeće je zamijenilo Roberta Stempela (59), predsjednika od
kolovoza 1990. godine koji se zahvalio na položaju i postavilo dvojicu na
njegovo mjesto. John "Jack" Smith (54), bivši predstavnik međunarodnih
zahvata vodit će grupu, a John Smale (65), negdašnji predsjednik Protecter
and Gamble, predsjedavat će vijećem administracije.
Izbacivanje Stempela najavljeno je sredinom listopada kada su u tisak
procurile vijesti o razdraženosti administrativnog vijeća, koje je
predbacivalo predsjedniku da kasni s primjenom plana restrukturacije
usvojenim krajem 1991. godine (zatvaranje 21 tvornice te ukidanje 74.000
radnih mjesta do 1995. godine). U travnju mjesecu, vijeće je već
oslobodilo dužnosti generalnog direktora Lloyda Reussa, Stempelovog
štićenika, te na njegovo mjesto postavio Johna Smitha koji je popravio
situaciju General Motorsa u Europi.
Ta promjena u vodstvu prve svjetske skupine (360.000 namještenika, 13
milijardi brutto prometa 1991. godine) najveća je od smjene osnivača
Williama Crapoa Duranta na čije mjesto je došla skupina ulagača 1920.
godine. Bila je očekivana pošto su poteškoće GM bile očite.
Međunaslov:
Od siječnja 1990. godine GM je nagomilao gubitak od 7,4 milijardi dolara,
njegova proizvodnja je lošija od tri velika američka proizvođača ako je
suditi prema navodima analitičara Harbour and associates. Struktura
njegovih troškova je slaba, osoblje je nedjelotvorno i endemično, marketing
mu zastario, a brojni novi modeli bili su neuspješni.
Samo međunarodni uspjesi kompenziraju stalnu stagnaciju na
sjevernoameričkom tržištu gdje je u deset godina dio GM pao sa 45 posto na
31 posto. John Smith to zna te je izjavio čim je stupio na dužnost da "će
najteži dio posla biti u Sjevernoj Americi".
Nagomilavanje gubitaka je uz ostalo pojačalo financijsku krhkost i
zakočilo razvoj novih modela.
Sučelice toj situaciji novi vodeći tandem će se naći u nevolji pri
objavljivanju novih brzih rezultata, ocjenjuju analitičari, tim više što će
se sukobiti s otporom moćnog sindikata automobila. U rujnu, devetodnevni
štrajk je obustavio proizvodnju nekoliko modela automobila.
Prva najavljena mjera je ta da će se dividenda dionice GM podijeliti s dva
što će omogućiti oslobađanje oko 500 milijuna dolara godišnje. Tim će se
novcem osobito financirati ukidanje radnih mjesta u omjeru većem no što je
predviđeno a ta bi mjera mogla zahvatiti i 100.000 zaposlenih.
Trebale bi uslijediti i druge mjere, poput smanjenja vanjskih troškova,
prodaja ili smanjenje nekih grana skupine.
Tržište je dobro reagiralo na promjenu, dionica GM bila je u porastu
početkom tjedna. Ali kao što je objavio John Smith, "preostaje puno toga
za učiniti", kako bi se na noge ponovo postavio svjetski broj jedan među
automobilima.
(Hina) mh
092109 MET nov 92
U Britaniji već propao dio financijskih odluka za 2025.
Australian Open: Tien svladao Medvedeva
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Gospodarstvo - ukratko do 17,30 sati
Ina o onečišćenju mora: Nisu utvrđena propuštanja opreme ni spremnika
Plakat 65. šibenskog MDF-a prikazuje djecu u stvaranju neobične ptice
Deseci migranata možda su se utopili pokušavajući doći do Španjolske
Šušnjar: Do kraja mjeseca nova lista proizvoda s ograničenim cijenama