“Nakon 15 godina rasprave o europskoj politici za luke, konačno smo postigli sporazum koji određuje budući pristup: postojeći modeli upravljanja mogu se zadržati i prvi put stavili smo naglasak na dobre radne uvjete, koji su glavni dio konkurentnosti luka", rekao je u srijedu izvjestitelj Knut Fleckenstein (S&D, Njemačka), objavio je Europski parlament.
Nepostojanje jasnih pravila za javno financiranje lučke infrastrukture i naknade za korištenje koči investiranje u luke, tvrdi Europska komisija. Pomoću novih pravila europske luke, koje zapošljavaju oko 470.000 ljudi, trebale bi postati učinkovitije i atraktivnije za investitore.
Ova pravila primjenjivat će se na više od 300 morskih luka u EU-u, uključujući Luku Rijeku, koje su dio transeuropske prometne mreže (TEN-T).
Pravila uključuju zahtjev za luke da jasno prikažu u svojim računovodstvenim sustavima javna sredstva koja su dobile i da poboljšaju transparentnost. Države članice EU-a također bi trebale osigurati učinkovit postupak za obradu pritužbi.
Da bi se osigurala visoka kvaliteta usluga, pravila uključuju nove uvjete za pružatelje usluga koji moraju osigurati da zaposlenici dobivaju potrebnu obuku, s posebnim naglaskom na zdravlje i sigurnost.
U uredbi se navodi da je lučki sustav Unije raznovrstan te da obuhvaća mnogo različitih modela za organizaciju lučkih usluga.
Upravljačko tijelo luke trebalo bi moći ograničiti broj pružatelja lučkih usluga ako okolnosti iziskuju takvo ograničenje. Definiraju se uvjeti ako se žele postaviti minimalni zahtjevi za pružanje usluga tegljenja ili vezivanja, prikupljanja brodskog otpada ili ograničenja broja pružatelja tih usluga. Na primjer, luke bi mogle ograničiti broj pružatelja usluga kako bi se osigurala sigurnost i održivost okoliša.
Teretne i putničke usluge također će biti podložne pravilima financijske transparentnosti, no organizacija tih lučkih usluga ostat će u nadležnosti nacionalnih tijela.
Nova pravila još mora usvojiti Vijeće EU-a.