Europski parlament glasovao je u srijedu na plenarnoj sjednici u Strasbourgu za prihvaćanje odluke predstavnika vlada država članica iz listopada prošle godine po kojoj nova vozila, nakon uvođenja strožih testova, mogu emitirati 168 miligrama dušikovih oksida po kilometru, unatoč europskom limitu od 80 mg/km. Nakon 2020., dopušteno će biti 120 mg/km, prenosi EUobserver.
Razlog zašto je to dopušteno jest činjenica što su stvarne emisije u vožnji u prosjeku četiri puta veće od emisija u laboratorijskim uvjetima.
Države članice nisu htjele prisiliti proizvođače da riješe taj problem do 2017., kada se uvodi nov sustav testiranja emisija štetnih plinova u stvarnoj vožnji na cesti.
Propisi su promijenjeni nakon otkrića da je Volkswagen varao na eko-testovima, što je izazvalo velik politički skandal s obzirom na to da je gotovo polovica automobila u Europi dizelska, a dušikovi oksidi jako su opasni za zdravlje.
Parlament je odluku donio u sklopu procedure koja se naziva komitologija, što znači da odluku može samo odobriti ili je odbaciti.
Mađarski zastupnik Zelenih Benedek Javor zatražio je na plenarnoj sjednici Parlamenta u siječnju u ime Odbora za okoliš da se tu odluku odbaci, kazavši da bi to bilo "de facto opće izuzeće od dopuštenih limita". Parlament je o tome trebao tada i glasovati, no glasovanje je bilo odgođeno zbog velikih podjela među zastupnicima i žestokog lobiranja.
Prijedlog da se odluku odbaci dobio je u srijedu potporu 317 zastupnika, 323 zastupnika bilo je protiv, a 61 suzdržan. Da bude odbačena, bila je potrebna kvalificirana većina od 375 glasova. Europska pučka stranka (EPP) podržala je odluku država članica.
Komisija je u međuvremenu objavila novi zakonodavni prijedlog kojim traži veće ovlasti u nadzoru odobravanja novih modela automobila.
Povjerenica za industriju Elžbieta Bienkowska kazala je u srijedu u Parlamentu da će veće ovlasti za Komisiju omogućiti "snažniji sustav odobravanja vozila u Europi". "Komisija će dobiti nadzorne ovlasti i osigurat će da države članice provode pravila, tako da ubuduće ne bude novih slučajeva Volkswagen", kazala je.
Bienkowska je u siječnju istaknula da dogovor o dvostruko većem limitu za dušikove okside sadrži odredbu o godišnjoj reviziji. "To znači da se od 2020. nadalje limiti za emisiju mogu prilagoditi ako se tehnologija poboljša", kazala je.
Klub zastupnika Zelenih u Europskom parlamentu kritizirao je odluku Parlamenta, ocijenivši da je riječ o "nagradi za proizvođače automobila koji nisu učinili ništa kako bi poštivali ograničenja za zagađivače propisana europskim zakonima od 2007." Istaknuli su da je to "još jedna u dugom nizu pobjeda za lobiste automobilske industrije u Bruxellesu".