FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

Otvorena izložba crteža Vanje Radauša

Autor: ;atod;
ZAGREB, 3. travnja 2006. (Hina) - U Kabinetu grafike HAZU večeras jeotvorena izložba crteža Vanje Radauša, hrvatskoga kipara, crtača,slikara, grafičara, pjesnika i književnika.
ZAGREB, 3. travnja 2006. (Hina) - U Kabinetu grafike HAZU večeras je otvorena izložba crteža Vanje Radauša, hrvatskoga kipara, crtača, slikara, grafičara, pjesnika i književnika.

Autorica izložbe je ravnateljica Kabineta grafike HAZU Slavica Marković, koja je nedavno objavila opsežnu monografiju "Vanja Radauš, crteži". I izložba i monografija priređene su u povodu stote obljetnice umjetnikova rođenja.

U uvodnoj studiji monografije Marković je istaknula da je Radauš (Vinkovci, 1906. - Zagreb, 1974.) tijekom svoga velikoga stvaralačkog opusa ostavio oko 13.000 crteža na temu žene. Dodala je, kako je Radauš kroz 4,5 desetljeća aktivnoga stvaranja nacrtao više nego svi hrvatski kipari 19. i 20. stoljeća zajedno.

Autorica je studiju započela izborom crteža s likom djevojčice Tanje, Radauševe prve kćeri, a kulminira lirskim senzualnim crtežima mlađih žena, pjesmama koje evociraju mladenačke emocije, raznorodna snatrenja, te male skulpture, simbole Radauševa kiparskog izraza upravo u prvom desetljeću stvaranja.

Prema ocjeni Slavice Marković, Radauš ženu doživljava i crta kao lirsku divu, simbol ljepote, senzualnosti, fine erotičosti, putenosti, ili kao poludjelu staru bludnicu, uvijek s dozom groteksnosti i sarkazma.

Prve primjere njegova crteža odlikuje meka tanana linija, valovitog tijeka, izrazite čitkosti i jasnoće, koncentriran je na puni kiparski volumen, zaustavljeni pokret, a crtež je, po njemu, početak procesa traženja, propitivanja i rađanja novih oblika. Svoj model Radauš prati u kretanju, zadržava u željenim položajima tražeći optimalnu kompoziciju, bilježeći meke obline pune kiparske forme, nemarne pokrete, atmosferu okruženja i uzbuđenja viđenim.

Drugi pol emocija, smatra autorica, očituje se u crtežima i malim skulpturama bludnica i kurtizana, naglasivši da Radauš erotičnost donosi s dozom sarkazma i groteske.

Radauš je kipar kojemu je nukleus kreacije u crtežu, kao što je bio mnogim velikim majstorima, primjerice, Michelangelu, Rodinu i drugima, što je često isticao naš vodeći povjesničar umjetnosti Matko Pejić, pišući o njegovu kiparstvu. Crtež će biti jedan od poticaja za skoru objektivnu valorizaciju Radauševa ukupnog djela, istaknula je na otvorenju izložbe Slavica Marković.

(Hina) xatod ymć

An unhandled error has occurred. Reload 🗙