ZAGREB, 22. siječnja (Hina - Miljenko Pajalić) - Ove godine Hrvatska slavi jubilej, kojim se posebice i očito dokazuje kao europska zemlja kršćanske provenijencije i humanističkoga svjetonazora. Klasična gimnazija u Zagrebu obilježava
390. obljetnicu osnutka i neprekidna rada u prosvjećivanju mladih naraštaja od početka 17. stoljeća do današnjega dana.
ZAGREB, 22. siječnja (Hina - Miljenko Pajalić) - Ove godine Hrvatska
slavi jubilej, kojim se posebice i očito dokazuje kao europska zemlja
kršćanske provenijencije i humanističkoga svjetonazora. Klasična
gimnazija u Zagrebu obilježava 390. obljetnicu osnutka i neprekidna
rada u prosvjećivanju mladih naraštaja od početka 17. stoljeća do
današnjega dana. #L#
Razvoj školstva i odgoj mladih naraštaja važne su odrednice u
povijesti svakoga naroda. I u Hrvatskoj je nakon dolaska Hrvata bilo
različitih škola, sjemenišnih, katedralnih, samostanskih, za
svećenička zvanja, ali su one često bile otvorene i za svjetovne
mladiće. Tako je poznata zagrebačka katedralna škola iz 12. stoljeća,
sjemenišna škola u Čazmi, osnovana 1230., te samostanska škola uz
pavlinski samostan u Lepoglavi, osnovana 1400., koja je 1503. postala
gimnazijom.
No sve su te škole bile i nestale, a poseban događaj u povijesti
školstva u nas i humanističke naobrazbe uopće jest osnutak gimnazije u
Zagrebu, koja je počela radom 3. lipnja 1607. Osnovali su je isusovci,
koji su već godinu dana prije pozvani u Zagreb i dobili velike priloge
u novcu i naturi, kao i zemljišta zajedno s kmetovima, kako bi mogli
početi s humanističkom nastavom. Kao mjesto za školu dobili su
napušteni dominikanski samostan i crkvu sv. Katarine na tadašnjem
Gradecu.
Ljetopisac piše da je početak školske godine svečano obilježen skupom
učenika u dvorištu između školske zgrade i crkve sv. Katarine, odakle
su svi, s hrvatskim banom Ivanom Draškovićem na čelu, polazili u crkvu
sv. Marka gdje je služena svečana služba Božja.
Školska je godina odmah počela u trima nižim razredima, u koje se
upisalo 260 učenika. Poslije su gimnaziji dodani 4., 5. i 6. razred.
Školarina se nije plaćala jer su isusovci imali dostatno prihoda od
darovanih imanja i različitih darova.
Nastava je ustrojena po isusovačkoj nastavnoj i odgojnoj osnovi
"Ratio Studiorum", disciplina je bila stroga, ali ne i okrutna. Kazne
su obično odgovarale počinjenu djelu, tako da je npr. onaj tko je
zakasnio u crkvu, morao u njoj toliko duže i ostati. Bilo je i
tjelesnih kazna, kao što su šibe, ali nikada nisu redovnici tjelesno
kažnjavali učenike.
Nakon različitih promjena škola je imala ukupno šest razreda, četiri
niža i dva viša, a svaki je razred imao po jednoga nastavnika, u
nižima su predavali učitelji ili magistri, a u višima profesori.
Nastavni je jezik bio latinski i to je bio glavni predmet u školi,
zatim je po važnosti bio vjeronauk i na kraju povijest. Učili su se,
dakle, samo humanistički predmeti.
Školom je upravljao isusovački red preko svojih prefekata a poslije
je, uz gimnaziju, pridodan i tečaj teologije, te tri tečaja
filozofije, tako da je uz šest razreda gimnazije sada bila osnovana i
neka vrsta akademije ili začetak budućega sveučilišta.
Isusovački je red ukinut 21. srpnja 1773. i nakon toga je 1777., za
vladavine Marije Terezije, donesen novi nastavni i odgojni program
"Ratio educationis". Tada uprava škole prelazi u državne ruke, ili
kraljeve, koji njome upravlja preko svojih upravitelja.
Latinski je i nadalje, sve do 1850., nastavni jezik u školi, a sada
se uvode i prirodni predmeti kao što su matematika, prirodopis i
zemljopis. Godine 1850. novu školsku reformu provodi Leo Thun, pa po
njegovu programu gimnazija ima osam razreda - četiri niža i četiri
viša. Ta je reforma dala školski sustav koji je manje-više vrijedio do
današnjega dana.
Godine 1875. u zgradu gornjogradske gimnazije useljava se Sveučilište
pa se zgrada mora nadograditi.
Godine 1895. izgrađena je nova školska zgrada na današnjem
Rooseweltovu trgu, pa određeni 200 đaka prelazi u tu zgradu. Tako
nastaju dvije, gornjogradska i donjogradska, odnosno prva i druga
klasična gimnazija, koje često mijenjaju mjesto boravka i zgrade, a
školske godine 1948./49. bile su ponovno ujedinjene u jednu zagrebačku
klasičnu gimnaziju.
Zatim se pojavljuje famozna Šuvarova školska reforma, koja nastoji
sve izjednačiti i zapravo ukinuti humanističku izobrazbu. Klasična je
gimnazija 1977. pridodana novoosnnovanom Pedagoško-obrazovnom centru,
a od 1977/78. pa sve do novoga školskog sustava u novoj hrvatskoj
državi bila je u sastavu Obrazovnoga centra za jezike.
Ipak, svoju 390. obljetnicu slavi ponovno kao klasična gimnazija u
zgradi u Križanićevoj ulici i svojim neprekinutim opstojanjem svjedoči
o humanističkoj i kršćanskoj odrednici hrvatske države i njezinu
mjestu u europskoj zajednici naroda.
(Hina) mp
220915 MET jan 97
(Hina) mp