"Hrvatsko tržište maloprodaje spada u skupinu razvijenih tržišta i više nije privlačno za greenfield investicije velikih stranih lanaca", objašnjava Tomislav Čorak, mlađi partner u A.T. Kearneyu zadužen za Hrvatsku i Madžarsku.
Napominje kako se s više od 200 četvornih metara po stanovnika modernih maloprodajnih površina hrvatsko maloprodajno tržište može smatrati razvijenim.
Istodobno je tržište zasićeno i obilježeno relativno visokom koncentracijom maloprodajnih lanca. Konkurencija je žestoka, a maloprodajne nekretnine su postale skupe i nisu više lako dostupne. Zbog svega toga strani lanci više ne pomišljaju na greenfield investiranje u hrvatsko tržište, a najbolja mogućnost ulaska na naše tržište je akvizicija postojećeg igrača, kaže Čorak.
U A.T. Kearneyevom globalnom istraživanju razvijenosti maloprodaje (GRDI - Global Retail Development Index) Brazil je drugu godinu za redom zadržao vodeću poziciju zahvaljujući rastućoj srednjoj klasi, visokim stopama potrošnje, velikoj urbanoj populaciji te smanjenom političkom i financijskom riziku.
Slijede ga Čile, Kina, Urugvaj i Indija.
No, iako su Brazil, Rusija, Indija i Kina (BRIC zemlje) i dalje svjetski lideri u maloprodaji, ima puno površinom manjih država koje imaju značajan neiskorišten potencijal. Među njima su Gruzija (6. mjesto), Oman (8. mjesto), Mongolija (9. mjesto) i Azerbejdžan (17. mjesto).
S obzirom na snažan rast zemalja u razvoju u usporedbi s vrlo malim rastom u Europi i Sjevernoj Americi, svjetski trgovački lanci primorani su širiti se na tržišta u razvoju. Tako su u proteklih pet godina veliki trgovački lanci poput Wal-Marta (SAD), Carrefoura (Francuska), Tesca (Velika Britanija) i Metroa (Njemačka) zabilježili dva i pol puta veći rast prihoda u zemljama u razvoju nego na svojim domaćim tržištima, navodi Čorak.
GRDI rangiranje se objavljuje od 2002. godine i predstavlja ljestvicu 30 država u razvoju s najvećom perspektivom investiranja u maloprodajni sektor. Kod rangiranja se uzima u obzir 25 različitih pokazatelja koji objedinjuju makroekonomske varijable, kao i pokazatelje vezane uz maloprodaju.