Zaključak je to istraživanja provedenog u sklopu programa Inicijativa za reformu lokalnih vlasti i javnih usluga (LGI), čiji su rezultati objavljeni u knjizi "Kako da javne financije zaista budu javne: Sudjelovanje građana u nadzoru lokalnih proračuna u Hrvatskoj, Makedoniji i Ukrajini", a koja je bila temelj za danas održani istoimeni okrugli stol Instituta za javne financije (IJF).
Ravnateljica IJF-a Katarina Ott pojasnila je da je istraživanje pokazalo kako bez obzira na različitosti triju zemalja u njima vladaju problemi tipični za sve bivše socijalističke države - stvarna je demokracija još u povojima, državni je aparat prevelik, razina javnih usluga neprimjerena, a građani su kao posljedica toga pasivni i nezainteresirani.
Primjerice, Hrvatska ima zakonske preduvjete, ali su građani, zbog nedostatnog znanja i tradicije, ali i psiholoških i kulturnih prepreka slabo uključeni u proračunske procese.
Zakonski preduvjeti postoje i u Ukrajini, no u toj su zemlji procedure manjkave, pa stoga je i realizacija upitna, dok u Makedoniji postoji tek neizravna zakonska podloga, koja nema realnog odraza.
Dodatni je problem i centralizam koji sa sobom nosi proces formiranja proračuna odozgo prema dolje, i kao takav u Ukrajini ne ostavlja mogućnost uključivanja građana, u Makedoniji u tom procesu građani ne sudjeluju, a interesa nema ni među nevladinim organizacijama.
Građani Hrvatske su pak slabo organizirani i pasivni, pa čak i tamo gdje se lokalne vlasti i lokalni mediji izrazito trude, poput primjerice u Varaždinu i Crikvenici, nije lako probuditi svijest o značaju sudjelovanja građana.
Ott je pritom istaknula kako bi građani, kao korisnici javnih usluga, ali i uplatitelji sredstava u proračun, morali biti jače zainteresirani i uključeni u proračunske procese i odlučivanje. Dodala je kako građani izabiru svoju predstavnike da umjesto njih donose odluke, no da su proračuni preznačajni da bi ih se prepustilo samo njima.
Stoga autori istraživanja predlažu akcijske planove koji u Hrvatskoj uključuju osnivanje odbora za građanski nadzor proračuna, u Ukrajini jačanje neovisnosti proračunskih korisnika, a Makedoniji izradu proračunskih vodiča za građane.