BL-FR-DE-interview-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada BELGIJA-LE SOIR OD 21.12.00. RAZGOVOR S SCHOUTHEETEOM BELGIJALE SOIR21. XII. 2000.'Nica nije dosegnula predodžbu iz Maastrichta'Pascal Martin razgovarao je s bivšim belgijskim
stalnim predstavnikom pri Europskoj uniji Philippeom de Schoutheeteom o sporazumu iz Nice i o proširenju EU-a: " - Sporazum iz Nice prilično je ozloglašen. Vi ipak priznajete da ima i neke dobre strane...= Sporazum postoji i to je prva dobra strana. U protivnom, dovela bi se u pitanje sposobnost šefova vlada da riješe problem proširenja. Također je važno što je olakšana pojačana suradnja, napose ukidanjem prava veta. Budućnost će nam reći jesu li traženi uvjeti dovoljno prilagodljivi da bi taj sustav mogao djelovati. Što se tiče proširenja kvalificirane većine, postignut je stanovit napredak. No formulacija je toliko zamršena, da će se rezultat moći procijeniti tek u provedbi. Imenovanje predsjednika Povjerenstva kvalificiranom većinom također je jako važno. Isto tako treba povesti računa o ljudskim pravima u članku 6. Ona sporazumu daju humaniji lik.- Koje su loše strane sporazuma?= Nica je trebala reformirati ustanove kako bi mogle djelovati u
BELGIJA
LE SOIR
21. XII. 2000.
'Nica nije dosegnula predodžbu iz Maastrichta'
Pascal Martin razgovarao je s bivšim belgijskim stalnim
predstavnikom pri Europskoj uniji Philippeom de Schoutheeteom o
sporazumu iz Nice i o proširenju EU-a: " - Sporazum iz Nice prilično
je ozloglašen. Vi ipak priznajete da ima i neke dobre strane...
= Sporazum postoji i to je prva dobra strana. U protivnom, dovela bi
se u pitanje sposobnost šefova vlada da riješe problem proširenja.
Također je važno što je olakšana pojačana suradnja, napose
ukidanjem prava veta. Budućnost će nam reći jesu li traženi uvjeti
dovoljno prilagodljivi da bi taj sustav mogao djelovati. Što se
tiče proširenja kvalificirane većine, postignut je stanovit
napredak. No formulacija je toliko zamršena, da će se rezultat moći
procijeniti tek u provedbi. Imenovanje predsjednika Povjerenstva
kvalificiranom većinom također je jako važno. Isto tako treba
povesti računa o ljudskim pravima u članku 6. Ona sporazumu daju
humaniji lik.
- Koje su loše strane sporazuma?
= Nica je trebala reformirati ustanove kako bi mogle djelovati u
proširenoj Uniji. Još smo daleko od toga. Tako je povišen prag
kvalificirane većine. Što znači da će sutra trebati veći postotak
glasova da bi se neka odluka u Vijeću prihvatila. Razumljivo,
trebalo je prevladati protivno: što se više proširujemo, proces
odlučivanja mora biti jednostavniji. Kada je riječ o podjeli
glasova - drugim riječima o utjecaju koji će pojedina država
članica ubuduće imati u Vijeću - očito joj je dana simbolična
važnost. Zabrinjava to što svaka zemlja brani vlastite interese,
zaboravljajući na svaki politički projekt za Uniju. U Nici se nije
dosegnula glavna politička predodžba koja je pretezala u
Maastrichtu. Znakovito je da je glavnina raspre o kvalificiranoj
većini bila usmjerena na blokirajuću manjinu... U tomu treba
vidjeti međuvladin duh obilježen nacionalnim zatvaranjem. To je
zabrinjavajuće za Europu, osim slabog teksta.
- Što je razlog tom nedostatku predodžbe, tom zatvaranju u sebe?
= Postoji nedostatak vodeće uloge u Europi koju treba povjeriti
državnom poglavaru. Ponajprije u Francuskoj i u Njemačkoj.
Dinamika koja je utjecala na europsku izgradnju u mjesecima prije
Maastrichta bila je uglavnom francusko-njemačka. Odatle i zamisao
o političkoj uniji koja bi pratila monetarnu. Te dinamike više
nema. Beneluks je također mogao biti na mjestu pokretača, ali se
nije dobro uključio u završnoj fazi sporazuma iz Nice. S druge
strane, već se nekoliko godina osjeća da su neke europske zemlje u
napasti da prihvate međuvladin pristup, povratak na staru
diplomaciju, umjesto zajedničkog pristupa koji je prevladavao
četrdeset godina. To nije dobro. Ključ budućnosti još uvijek je
europski pristup u kojemu mali imaju veću sigurnost. To nije prvi
put da su velike države protiv malih. No činjenica da su se male
države do sada dobro osjećale u izgradnji Europe, danas se pomalo
gubi iz vida.
- Može li taj sporazum, unatoč svemu, omogućiti uspješno
proširenje?
= On formalno rješava glavne probleme koji bi se morali riješiti
prije proširenja. No, po mom mišljenju, ne rješava puno teže
probleme kao što je odlučivanje u proširenoj Uniji, napose u
prilikama globaliziranog gospodarstva čija se pravila moraju
prilagoditi našim potrebama. K tome, tu je jaz između građana i
političkih krugova koji se produbljuje od danskog referenduma
1992. Da bi se taj jaz premostio, sporazum treba pojednostavniti.
No neke odluke iz Nice toliko su zamršene da se pitamo kako ih
razbistriti. (...)
- Hoće li biti prežitaka iz Nice? Hoće li belgijsko
predsjedateljstvo morati ispravljati ono što je učinjeno na
Francuskoj rivijeri?
= Ne. No Belgija će imati važnu ulogu u ključnom trenutku. Izjava o
razdoblju nakon Nice pozitivna je zbog toga što traži da se ide
dalje, da se predvidi barem pojednostavljenje sporazuma, s obzirom
na čimbenike javnosti i na različite razine odlučivanja...
Razdoblje nakon Nice ne treba shvaćati kao prežitak."