TOULOUSE, 19. prosinca (Hina/AFP/Reuters) - Upravni odbor Airbusa u utorak je dao zeleno svjetlo za pokretanje projekta velikog zrakoplova klase jumbo-jeta koji će nositi komercijalni naziv A380, priopćila je ta zrakoplovna
tvrtka.
TOULOUSE, 19. prosinca (Hina/AFP/Reuters) - Upravni odbor Airbusa
u utorak je dao zeleno svjetlo za pokretanje projekta velikog
zrakoplova klase jumbo-jeta koji će nositi komercijalni naziv
A380, priopćila je ta zrakoplovna tvrtka.#L#
Dioničari Airbusa su europska aeronautička grupacija EADS (80
posto kapitala) i britanski BAE Systems (20 posto), čiji su se
predstavnici u utorak okupili u sjedištu Airbusa u Toulouseu kako
bi donijeli odluku o projektu.
"Uvjereni smo da će ovaj zrakoplov imati sjajnu i iznimno uspješnu
budućnost", rekao je predsjednik Airbusa Manfred Bischoff u
priopćenju.
Pokretanje projekta označava početak procesa proizvodnje, koji
predviđa da prvi dijelovi budućeg zrakoplova 2003. počnu stizati u
Toulouse, gdje se zrakoplovi sklapaju, a da se prvi let organizira
krajem 2004. Puna proizvodnja zrakoplova trebala bi započeti
2006.
A380 će biti veći od sada najvećeg putničkog zrakoplova - Boeinga
747, koji ima 400 putničkih mjesta, jer će se u njega, prema
najavama, moći smjestiti od 480 do 650 putnika, a u čarter verziji i
do 800. Prvi proizvedeni zrakoplov bit će A380-100, kapaciteta 555
sjedala.
Takav zrakoplov bit će velika prijetnja američkom proizvođaču
zrakoplova Boeingu, koji je s modelom 747 već niz godina jedini na
tržištu golemih putničkih zrakoplova i koji se već dugo tuži da se
Airbusu opraštaju dugovi i da dobiva vladine kredite uz preniske
kamate, čime se krše trgovinski sporazum SAD-EU iz 1992. i sporazum
s WTO-om iz 1994.
Američki predsjednik Bill Clinton u ponedjeljak je EU upozorio na
mogućnost trgovinskog sukoba sa SAD zbog najave državnih
subvencija projekta A380 koje bi, prema nekim izvorima, mogle
iznositi čak jednu trećinu od najavljenih 10,7 milijardi dolara,
koliko bi razvoj projekta trebao stajati.
Europska komisija uime EU u utorak je odbacila te optužbe,
izjavivši da je riječ o "zajmovima koji će biti otplaćeni", a ne o
subvencijama.
"Nije riječ o subvencijama, već o otplativim zajmovima koji su u
potpunosti sukladni sporazumima iz 1994.", a ne o zajmovima
odobrenim prema nekomercijalnim kriterijima, izjavio je
glasnogovornik EK Gunnar Wiegand, dodavši kako su američke
prijetnje povezane s "nastojanjima Boeinga da spriječi pokretanje
novog Airbusa".
Airbus je dosad dobio čvrste narudžbe za 50 zrakoplova i to od Air
Francea, australskog Qantasa, Singapore Airlinesa, Virgin
Atlantica, Emirates Airlinesa i američkog ILFC-a.
(Hina) dam dh