ZAGREB, 19. prosinca (Hina - Domagoj Jankovi}) - Europska zrakoplovna industrija Airbus u utorak }e poslije podne na tiskovnoj konferenciji u Toulouseu objaviti da kre}e u proizvodnju "superzrakoplova" radne oznake Airbus
A3XX.
ZAGREB, 19. prosinca (Hina - Domagoj Jankovi}) - Europska
zrakoplovna industrija Airbus u utorak }e poslije podne na
tiskovnoj konferenciji u Toulouseu objaviti da kre}e u proizvodnju
"superzrakoplova" radne oznake Airbus A3XX. #L#
Izvr{ni direktor Airbusa Noel Forgeard }e obznaniti da kompanija
kre}e s gigantskim projektom izrade zrakoplova A3XX u ukupnoj
vrijednosti od 10.7 milijardi dolara. Tiskovnoj konferenciji u
Toulouseu prethodit }e sastanak ~lanova izvr{nog odbora Airbusa na
kojem }e se dati kona~no zeleno svijetlo za po~etak projekta.
Dva su razloga iz kojih Airbus, konzorcij u vlasni{tvu Europske
aeronauti~ke kompanije (najvi{e dionica posjeduju franucske,
njema~ke i {panjolske tvrtke), kre}e u navedenu investiciju. Prvi,
neslu`beni, `elja je da se kona~no oduzme primat ameri~kom Boeingu.
Drugi, oficijelni razlog le`i u stru~no izra|enoj procijeni da }e
svjetski promet s godi{nje pre|enih 24 trilijuna kilometara u
sljede}ih 50 godina porasti na 100 trilijuna. Udio automobilskog u
svjetskom prometu u istom }e razdoblju pasti s 53 na 35 posto, a
istodobno }e udio zrakoplovnog porasti s devet na 40 posto. Takav }e
zaokret poja~ati ve} poznatu napetost u vodstvima zrakoplovnih
kompanija i njihovim nastojanjima, odnosno kalkulacijama, da
istodobno smanje operativne tro{kove i pove}aju kapacitet, ali ne
na na~in da putnici sjede jedni na drugima. Airbus takvu situaciju
`eli do~ekati potpuno spreman.
A3XX bi trebao odgovoriti na sva takva pitanja. On }e u svom
putni~kom odjeljku na dvije razine ("zrakoplov na kat") mo}i
smjestiti 555 putnika, najvi{e od svih dosada{njih zrakoplova.
Kompanija tr`i{tu kani ponuditi ~etiri modela takvih zrakoplova.
Osnovni A3XX-100 s kapacitetom od 555 putnika i dosegom 14,200
kilometara, pro{ireni model A3XX-200 s kapacitetom od 656 putnika i
istovjetnog dosega, te dvije "hibridne" verzije, A3XX-100R
kapaciteta 555 putnika, ali dosega 16,200 kilometara i manju
verziju A3XX-50R s 481 putnikom. Dimenzije osnovnog modela su
prilago|ene standardnim pistama i prilazima u zra~nim lukama (iako
mu je trup 25 centimetara {iri od konkurentskog Boeinga 747).
Cijene putni~kih karata za novi Airbus bi prema procjenama trebale
biti barem 15 posto ni`e od ve} spomenutog Boeinga 747.
Airbus je {est novih primjeraka A3XX-a, iako }e prvi od njih s
proizvodne trake si}i tek 2006. godine, ve} prodao britanskoj
kompaniji Virgin Atlantic. Kupnju su ve} najavili i australski
Quantas, Air France, Singapore Airlines i Dubai Airlines.
Zasad je poznato da }e A3XX najvjerojatnije pokretati motori Trent
900 britanskog Rolls-Roycea, a projektni bi dio posla trebala
obaviti talijanska tvrtka Finnmeccanica.
Finaciranje projekta podijelit }e Europska aeronauti~ka
kompanija, odnosno njeni dioni~ari, i vlade europskih zemalja,
koje su ozbiljno zainteresirane za projekt. O~ekuje se da }e one u
financiranje "usko~iti" s najmanje tri milijarde dolara. Njema~ka
je vlada najavila da }e projekt pomo}i s 860 milijuna dolara. On bi
naime trebao osigurati 6000 novih radnih mjesta u Hamburgu, gdje }e
se izra|ivati dijelovi za unutra{njost zrakoplova. Francuzi su iz
sli~nih razloga obe}ali milijardu, a Britanci 830 milijuna dolara.
[panjolci se jo{ nisu izjasnili, ali sigurno ne}e izostati iz
posla.
Drugi dio pri~e o Airbusu A3XX popunjava konkurentska ameri~ka
industrija, zabrinuta mogu}im gubitkom tr`i{ta. U posljednji je
tranutak, nekoliko dana uo~i objave o pokretanju projekta A3XX, na
intervenciju bio prisiljen i ameri~ki predsjednik Bill Clinton. On
je ~elnike Europske unije tijekom vikenda upozorio bi projekt mogao
izazvati europsko-ameri~ku trgovinsku sva|u. Boeing, naime, ve}
godinama prigovara da se njegovom europskom rivalu Airbusu
opra{taju dugovi i da od europskih vlada dobiva zajmove s kamatama
ispod svake tr`i{ne vrijednosti. U oba slu~aja radi se o kr{enju
ameri~ko-europskog trgovinskog sporazuma iz 1992. godine i ugovora
Svjetske trgovinske organizacije (WTO), tvrde iz Seattlea. Clinton
se kao jeka pridru`io pritu`bama Boeinga i izrazio "ozbiljnu
zabrinutost" na~inom na koji europske vlade namjeravaju pomo}i
Airbusu. U ameri~kom ministarstvu trgovine smatraju da Airbus s
obzirom na veli~inu i financijsku mo} ne bi trebao primati dodatne
povlastice. "To pitanje treba rije{iti prije nego {to zapadnemo u
potencijalni sukob", izjavila je prije neki dan zamjenica
ameri~kog ministra trgovine Susan Esserman. Europljani dosad nisu
smatrali potrebnim odgovoriti na ameri~ke primjedbe.
(Hina) dj sd