FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

AIRBUS KRE]E U PROIZVODNJU SUPERZRAKOPLOVA

ZAGREB, 19. prosinca (Hina - Domagoj Jankovi}) - Europska zrakoplovna industrija Airbus u utorak }e poslije podne na tiskovnoj konferenciji u Toulouseu objaviti da kre}e u proizvodnju "superzrakoplova" radne oznake Airbus A3XX.
ZAGREB, 19. prosinca (Hina - Domagoj Jankovi}) - Europska zrakoplovna industrija Airbus u utorak }e poslije podne na tiskovnoj konferenciji u Toulouseu objaviti da kre}e u proizvodnju "superzrakoplova" radne oznake Airbus A3XX. #L# Izvr{ni direktor Airbusa Noel Forgeard }e obznaniti da kompanija kre}e s gigantskim projektom izrade zrakoplova A3XX u ukupnoj vrijednosti od 10.7 milijardi dolara. Tiskovnoj konferenciji u Toulouseu prethodit }e sastanak ~lanova izvr{nog odbora Airbusa na kojem }e se dati kona~no zeleno svijetlo za po~etak projekta. Dva su razloga iz kojih Airbus, konzorcij u vlasni{tvu Europske aeronauti~ke kompanije (najvi{e dionica posjeduju franucske, njema~ke i {panjolske tvrtke), kre}e u navedenu investiciju. Prvi, neslu`beni, `elja je da se kona~no oduzme primat ameri~kom Boeingu. Drugi, oficijelni razlog le`i u stru~no izra|enoj procijeni da }e svjetski promet s godi{nje pre|enih 24 trilijuna kilometara u sljede}ih 50 godina porasti na 100 trilijuna. Udio automobilskog u svjetskom prometu u istom }e razdoblju pasti s 53 na 35 posto, a istodobno }e udio zrakoplovnog porasti s devet na 40 posto. Takav }e zaokret poja~ati ve} poznatu napetost u vodstvima zrakoplovnih kompanija i njihovim nastojanjima, odnosno kalkulacijama, da istodobno smanje operativne tro{kove i pove}aju kapacitet, ali ne na na~in da putnici sjede jedni na drugima. Airbus takvu situaciju `eli do~ekati potpuno spreman. A3XX bi trebao odgovoriti na sva takva pitanja. On }e u svom putni~kom odjeljku na dvije razine ("zrakoplov na kat") mo}i smjestiti 555 putnika, najvi{e od svih dosada{njih zrakoplova. Kompanija tr`i{tu kani ponuditi ~etiri modela takvih zrakoplova. Osnovni A3XX-100 s kapacitetom od 555 putnika i dosegom 14,200 kilometara, pro{ireni model A3XX-200 s kapacitetom od 656 putnika i istovjetnog dosega, te dvije "hibridne" verzije, A3XX-100R kapaciteta 555 putnika, ali dosega 16,200 kilometara i manju verziju A3XX-50R s 481 putnikom. Dimenzije osnovnog modela su prilago|ene standardnim pistama i prilazima u zra~nim lukama (iako mu je trup 25 centimetara {iri od konkurentskog Boeinga 747). Cijene putni~kih karata za novi Airbus bi prema procjenama trebale biti barem 15 posto ni`e od ve} spomenutog Boeinga 747. Airbus je {est novih primjeraka A3XX-a, iako }e prvi od njih s proizvodne trake si}i tek 2006. godine, ve} prodao britanskoj kompaniji Virgin Atlantic. Kupnju su ve} najavili i australski Quantas, Air France, Singapore Airlines i Dubai Airlines. Zasad je poznato da }e A3XX najvjerojatnije pokretati motori Trent 900 britanskog Rolls-Roycea, a projektni bi dio posla trebala obaviti talijanska tvrtka Finnmeccanica. Finaciranje projekta podijelit }e Europska aeronauti~ka kompanija, odnosno njeni dioni~ari, i vlade europskih zemalja, koje su ozbiljno zainteresirane za projekt. O~ekuje se da }e one u financiranje "usko~iti" s najmanje tri milijarde dolara. Njema~ka je vlada najavila da }e projekt pomo}i s 860 milijuna dolara. On bi naime trebao osigurati 6000 novih radnih mjesta u Hamburgu, gdje }e se izra|ivati dijelovi za unutra{njost zrakoplova. Francuzi su iz sli~nih razloga obe}ali milijardu, a Britanci 830 milijuna dolara. [panjolci se jo{ nisu izjasnili, ali sigurno ne}e izostati iz posla. Drugi dio pri~e o Airbusu A3XX popunjava konkurentska ameri~ka industrija, zabrinuta mogu}im gubitkom tr`i{ta. U posljednji je tranutak, nekoliko dana uo~i objave o pokretanju projekta A3XX, na intervenciju bio prisiljen i ameri~ki predsjednik Bill Clinton. On je ~elnike Europske unije tijekom vikenda upozorio bi projekt mogao izazvati europsko-ameri~ku trgovinsku sva|u. Boeing, naime, ve} godinama prigovara da se njegovom europskom rivalu Airbusu opra{taju dugovi i da od europskih vlada dobiva zajmove s kamatama ispod svake tr`i{ne vrijednosti. U oba slu~aja radi se o kr{enju ameri~ko-europskog trgovinskog sporazuma iz 1992. godine i ugovora Svjetske trgovinske organizacije (WTO), tvrde iz Seattlea. Clinton se kao jeka pridru`io pritu`bama Boeinga i izrazio "ozbiljnu zabrinutost" na~inom na koji europske vlade namjeravaju pomo}i Airbusu. U ameri~kom ministarstvu trgovine smatraju da Airbus s obzirom na veli~inu i financijsku mo} ne bi trebao primati dodatne povlastice. "To pitanje treba rije{iti prije nego {to zapadnemo u potencijalni sukob", izjavila je prije neki dan zamjenica ameri~kog ministra trgovine Susan Esserman. Europljani dosad nisu smatrali potrebnim odgovoriti na ameri~ke primjedbe. (Hina) dj sd

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙