FR-YU-interview-Vlada-Oružani sukobi-Izbori-Političke stranke FRANCUSKA-L'EXPRESS OD 14.12.00.RAZGOVOR S MILJANIĆKOM FRANCUSKAL'EXPRESS14. XII. 2000.'Milošević nije bio sam'Jean-Michel Demetz razgovarao je s Anom Miljanić, srpskom
kulturnom djelatnicom, jednom od suuosnivača Središta za kulturnu dekontaminaciju, o Miloševićevu režimu, o ratnim zločinima i o drugom: " - Kakva je bila prava narav režima Slobodana Miloševića? Neki su u Francuskoj isticali demokratska obilježja jugoslavenskih ustanova. Drugi su govorili o 'poluautoritarnom režimu'. Napokon, za treće je bila riječ o diktaturi. Kakvo je vaše mišljenje?= Bio je to režim totalitarističkog nadahnuća: država se poistovjećivala s društvom i s političkom strankom i sudjelovala je u postmodernističkom projektu, velikosrpskom nacionalističkom projektu koji se mijenjao tijekom godina. No vlast se doista prometnula u diktaturu kada je Milošević izgubio svaku prigodu da napada druge, da napada vanjski svijet: Hrvate, Bosance, a zatim i Kosovare. U času kada je izgubio neprijatelje izvan granica, vlast je primijenila silu prema vlastitim građanima. Represija je došla s porazom. (...)- Zašto je oporbi bilo tako teško da otvori Srbima oči kada je riječ
FRANCUSKA
L'EXPRESS
14. XII. 2000.
'Milošević nije bio sam'
Jean-Michel Demetz razgovarao je s Anom Miljanić, srpskom
kulturnom djelatnicom, jednom od suuosnivača Središta za kulturnu
dekontaminaciju, o Miloševićevu režimu, o ratnim zločinima i o
drugom: " - Kakva je bila prava narav režima Slobodana Miloševića?
Neki su u Francuskoj isticali demokratska obilježja jugoslavenskih
ustanova. Drugi su govorili o 'poluautoritarnom režimu'. Napokon,
za treće je bila riječ o diktaturi. Kakvo je vaše mišljenje?
= Bio je to režim totalitarističkog nadahnuća: država se
poistovjećivala s društvom i s političkom strankom i sudjelovala je
u postmodernističkom projektu, velikosrpskom nacionalističkom
projektu koji se mijenjao tijekom godina. No vlast se doista
prometnula u diktaturu kada je Milošević izgubio svaku prigodu da
napada druge, da napada vanjski svijet: Hrvate, Bosance, a zatim i
Kosovare. U času kada je izgubio neprijatelje izvan granica, vlast
je primijenila silu prema vlastitim građanima. Represija je došla s
porazom. (...)
- Zašto je oporbi bilo tako teško da otvori Srbima oči kada je riječ
o Slobodanu Miloševiću?
= Njegov je režim djelomice bio nastavak Titova režima. No kada je
pao Berlinski zid, za razliku od ostatka istočne Europe,
nacionalističke elite, među kojima su neke bile otpadničke, nisu,
osim nekih iznimaka, pristale uz demokraciju. One su Miloševića
postavile za pokretača programa stvaranja velike Srbije. Rat je
onemogućio izlazak iz komunizma. Protivno očekivanjima, kada je
rat počeo, mi Jugoslaveni bili smo bogatiji nego ikad. Sva
svjedočenja izbjeglica svjedoče o tomu: upravo su bili obnovili
kuću ili kupili auto. Oporba je prvo pokušavala da Miloševića
optuži kao komunista. No odlaskom dvjesto tisuća Srba u inozemstvo,
kroz niz godina, oslabljen je liberalni i demokratski potencijal u
zemlji. Taj je egzodus bio dobra prilika za vlast. Bio je to ventil
preko kojeg se ispuhalo nezadovoljstvo. (...)
- Zauzimate se za 'kulturnu dekontaminaciju'. Što to zapravo
znači?
= To nema nikakve veze s velikim spremanjem, vjerujte Šsmije seĆ! To
je sjećanje na naše gimnazijske dane u bivšoj Jugoslaviji. U
razredu smo morali čitati udžbenik o narodnoj obrani. U Titovom
duhu, jugoslavenski je narod bio građanska vojska. Morali smo
naučiti kako se, u slučaju nuklearnog napada, očistiti od
radioaktivnih oborina i kako obnoviti prirodni okoliš... Možda u
tome treba vidjeti dokaz našeg narodnog humora... Govoreći
ozbiljnije, naš je pothvat sličan denacifikaciji. Zamisao je
jednostavna: ako ste živjeli u zaraženom društvu kao što je bilo
naše, gdje je nacionalistička propaganda uništila kulturne
vrijednosti, prijeko je potrebno promicati druge vrijednosti. I,
napokon, razotkriti mitove iz naše srpske povijesti. Taj se proces
dade usporediti s katarzom koja se događa u kazalištu: da bi se
oslobodio stvari, treba je izreći. (...)
- Može li Srbiji nakon Miloševića biti uzor njemačko priznanje
zločina protiv čovječnosti koji su bili počinjeni u njezino ime ?
= Nismo došli dotle. Mislim da su svi u Srbiji znali što se svih tih
godina događalo. Nitko ne može reći da nije znao za okruženje
Sarajeva. No postoji razlika između čuti i htjeti čuti. Kako
priznati istinu o svim tim zločinima? Za to treba vremena. U tom je
smislu poučan njemački primjer: premda je zemlja nakon okupacije
prošla kroz sustavnu denacifikaciju i demokratizaciju pod visokim
nadzorom, trebale su doći 70-e da bi djeca iz 68. zapitala roditelje
gdje su bili i što su radili tih crnih godina. Hoćemo li mi morati
toliko čekati? Kulturni krugovi i glasila trebaju si sada postaviti
to pitanje. Pa dobro, neka novi predsjednik Vojislav Koštunica ne
želi, iz raličitih razloga, poslati Slobodana Miloševića u Den
Haag, neka ga nitko na to ne tjera. Ali ne želim prihvatiti zgodnu
zamisao koja je danas popularna u Beogradu da su Srbi glavne
Miloševićeve žrtve. Milošević je naoružao Srbe uz potporu
tadašnjih kulturnih krugova. Nije bio sam. Neću zaboraviti glumca
koji se proslavio ulogom Radovana Karadžića na srpskoj televiziji.
Neću zaboraviti redatelja koji je snimio film u čast vođe
paravojnih postrojba Arkana. Neću zaboraviti moralni autoritet
našeg naroda, velikog pisca Dobricu Ćosića koji je 1987. rekao:
'Kroz povijest smo pobjeđivali velike sile, a gubili smo od malih.
Danas se to mora promijeniti!' On je predvidio budućnost: 'Ratovat
ćemo protiv malih i pobijediti'. (...)
- Drugi dokaz koji se često rabi u korist Miloševićeva suđenja u
Jugoslaviji, je da bi to sačuvalo srpski obraz i ponovno podiglo
moral u narodu...
= Točno je. No problem je za koje zločine optužiti bivšeg
predsjednika. Tim se pitanjem vraćamo na razliku između države i
društva. U doba komunizma ti su pojmovi bili pobrkani. Milošević je
mislio da se narod poistovjetio s njim. Danas bi Srbi htjeli izvući
korist iz te zbrke kako bi oslobodili društvo od svake
odgovornosti. 5. X. posrijedi je bio nastanak neovisnog,
demokratskog društva koje će napokon biti djelatan čimbenik
povijesti. No za dolazak civilnog društva trebat će vremena.
(...)"