FR-ustav-Organizacije/savezi-Diplomacija FRANCUSKA-LIBERATION OD 5.12.00.O EUROPSKOM USTAVU FRANCUSKALIBERATION5. XII. 2000.Izgradimo Europu"Za tri godine, zamisao o europskom ustavu svidjela se mnogima. Zato je postala sumnjiva.
Prvo, zato što je to zamisao pravnika koji će, zbog profesionalnog atavizma, iznova očitovati naivno vjerovanje u snagu prava i, još više, volju da ograniče javnu raspru tako što će ju svesti na znanstveno pretresanje među stručnjacima o ustavnom ustroju Europe. Također, zato što će naglo obraćenje elite na zamisao o europskom ustavu otkriti njezin pravi smisao koji se, iza demokratskog privida, sastoji u tomu da se narodima oduzmu ovlasti i povjere sucima koji se smatraju razumnijima. Napokon, zato što susret liberala i zelenih iz ljevice - Bayroua, Cohn-Bendita - radi zamisli o europskom ustavu, svjedoči da će on biti ideološko oružje pristaša globalizacije koje će u glavama oslabiti nacionalnu ideju.Što da odgovorimo na te sumnje, ako ne to da nijedna zamisao nije nedužna i da, čim uđe u javni prostor raspre, postaje ulog u borbi za smisao čiji ishod ovisi o pokrenutim društvenim snagama? Treba dakle preuzeti 'rizik' zamisli o europskom ustavu. Jer, nije
FRANCUSKA
LIBERATION
5. XII. 2000.
Izgradimo Europu
"Za tri godine, zamisao o europskom ustavu svidjela se mnogima.
Zato je postala sumnjiva. Prvo, zato što je to zamisao pravnika koji
će, zbog profesionalnog atavizma, iznova očitovati naivno
vjerovanje u snagu prava i, još više, volju da ograniče javnu raspru
tako što će ju svesti na znanstveno pretresanje među stručnjacima o
ustavnom ustroju Europe. Također, zato što će naglo obraćenje elite
na zamisao o europskom ustavu otkriti njezin pravi smisao koji se,
iza demokratskog privida, sastoji u tomu da se narodima oduzmu
ovlasti i povjere sucima koji se smatraju razumnijima. Napokon,
zato što susret liberala i zelenih iz ljevice - Bayroua, Cohn-
Bendita - radi zamisli o europskom ustavu, svjedoči da će on biti
ideološko oružje pristaša globalizacije koje će u glavama oslabiti
nacionalnu ideju.
Što da odgovorimo na te sumnje, ako ne to da nijedna zamisao nije
nedužna i da, čim uđe u javni prostor raspre, postaje ulog u borbi za
smisao čiji ishod ovisi o pokrenutim društvenim snagama? Treba
dakle preuzeti 'rizik' zamisli o europskom ustavu. Jer, nije
dovoljno pozivati se na političku Europu protiv tehnokratske, na
Europu građana protiv Europe financijaša; političkoj i građanskoj
Europi treba dati u ruke oruđe da bi se utjelovila, a to je oruđe
europski ustav.
Što je zapravo ustav? Temeljni dokument koji sadrži načela i
vrijednosti koje žene i muškarci prihvaćaju u danom trenutku kako
bi se udružili, živjeli zajedno, kako bi, u prvotnom smislu riječi,
izgradili društvo. To je programski dokument koji utvrđuje
različite razine i tijela vlasti, uređuje podjelu ovlasti i
određuje odnose između različitih ustanova. Pisani dokument koji
javno proglašava vrijednosti i izabrana pravila ustroja i tako nudi
građanima mogućnost da dokumente državne uprave usporede s tim
vrijednostima i pravilima te, zatreba li, zatraže da ih se poštuje.
Drugim riječima, važna je raspra, sučeljavanje svih socijalnih
čimbenika kako bi se utvrdio željeni politički poredak, važan je
trenutak kada društvo postaje svjesno sebe pitajući se o svojoj
umišljenoj veličini. Ustav koji iz toga proizlazi tek je pravno i
institucionalno oblikovanje te veličine; on je pravni zaključak
političke raspre, zaključak koji je uostalom još privremen, budući
da raspra traje i moguće su ustavne promjene, jer nijedan naraštaj
ne može prisiliti buduće naraštaje da poštuje njegove zakone.
U bitci za uspostavu zakonitosti demokratske političke vlasti,
ustav je najvažniji ulog. (...) Danas u sučeljavanju s Europskom
središnjom bankom, s gospodarskim vlastima organiziranim na
europskoj razini, s lobijima koji rade u Bruxellesu, nema ničeg
doli javnost. Da bi se ta javnost pretvorila u zajednicu građana,
nema drugog puta do europskog ustava koji će joj, imenujući ju, dati
potrebitu političku pravovaljanost kako bi se prepoznala njezina
volja i kako bi pretegnula. To je zapravo pravi europski politički
problem: prihvatiti jednostranu moć utjecaja javnosti ili
uspostaviti demokratsku legitimnost prave europske političke
vlasti odlučivanja. Odbaciti zamisao o europskom ustavu znači
prešutno ili izrijekom izabrati prvi pojam u alternativi; možda je
još gore smatrati drugi kao neostvariv i tako se pomiriti s gubitkom
europske utopije", piše Dominique Rousseau, profesor na
sveučilištu Montpellier I i član Francuskog sveučilišnog zavoda.