FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ŠPANJ. 29. VIII. - ABC - GLOBALIZACIJA

ES-SIMBOLI-Politika ŠPANJ. 29. VIII. - ABC - GLOBALIZACIJA ŠPANJOLSKAABC29. VIII. 2000.Transnacionalni simboli"Globalizacija je proces sličan onome koji je proširio i zgusnuo polis u carstvo, ili onaj koji okuplja države kao što su SAD, Sovjetski Savez ili Europska unija. To je isti proces, ali na višoj razini, na svjetskoj razini.Ako su sjevernoameričke države uspostavile federaciju i ako se europske nacije ujedinjuju, na koji god način, u Europsku uniju, ne vidim zašto bi bilo loše da se ujedine i veliki svjetski blokovi, a vrhunac toga ujedinjavanja bila bi svjetska konfederacija na čijem bi čelu bio UN kao parlament, u kojemu bi se predstavnici birali općim glasovanjem, a postojao bi i svjetski sud, a i vlada na toj razini.Ako ostavimo po strani političke aspekte takvoga procesa, a jasno je da bi bili dobri, jer bi to značilo i prestanak ratovanja, a i gospodarski aspekti koji, kao cjelina, izgledaju dobri jer pomažu razvoju siromašnih država, želio bih se usredotočiti na element procesa globalizacije za koji mislim da je temeljan upravo zato što je iracionalan: problem simbola.
ŠPANJOLSKA ABC 29. VIII. 2000. Transnacionalni simboli "Globalizacija je proces sličan onome koji je proširio i zgusnuo polis u carstvo, ili onaj koji okuplja države kao što su SAD, Sovjetski Savez ili Europska unija. To je isti proces, ali na višoj razini, na svjetskoj razini. Ako su sjevernoameričke države uspostavile federaciju i ako se europske nacije ujedinjuju, na koji god način, u Europsku uniju, ne vidim zašto bi bilo loše da se ujedine i veliki svjetski blokovi, a vrhunac toga ujedinjavanja bila bi svjetska konfederacija na čijem bi čelu bio UN kao parlament, u kojemu bi se predstavnici birali općim glasovanjem, a postojao bi i svjetski sud, a i vlada na toj razini. Ako ostavimo po strani političke aspekte takvoga procesa, a jasno je da bi bili dobri, jer bi to značilo i prestanak ratovanja, a i gospodarski aspekti koji, kao cjelina, izgledaju dobri jer pomažu razvoju siromašnih država, želio bih se usredotočiti na element procesa globalizacije za koji mislim da je temeljan upravo zato što je iracionalan: problem simbola. Koliko god mi željeli razmišljati, kao Aristotel, da je čovjek racionalna životinja, oduvijek je bilo motiva, u čovjeku i izvan njega, da se pomisli i suprotno, a poslije Freuda nema više nikakve sumnje: moramo uzeti u obzir i čuvstva, strasti, sklonosti i podsvijest koja radi po svojoj volji. Tako je koncept jezik razuma, a jezik iracionalnoga jest simbol. Simbol je slika koja predstavlja neiskaziva čuvstva, a tamo gdje ne dopire koncept, koristi se simbol. Jung koristi termin arhetipa dok govori o univerzalnim simbolima koji otkrivaju dosljednost i učinkovitost: 'simbol je psihološki stroj koji pretvara energiju'. Arhetipovi pokreću libido - a to je podsvjesna psihička energija - izazivajući iracionalno čuvstvo koje pokreće djelovanje. (...) Mislim da se kultura sastoji od sposobnosti da dijelimo iste simbole. (...) De facto, ljudske skupine ili nacije razgraničavaju se upravo po simbolima koji su im zajednički: na drvo iz Guernike čuvstveno se vežu Baski. Pilar je važan za Aragonce, Montserrat za Katalonce, trg Cibeles za građane Madrida. To su autonomaški simboli, rekli bismo mi u Španjolskoj. No, na jednoj drugoj razini postoje i nacionalni simboli, stvoreni za prenošenje identiteta na državu-naciju: crveno-žuta španjolska zastava, francuska trobojnica, Marseljeza, 'God save the queen', brazilska nogometna momčad, Coca-Cola u SAD-u itd. U trenutku kad se u Europi države-nacije iz XV. stoljeća žele ujediniti i stvoriti širi identitet, moraju stvoriti i reprezentativne simbole toga identiteta. Samo ako države toga zajedničkog tržišta budu dijelile iste simbole, prestat ćemo biti zajedničko tržište i postat ćemo europski narod. Novi nadnacionalni identitet dat će nam simboli koji će se pretvoriti u transnacionalne simbole. Euro će biti jedan od njih, odatle dolazi i njegovo značenje, a nije samo gospodarsko. Nije lako stvoriti simbole: čovjek mora biti Shakespeare da bi stvorio Hamleta, Cervantes za don Quijotea ili Leonardo za Mona Lisu. Unatoč tome, proces stvaranja simbola nije prestajao kroz povijest: zmija predstavlja raj i istočni grijeh, pauk majku koja kastrira, neki su simboli svima zajednički, neki su plod podsvjesnih represija, ali zajednički različitim osobama. (...) Sada nam trebaju transnacionalni simboli da bismo stvorili osjećaj svjetskoga identiteta. Koji bi to simboli mogli biti zajednički cijelome čovječanstvu? Nema ih, trenutno, jer križ ništa ne vrijedi u zemljama polumjeseca, a Buda ni u prvima ni u drugima. Mona Lisa je jednako popularna kao princeza Diana, ali ni ona nije svjetski poznata. Don Quijote, Faust i Sherlock Holmes dobri su samo za pismene, ali ne svima. Kinezi s Tienanmena načinili su mali kip slobode, pa taj kip dolazi na vrh transnacionalnih simbola. Možda bi taj simbol bila fotografija Zemlje iz svemira. Kakvi bili da bili, važno je da postoje, a budući da je proces stvaranja zajedničkih simbola anoniman i proročanski posao, neće biti stvoreni na nekome simpoziju ili u laboratoriju, ostat će dio Božje volje pojava tih elemenata koji će možda, umjesto da utemelje svjetsku uniju, pokazati da ona već postoji", piše Luis Racionero Escritor.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙