HR-GOSPODARSTVO-Politika ŠPANJ. 27. VIII. - EL PAIS - TREĆI PUT ŠPANJOLSKAEL PAIS27. VIII. 2000.'Treći put' je put desničara"'Samo je De Gaulle mogao osloboditi Alžir; samo je Nixon mogao otvoriti Kinu'. Iza takvih slogana leži jedno
važno načelo: vlastiti interes političke stranke često potiče da radikalno promijene ili čak napuste svoju tradicionalnu ideologiju. Ovo je saznanje vrlo korisno u Europi, a sve više i u cijelome svijetu, u vrijeme kad treba analizirati djelovanje navodno lijevo ili socijalistički usmjerenih vlada.Krajem pedesetih godina Francuska samo što nije upala u građanski rat zbog Alžira. Charles de Gaulle, daleko od vlasti još od 1946., zamoljen je da se vrati u Elizejsku palaču kako bi izvukao Francusku iz nevolje. Činilo se da je De Gaulle, zbog njegova domoljublja, jedini čovjek koji je bio sposoban osloboditi Alžir.Od kraja šezdesetih omogućeno je približavanje između Kine i SAD-a zato što je Kina upala u vojne i političke sukobe sa SSSR-om. Američki su demokrati to znali jednako dobro kao i republikanci, ali je predsjednik Johnson strahovao od približavanja Kini zato što su njegovu stranku sumnjičili da je preblaga prema komunizmu.
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
27. VIII. 2000.
'Treći put' je put desničara
"'Samo je De Gaulle mogao osloboditi Alžir; samo je Nixon mogao
otvoriti Kinu'. Iza takvih slogana leži jedno važno načelo:
vlastiti interes političke stranke često potiče da radikalno
promijene ili čak napuste svoju tradicionalnu ideologiju. Ovo je
saznanje vrlo korisno u Europi, a sve više i u cijelome svijetu, u
vrijeme kad treba analizirati djelovanje navodno lijevo ili
socijalistički usmjerenih vlada.
Krajem pedesetih godina Francuska samo što nije upala u građanski
rat zbog Alžira. Charles de Gaulle, daleko od vlasti još od 1946.,
zamoljen je da se vrati u Elizejsku palaču kako bi izvukao Francusku
iz nevolje. Činilo se da je De Gaulle, zbog njegova domoljublja,
jedini čovjek koji je bio sposoban osloboditi Alžir.
Od kraja šezdesetih omogućeno je približavanje između Kine i SAD-a
zato što je Kina upala u vojne i političke sukobe sa SSSR-om.
Američki su demokrati to znali jednako dobro kao i republikanci,
ali je predsjednik Johnson strahovao od približavanja Kini zato što
su njegovu stranku sumnjičili da je preblaga prema komunizmu.
Jedino zagriženi protivnik komunizma poput Nixona uživao je
dovoljno veliku političku potporu desnice da bi mogao posjetiti
Kinu i započeti suradnju s tom državom kako bi se oduprli
zajedničkome neprijatelju u Kremlju.
Gospodarstvo nije imuno na takav razvoj događaja. Ronald Reagan i
Margaret Thatcher uspješno su uveli smanjivanje poreza na dohodak,
privatizaciju državnih tvrtki, oslabili sindikate i smanjili ulogu
vlade. Popularnost i uspjeh njihovih programa naveli su vlade
sastavljene od liberala, laburista i socijalista u mnogim državama
da i oni uvedu politiku stvaranja slobodnog tržišta, a to je u
potpunoj suprotnosti s njihovim tradicionalnim ideologijama. Jer
često se događa da samo te stranke imaju dovoljnu potporu na ljevici
da bi mogle uspješno uvesti nužne reforme na tržištu radne snage i
na ostalim tržištima.
Tržišne reforme koje uvode ljevičari počele su 1984. s programom
laburističke vlade na Novom Zelandu, gdje su prihvaćeni zakoni
kojima je ta mala država, sve do tada izolirana, pretvorena u jedno
od 'najliberalnijih' gospodarstava na svijetu. Novozelandski
laburisti privatizirali su poštanski sustav i mnoga javna
poduzeća, promijenili su državni sustav zapošljavanja, temeljen na
jako centraliziranom pregovaranju sa sindikatima, i pretvorili ga
u sustav u kojemu su tvrtke imale veliku slobodu pri zapošljavanju i
otpuštanju te isplaćivanju plaća utvrđenih na tržištu radne
snage.
Američka Demokratska stranka u prošlosti je snažno podupirala jake
vlade, ali s predsjednikom Clintonom uzela je u obzir i popularnost
stava Republikanske stranke koja zagovara manje paternalizma i
manje uplitanja vlade. Baš predsjednik Clinton, a ne Reagan ni
Bush, izjavio je da je 'završilo razdoblje snažnih vlada' u
trenutku kad se njegova politika radikalno odmakla od
tradicionalnih demokratskih stavova glede socijalnog osiguranja,
uravnoteženih državnih proračuna, smanjivanja javnoga duga i
osnivanja novih tvrtki.
Najbolji pokazatelj takvih tendencija možemo vidjeti u
gospodarskoj politici Meksika u osamdesetim i devedesetim
godinama. Institucionalna revolucionarna stranka (Partido
Revolucionario Institucional) koja je vladala u Meksiku neprekidno
sedamdeset godina (sve dok nije izgubila mjesto predsjednika,
dolaskom Vicentea Foxa), bila je odlučni branitelj državnoga
vlasništva na području teške industrije, prohibicijskih carina na
sav uvoz kako bi se zaštitile domaće tvrtke te strogih pravila na
tržištu radne snage i financijskome tržištu. Unatoč tome, kad je na
vlast došao predsjednik Miguel de la Madrid, početkom osamdesetih
godina, ta je stranka na kritike pristaša liberaliziranoga tržišta
zbog slabih rezultata meksičkoga gospodarstva odgovorila prodajom
mnogih državnih poduzeća, djelomičnim privatiziranjem meksičkog
sustava socijalnog osiguranja i pretvorila se u vatrenog
zagovornika potpisivanja sporazuma o slobodnoj trgovini sa svojim
velikim 'neprijateljem' na sjeveru, sa SAD-om. Stoga predsjednik
Fox mora samo nastaviti tu revoluciju, ne mora započinjati nekakvu
svoju revoluciju.
Argentinski je Senat nedavno na visoku nezaposlenost reagirao
prihvaćanjem zakona o reformi tržišta radne snage kojim se smanjuje
moć sindikata i koji poslodavcima daje veću fleksibilnost pri
zapošljavanju i otpuštanju radnika. Ovu reformu potiče nova vlada
lijevoga centra koju vodi Fernando de la Rua, a sve to poslije
neuspjeha reforme tržišta koju je pokušavala provesti prijašnja
konzervativna vlada Carlosa Menema.
No, moglo bi se dogoditi da najdojmljiviji primjeri teorije 'De
Gaulle/Alžir i Nixon/Kina', kad je riječ o političkim reformama,
zapravo budu nedavne političke promjene u Njemačkoj i Francuskoj.
Obje su države zabilježile povećani gospodarski rast, taj spori
gospodarski rast tijekom devedesetih godina, dobrim dijelom
zahvaljujući uvođenju strogih pravila na tržištu radne snage te na
ostalim tržištima. Konzervativne vlade tih država nisu postigle
nešto posebno kad je riječ o ozbiljnoj reformi tržišta, unatoč
svojoj snažnoj retorici. Jospinova i Schroederova vlada došle su na
vlast poslije objavljivanja svojih manifesta, a u njima su
obećavale smanjivanje nezaposlenosti i poticanje rasta uz pomoć
smanjivanja uplitanja vlade.
Svaka je od tih vlada de facto započela uvođenjem većega državnog
nadzora, uključujući i uvođenje zakona o 35-satnom radnom tjednu u
Francuskoj. Unatoč tome, ubrzo su obje vlade krišom promijenile
smjer djelovanja. Gerhard Schroeder je u Njemačkoj upravo smanjio
porez na tvrtke, potiče osnivanje novih poduzeća i obećava porezne
olakšice za planove stvaranja privatnih mirovinskih fondova.
Francuski premijer Jospin diskretno je liberalizirao francusko
tržište radne snage omogućivši više radnih mjesta s nepotpunim
radnim vremenom, a potiče i privatizaciju te stvaranje
financijskoga sustava koji će biti konkurentniji na svjetskoj
razini, s manje državnog nadzora.
Ako je Nixon uspio postići sporazum s komunističkom Kinom, a De
Gaulle uspio odreći se Alžira, prihvaćanje liberaliziranoga
tržišta i smanjivanje poreza na tvrtke relativno je malen korak za
socijaliste. U politici, kao i u životu, ideologiju obično zatre
vlastiti interes", piše Gary S. Becker, dobitnik Nobelove nagrade
za ekonomiju, profesor ekonomije i sociologije na čikaškom
sveučilištu te istraživač na Hoover Institution pri sveučilištu
Stanford.