US-HR-INTERVIEW-Vlada-Diplomacija VOA-RAZGOVOR-MESIĆ-4-8 GLAS AMERIKE - VOA 6. VIII. 2000. Od Sjedinjenih Država očekujemo veći angažman na kapitalnim projektima - razgovor s predsjednikom Stjepanom Mesićem Prilog Željka Matića
"Sedmog kolovoza predsjednik Republike Hrvatske Stjepan Mesić, zajedno s predsjednikom Vlade Ivicom Račanom, dolazi u četverodnevni posjet Sjedinjenim Državama. Uoči posjeta, hrvatski Predsjednik ocjenjuje hrvatsko-američke političke odnose dobrima, ali očekuje veće angažiranje SAD-a na kapitalnim projektima. Stjepan Mesić: Američku pomoć očekujemo za projektiranje i gradnju autoceste od talijanske granice do Jonskog mora. Ta bi prometnica otvorila čitav prostor do Grčke, preko Grčke i Turske te Albanije, Crne Gore, Hrvatske, Slovenije sa zapadnom Evropom. Taj projekt sigurno košta, a to ne mogu izvesti ove zemlje. Međutim, na taj bi način se sigurno ubrzao razvoj čitavog jednog prostora, čitavog juga Evrope i tu očekujemo američku pomoć, isto tako i za čišćenje Dunava i otvaranje Podunavlja, a to je najveća pomoć Vukovaru i hrvatskom Podunavlju. Očekujemo svakako i angažiranje stranog kapitala, pa i američkog za naftovod za kaspijsku naftu preko
GLAS AMERIKE - VOA
6. VIII. 2000.
Od Sjedinjenih Država očekujemo veći angažman na kapitalnim
projektima - razgovor s predsjednikom Stjepanom Mesićem
Prilog Željka Matića
"Sedmog kolovoza predsjednik Republike Hrvatske Stjepan Mesić,
zajedno s predsjednikom Vlade Ivicom Račanom, dolazi u
četverodnevni posjet Sjedinjenim Državama. Uoči posjeta, hrvatski
Predsjednik ocjenjuje hrvatsko-američke političke odnose
dobrima, ali očekuje veće angažiranje SAD-a na kapitalnim
projektima.
Stjepan Mesić: Američku pomoć očekujemo za projektiranje i gradnju
autoceste od talijanske granice do Jonskog mora. Ta bi prometnica
otvorila čitav prostor do Grčke, preko Grčke i Turske te Albanije,
Crne Gore, Hrvatske, Slovenije sa zapadnom Evropom. Taj projekt
sigurno košta, a to ne mogu izvesti ove zemlje. Međutim, na taj bi
način se sigurno ubrzao razvoj čitavog jednog prostora, čitavog
juga Evrope i tu očekujemo američku pomoć, isto tako i za čišćenje
Dunava i otvaranje Podunavlja, a to je najveća pomoć Vukovaru i
hrvatskom Podunavlju. Očekujemo svakako i angažiranje stranog
kapitala, pa i američkog za naftovod za kaspijsku naftu preko
Rumunjske, Mađarske i Hrvatske u Europu te plinovoda iz Norveške,
preko srednje Europe do Jadrana.
GA: U predizbornoj ste kampanji jamčili sigurnost američkih
investicija u Hrvatskoj. Sad, pak, Hrvatska traži revidiranje
nekih ugovora, poput onih kojeg je sklopila s tvrtkom ENRON, kojeg
je sklopila bivša vlast.
SM: Mi bismo htjeli da sporazumi koje je bivša vlast potpisala pod
određenim pritiscima dožive i određenu promjenu, tako da bi
obadvije strane bile zadovoljne. No, ako se to ne postigne, unatoč
toga, mi ćemo provest sporazume, iako - kažem - za našu stranu oni
jesu hendikep. Pretpostavljam da američka administracija ne zna
kako je došlo do određenih sporazuma, do određenih ugovora. Odnosno
- koja su obećanja davana izvan američke administracije, o kojima
oni ne znaju ništa. Zato smo pokušali, a ja se nadam da će biti
uspješno, američku stranu uvjeriti da su neki sporazumi potpisani
pod određenim pritiscima ili pod određenim obećanjima, koje druga
strana ne može izvršiti, a tiče se obećanja koja su data državi.
Međutim, sami poslovni sporazumi, sami komercijalni sporazumi su u
redu ako ih se samo tretira na taj način. Međutim, ako se gleda što
je sve prethodilo tim sporazumima, što ih je uvjetovalo, što je sve
obećavano, onda se vidi invalidnost sporazuma. Mi želimo američku
stranu uvjeriti - a najprije administraciju, da se radilo o
sporazumima koji su na takav način nastali te uvjeriti onu
protustranu, koja je s nama potpisala sporazum, da se može izvršiti
posao, a da budemo svi zadovoljni.
GA: Od Hrvatske se očekuje i aktivno sudjelovanje u razrješenju
krize u Jugoslaviji. Pred neki dan smo saznali da bi Hrvatska mogla
ponuditi svoje odašiljačke sustave za emitiranje programa za
Jugoslaviju?
SM: Što se tiče naše uloge, koju možemo imati - ona ne može biti
presudna. Presudno mogu biti samo gibanja koja mogu nastati u
Srbiji. Samo demokratski procesi u Srbiji mogu dovesti do promjena
u Srbiji. Ono što se može s hrvatske strane - pomoći da određene
informacije dolaze u Srbiju ...- gledajte, to ne može biti
presudno. Uzmite samo 'Glas Amerike', koliko je bio u upotrebi da bi
zaustavio komunističku propagandu, da bi ljudima dao na znanje kako
se živi u slobodnom svijetu - to je sve bilo dobro. No, dok nije
nastala kritična masa u tome komunističkom bloku, dotle rješenja
nije bilo. Dakle - mi možemo dodati, ali to nije presudno.
GA: Hrvatsku javnost je šokirala spoznaja da se kriterijem
zapovjedne odgovornosti od strane haaškog Tribunala, provode
istražne radnje protiv hrvatskih generala, pa i samog načelnika
Glavnog stožera, generala Petra Stipetića. Je li kriterij
objektivne, odnosno zapovjedne odgovornosti uopće održiv?
SM: Ajmo prvo sagledati zašto je bio organiziran haaški Tribunal.
On je bio organiziran da individualizira krivnju. Tek kad dobijemo
individualne krivce, prestat će kolektivno optuživanje. Nije se
išlo prvo od planera rata. Jest, točno je da je Milošević optužen za
ratne zločine. No, vidite, on najavljuje izbore, on i dalje
premoćno vlada u Srbiji i za njega kao da se ništa nije dogodilo, a
ovdje se odgovara po komandnoj odgovornosti. Mislim da to nije
najbolje rješenje. Treba ići, kad se već krenulo od individualne
odgovornosti, onda tamo gdje je to sigurno utvrđeno. To sigurno
odgovara Hrvatskoj, mi ne želimo biti taoci ničijeg zločina i
zločinci trebaju odgovarati. Trebaju odgovarati konkretni Srbi i
konkretni Hrvati i konkretni Bošnjaci. No, bude li se išlo samo po
komandnoj odgovornosti, po toj vertikali, to će dati mogućnost
konkretnim krivcima da se prikriju, da se izvuku, a to sigurno nije
posao haaškog Tribunala.
GA: Ako sam Vas dobro razumio - inzistiranjem na samo zapovjednoj
odgovornosti dolazimo do novog vida kolektivne odgovornosti?
SM: Apsolutno. Jer se na taj način to onda tako odražava u javnosti,
i našoj i međunarodnoj javnosti. Jer na taj način problem će biti
riješen: komandna odgovornost će biti utvrđena, ona je sasvim
jednostavno utvrdljiva. Međutim, ovdje se nije radilo o ničijoj
zapovijedi da se ide u zločin. Postojala je negdje mogućnost
neinformiranja, ali ja za takav slučaj ne znam, iako sam čitav rat
proveo na hrvatskom prostoru. Ne znam za komandnu zapovijed koja je
išla na tragu ratnog zločina.
GA: S predsjednikom Clintonom razgovarat ćete i o provedbi
Daytonskog sporazuma. Jeste li Vi osobno zadovoljni dosad
postignutim?
SM: Koliko je dosad postignuto, nije dovoljno, jer nije do kraja
involviran Daytonski sporazum. Po njemu, trebalo je omogućiti
povratak svima, osigurati miran život svima koji se vrate, trebalo
je osigurati funkcioniranje pravne države, a ovi entiteti nisu
smjeli biti države. To su samo nekakve administrativne granice, a
sve je trebalo biti usklađeno. Trebalo je doći do rješenja u vojsci,
jer danas imamo u Bosni i Hercegovini tri vojske, tri izvora
financiranja i tri komandiranja. Takve države na svijetu nema koja
bi tako mogla funkcionirati. Međunarodna zajednica pomaže entitetu
srpskom, međutim, tamo se ništa ne radi na povratku, čak mnogi
lokalni funkcioneri daju izjave da se to nikad neće dogoditi. A
međunarodna zajednica ne bi smjela financirati one koji
opstruiraju Daytonski sporazum. Tu mora međunarodna zajednica biti
do kraja određena. Jer, ne može se jedan režim plaćati, a on
opstruira Daytonski sporazum.
GA: Kad već govorimo o povratku, kako ocjenjujete povratak Srba u
Hrvatsku?
SM: Hrvatska, kao zrela demokracija, mora svim svojim građanima
omogućiti povratak. Time pokazujemo zrelost da su pred zakonom svi
jednaki. No, na taj način mi na taj način ustvari pomažemo
demokratizaciji Srbije, jer će ljudi vidjeti da su prevareni, da se
mogu vratiti u sigurnost i da mogu raditi na svojim posjedima, da se
mogu zapošljavati, da mogu školovati djecu, a da je iluzija
stvaranje Srbije koja će biti etnički čista i u nekakvim proširenim
granicama".
(VOA)