FR-JP-skupovi-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada FR-LES ECHOS 26.7.O G-OSAM FRANCUSKALES ECHOS26. VII. 2000.G8, najava svjetske vlade"S pravom se može reći, kao što su to učinili sudionici Jubileja 2000, da su nevjerojatni iznosi
koje je Japan utrošio za susret na vrhu G8 u Okinavi 'sramotni', premda dio novca ide u korist otoka Okinave koji nije najrazvijeniji u japanskom arhipelagu. To je pitanje zdravog razuma: nijedna zemlja nikada nije potrošila toliko novca za takav susret, dok raspra o smanjenju duga najsiromašnijih zemalja na planetu sporo napreduje. Takvo rasipništvo jamačno nije bilo dobra politička odluka...Treba li zbog toga istom žestinom osuditi samo postojanje skupine G8? Ta je instanca, osnovana prije dvadeset godina na poticaj Valeryja Giscarda d'Estainga, u početku bila zamišljena kao mjesto na kojemu će se 'veliki' napokon susretati bez posrednika. Dakako, nakon toga su izaslanici šefova država i vlada povećali broj pripremnih susreta i sve temeljitije pripremaju teren. Dotle, da je u Okinavi prevladavao dojam kako je već sve bilo rečeno na susretu ministara financija G7, ili ministara vanjskih poslova koji su se okupili nekoliko dana prije. Malo više spontanosti ne bi škodilo.
FRANCUSKA
LES ECHOS
26. VII. 2000.
G8, najava svjetske vlade
"S pravom se može reći, kao što su to učinili sudionici Jubileja
2000, da su nevjerojatni iznosi koje je Japan utrošio za susret na
vrhu G8 u Okinavi 'sramotni', premda dio novca ide u korist otoka
Okinave koji nije najrazvijeniji u japanskom arhipelagu. To je
pitanje zdravog razuma: nijedna zemlja nikada nije potrošila
toliko novca za takav susret, dok raspra o smanjenju duga
najsiromašnijih zemalja na planetu sporo napreduje. Takvo
rasipništvo jamačno nije bilo dobra politička odluka...
Treba li zbog toga istom žestinom osuditi samo postojanje skupine
G8? Ta je instanca, osnovana prije dvadeset godina na poticaj
Valeryja Giscarda d'Estainga, u početku bila zamišljena kao mjesto
na kojemu će se 'veliki' napokon susretati bez posrednika. Dakako,
nakon toga su izaslanici šefova država i vlada povećali broj
pripremnih susreta i sve temeljitije pripremaju teren. Dotle, da je
u Okinavi prevladavao dojam kako je već sve bilo rečeno na susretu
ministara financija G7, ili ministara vanjskih poslova koji su se
okupili nekoliko dana prije. Malo više spontanosti ne bi škodilo.
No takva je svjetska vlada zacijelo prijeko potrebna.
Japanski premijer Joširo Mori koji je ovog vikenda predsjedao
skupinom G8, zatražio je od svojih gostiju da razmisle što će biti s
G8 u budućnosti. Prigoda je to da podsjetimo na načela na kojima se
temelje ta okupljanja 'velikih': G8 ima zadaću da dade poticaj i da
stvori svijest o problemima, a ne da bude operativan. U tom smislu,
G8 se može činiti odveć okrenut budućnosti, a napose
'imperijalistički', u smislu da osmorica iznose razmišljanja
umjesto drugih naroda na svijetu, a da ih ne pitaju za mišljenje.
Jacques Chirac misli da G8 treba i dalje biti poticajno tijelo i
djelovati kao potpora međunarodnim organizacijama. Stoga on
istraživanja i odluke sustavno preusmjerava na postojeće
organizacije (Svjetska banka, MMF, Prehrambeni kodeks,
Međunarodni ured za pomorski prijevoz...), ako postoje. On također
mora svoje zajedničke mjere ograničiti na općenitu politiku i
djelovanje i oduprijeti se napasti da od G8 načini zborište na
kojemu će se razglabati o političkim pitanjima. I, napokon, mora
više uključiti druge zemlje, ne proširujući krug, već dogovarajući
se i vodeći dijalog s njima.
Dakle, G8 je kao poticajno tijelo utemeljeno da bi se bavilo temama
koje se široj javnosti ne čine neodgodivima. Tako je bilo i na
zadnjem skupu: nakon financijskih kriza iz 1997. i 1998., vratio se
općenitijim temama. Nuklearna i prehrambena sigurnost, sigurnost u
pomorskom prometu, pristup informatičkom društvu, okoliš: sve su
to vrlo vrijedne teme, ali se čine jako daleko od svakodnevice
milijuna stanovnika na planetu koji kako-tako preživljavaju s
manje od dva dolara na dan.
Međutim, gospodarska globalizacija može uspjeti i biti od koristi
najvećem mogućem broju ljudi samo ako jedna svjetska politička
instanca daje poticaj politikama koje se tiču svih zemalja, bogatih
i siromašnih. To pokušava učiniti G7-G8. Gdjekad uspješno. Tko bi
pomislio da će francuski zahtjev u svezi s borbom protiv pranja
novca, koji su partneri na susretu na vrhu u Lyonu 1996. dočekali s
uljudnom sumnjičavošću, dovesti do objavljivanja popisa
'nekooperativnih' zemalja koje bi mogle podlijegati sankcijama?
Naravno, trebalo je pet godina da se to ostvari, što se svakako može
činiti dugo, kada se iz godine u godinu u završnim priopćenjima
opetuju iste lijepe nakane. No stvari idu naprijed, teme se
dovršavaju uspješno.
Povrh toga, ti su skupovi jedinstvena prigoda za državne poglavare
da se slobodno susretnu i da sučele svoja stajališta. Bilo bi šteta
ukinuti ih, barem iz tog razloga. Zacijelo bi bilo moguće izvući iz
njih veću korist, poboljšati ih, primjerice ukidajući njihovu
značajku 'svečane medijske mise', ili čineći ih otvorenima i za
probleme drugih naroda. Upravo to traže nevladine udruge koje su
postale veza između javnosti i međunarodnih organizacija.
Stvoren kao klub za dogovaranje prije dvadeset i osam godina, G8 se
mora prilagoditi novim uvjetima koje sa sobom nosi globalizacija.
To je uostalom zajednička sudbina svih međunarodnih ustanova, od
Svjetske banke do WTO-a koji pokušavaju organizirati krajolik
ponikao iz globalizacije, premda su i same uređene prema pravilima
igre koja većinom potječu iz razdoblja neposredno nakon rata", piše
Marie-Laure Cittanova, voditeljica odjela za međunarodna pitanja u
'Les Echos'.