DE-E-HR-YU-INTEGRACIJE-Politika NJ 20.VII.-FAZ-SRBOCENTRIZAM NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG20. VII. 2000.Zatočeni u srbocentrizmu"Nemoguće je opet uspostaviti Jugoslaviju, izjavio je predsjednik Clinton, primajući Karlovu
nagrade u Aachenu. Ta izjava sama po sebi nije bila nikakva senzacija, ali je ipak zamijećena. Prvi se put jedan zapadni državnik izjasnio takvom lapidarnom jasnoćom. U Europi to očito još ne uspijeva. Tu još povremeno izbijaju stare iluzije ili čak i nostalgije. Gotovo istodobno s Clintonovom izjavom, francuski je predsjednik Chirac predložio novom hrvatskom predsjedniku Mesiću da se u jesen održi konferencija svih država bivše Jugoslavije. Prijedlog su u međuvremenu u Feiri prihvatili šefovi europskih vlada i također je precizirano: srpska vlada neće biti pozvana, ali bit će srpska oporba i Crna Gora. Nije dakako rečeno tko će predstavljati Bosnu i Kosovo.U Sloveniji je prijedlog izazvao pravu užasnutost, jer tamo, osim u smislu izvoznih tržišta, o Jugoslaviji doista više ne žele ni čuti. U Hrvatskoj, gdje bi se konferencija trebala održati, izazvao je čuđenje, ali budući da bi se time mogao povećati prestiž nove Hrvatske, nemaju ništa protiv. Inače je presuda bila prilično
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
20. VII. 2000.
Zatočeni u srbocentrizmu
"Nemoguće je opet uspostaviti Jugoslaviju, izjavio je predsjednik
Clinton, primajući Karlovu nagrade u Aachenu. Ta izjava sama po
sebi nije bila nikakva senzacija, ali je ipak zamijećena. Prvi se
put jedan zapadni državnik izjasnio takvom lapidarnom jasnoćom. U
Europi to očito još ne uspijeva. Tu još povremeno izbijaju stare
iluzije ili čak i nostalgije. Gotovo istodobno s Clintonovom
izjavom, francuski je predsjednik Chirac predložio novom hrvatskom
predsjedniku Mesiću da se u jesen održi konferencija svih država
bivše Jugoslavije. Prijedlog su u međuvremenu u Feiri prihvatili
šefovi europskih vlada i također je precizirano: srpska vlada neće
biti pozvana, ali bit će srpska oporba i Crna Gora. Nije dakako
rečeno tko će predstavljati Bosnu i Kosovo.
U Sloveniji je prijedlog izazvao pravu užasnutost, jer tamo, osim u
smislu izvoznih tržišta, o Jugoslaviji doista više ne žele ni čuti.
U Hrvatskoj, gdje bi se konferencija trebala održati, izazvao je
čuđenje, ali budući da bi se time mogao povećati prestiž nove
Hrvatske, nemaju ništa protiv. Inače je presuda bila prilično
jednodušna: opet jedna od tih beskorisnih priredaba i osim toga,
zašto uvijek opet Jugoslavija?
Politika zapadne a osobito Europske zajednice prema jugoslavenskom
prostoru uistinu je strastvena priča posebne vrste. Započela je još
prije raspada države. Dok je zapadna politika akcije Miloševića i
drugih koje su činile nemogućim opstanak zajedničke države u
najgorem slučaju blago korila, Hrvatsku i Sloveniju, koje su iz
toga izvukle konzekvencije, obasipala je neprijateljstvom. Sve je
nade polagala isključivo u gospodarske reforme tadašnjeg premijera
Markovića. U toj su politici tada sudjelovale i Sjedinjene Države.
Poslije izbijanja borba, nastojanja raznih europskih 'trojka' u
prvom su redu bila usmjerena na to da jugoslavensku državu opet
učine 'sposobnom za funkcioniranje'. Tu su politiku ponajprije
određivale Francuska i Engleska, znači predsjednik Mitterrand i
tadašnji britanski ministar vanjskih poslova Hurd. Politika
ponovne uspostave Jugoslavije nastavljena je na Haaškoj
konferenciji pod predsjedanjem lorda Carringtona, gdje su Slovenci
imali velikih muka da ih se ne proglasi 'nekooperativnima' samo
zato što su veze na jugoslavenskom prostoru željeli ograničiti samo
na slobodnu trgovačku zonu. Restaurativni su napori u Haagu
prestali kad Milošević nije odgovorio ni na zadnji prijedlog lorda
Carringtona, ali on nije držao potrebnim čak ni krivca nazovati
imenom.
Propast Haaške konferencije kasne jeseni 1991. otvorila je put
realnijoj politici u kojoj su Njemačka i njezin ministar vanjskih
poslova Genscher imali vodeću ulogu. No ubrzo je priznanje
Slovenije i Hrvatske proglašeno 'pogrješkom' i glavnim uzrokom
svega budućega zla u bivšoj Jugoslaviji, iako ta tvrdnja koja se
održala u anglosaksonskom prostoru i u Francuskoj, kao i u
akademsko-novinarskim te političkim krugovima, nema veze s
činjenicama. Još se drži, čak i u Njemačkoj, i do današnjeg je dana
obeshrabrivala njemačku politiku da na Balkanu poduzme vlastite
inicijative ili, ako treba, prema saveznicima djeluje kao
korektiv.
Vanjskopolitičkom glasnogovorniku CDU/CSU frakcije Karlu Lamesu
ostalo je da se u svojem govoru pred njemačkim Bundestagom 5.
travnja o kosovskom pitanju opet prihvati nekih tadašnjih
iskrivljavanja i da ih obogati novim kuriozitetima. Zapadna
zajednica, rekao je Lamers, tada je ipak priznala Hrvatskoj pravo
na samoodređenje, ali je istodobno to pravo uskratila Srbima unutar
Hrvatske. Takvo mišljenje ne shvaća da se tada uopće nije radilo o
samoodređenju, nego o preuzimanju tadašnje odredbe jugoslavenskog
ustava iz 1974. koji je jugoslavenskim republikama jamčio značaj
države s suverenošću i odredio granice. Badinterovo je
povjerenstvo tu definiciju preuzelo i sankcioniralo u ime zapadne
zajednice. Srbi u Hrvatskoj bili su manjina za čija se prava
zauzimala međunarodna zajednica, a osobito Njemačka, i to čini još
i danas.
I Kosovo je u jugoslavenskom ustavu iz 1974. imalo poseban položaj
kao autonomna pokrajina sa saveznim jamstvom i sa svim pravima na
saveznoj razini. Badinterovo se povjerenstvo o tomu nije moglo
izjasniti, jer je Srbija još 1991. ukinula pokrajine. Da je mogla,
nedvojbeno bi joj morala priznati taj status. Kosovska Mitrovica u
kojoj Francuska danas vodi aktivnu politiku diobe, tvrdi Lamers, do
pedesetih godina pravno uopće nije pripadala Kosovu i tek ju je Tito
njemu dodijelio. Kosovska je Mitrovica, međutim, kako joj već i ime
govori, uvijek pripadala Kosovu, gotovo tri stoljeća je središte
albanskog života i zajedno s okolicom pripadala je prije balkanskih
ratova turskom vilajetu Kosovo. Kad je u Drugom svjetskom ratu
ustrojena nova Jugoslavija, Mitrovica je od početka pripadala
predviđenom autonomnom području Kosovo-Metohija.
Osobito je razorno djelovalo sve jače izjednačavanje Srbije s
Jugoslavijom od strane zapadnih političara i diplomata. Počelo je
još time što mnogi od njih u jesen 1991. jugoslavenski paravan koji
je Milošević postavio ispred svojeg velikosrpskog osvajačkog rata,
nisu prepoznali kao varku. Kasnije je Srbija, odnosno
novoutemeljna Savezna Republika Jugoslavija, kao država
nasljednica bila pošteđena postupka priznavanja koji je nametnut
drugim bivšim državama članicama. Očuvanje njihovih zgrada
veleposlanstava u Beogradu zapadnim je državama bilo tako važno da
su u nekim slučajevima čak prešutno pomagali Srbima da dobiju
zgrade jugoslavenskih veleposlanstava i konzulata u njihovim
zemljama.
U svojim nastojanjima uređenja sukcesijskih pitanja, nesrpske su
države sljednice doduše dobile potporu ako se radilo o diobi a time
i o preuzimanju dugova, ali ne i kod podjele imovinskih
vrijednosti. Tu se očito bez i protiv Srbije ne želi ništa
poduzimati, iako se bez daljnjega može preuzeti ključ razdiobe koji
je prihvaćen za dugove. Tako u Banci za međunarodno platežno
poravnanje u Baselu danas još leže zlatne poluge u vrijednosti od
600 milijuna dolara kao i vrijednosnice i devize za 200 milijuna,
osim 250 milijuna dolara u raznim bankama te 1,5 milijun dolara
deviznih pričuva u Beogradu i nepoznati iznosi na Cipru. Ta bi
sredstva mogla dobro poslužiti u obnovi i u razvitku zemalja bivše
Jugoslavije.
U tom smislu usmjerena politika Europske unije prema Jugoslaviji
pod vodstvom Francuske i Engleske u bosanskom je ratu doživjela
svoj vrhunac. Miloševićevu Srbiju ipak nisu mogli baš podupirati,
ali mogli su je ipak očuvati od većih šteta i tu nacionalnu politiku
- tu su uspomene iz oba svjetska rata i druge prijateljske tradicije
imale veliku ulogu - skrivati iza međunarodnih ustanova, osobito
Europske unije i Ujedinjenih naroda. Mitterrandov posjet Sarajevu
krajem lipnja 1992. poslužio je svrsi da se aktivnost Zapada u Bosni
svede na humanitarnu pomoć. Ponašanje nekih zapadnih predstavnika
poput generala Rosea i Janviera, zaslužilo bi potanku istragu.
Katastrofa u Srebrenici nikada se nije smjela dogoditi. Odmah je
donijela i svršetak 'europske ere' u bivšoj Jugoslaviji i prijenos
vodeće uloge na Sjedinjene Države.
Holbrooke je ipak u Daytonu preuzeo plan diobe kojega je izradila
kontaktna skupina, a koji je bio jako u korist Srba s obzirom na broj
stanovnika. Posljedica je bila da se povlaštena 'republika srpska'
odvojila zajedno sa svojim ratnim plijenom. O Kosovu se u Daytonu
nije govorilo. U regiji je Milošević zadržao vodeću ulogu. I iz
Holbrookeovih memoara kao i iz memoara njegova prethodnika lorda
Owena govori neskriveno divljenje prema njemu.
Zamisao da Srbija, s Miloševićem ili bez njega, stalno bude vodeća
regionalna sila u bivšem jugoslavenskom prostoru, osim više
neracionalnih elemenata, jamačno je tvorila najvažniji uzrok
'srbocentrizma' u zapadnoj balkanskoj politici, u čemu Sjedinjene
Države nisu zaostajale za Europljanima. I Europska se unija povela
za time. Njezin takozvani 'regionalni nalet' prema južnoslavenskom
prostoru u biti je kazivao da niti jedna država bivše Jugoslavije ne
smije biti u lošijem položaju u odnosu na Europsku uniju nego druge,
dakle neka vrsta 'čekanja na Srbiju'. Stvarnost se razvijala
prilično drukčije. Već su u zadnjoj fazi bosanskoga rata ponajprije
Sjedinjene Države više računale na Hrvatsku. Da nije bilo Tuđmanove
nemoguće politike, još bi tada iz toga više nastalo. Slovenija se,
kojoj su zapadni diplomati još 1991. osporavali mogućnost
samostalnog opstanka, uskoro se otrgnula iz regije.
Kosovski je rat zatim dovršio raspad srpskih pozicija, koji je
započeo 1995. u Hrvatskoj i Bosni. Tijekom deset godina, od
ukidanja autonomije 1989., Miloševićeva se Srbija navikla da na
Kosovu radi što hoće. Nije primjećivala da je njezino sve
ekstremnije ponašanje moralo dozvati zapadnu zajednicu koja
zapravo uopće nije željela intervenciju. Sporazum iz Rambouilleta
dao bi Albancima samo djelić autonomnih prava koja su imali prije
1989. Osim toga taj sporazum ionako ne bi funkcionirao. Ali Srbija
nije htjela ni to ustupiti, nego se predala izradi strašnog plana
progona Albanaca. Sada je Srbija svedena na svoju jezgru i
Vojvodinu. Kao regionalni čimbenik je isključena i čak se više ni
Rusija ne poistovjećuje s njezinim nacionalnim interesima. U Crnoj
Gori i u republici srpskoj pojavljuju se tendencije odvajanja.
Čini se da se, kao reakcija na to, zapadna politika koči na svojim
starim stajalištima. Umjesto da Srbiju na stanovito vrijeme ostavi
po strani i negdje se drugdje potrudi oko stabilizacije,
manifestira se prava opsjednutost Srbijom: od srpske oporbe i
'demokratizacije' Srbije očekuje se rješenje svih otvorenih
pitanja na Balkanu. Šahovski potezi poput dostave loživog ulja
'oporbenim' srpskim gradovima i izrada popisa 'oporbenih' poduzeća
koje u buduće treba izuzeti iz sankcija, napuštaju tlo racionalnoga
ponašanja.
Zapad je u velikoj zabludi, kaže hrvatski predsjednik Mesić, ako od
Miloševićeva pada i političke promjene u Srbiji očekuje sve.
Problem nije samo Milošević, nego cijeli način političkog
razmišljanja koji se razvio u Srba zadnjih petnaest godina i koji se
još na izborima 1997. pokazao kao mišljenje većine, makar se uzele u
obzir i možebitne manipulacije. On još ni od jednog srpskog
oporbenog političara nije čuo stvarno žaljenje zbog onoga što se
dogodilo u ime Srbije, u najboljem slučaju tek zaključak da je ta
politika bila neuspješna i da je Srbiju odvela u propast. Među
Nijemcima se ipak poslije 1945. pokazalao shvaćanje i obraćanje i
stanovito okretanje zapadnim civilizacijskim vrijednostima. To,
kaže Mesić, kod Srba još nedostaje.
Uistinu bi 'demokratska' vlada u Srbiji, ako ne želi propasti,
morala braniti načelne nacionalne postulate. Možda bi u odnosu
prema Crnoj Gori došlo do popuštanja napetosti, ali bi se zato
Albanci Kosova zbog zapadne predispozicije ozbiljno morali bojati
da će opet biti natjerani pod srpsku vlast. Već sada se u
međunarodnoj upravi na Kosovu primjećuje sve jača tendencija
bavljenja sudbinom tamošnjih Srba umjesto da se težina stavi na
izgradnju države i sposobnog gospodarstva u koje bi se preostali
Srbi lakše integrirali nego sada. 'Republika srpska' u Bosni u
novim bi se odnosima opet orijentirala isključivo na Beograd.
No u Zagrebu i Ljubljani najviše žale što se 'Stabilizacijski
sporazum', svojedobno utemeljen uz glasne fanfare i najavljen kao
neutralno mjesto za koordinaciju obnove cijele regije, sve više
profilira kao jednostrana agencija za buduću obnovu Srbije. Sve dok
Srbiju ne budu mogli 'usrećiti', kaže Mesić, neće pritjecati gotovo
nikakvi novci, ali ako se Milošević jednoga dana makne s vidika, sa
zapada bi dijelili šakom i kapom, i to napose, ako ne isključivo,
prema Srbiji. Zapad je već s instrumentom sankcija teško mogao
postupati. Čuje se da bi se barem za ukidanje sankcija moglo nešto
zahtijevati, primjerice srpska pomoć u ponovnom otvaranju Dunava
ili oslobađanje Albanaca odvedenih u Srbiju. Sve u svemu, čini se da
je u cijeloj bivšoj Jugoslaviji čežnja za skorom promjenom u
Beogradu minimalna. No utoliko je veća nepovjerljivost prema novim
'jugoslavenskim' kombinacijama koje bi u novim okolnostima mogle
izazvati nove srpske hegemonijske težnje.
Nespretnosti izazivaju nepovjerenje. Čudnovato djeluje što bivšim
državama Jugoslavije Zapad na sav glas propovijeda regionalnu
suradnju, a povjerenik EU-a za istočnu Europu Verheugen zatim
Sloveniji izjavi da se slobodni trgovački odnosi unutar stare
Jugoslavije 'naravno' ne bi mogli prenijeti u EU. Tek kad je
slovenski ministar vanjskih poslova Rupel u ožujku na tu
proturječnost upozorio svojeg njemačkog kolegu Fischera, malo su
se zamislili.
Općenito u Sloveniji vlada neraspoloženje zbog odugovlačenja
pregovora o prijamu i sve većeg miješanja najprije utvrđenih šest
kandidata za pristup sa skupinom sljedećih. Isto tako vlada
neraspoloženje zbog stalno iznova podgrijavane zamisli o posebnoj
'euro-regiji' balkanskih zemalja s 'posebnim odnosom' s EU-om. I tu
je zamisao CDU-ov zstupnik Lamers ponovno načeo u Bundestagu.
Mišljenje je da bi se takva regija, očito zamišljena kao čekaonica,
vrlo lako mogla pretvoriti u trajni azil.
Novo vodstvo u Hrvatskoj 'srbocentrizmu' zapadne balkanske i
jugoslavenske politike suprotstavlja koncept djelotvorne uloge
Hrvatske kao uzorne i vodeće slike zapadnih demokratskih
vrijednosti na cijelom Balkanu. Hrvatska, kaže predsjednik Mesić,
prekinula je jednostranu potporu bosanskim Hrvatima i angažira se u
cijeloj Bosni, čak u Crnoj Gori i Albaniji. To je, kaže Mesić,
suvremena europska uloga i nema nikakve veze sa starim zahtjevom
'Antimurale Christianitatis', kako ga je nazivao Tuđman. No za to
nisu potrebne nikakve nove jugoslavenske kombinacije" - piše
Viktor Meier.