FR-DE-integracije-Parlament-Vlada-Diplomacija-Organizacije/savezi FR-ECHOS 11.7.FONTAINE O REFORMI EU FRANCUSKALES ECHOS11. VII. 2000.Za korjenitu promjenu Europske unije"Napokon, a bilo je i vrijeme, Jacques Chirac i Joschka Fischer
postavili su temeljno pitanje: prema kakvoj Europi idemo i kako, jedva primjetljivo ili odlučno? Odgovori koje su dali njemački ministar vanjskih poslova i Predsjednik Francuske Republike razlikuju se, ali se temelje na istom postupku. Na tumačenju, pojednostavljenju, a napose na činjenici da stavljaju građane u središte Europske unije. G. Fischer govori o federaciji država-nacija. G. Chirac odlučno govori o ustavu. Kako god bilo, njihove programe nadahnjuje zajednička misao. Međuvladina konferencija koja treba završiti ugovorom iz Nice u prosincu 2000., neće odgovoriti na potrebe proširenja Europe na 28 ili na 30 članova. Oni dakle postavljaju pitanje o korjenitoj reformi EU-a.Danas Europu zanose dvije struje koje idu u protivnom smjeru, i to na način koji se čini neodoljiv. Prva je struja sve jače integracije, a druga skorog proširenja Unije. Desetljeće koje se upravo završilo obilježilo je prilično ubrzanje procesa integracije Unije koje je zahtijevalo veći prijenos ovlasti koje
FRANCUSKA
LES ECHOS
11. VII. 2000.
Za korjenitu promjenu Europske unije
"Napokon, a bilo je i vrijeme, Jacques Chirac i Joschka Fischer
postavili su temeljno pitanje: prema kakvoj Europi idemo i kako,
jedva primjetljivo ili odlučno? Odgovori koje su dali njemački
ministar vanjskih poslova i Predsjednik Francuske Republike
razlikuju se, ali se temelje na istom postupku. Na tumačenju,
pojednostavljenju, a napose na činjenici da stavljaju građane u
središte Europske unije. G. Fischer govori o federaciji država-
nacija. G. Chirac odlučno govori o ustavu. Kako god bilo, njihove
programe nadahnjuje zajednička misao. Međuvladina konferencija
koja treba završiti ugovorom iz Nice u prosincu 2000., neće
odgovoriti na potrebe proširenja Europe na 28 ili na 30 članova. Oni
dakle postavljaju pitanje o korjenitoj reformi EU-a.
Danas Europu zanose dvije struje koje idu u protivnom smjeru, i to
na način koji se čini neodoljiv. Prva je struja sve jače
integracije, a druga skorog proširenja Unije. Desetljeće koje se
upravo završilo obilježilo je prilično ubrzanje procesa
integracije Unije koje je zahtijevalo veći prijenos ovlasti koje
tradicionalno pripadaju državnom suverenitetu.
S obzirom na ono što se moglo zamisliti prije nepunih dvadeset
godina, Europa je provela revoluciju, svakako mirno i uz
dopuštenje, ali pravu revoluciju, i nastavlja ići tim putem.
Zajednički je novac uskoro tu, a stvara se i europska obrana;
prijeđen je velik dio puta! Protivno raširenom mišljenju, države je
na podjelu suvereniteta potaknula potreba i realizam, a ne odluka
ideološke naravi, i ne trebamo si stalno postavljati pitanja o
pogibeljnim riječima kako bi doznali je li Europa federalna ili
nije. Drago mi je što možemo napustiti tu pogrješnu raspru. Smion
put kojim je krenula Europa nije imao dostojne zamjene, budući da je
iskustvo prvih desetljeća Europske zajednice pokazalo da obična
suradnja između vlada, koliko god i danas bila potrebna, ima svoje
granice. Sučeljena s velikim promjenama koje sam spomenula, ona
nije mogla svladati svoju neodlučnost, a time i zastoj. Kasnije je,
u sklopu procesa integracije, izvršna vlast, tj. ministarsko
vijeće, dugo prisvajalo monopol nad donošenjem zajedničkih
smjernica i propisa koji imaju prednost pred državnim zakonima i
koje državni parlamenti mogu tek a posteriori pretvoriti u lokalne
zakone.
Danas je Europski parlament pravi zakonodavac. Ta zakonodavna
zadaća na europskoj razini ponovno je uvela u institucijsku shemu
Unije parlamentarnu važnost koja joj je nedostajala kada je riječ o
demokratskim načelima. Raspra o novim odnosima između Europe i
država, između Europe i nacija nije zanemariva. Ona je plemenita i
zanimljiva. Možda se ipak u potpunosti ne izlaže u prepirkama koje
započinju o toj temi. Nije u pitanju samo izgradnja Europe kada je
riječ o činjenici i o dojmu o slabljenju državnog suvereniteta, taj
je dojam jači u zemljama gdje je država zadržala jako
centraliziranu vlast.
Treba preispitati glavne zadaće države u današnjem svijetu u kojemu
postoji ne jedan, već tri istodobna i međusobno djelujuća pritiska:
pritisak europske izgradnje, pritisak globalizacije i pritisak
regionalizacije. Zadaća je žurna. Kada je riječ o europskim
zakonima, pitanje koje se ima prvo riješiti, pitanje njihove
utemeljenosti s obzirom na načelo supsidijarnosti (tko što radi na
različitim razinama odlučivanja u Europi?), postavlja se sve
oštrije, budući da narodi, s pravom, sve manje podnose da se Europa
gradi bez njih. Povrh toga, pojava jake područne vlasti poput
njemačkih Laendera, traži da se ovlasti točno odrede.
Druga struja koja zanosi Europu jest skoro proširenje Unije. Ono je
započelo tako da se njegov tijek čini nepovratnim. No razmišljanja
o temi proširenja još su djelomična i, sve u svemu, nisu na visini
izazova koje ono sa sobom nosi. Svojim zemljopisnim položajem,
svojom poviješću koja nam je dugo bila zajednička, svojom kulturom,
sadašnji kandidati iz srednje i istočne Europe pozvani su da se
pridruže Uniji.
No proširenje koje se priprema može biti sjajna potvrda ujedinjenja
čitave Europe i mirna zadovoljština za one koje je isključio
sporazum iz Jalte, ili kvasac neprimjetnog slabljenja stečevina
Unije. Prema kakvoj Europi idemo pod utjecajem tog proširenja? Pa
kad zemlje kandidati i ispune gospodarske i demokratske uvjete,
dokle će se Unija zemljopisno i kulturno proširiti? U slučaju jako
širokih granica, pod kakvim će uvjetima integracija dotičnih
zemalja biti korisna za njih i za Uniju? Davanje statusa kandidata
Turskoj, barem je otvorilo raspravu. Predsjednik Republike, čije
mišljenje dijelim, misli da je pitanje o krajnjim granicama Unije
dio područja na kojemu će se započeti raditi nakon sjednice
Europskog vijeća u Nici.
Međuvladina konferencija koja će se završiti pod francuskim
predsjedanjem, mora biti na visini takvog izazova. Dakako, ona će
biti tek prvi korak, ali ne bude li uspjeha u Nici, reforma će ostati
mrtvo slovo na papiru. Očekujem da se u Nici osigura trajnost
djelotvornih i demokratskih ustanova i da se tu potvrdi zamisao
prema kojoj se Europska unija temelji na zajedničkim
vrijednostima", piše Nicole Fontaine, predsjednica Europskog
parlamenta.