SI-E-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi-Politika SLO 15.VII.-DELO-EU SLOVENIJADELO15. VII. 2000.Revolucija u EU i Slovenija"(...) Slovenija ulazi u EU, s njegovim prepletanjem vitalnih interesa članica i prijenosom nacionalnih prava
suverenosti na nadnacionalne ustanove, u trenutku kad Fischer opisuje njegovo Povjerenstvo kao eurokraciju bez duše i lica, u najboljem slučaju kao dosadnu, u najgorem opasnu. O budućem obliku EU-a nitko kod nas ne postavlja načelnije i koncepcijske prosudbe mimo operativnih izazova uključivanja, a osobito strategijske mogućnosti našega položaja u konačnoj europskoj integraciji.Konačnosti europske integracije u sadašnjem obliku nema. Od toga kakva će biti, ovisit će gubitak naše suverenosti i zaštite nacionalnih prava. O tomu moramo razmišljati, jer puta natrag neće biti. Osobni interesi, povezani s karijerom u bruxelleskom Povjerenstvu, tu nemaju što tražiti, važni su samo interesi nacionalne suverenosti koju smo osigurali prije jedva jednog desetljeća (a to je vrijeme u životu nacije tek trenutak). Po Fischeru EU je pred izazovima koji su nerazmrsivi čvor: širenje na istok, kriza Povjerenstva, mala prihvatljivost parlamenta i izbora
SLOVENIJA
DELO
15. VII. 2000.
Revolucija u EU i Slovenija
"(...) Slovenija ulazi u EU, s njegovim prepletanjem vitalnih
interesa članica i prijenosom nacionalnih prava suverenosti na
nadnacionalne ustanove, u trenutku kad Fischer opisuje njegovo
Povjerenstvo kao eurokraciju bez duše i lica, u najboljem slučaju
kao dosadnu, u najgorem opasnu. O budućem obliku EU-a nitko kod nas
ne postavlja načelnije i koncepcijske prosudbe mimo operativnih
izazova uključivanja, a osobito strategijske mogućnosti našega
položaja u konačnoj europskoj integraciji.
Konačnosti europske integracije u sadašnjem obliku nema. Od toga
kakva će biti, ovisit će gubitak naše suverenosti i zaštite
nacionalnih prava. O tomu moramo razmišljati, jer puta natrag neće
biti. Osobni interesi, povezani s karijerom u bruxelleskom
Povjerenstvu, tu nemaju što tražiti, važni su samo interesi
nacionalne suverenosti koju smo osigurali prije jedva jednog
desetljeća (a to je vrijeme u životu nacije tek trenutak). Po
Fischeru EU je pred izazovima koji su nerazmrsivi čvor: širenje na
istok, kriza Povjerenstva, mala prihvatljivost parlamenta i izbora
u javnosti. Širenje EU-a udvostručit će broj članova, zato je
potrebna politička integracija. To su dva procesa koja EU mora
organizirati istodobno. Za taj cilj potrebni su vizionarska moć i
pragmatična izvedbena sposobnost, iako ih Povjerenstvo EU nema.
Za taj je cilj nužna suglasnost Njemačke i Francuske, kao pri
rođenju EU-a, kad je počelo gospodarsko prepletanje u zajednici za
ugljen i čelik, zatim pri utemeljenju zajedničkoga tržišta i
zajedničke valute. Fischer zagovara potrebu pridruživanja
istočnih država s nemirom koji bi ipak vladao u Europi sa starim
sustavom ravnoteže s nacionalnim usmjerenjem, koalicijskom
prisilom, klasičnom politikom interesa i stalnom opasnošću
nacionalističkih ideologija i sukoba. Fischer ne vidi nikakvu
alternativu širenju EU-a. Geopolitička stvarnost, a osobito doba
globalizacije to isključuju. Nema dvojbe da je EU postigao puno. O
tome se kod nas premalo zna. U Maastrichtu su bitne suverenosti
suvremene nacionalne države prenijeli u odgovornost institucija
EU: valutu i unutarnju, kao i vanjsku sigurnost. Uvođenje eura bio
dubok politički čin jer valuta nije samo ekonomska veličina nego
simbolizira snagu suverena koji za nju jamči. Toga je Slovenija
duboko svjesna - ta uvođenje tolara ujesen 1990. bilo je uvod u
njezino osamostaljenje.
Ulaziti u zajednicu koja je nerazumljiva i nejasna za njezine
državljane nije racionalno. (...) Pitanje je kako će stare članice
gledati na novu podjelu interesa. Pojavit će se nove okolnosti koji
će u svim mogućim pogledima utjecati i na slovenske interese. Zato
je tako bitno da Slovenija prosuđuje buduće namjere, posebno
Francuske i Njemačke, koje daju ton debati već u početku
promjena.(...)
Je li ulazak u EU od najvećeg nacionalnog interesa, bez obzira na
njegovu prirodu? Rizici i iskušenja se kod pogrješno zasnovanog EU-
a izvanredno povećavaju i postaju nesavladivi. (...)
Nacionalne države su stvarnost koju je nemoguće ukinuti. Što veća
bude globalizacija koja će stvarati superstrukture, udaljene od
građana i anonimne čimbenike, u očima građana više će pridobivati
nacionalne države kao njihova sigurnost i utočište. Toga je
svjestan i Fischer. Zato politička integracija mora uključiti
postojeće nacionalne institucije i tradicije. Povijesno-kulturne
okolnosti u Europi nešto drugo ne bi podnijele. Europska
integracija mora prihvatiti nacionalne države u takvu
integraciju.
Takvo je i stajalište Slovenije. Dosadašnja predodžba europske
savezne države koju zagovaraju neki Francuzi, koja bi kao novi
suveren nadomjestila stare nacionalne države i njihove
demokracije, sintetička je kontrukcija izvan europskih
stvarnosti. Protiv nje bi se okrenule sve manje države, a velike bi
u njoj osjetile iskušenje isticanja svoje kulture, snage i jezika,
što oblače u općenite fraze demokracije i jedinstva, kako je
pokazao francuski ministar unutarnjih poslova Chevenemenet.
(...)
Današnji EU ne zadovoljava nikoga. Parlament je samo zastor iza
kojega se skriva moć oligarha. Unija djeluje previše umreženo.
Nadzor građana ne uspijeva. Iskrena rasprava odvija se samo unutar
nacija. I temeljne se društvene odluke prihvaćaju samo u takvom
okviru. Na europskoj razini tek moramo ostvariti prostor za to.
Federacija znači razdiobu težine između nacionalnog i europskog
područja. Značajno je mišljenje ministra Chevenementa da se 'EU
pomiče prema kaotičnom univerzumu kao političkom gusarstvu s
oligarhijskom strukturom'. U tisku su ga označili kao suverenista
koji se zauzima za suverenost nacionalnih država - a uglavnom za
neokrnjenu suverenost Francuske. Fischera je pak dobio nadimak
federalista, zbog čega mu je Francuz predbacio da teži 'svetom
rimskom carstvu njemačkoga naroda.(...)
Slovenija zagovara stajalište da ne može biti ni govora o ukidanju
nacionalne države. Konačni federacijski subjekt mora obuhvaćati
nacionalnu državu s njezinim kulturnim i demokratskim ustanovama.
Samo takva federacija bit će pred ljudima legitimna kao savez
građana i država. Međusobne dužnosti nacionalnih država moraju
biti u ustavu: na prvom je mjestu zaštita prava manjina koje moraju
dobiti ravnopravna (ne samo recipročna) prava jezika, školstva,
informiranja, izražavanja i zapošljavanja. Ta načela Fischer nije
spominjao, ali trebao ih je dodati, jer bez njih (a i drugih koje tu
ne spominjemo) prijenos suverenosti na federaciju ne bi zaštitio
naciju kao narodnu zajednicu u okviru EU, bez obzira na granice koje
ih sada dijele. Fischerov bi projekt ovisio o ostvarenju europskog
ustava koji bi podrobno razgraničio europsku i nacionalnu državnu
razinu. Joschka Fischer tvrdi da se radi o europskoj revoluciji kao
velikom izazovu. Po srijedi je izrada zajedničke političke
supstancije, socijalni model budućnosti. Klasična je država u doba
globalizacije premala.
(...)
Fischer drži da će diferencijacija upravo u široj i heterogenoj
uniji biti neizbježna. Jača diferencijacija donosi i gubitak
europskog identiteta, unutarnje koherencije i unutarnju eroziju
EU-a, jer bi bilo sve više međuvladine suradnje mimo središta.
Fischer postavlja ultimatum: ako dođe do alternative između
erozije i integracije i ako savezu država zaprijeti stagnacija, EU
će u idućem desetljeću biti pred alternativom: ili će većina država
stupiti u punu integraciju i sklopiti europski ustavni sporazum za
ustroj Europske federacije, ili će tim putom kao avangarda ići samo
nekoliko država, predstavljati 'gravitacijsko središte' nekih
država i započeti političku integraciju. Pri tomu je Fischer odmah
dodao da europski projekt bez najuže njemačko-francuske suradnje
neće uspjeti. Znamo dakle na kakvoj avangardi Fischer gradi - to je
europska osovina. (...)
Bude li Fischerov prijedlog prihvaćen, a malo je razloga da ne bude,
jer je Chirac u govoru pred berlinskim Bundestagom 27. lipnja ove
godine njegov prijedlog potvrdio, pri čemu je umjesto izraza
'avangarda' uporabio pojam 'pionirske skupine' (upozorio je i na
opasnost od prevelike brzine pri ustroju ustanova te pionirske
skupine) - to će značiti posve novu prirodu našeg uključivanja, pa i
novu prirodu šireg EU-a u kojega ćemo doći. Umjesto cilja kojemu
težimo, postavit će nam novi cilj, a naš glavni cilj će se udaljiti
za nekoliko desetljeća.
Fischerov zahtjev da avangarda mora ostati dostupna svima pod
uvjetima koje će postaviti, samo je prazna demagoška utjeha koja
nam ne donosi ništa. Bit diferencijacije za pristup je ekonomija.
Slovenija koja je daleko ispod prosjeka avangarde EU-a, za sada ne
ispunjava uvjete. Za to će se morati još namučiti. Put iz
prosječnosti zato je i put za ulazak u federaciju. Ako je vlada do
sada zanemarivala nastojanje za višu dodanu vrijednost po
zaposlenom i unosnost, sada nam se to gorko osvećuje. Ulazak u EU
bit će nam ipak olakšan, iako to ne znači da ćemo biti u avangardi
europske federacije. Širi EU ugasit će se tek kada će sve njegove
članice dostići prvu skupinu avangardnih država. A to će potrajati
još desetljeća" - zaključuje među ostalim dr. Marko Kos.