FR-DE-IT-integracije-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi FR-LE MONDE 21.7.O EUROPSKOJ UNIJI FRANCUSKALE MONDE21. VII. 2000.Ustroj buduće Europe - tema mnogih prijedloga"Raspra o budućnosti europskoga projekta u proširenoj Europi
koju je u svibnju pokrenuo njemački ministar vanjskih poslova Joschka Fischer pratit će francusko predsjedanje Unijom zajedno s pregovorima petnaestorice o boljem radu ustanova, koji su u tijeku. U ovoj fazi raspre i najotvoreniji čelnici su oprezni. Kancelar Schroeder i predsjednik talijanske vlade Giuliano Amato koji su se u utorak 18. srpnja susreli u Firenci, ponovno su se zauzeli za Europu koja će biti više politička. G. Schroeder je priznao da će takav proces 'zahtijevati ustavne čimbenike koji će morati proizlaziti iz povelje o temeljnim pravima'. No nije htio reći ništa više, a prije toga je zamisao jednoga europskog predsjednika nazvao čistom 'obmanom'.U Francuskoj, ministar za europska pitanja Pierre Moscovici drži pak da će budućnost Europe nužno biti tema, kada za to dođe vrijeme, političke raspre na državnoj razini. 'Uvjeren sam da će Europa biti odsudan ulog u izborima koji dolaze, napose na parlamentarnim 2002.', rekao je 17. srpnja za 'La Tribune'. Istog dana, i ministar
FRANCUSKA
LE MONDE
21. VII. 2000.
Ustroj buduće Europe - tema mnogih prijedloga
"Raspra o budućnosti europskoga projekta u proširenoj Europi koju
je u svibnju pokrenuo njemački ministar vanjskih poslova Joschka
Fischer pratit će francusko predsjedanje Unijom zajedno s
pregovorima petnaestorice o boljem radu ustanova, koji su u tijeku.
U ovoj fazi raspre i najotvoreniji čelnici su oprezni. Kancelar
Schroeder i predsjednik talijanske vlade Giuliano Amato koji su se
u utorak 18. srpnja susreli u Firenci, ponovno su se zauzeli za
Europu koja će biti više politička. G. Schroeder je priznao da će
takav proces 'zahtijevati ustavne čimbenike koji će morati
proizlaziti iz povelje o temeljnim pravima'. No nije htio reći
ništa više, a prije toga je zamisao jednoga europskog predsjednika
nazvao čistom 'obmanom'.
U Francuskoj, ministar za europska pitanja Pierre Moscovici drži
pak da će budućnost Europe nužno biti tema, kada za to dođe vrijeme,
političke raspre na državnoj razini. 'Uvjeren sam da će Europa biti
odsudan ulog u izborima koji dolaze, napose na parlamentarnim
2002.', rekao je 17. srpnja za 'La Tribune'. Istog dana, i ministar
vanjskih poslova Hubert Vedrine iznio je svoje stajalište u
razgovoru za njemački časopis 'Der Spiegel'. 'Svi moraju imati
pravo na mišljenje', kaže žaleći što pitanja koje je sam postavio u
'Le Mondeu' kao odgovor Joschki Fischeru, još nisu dobila odgovor
'ni u Njemačkoj ni drugdje, osim klasične federalne sheme koja ne
može djelovati'.
Šef francuske diplomacije oprezno je komentirao prijedloge koje je
Jacques Chirac koncem lipnja iznio u svom govoru u Bundestagu. On
primjećuje da se pojmovi čvrsta jezgra, federacija država-nacija i
gravitacijsko središte ne podudaraju i da je pionirska skupina koju
je predložio Predsjednik Republike izazvala 'reakcije koje
pokazuju da su mnogi partneri u njoj vidjeli opasnost od
dvobrzinske Europe'. On se suzdržano izrazio o zamisli da se odmah
nakon europskog susreta na vrhu, koji će se održati u Nici u
prosincu, počne raditi na ustavu. 'Sam je Predsjednik kasnije
opetovao da je taj dio njegova govora bio rezultat osobnih
razmišljanja. To je tema koju treba temeljitije istražiti prije
nego se doista uključimo u proces', drži Hubert Vedrine. 'Postoje
mnoga rješenja i prijedlozi koji se, dodaje, još jako razlikuju.'
Naime, prijedlozi o reformama europskih ustanova koje su iznijeli
različiti pojedinci, čine čitav spektar mogućnosti, od
nadnacionalne federacije do uske suradnje između vlada. No naziru
se pravci koje bi valjalo istražiti kako bi se pronašla zajednička
osnova za raspru. (...)
Tri pitanja barem, različite važnosti, ostaju bez odgovora: prvo,
vrijede li ta razmišljanja za čitavu Uniju ili samo za prethodnicu
koja je spremna ići dalje u integraciji? Drugo, tko će ih
oblikovati? Nova međuvladina konferencija? Stručna skupina?
Utemeljivačka skupština? Napokon, kakve će biti razine i podjela
ovlasti između Unije, država, područja, itd? Ovo zadnje pitanje
koje se do sada prikrivalo (više nego što se o njemu raspravljalo)
pod pojmom supsidijarnosti, jamačno je najzamršenije - i možda
najpogibeljnije. Ono pretpostavlja teške reforme, ne samo na
europskoj, već i na državnoj razini. U Njemačkoj se savezna vlada i
pokrajine stalno sukobljavaju oko ovlasti. A francuski su
politički čelnici također svjesni potrebe nove teritorijalne
podjele ovlasti, za sučeljavanje s kojom do sada nisu imali
dovoljno odvažnosti", pišu Henri de Bresson i Daniel Vernet.