HR-DNEVNI PREGLED*PGDR-PGDT HR-E-A DNEVNI PREGLED BR. 127 - 6. SRPNJA 2000. RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE 5. VII. 2000. Odluka ustavnog suda BiH: ukidanje etničkog apartheida!? Ivan Lovrenović piše:"Sasvim pojednostavljeno rečeno,
odluka Ustavnoga suda Bosne i Hercegovine o konstitutivnosti svih triju naroda na cijelom teritoriju države znači pravno, za sada samo načelno, ukidanje etničkoga apartheida. Žrtve toga apartheida u Republici Srpskoj su Bošnjaci i Hrvati, u Federaciji Bosne i Hercegovine Srbi, a glavnu moć i profit od tako postavljenih odnosa ubiru etnonacionalne stranke i vodstva, kojima to omogućuje da sami sebe ubeskraj perpetuiraju kao jedine legitimne zaštitnike nacionalnih interesa. To treba tako reći, da bi se shvatilo od kolike je važnosti odluka Ustavnoga suda, ali i da bi se shvatilo u kakvim ozakonjenim odnosima danas živi Bosna i Hercegovina. Ujedno, to objašnjava način na koji su se podijelili članovi Ustavnoga suda pri donošenju odluke, kao i reakcije kojima je odluka dočekana u političkoj javnosti. Kako je već i otprije bilo očekivano, po dvoje hrvatskih i srpskih članova glasovali su protiv, a odluka je donesena glasovima dvojice bošnjačkih i trojice inozemnih članova Suda. Iako službena interpretacija inzistira na
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
5. VII. 2000.
Odluka ustavnog suda BiH: ukidanje etničkog apartheida!? Ivan
Lovrenović piše:
"Sasvim pojednostavljeno rečeno, odluka Ustavnoga suda Bosne i
Hercegovine o konstitutivnosti svih triju naroda na cijelom
teritoriju države znači pravno, za sada samo načelno, ukidanje
etničkoga apartheida. Žrtve toga apartheida u Republici Srpskoj su
Bošnjaci i Hrvati, u Federaciji Bosne i Hercegovine Srbi, a glavnu
moć i profit od tako postavljenih odnosa ubiru etnonacionalne
stranke i vodstva, kojima to omogućuje da sami sebe ubeskraj
perpetuiraju kao jedine legitimne zaštitnike nacionalnih
interesa. To treba tako reći, da bi se shvatilo od kolike je
važnosti odluka Ustavnoga suda, ali i da bi se shvatilo u kakvim
ozakonjenim odnosima danas živi Bosna i Hercegovina.
Ujedno, to objašnjava način na koji su se podijelili članovi
Ustavnoga suda pri donošenju odluke, kao i reakcije kojima je
odluka dočekana u političkoj javnosti. Kako je već i otprije bilo
očekivano, po dvoje hrvatskih i srpskih članova glasovali su
protiv, a odluka je donesena glasovima dvojice bošnjačkih i trojice
inozemnih članova Suda. Iako službena interpretacija inzistira na
tomu da članovi Suda nisu predstavnici ni naroda ni političkih
stranaka, nego naprosto ? suci, jasno je da je glasovanje imalo
izrazitu etničko-stranačku pozadinu.
Političke strukture u Republici Srpskoj, inače žestoko podijeljene
i zavađene, odmah su listom, potpuno homogeno ustale protiv ovakve
odluke Suda, a što je doista bizarno ? i dvoje članova Suda osudili
su odluku.
Nasuprot njima, šutnja dvojice hrvatskih članova tako je napadna da
izgleda kao da bi se htjeli učiniti nevidljivima. Imaju i zašto: oni
su odradili posao za koji se HDZ uvijek zalagao, ali je sada za tu
stranku došlo vrijeme kada to ni pod koju cijenu ne smije naglas
reći, jer bi to bilo predizborno samoubojstvo. Zbog toga je,
prividno paradoksalno, HDZ službeno pozdravio odluku, nadajući se
nepremostivim komplikacijama u njezinu praktičnom provođenju.
Stranka demokratske akcije ne može ne biti za ovakvu odluku
Ustavnoga suda; to naprosto proizlazi iz bazičnog položaja
bošnjačkoga naroda, na koji se ona poziva. Ali, da će i ona
pronalaziti mnogo razloga za zatezanje, vidjelo se već prvi dan po
donošenju odluke, kada su zastupnici SDA, zajedno s HDZ-ovima, u
Parlamentu Federacije glasovali protiv prijedloga SDP-a da se
Ustav Federacije odmah inovira nekim odredbama koje bi poboljšale
status etničkih i ljudskih prava.
Već se čuju glasovi da će za praktičnu provedbu i ove odluke biti
zadužen ? visoki predstavnik međunarodne zajednice u Bosni i
Hercegovini".
(RFE)
BRITANSKI RADIO - BBC
5. VII. 2000.
Astrija najavljuje referendum ukoliko EU ne ukine sankcije
"Ukoliko 14 članica EU-a do jeseni ne ukine sankcije protiv
petnaeste članice - Austrije, tada će se u Austriji održati
referendum o sankcijama. Time je austrijski parlament, nakon
šestosatne rasprave, prihvatio prijedlog i zahtjev koruškog prvaka
Slobodarske stranke Austrije i njezina donedavnog stranačkog
predsjednika Joerga Haidera. Kakve su reakcije EU-a, iz Bruxellesa
javlja Alen Legović.
'Namjera Austrije da provede referendum o sankcijama i njezina
prijetnja blokadom reforma europskih institucija i Amsterdamskog
sporazuma vrlo nas žalosti, ali još je prerano za reakciju
Europskoga povjerenstva', to je danas u Bruxellesu izjavio
glasnogovornik Europskog povjerenstva Peter Gilford. Povod je
jučerašnja odluka koalicijske vlade u Beču da provede referendum
ako se ipak nešto ne promijeni oko bilateralnih sankcija ostalih 14
članica EU-a prema Austriji. Na referendumu predviđenom za 29.
listopada, ili 26. studeni, Austrijancima će biti postavljeno šest
pitanja. Prvo pitanje glasi - da li austrijska savezna vlada u
procesu predstojećih reforma i sporazuma EU-a svim sredstvima
treba osigurati hitno ukidanje sankcija protiv Austrije koje su
uvele ostale članice EU-a. U ostalim pitanjima riječ je prije svega
o budućem ustroju Unije. Tako se Austrijancima, primjerice,
postavlja pitanje podržavaju li da EU postane zajednica
ravnopravnih država, u kojoj su zajamčena jednaka prava i dužnosti,
a ne prevlast nekoliko velikih država. Bio bi to prvi referendum u
Austriji, takvo sredstvo izravne demokracije, koje je zapisano u
austrijskom ustavu, još nikada u povijesti Austrije nije
iskorišteno.
S velikim čuđenjem u Bruxellesu su primljene vrlo velike razlike
procjena troškova referenduma. Dok iz redova Slobodarske stranke
(FPOE) navode da bi troškvi iznosili oko 30 milijuna šilinga, iz
redova oporbenih socijaldemokrata (SPOE) stižu podaci da bi
referendum stajao 250 do 300 milijuna šilinga. Dakle, točno 10 puta
više. Inače, donedavni šef Slobodarske stranke Joerg Haider
ponovio je prijetnje na adresu francuskog predsjedništva EU-om da
će Austrija, ukoliko se ne ukinu sankcije, blokirati odluke EU-a.
'Ukoliko ne dođe do ukidanja sankcija, tada će Francuska završiti
svoje predsjedništvo Unijom neuspjehom', rekao je Haider.
Austrijski kancelar Volfgang Schuessel nije htio demantirati
Haiderove izjave, ali je u svojim izjavama bio nešto blaži,
izjavivši da to hoće li se ostvariti uspjeh ovisi uvelike o
fracuskom predsjedavanja EU-om i o političkoj volji svih
partnera".
Iz tiska
"'The Times' analizira stav ministra financija Gordona Browna
prema zajedničkoj europskoj valuti. Proeuropljani u Blaireovoj
vladi mogu na sve načine pokušati skinuti Browna, ali on je ponovio
da će osobno, kao i njegovo ministarstvo, učiniti sve da se očuva
ideja o pet testova, odnosno pet ekonomskih parametara koji će
pomoći pri donošenju odluke da li se Britanija želi ili ne želi
pridružiti euru. Osim toga, Brown nije želio raspisati referendum,
unatoč čestim prijedlozima da to učini. U međuvremenu se promijenio
i stav javnosti prema euru. Sudeći prema jednom prošlotjednom
istraživanju, potpora jedinstvenoj europskoj valuti u Britaniji je
pala.
U svom uredničkom komentaru naslovljenom 'Gospodine Blair, nacija
očekuje da preuzmete vodstvo u pitanjima oko eura', 'The
Independent' naglašava da bi gospodin Blair trebao biti britanski
vođa i stvarima oko eura bi pomoglo da on kao jedan od najvažnijih
ljudi u Britaniji konačno preuzme vodstvo.
(BBC)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
5. VII. 2000.
Iz tiska
"Govor predsjednika Chiraca pred eurozastupnicima, jučer u
Strasbourgu, glavna je tema francuskih dnevnika. Razlike u
pristupu uočljive su već na prvi pogled jer dok 'Le Figaro', bliži
inače Elizejskoj palači, piše kako je Chirac umirio europski
parlament, 'Liberation', bliži Matignonu, ovako stavlja naslov:
'Chirac u Strasbourgu neprimjetljiv'. Jacques Chirac je izbjegao
opetovati ideje i prijedloge o kojima je govorio pred Bundestagom u
Berlinu, o europskom ustavu ili o pionirskoj skupini unutar 15-
orice, te se zadovoljio, navodimo 'Liberation', pogrešnim
nabrajanjem prioriteta francuskog polugodišnjeg predsjedništva -
'u Berlinu to je bio slobodni, u Strasbourgu obavezni dio
programa', 'korak nazad u odnosu na Berlin'. Ili još, 'mora da je
Jospin bio taj koji je ispravio govor predsjednika' - samo su neke
od reakcija francuskih eurozastupnika na Chiracov govor, reakcija
koje prenosi 'Liberation'. No, francuski eurozastupnici
nezadovoljni su i pasivnim stavom premijera Jospina, posebno oni iz
njegovih redova, socijalisti. Jedni to objašnjavaju psihologijom
premijera, očitovanjem velike opreznosti kao osobne karakterne
crte i još pragmatizam, dok drugi više politički - kako je Jospin
prisiljen naći dogovor s ministrom unutarnjih poslova Jean-
Pierreom Chevenementom koji se otvoreno zalaže protiv federalne
Europe, te da zbog toga vladina europska politika ostaje na
dogovoru i formuli što su određeni na početku vladine tzv. pluralne
ljevice. Chirac kao predsjednik nema tih obzira. U perspektivi
predsjedničkih izbora rizično bi bilo naći se na istoj platformi.
Ovo najbolje rezimira eurozastupnik iz redova socijalista Olivier
Duhamel izjavom koju prenosi 'Liberation' kad kaže: 'U trenutku kad
smo svojim tezama uspjeli privući Chiraca, šteta bi bila izgubiti
Jospina. Ova unutarnjofrancuska polemika oko Europe ne odnosi se
samo na kohabitacijski dvojac Chirac-Jospin, jučer u Strasbourgu
bivši ministar unutarnjih poslova Charles Pasqua i stanoviti
eurozastupnik zvonkog imena i prezimena Jean de Gaulle, unuk dakako
utemeljitelja Pete republike, obojica iz tabora kojega nazivaju
suverenistima, iskoristili su dolazak Chiraca u Strasbourg da bi
iznijeli kritike na račun preobračenja francuskoga Predsjednika na
teze eurofederalista. Za Charlesa Pasqua, europska ga federacija
podsjeća na 'postsovjetsku Zajednicu Neovisnih Država'. Jean de
Gaulle još je silovitiji - osporio je Predsjedniku Francuske
Republike da govori u ime Charlesa de Gaullea. Kako napominje 'Le
Figaro', nakon Chiracova govora do riječi je došao Jena Marrie Le
Pen, lider krajnje desne Nacionalne fronte, te zatražio
objašnjenje zašto je Chirac govorio sat i pol, kad članak 120
pravilnika o radu europskog Parlamenta dopušta maksimum od pola
sata".
(RFI)
NJEMAČKI RADIO - RDW
5. VII. 2000.
Rasprave o doseljavanju i azilu komentira P. Huellen:
"U trenutnim raspravama u Njemačkoj ne radi se više samo o dovođenju
20 tisuća kompjutorskih stručnjaka. U istom potezu se zahtijeva
zabrana nekontroliranoga dosljevanja u Njemačku, dapače i
zaoštravanje zakona o azilu. Potpuno prema geslu bavarskog
ministra unutarnjih poslova Guenthera Becksteina koji tvrdi: 'Mi
trebamo manje stranaca koji nas iskorištavaju, a više onih koji
koriste nama'. Ni socijaldemokratski savezni ministar unutarnjih
poslova Otto Schily nije slobodan od ovakvih predodžbi, iako ih
nešto opreznije formulira. Da je rasprava o tome ponešto zbrkana,
na to je nedavno ukazao savezni predsjednik Johannes Rau. On se s
pravom usprotivio tome da se diskusiju o 'za i protiv zakona o
doseljavanju' povezuje s problematikom azila. Ako u međuvremenu
sve stranke, pa čak i CDU i CSU, uviđaju da je Njemačka zemlja
useljavanja, onda te okolnosti treba popratiti jasnim propisima i
kvotama. Naravo da doseljavanje ne smije biti nekontrolirano. Jer
time bi Njemačka, kao i svaka druga zemlja, bila preopterećena. A
doseliti se može samo onaj, koji je u novoj njemačkoj domovini
potreban, koji je spreman naučiti njemački i integrirati se u
društvo. U brojnim inim zemljama pokazalo se da su doseljenici,
ukoliko se pridržavaju tih pravila, ne samo dobitak za gospodarstvo
nego i obogaćenje za kulturni život. Rasprava o temi doseljavanja i
useljavanja kao i o nužnosti određenih zakona nastavljat će se, i to
je dobro. No promašaj je ako se ona povezuje s problematikom
azilanata. Ne smije se pojednostavljivati uspostavljanjem
jednadžbe 'stranac jednako stranac'. Doseljenici, koji su potrebni
na njemačkom radnom tržištu, ne smiju se poistovjećivati s ljudima
koji su u svojoj domovini proganjani zbog rase, religije ili
političkog mišljenja i koji stoga u Njemačkoj traže zaštitu. Na
sreću i posljednji skeptici su shvatili da je Njemačkoj prije ili
kasnije potreban zakon o doseljavanju i integraciji. Ali to se ne
smije pomiješati s problematikom azila. O njoj treba odlučivati
potpuno odvojeno".
(RDW)
GLAS AMERIKE - VOA
5. VII. 2000.
SAD će ostati supersila samo ako svoju moć budu koristile
promišljeno. Prilog Eda Warnera.
"U nedavnoj raspravi o budućnosti američke obrambene politike,
održanoj u institutu Cato u Washingtonu, mogla su se čuti vrlo
oprečna mišljenja. Odgovor na pitanje - koliko bi trebalo izdvajati
za oružane snage ovisio je o pogledu pojedinog sugovornika na
opasnosti kojima su danas izložene Sjedinjene Države. Jedni su
zagovarali smanjivanje izdvajanja za obranu, tvrdeći da Sjedinjene
Države zapravo nisu ni u kakvoj posebnoj opasnosti, dok su drugi
isticali da bi za obranu trebalo izdvajati više, jer je svijet i
danas opasan kao što je uvijek bio.
Hladni rat je završen, no Sjedinjenim Državama treba jačanje vojnih
efektiva, kao što je to bio slučaj za mandata predsjednika Reagana -
smatra Frank Gaffney, direktor Centra za pitanja obrane u
Washingtonu. Na sastanku posvećenom američkoj vojnoj politici,
održanom u institutu Cato, gospodin Gaffney je kazao da opasnosti
još vrebaju iz mnogih krajeva svijeta, koje Amerikanci podcjenjuju
na vlastitu štetu. Sjedinjene Države proglasile su tzv. 'zemlje-
izopćenice' zemljama na koje treba obratiti pažnju, no po mišljenju
gospodina Gaffneya, takvim zemljama treba se suprotstaviti.
'Ne kažem da Sjedinjene Države moraju postati 'svjetski
policajac'. Treba, međutim, priznati da su naši interesi globalni.
U posljednje vrijeme sve je više 'negativaca' - čelnika koje osobno
smatram 'negativcima', bez obzira na njihovu retoriku ili na to
kako je njihova politika prihvaćena u inozemstvu - koji, uz pomoć
Rusije, Kine, Sjeverne Koreje ili pak samostalno, nabavljaju
oružje kojim bi mogli ugroziti naše globalne interese'.
Koliko zla mogu nanijeti 'zemlje na koje treba obratiti pažnju' -
upitao se Doug Bandow, ističući kako su one većinom prilično slabe u
odnosu na Sjedinjene Države. Gospodin Bandow, analitičar u
institutu Cato, ukazuje da su Sjedinjene Države danas najjača
svjetska sila, da su imune na mogući napad, te da ih niti jedna druga
zemlja ne ugrožava. Umjesto da se angažiraju u sukobima u kojima
njihovi nacionalni interesi nisu ugroženi - kaže gospodin Bandow -
Sjedinjene Države bi trebale provoditi tzv. politiku 'balansiranja
s distance'.
'To ne znači da bismo na međunarodnoj sceni trebali biti slabići,
već da bismo morali biti skeptici. To znači da bismo i dalje morali
imati najjače vojne snage na svijetu, ali ne neproporcionalno jake,
kao što je to slučaj danas. To znači da bismo trebali obraćati
pažnju na sukobe koji izbijaju u inozemstvu, ali da se ne bismo
trebali miješati u svaki manji konflikt, već da bismo njihovo
rješavanje trebali prepustiti našim lokalnim saveznicima'.
Uz sadašnju razinu izdvajanja za obranu, Sjedinjene Države ne mogu
održati niti postojeću, skromnu razinu borbene spremnosti - smatra
Daniel Goure, zamjenik direktora Programa za studije međunarodne
sigurnosti pri Centru za međunarodne i strateške studije u
Washingtonu.
'Da bi se samo mogle održavati postojeće snage, Sjedinjene Države
bi za obranu trebale izdvajati oko stotinu milijarda dolara više.
Za nove sustave naoružanja, za novo ljudstvo treba novaca. Troškovi
rastu. Ukoliko dopustimo eroziju naših oružanih snaga, snosit ćemo
vanjskopolitičke posljedice takvog poteza, među kojima će sigurno
biti i temeljito preraspoređivanje političkih silnica u Europi i
Aziji. Ne možemo Europljanima reći: 'Naš jedini nosač zrakoplova je
u Tihom oceanu, ali ne brinite - bit ćemo tu, kada nas zatrebate'.
Sjedinjenim Državama trebao bi biti dovoljan godišnji budžet za
obranu od 310 milijarda dolara, odgovorio je Ivan Eland, direktor
obrambenih studija pri institutu Cato. Prema njegovim riječima, na
Sjedinjene Države trenutno otpada jedna trećina ukupnih svjetskih
izdvajanja za obranu, što znači da ova zemlja izdvaja dva i pol puta
više za obranu od Rusije, Kine i svih 'zemalja-izopćenica' zajedno.
Gospodin Eland smatra da bi izdvajanja za obranu trebalo smanjiti
za 40 posto, da bi se izbjeglo nepotrebno trošenje i rasipanje
sredstava. To znači da bi se Pentagon trebao oduprijeti svim
političkim i komercijalnim pritiscima da uđe u nepotrebne nove
projekte.
'U proračunu su predvidjeli nabavu prevelikog broja novih sustava
naoružanja, koje sada ne mogu financirati. To je uobičajena praksa,
koja postoji već desetljećima, a postoji zato što politički krugovi
ne daju Pentagonu da smanji nabavu naoružanja. Umjesto da to učine,
i Pentagon pokušava proizvesti što više za što manje novca. Stoga
imamo neefikasnu proizvodnju oružja. Ta pojava prije se može
pripisati prevelikim ambicijama, nego premalom budžetu'.
Gospodin Eland dodaje da se ušteda može ostvariti ukoliko se smanji
broj intervencija u inozemstvu, koje su - kako kaže - vrlo skupe, a
daju vrlo upitne rezultate. Prema njegovim riječima, tijekom
'hladnog rata', Sjedinjene Države su svoje snage angažirale u
inozemstvu ukupno 20 puta; a tijekom proteklih deset godina - čak 48
puta. Američki obrambeni perimetar proširio se daleko izvan
granica uspostavljenih tijekom 'hladnog rata', kada je Sovjetski
Savez predstavljao stvarnu prijetnju. Sjedinjene Države će -
zaključio je gospodin Eland - ostati supersila, samo ako svoju moć
budu koristile promišljeno".
(VOA)
INOZEMNI TISAK
ITALIJA
LA STAMPA
5. VII. 2000.
Mesić predstavlja Ciampiju novu Hrvatsku: sva prava talijanskoj
manjini
"Kada još nije službeno preuzeo položaj novoga predsjednika
Hrvatske, Stipe Mesić već je u Zagrebu primao čestitke talijanskog
premijera, koji je u tom trenutku bio Massimo D'Alema. Od tog dana,
bio je to 17. veljače, bilo je čak sedamnaest službenih susreta, na
različitim razinama. Dvodnevni posjet koji Mesić obavlja u Rimu
priprema put još bližim kontaktima.
Među najvidljivijim učincima nedavne izborne katastrofe HDZ-a
upravo je otvaranje nove hrvatske demokracije prema Italiji, koju
su godinama Franjo Tuđman i ljudi njegova režima držali gotovo
neprijateljem. Zahvaljujući toj stvarnosti veze između dvije
zemlje proživljavaju impresivno ubrzanje, koje će se na jesen
pretočiti u potpisivanje sporazuma o prijateljstvu i suradnji. U
međuvremenu Stipe Mesć poziva predsjednika Ciampija da posjeti
Hrvatsku i Istru, kako bi utvrdio koliko su se poboljšali odnosi s
talijanskom manjinom, i nada se da će uspjeti uvjeriti i Papu da još
jednom posjeti zemlju čije je rođenje Vatikan prvi priznao.
Posjet je počeo upravo u Vatikanu, gdje je Ivan Pavao II. hrvatskoga
Predsjednika primio pozdravom 'dobar dan' na njegovu jeziku. Nakon
razmjene darova, Mesić se premjestio u Quirinale, gdje ga je za
susret s predsjednikom Ciampijem pratio Furio Radin, čelnik
talijanske zajednice Istre i ministar nove vlade.
Tijekom doručka u Quirinaleu, više su puta naglašeni novi put
hrvatske demokracije i politike, i nova uloga koju Italija igra u
tom kontekstu. Mesićevo predsjednikovanje zemlju gura daleko od
posljednjih totalitarističkih iskušenja (upravo je jučer u Zagrebu
odobren jedan zakon koji ograničava ovlasti predsjednika), gura je
izvan balkanske krize (poštivanje suvereniteta Bosne sada je
stvarno), daleko od ideja etničke čistoće (povratak izbjeglica, i
Srba, počinje biti stvarno moguć). (...)
Hrvatska je, između ostaloga, sama krenula jednim putem koji nije
više suprotstavljanje s njenim susjedima nego odlučno
približavanje Zapadu. Bit će to, predviđa Mesić, dug i težak put
koji već traži velika gospodarska odricanja. Sutra hrvatskoga
Predsjednika očekuju u palazzu Chigi", piše Giuseppe Zaccaria.
Stari i novi Europljani
"Nakon ulaska u monetarnu Uniju, europski su problemi gotovo
uklonjeni iz talijanske političke rasprave, a na konferenciji
vlada, iz koje će doći izmjene temeljnog Amsterdamskog ugovora,
talijanska stajališta izgledaju prilično neprozirna. Na to je
nedavno podsjetio, zabrinutim tonom, europski povjerenik Mario
Monti, kojemu se pridružio predsjednik Povjerenstva Romano Prodi.
Njihovoj se zabrinutosti ne može prigovoriti. Monti se, međutim,
uglavnom usredotočuje na daljnju integraciju između petnaest
sadašnjih članica Unije i smatra gotovom činjenicom problem koji je
zapravo varijabla: odluku o širenju Europske unije, u razmjerno
kratkim rokovima, s dvanaestak novih zemalja čija su gospodarstva
mnogo slabija i mnogo manje napredna.
U gospodarsko-političkoj optici čini se oportunim istovremeno se
suočiti s integracijom i širenjem: i zapravo je teško govoriti o
daljnjoj europskoj integraciji bez otvorenog izjašnjavanja o
rokovima širenja Unije. Ulazak zemalja koje nisu bogate u Europsku
Uniju punu nezaposlenih, politički bi se pokazao prilično teškim
jer bi se nove zemlje članice našle u položaju da se oštro nadmeću
za europske fondove s područjima i društvenim skupinama sadašnjih
članica koji su u najnepovoljnijem položaju. Stoga bi bilo
razborito, kako bi se izbjegle velike teškoće, da se rokovi širenja
povežu s brzinom rasta u srednje-dugoročnom razdoblju gospodarstva
Unije.
Ako se prihvati to načelo da se širenje stavi u ovisnost o
gospodarskom rastu, dolazi se do zaključka da je optimalna razina
integracije ona koja najbolje jamči rast dovoljan da se učini
konkretno mogućim i probitačnim za sve ulazak novih članica.
Ako se to može učiniti s novim institucijama koje je predložio
njemački ministar vanjskih poslova Fischer, ili s novim
sporazumima između vlada, kao što bi htio francuski predsjednik
Chirac, otvara se prostor za raspravu, a Italija će se morati
preispitati. Rasprava koja ne bi uzimala u obzir sve te čimbenike
riskirala bi, međutim, da se pokaže slabo produktivnom", piše Mario
Deaglio.
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
5. VII. 2000.
Blair i noćne more
"Evo je opet, stare britanske noćne more. Nijemci žele dominirati
Europom. Planiraju europsku superdržavu u kojoj, preko europske
vlade, žele određivati ton: euro-banku, u Frankfurtu, već imaju.
Francuzi se pak vješaju, kao i uvijek, Nijemcima za suknju. Pariz je
suglasan s Berlinom da Francuska i Njemačka same, u svojem savezu,
mogu stvoriti Europu. Britanija se tu ne treba miješati.
Kraljevina može ostati tamo gdje raste hmelj. London će ili čvrstim
integracijskim korakom sukoračati i na oltar eura žrtvovati svoju
nacionalnu suverenost. Ili će se nadureno povući, u kut onih koji
vječno govore ne i riskirati da propusti priključak na Europu. Koji
je izgled zapravo privlačniji?
Takve su noćne more već često mučile Britance i malo koristi
upozoravati da se njihova panika pali na karikaturi političkih
stvarnosti. Kad Gerhard Schroeder i Joschka Fischer provode
europsku viziju a Jacques Chirac u Reichstagu govori o 'pionirskoj
skupini EU-a', u Westminsteru sva zvona zazvone na uzbunu. Mora se
zabilježiti kao napredak što je Tony Blair neposredno pokušao
isključiti alarm i nije upao ni u neprijateljsku retoriku niti je
prkosno prešao na odbijanje (što je u doba torijevaca bilo
pravilo).
Premijerov susret s njemačkim kancelarom u Potsdamu posvjedočio je
stvaran interes za nastavak rasprave. Velika Britanija na
posljetku želi ostati 'pravi i vodeći partner u Europi', tvrdio je
Blair. Baš zato što London nema nakanu dopustiti da ga se otkvači i
ne bi se sam smio isključiti iz tekuće rasprave o budućnosti Europe,
Britanac je svojim ljudima doma pokušao pojasniti: 'Vrijeme je da
mi Britanci imamo toliko samopouzdanja da shvatimo kako sami možemo
oblikovati događaje u Europi i na njih utjecati - a to i radimo.'
Blair dakle nije voljan sanjati noćne more. Niti napraviti uslugu
britanskim protueuropljanima (i nekim kontinentalnim
podcjenjivačima Britanije) da dragovoljno odstupi u drugi dio EU-
a. No londonski je laburistički premijer dakako svjestan da u kući
predstoje teške odluke i da se ne nalazi u zavidnom položaju.
Porastao je pritisak i iznutra i izvana. Dok partnerske države pod
dojmom planiranog proširenja EU-a poduzimaju nove integracijske
prodore koji nisu još pravo ni usklađeni a već izazivaju galamu,
Blaira u vlastitoj zemlji stranački kolege poput gospodarskih
bosova tjeraju da napokon postavi skretnice za valutu, jer će se
inače na tisuće radnih mjesta zaklimati, a London i dalje gubiti
utjecaj.
Sindikalni vođe, poduzetnici i visoki članovi njegove vlade - poput
ministra vanjskih poslova Robina Cooka i ministra trgovine
Stephena Byersa - traže od Blaira ulazak u Euro-Star, brzi
priključak kontinentalnoj gospodarskoj mreži. No premijer se još
boji mogućeg protuudarca, 'ne' od stanovništva čije je ispitivanje
svečano hvalio.
Devet mjeseci prije mogućeg izbornog roka, Blair se jednostavno ne
usuđuje na odmjeravanje snaga po pitanjima eura, jer ne želi
tjerati vodu na mlin oporbenih konzervativaca. Preko 70 posto
Britanaca, po najnovijim je istraživanjima protiv odricanja
Britanije od funte. Torijevci pokušavaju iskoristiti tu okolnost.
Desni tisak prijeti 'nacionalnom kampanjom' protiv Blaira.
S druge strane ta ista ispitivanja mišljenja pokazuju da više
Britanaca nego ranije EU drži novom čvrstom domovinom. Gotovo dvije
trećine žele 'definitivno' ostati u uniji. Na tom - iako nesigurnom
- temelju, Blair pokušava izgraditi svoj europsk položaj, svojim
zemljacima uliti hrabrost za europsko samopouzdanje.
Mjereno otočkim nagonima nacije, to je težak proces kojemu Blairovo
oklijevanje u pitanju valute nije pripomoglo. Ali sada, kad
premijer pozitivnije govori, kad želi 'suoblikovati' raspravu o
integraciji i sve više, s velikim oprezom, pokušava poravnati put
euru, izlazi na vidjelo politika koja bi odnos Velike Britanije
prema Europi mogla izvući iz opsesija prošlosti i postaviti ga na
razumnije, pragmatičnije temelje. Čak i kraljica, čuje se,
ravnodušno očekuje euro (i nestanak njezine glave s nacionalnih
kovanica).
Puževa brzina tih promjena dakako zahtijeva strpljenje partnera
Londona, osobito što u mnogim pitanjima vrijeme goni i što bi bilo
puno jednostavnije odgurati Britance na kolnik za sporu vožnju. No
ne vidjeti promjene koje se probijaju, bila bi teška pogrješka:
Blair u svojem novom vrednovanju britanske politike prema EU treba
svu potporu koju može dobiti" - zaključuje komentator lista Peter
Nonnenmacher.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
5. VII. 2000.
Autogol Austrije
"Komu bi zapravo moglo koristiti ispitivanje naroda, o kojemu je
odlučila austrijska desna vlada, o tomu bi li u jesen još trebala
ostati izolacijska politika partnera iz EU-a? Glupo je dakako
pitati austrijski narod bi li Europljani prema njemu trebali biti
neljubazni. No kasnije će se bečki akteri busati u prsa koliko je
nacija iza nje jedinstvena. Busat će se i drugi - njihovi najoštriji
kritičari.
Oni će takav votum, ma kako pitanja bila smišljena, držati širokim
suglasjem s desnim populizmom, s glasovima protiv širenja, sa
šovinizmom izborne borbe FPOE-a. Rezultat će uzeti kao dokaz koliko
su bili u pravu u vezi s - nepromišljenim - proglašenjem sankcija.
Bečki koalicijski partneri doduše slave tu čudnovatu zamisao o
ispitivanju naroda kao 'zlatni gol'. Ali moraju računati i na
autogol.
Austrijski sadašnji moćnici očarani su svojim vlastitim
domoljubljem. Uvijek su davali samo formalne prijedloge,
zacrtavali vremenske planove kako se suprotstaviti sankcijama. No
ništa se nije dogodilo da bi razjasnilo gdje uistinu stoji FPOE.
Postalo je jasno da OEVP tu stranku ne može obuzdati, kako je obećao
kancelar Schuessel. Tjera ju u pustolovinu. Činjenica da OEVP na
posljetku tjeskobno i raskoljeno povlađuje zamisli 'jednostavnog
člana FPOE-a' Haidera, govori za sebe. Pa i onda kada se savezni
kancelar Schuessel ipak osmjeli otvoreno suprotstaviti koruškom
odreditelju smjernica, barem što se tiče njegovih najnovijih
prijetnja bojkotom EU-a" - piše komentator lista Fk.
FRANCUSKA
LE MONDE
5. VII. 2000.
Jacques Chirac, Europljanin?
"Onda je Jacques Chirac došao u Berlin... i uz buku započeo europsku
raspru. Gotovo bi a posteriori mogli dati za pravo Margaret
Thatcher koja je jednom ljutito podsjetila da je Georges Pompidou
sadašnjega francuskog predsjednika nazvao 'buldožerom'. Jer,
Britanci bi se i danas s pravom mogli brinuti zbog Chiracove
predodžbe o Europi, koja bi se, sada to znamo, teško mogla
usporediti s predodžbom o 'Francuskoj', osim ako ne prihvatimo
tvrdnju da socijalistička vlada mora odobriti sve diplomatske
inicijative i projekte Elizejske palače, budući da Francuska mora
govoriti 'u jedan glas'! No g. Chiracu treba odati priznanje:
njegovi prijedlozi potiču prijeko potrebno razmišljanje o reformi
europskih ustanova koje su odveć trome da bi se prilagodile velikom
pothvatu proširenja. Ne ostaje ništa od optužbe o 'odluci izvana',
od osude Giscardova stajališta koje je odveć sklono Europi: danas
Jacques Chirac zagovara uvođenje 'tajništva', tijela za
'koordinaciju' 'pionirske skupine' koja bi okupljala europske
države spremne da sudjeluju u 'svim' 'pojačanim suradnjama',
političkim izletima u veću integraciju.
To je dakle stvarna institucionalizacija Europe 's dvije brzine' u
kojoj Britanci, među ostalim, imaju jako malo izgleda da budu u
najbržoj skupini. Državni poglavar često kaže da je želja 'otaca
Europe' bila uspostava trajnog mira i da taj cilj još opravdava
buduću sliku Europe koja će jednom okupljati trideset država.
No ti prijedlozi očito ljute neke francuske partnere, a još više
zemlje koje su u ovom času u predvorju europske zajednice, budući da
i jedni i drugi mogu u njima vidjeti početke podjele Europe.
Sve do tada, do te krize europskoga nadmetanja, vlada je pokazivala
oprez koji su nalagali viši interesi Unije: preuzimajući od 1. VII.
šestomjesečno predsjedanje petnaestoricom, Francuska mora sretno
dovršiti međuvladinu konferenciju (CIG) o reformi ustanova koja je
conditio sine qua non upješnog proširenja.
Na nju dakle pada nezahvalna zadaća da nepouzdanu pedagogiju iskuša
na izazovima uravnoteženja glasova u ministarskom vijeću i
proširenja kvalificirane većine. Francusko predsjedateljstvo
mora zasukati rukave i gurnuti ruke u 'iskorišteno mazivo'
zajedničkih ustanova, jednom riječju biti europski mehaničar.
Dakako, nije bilo govora o tomu da se odjednom odbaci ono što
Jacques Chirac i sam gdjekada zove intelektualne špekulacije, ali,
isticao je Hubert Vedrine, treba postupiti 'kronološki':
ponajprije CIG, a kasnije raspra o velikim europskim predodžbama i
dalekom cilju 'federacije država-nacija' kojoj su skloni Jacques
Delors i Joschka Fischer.
Na sjednici Europskoga vijeća u Nici, u prosincu, uspjeh CIG-a bit
će uvjet za uspjeh francuskog predsjedanja. A kolege Jacquesa
Chiraca i Lionela Jospina imaju jak dojam da Francuska po svaku
cijenu želi postići 'a nice treaty' (dobar ugovor), kako kaže izraz
koji se udomaćio. U tu svrhu treba pripremiti teren: dnevni red CIG-
a koji je već proširen na 'pojačanu suradnju' ne treba opteretiti
velikom rasprom o budućem političkom ustroju Kontinenta koji će
nužno dovesti do podjela. G. Vedrine je izrekao mišljenje mnogih
vlada kada je upozorio na opasnost od 'ukidanja svih europskih
proturječja' i od 'pretvaranja institucijske slabosti u krizu'. No
ta prijetnja nije uklonjena, naprotiv.
Govoriti o 'tajništvu' unutar Europske unije znači prijetiti
utvarom 'upravnih vijeća' koja su toliko uznemirivala 'malene'
zemlje zajednice; to znači pripremati teren za elitističku Europu
koja bi u neku vrstu čistilišta stavila one koji su gospodarski
najslabiji i one koji su jako euroskeptični. To je daleko od
prilagodljive, neagresivne formule o Europi s 'promjenljivom
geometrijom' u kojoj zemlje koje se žele udružiti radi bolje
integracije na nekom području, uspostavljaju prigodnu 'pojačanu
suradnju' ostavljajući širom otvorena vrata svog 'kluba'. To je još
dalje, pače i u opreci s projektom 'federacije' kojemu je sklon
Joschka Fischer. G. Chirac to ne pobija i neslužbeno govori o
obrascu 'organizacije država-nacija'.
Već sada, Velika Britanija, da ne spominjemo druge, ima razloga da
se plaši projekta, koji potiče Francuska, za jačanje Eura-11,
neslužbene skupine u kojoj neki vide začetak buduće 'gospodarske
vlade' Europe. Čemu onda mahati nejasnom prijetnjom o 'pionirskoj'
Europi, ako ne da bi se potvrdile psihološke otočne značajke dijela
britanskog puka? Ako Francuska ne želi pomoći Tonyju Blairu da
svoju zemlju dovede u središte Europe, zašto je onda započela s njim
povijesno partnerstvo na području europske obrane?
Još više zabrinjava sljedeće: na europskom susretu na vrhu u Feiri
Jacques Chirac je zadao brige kolegama iznoseći zamisao o
'cijepanju' Europe. U Berlinu su to shvatili: Europska unija o
kojoj govori državni poglavar međudržavne je naravi, kako se čini.
Gdje bi, dakle, bilo to tajništvo ako ne iznad Unije,
ograničavajući tako vlast Europskog povjerenstva i Europskog
parlamenta? Govoriti o 'europskom ustavu' znači također staviti
plug ispred vola: takav temeljni tekst na razini Starog Kontinenta
pretpostavlja politički dogovor koji je još jako nesiguran. Europa
Jacquesa Chiraca jamačno ima svoju logiku. Ali, osim što nema ništa
zajedničko s Europom Joschke Fischera, njezino zajedništvo nije
samo po sebi razumljivo", piše Laurent Zecchini.
Dmitrij Rogozin: Ono što Strasbourg ne želi znati
"Nepodnošljivo stajalište Rusije? Gledište štovanog Lorda
Russella-Johnstona, predsjednika Parlamentarne skupštine Vijeća
Europe ('Le Monde' od 7. VI.), potvrđuje zamisao da se mišljenje
europskih zastupnika o Čečeniji temelji na pogrješnom tumačenju
sadašnjih događaja.
Načela demokracije, pravne države i ljudskih prava nisu samo obveze
Rusije prema Europi, već i temeljne vrijednosti za koje se zalaže
ruski narod. Ruski političari imaju u Čečeniji samo jedan cilj:
uspostaviti mir i učvrstiti društvene demokratske ustanove. Ne
vidim u tome nikakvu opreku između stajališta ruskih zastupnika i
zastupnika APCE-a (Parlamentarna skupština Vijeća Europe). Mi smo,
više od svih europskih organizacija za zaštitu ljudskih prava,
zainteresirani za izlazak iz krize. Ali mi mislimo da su mjere koje
je vlada poduzela na Kavkazu neizbježive, da pomažu ostvarenju
cilja stabilizacije i poštovanja ljudskih prava na tom području i
da idu za tim da spriječe širenje terorizma i vjerskog ekstremizma
izvan Kavkaza, pa i u Europi.
Teško je govoriti o bezuvjetnom poštovanju ljudskih prava kada
međunarodne bande naoružane do zuba izazivaju oružane sukobe u
mirnim selima i svjesno primjenjuju taktiku ljudskog štita. Svi smo
jako teško prihvatili uništenja i smrt civila. No odgovornost za to
snose čelnici buntovničkog režima, napose Mashadov koji je poveo
svoj narod u strašnu tragediju, a kojeg APCE uporno predlaže kao
partnera u političkim pregovorima. (...)
Danas je vojna faza antiterorističke operacije uglavnom završena.
Velike su inicijative donesene na političkom polju. Ruski
predsjednik Vladimir Putin predao je Dumi prijedlog saveznog
zakona o uspostavi privremenih tijela vlasti u Republici Čečeniji
kako bi zaštitio temelje ustavne vlasti, građanska prava i slobode
i osnovao ustanove javnog prava na području Republike Čečenije.
Napose bih htio istaknuti važnost odluka ruskog Predsjednika koji
je imenovao duhovnog vođu čečenskog naroda, muftiju Ahmada
Kadirova kao predsjednika čečenske uprave. Kadirov se od 1994. do
1996. kao ratni drug pobunjeničkog generala Dudaeva s oružjem u
rukama borio protiv saveznih snaga. No ljudi poput njega žele danas
izgraditi Čečeniju i braniti ju od terorista i plaćenika. (...)
Državna je duma prihvatila jasno i određeno stajalište o poštovanju
ljudskih prava u Čečeniji, osudivši nasilje i potvrdivši nakanu da
odlučno ustraje na provedbi istraga i na suđenju krivcima.
Čini mi se da Lord Russell-Johnston pretjerano dramatizira
odbijanje ministarskog odbora da primjenjuje preporuke APCE-a s
travanjske sjednice o isključenju Rusije iz Vijeća Europe.
Pragmatizam izvršne vlasti i osjetljivost parlamentarnih
zastupnika također su značajke nacionalnih država u kojima postoji
podjela ovlasti. Kako možemo ozbiljno tvrditi da će
diskriminacijska odluka kojom se ruskom parlamentarnom
izaslanstvu oduzima pravo glasa, pridonijeti jačanju načela Vijeća
Europe i bržem napretku Kavkaza?", pita se Dmitrij Rogozin, vođa
izaslanstva ruske Savezne skupštine u Parlamentarnoj skupštini
Vijeća Europe.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
5. VII. 2000.
Bogati sve bogatiji - siromašni također
"Siromašni su uvijek uz nas jer je siromaštvo, do određene mjere,
podjednako relativna stvar procjene kao što je i apsolutna.
Rasprave o siromaštvu prepune su procjena vrijednosti i često
motivirane više političkim nego humanitarnim pitanjima. Možda je
jedina stvar koja je gora od politiziranja mjerenja siromaštva
(...) manipuliranje time da bi se udovoljilo interesima određenih
skupina.
Pokazalo se da neke nevladine udruge (NGO) i nacionalne ili
internacionalne birokracije previše 'napuhavaju' siromaštvo zbog
činjenice da njihovi fondovi ovise o dojmu trajne patnje što ga
ostavljaju drugi. Zapravo, većina dobrotvornih i humanitarnih
organizacija pati od sukoba interesa jer bi trebali mnogo manje
zaposlenih, a i proračun bi im bio manji da je svijet uvjeren kako su
obavile svoj posao. Sklone su širiti mračne slike ljudi u nevolji
koji ovise o njima.
Jedan problem s mjerenjem raširenosti siromaštva u svijetu, koji
vrše međunarodne agencije, jest taj da se plaće isplaćuju u
američkim dolarima. S ovim pristupom, lokalna valuta djeluje
slabije, a broj siromašnih je veći. Jedan na svakih 5 od 6 milijarda
ljudi u svijetu živi u potpunom siromaštvu, dok još 1.2 milijarde
živi s manje od dolara dnevno. Ipak, te informacije pružaju tek
ograničene informacije o uvjetima i troškovima u pojedinim
zemljama.
(...)
Kao što se vidi iz iskustva Hong Konga i Singapura, nema izravne
veze između siromaštva i visoke gustoće naseljenosti. Pusti otoci
na kojima se nalaze ti gradovi-države također dokazuju da
siromaštvo nije nužno povezano s manjkom prirodnih bogatstava.
Ako se siromaštvo ne može doslovno eliminirati, postoje stvari koje
mogu ublažiti teret koji nose siromašni a koje ne zahtijevaju još
novca za NGO ili humanitarne agencije.
Postoji mnogo dokaza koji idu u prilog tome da je siromaštvo
rezultat neprikladnih politika i loše zamišljenih pravnih
institucija. Opiranje promjenama i loši izbori političara i
vladinih dužnosnika glavni su izvor patnje njihovih građana.
Ironično, politika koja je za cilj trebala imati preraspoređivanje
dohotka ili bogatstva,od onih koji imaju dajući onima koji nemaju
može biti kontraproduktivna. Ako porezi postanu pljenidbeni,
uništavanje radnih poticaja relativno bolje stojeće članove
društva će učiniti manje produktivnima ili će biti skloniji da
izbjegavaju porez. Ti će postupci vladi uskratiti prihod koji su
namijenili siromašnima. Manje vladinih prihoda znači manje novca
za škole, potrošnju na socijalno osiguranje itd.
Institucionalne strukture koje za cilj imaju ublažiti utjecaj
tržišne stvarnosti također mogu biti samouništavajuće. Npr.,
zakoni o radnoj snazi koji otežavaju otpuštanje radnika njihovo
zapošljavanje u isto vrijeme čine skupim. Ovo je bolno očito u
zapadnoj Europi gdje strogost glede tržišta radne snage pridonose
visokim stopama nezaposlenosti i sporom rastu radnih mjesta.
Jedan od savjeta koji se može dati vladama jest da revidiraju
vlastitu politiku i institucionalne infrastrukture kako bi
odredili koje su promjene u najboljem interesu građana. Dobro
mjesto za početak jest pronaći način za depolitiziranje odrednica
gospodarskog i društvenog života. Osim promjena u politici i
institucijama, vlade bi trebale nastojati pronaći strategije za
osiguravanje rapidnoga gospodarskog rasta.
Za razliku od popularnog mišljenja, gospodarski rast služi
siromašnima jer omogućuje široku raspodjelu koristi koje su
rezultat napretka. 'Rast je koristan za siromašne'- izvješće
Svjetske banke objavljeno u ožujku - upućuje na to da svaki postotak
povećanja gospodarskog rasta potiče porast osobnog dohotka
siromašnih za isto toliko.(...)
Drugo je otkriće da se dohotci siromašnih nisu znatnije smanjivali
tijekom gospodarskih kriza u odnosu na druge skupine dohodaka. A
rast potaknut politikom koristi siromašnima jednako kao i čitavom
gospodarstvu(...). To znači da je korisni učinak rasta na dohodak
siromašnih jednak u siromašnim kao i u bogatim zemljama.
Posebno, otvorenost vanjskoj trgovini za siromašne je podjednako
korisna kao i za ostatak gospodarstva. (...) Međutim, izbjegavanje
visoke inflacije politika je koja siromašnima služi još i bolje
nego gospodarstvu u cijelosti i, obrnuto, visoka inflacija ima
lošiji učinak na siromašne nego na gospodarstvo u cijelosti.
Ispitivanjem nisu otkriveni sistematični učinci na dohotke
siromašnih primjenom formalnih demokratskih institucija ili od
javne potrošnje na zdravstvo i obrazovanje.
U apslutnim brojkama izraženo, u proteklih pet desetljeća više je
ljudi oslobođeno siromaštva nego u proteklih pet stoljeća.
Čini se da veći dio ovoga uspjeha dolazi od gospodarskog rasta koji
je posljedica raširenije trgovine i dotoka kapitala. Oni koji
zaista žele manje siromašnih ljudi vlade bi trebali potaknuti da
prihvate politike koje potiču održivi rast putem povećane
dostupnosti tržišta", piše Christopher Lingle.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
5. VII. 2000.
Velike tvrtke prijete Britaniji: "morate se pridružiti euro zoni"
Niz multinacionalnih tvrtka uvjerava da njihov nastavak ulaganja u
Britaniju ovisi o jedinstvenoj valuti.
"No rasprava je prenesena i preko Atlantika jer je ugledni američki
senator pozvao London da se odvoji od EU-a i da se pridruži SAD-u i
njegovim partnerima u Sjevernoameričkom sporazumu za slobodnu
trgovinu (NAFTA).
Sukobljeni pozivi potiču pojačavanje rasprave koja prijeti
pokušaju premijera Tonyja Blaira da odugovlači s pitanjem
jedinstvene valute do završetka izbora koje će, očekuje se,
raspisati sljedeće godine. Potkopavaju i dvostruku gospodarsku i
političku prirodu pitanja, koje se kosi s pokušajem laburističke
vlade da raspravu prikaže kao jednostavno pitanje - je li euro dobar
za britanske poslove, industriju i financije.
'Buduća ulaganja uskoro će prestati ako vlada ne pristane na euro',
kazao je sir Richard Needham, potpredsjednik za NEC Europe, čiji
stav dijele i direktori Mitsubishia, Toyote i Nestlea.
Govoreći o političkoj strani rasprave, teksaški senator Phil Gramm
kazao je kako bi članstvo V. Britanije u NAFTA-i bilo više u skladu s
britanskom tradicijom slobodne trgovine i parlamentarne
demokracije nego s EU-om, za koji tvrdi da u svijetu potiče
protekcionizam.
Dok NAFTA svoja pravila ograničava na pitanja trgovine, britanska
odluka da prihvati euro značila bi znatan gubitak suverenosti i
nepovratno zapečatila sudbinu Britanije kao europske nacije,
smatra Gramm.
'Zajednička valuta znači jedinstvenu zemlju', kazao je Gramm,
republikanac, u svome govoru u Londonu članovima Centra za
političke studije, konzervativne skupine. 'Odabirom valute,
odabire se i zemlja. A odabirom zemlje, odabiru se i vrijednosti,
odabire se budućnost, gospodarstvo i politička filozofija.'
No izvršni direktor Toyote upozorio je na moguće gospodarske
posljedice ako Britanija ne prihvati jedinstvenu valutu, pa bi
investitori riskirali zbog promjenjivosti vrijednosti funte.
(...)
Ured za ulaganje u Britaniju danas je trebao obznaniti podatke koji
pokazuju da je strano ulaganje u Britaniju u 1999. godini rekordno
poraslo.
Michael Portillo, glasnogovornik konzervativaca za pitanja
ministarstva financija, kazao je kako podaci pokazuju da je
Britanija i dalje najatraktivnija zemlja u Europi za globalna
ulaganja.
(...)
Intervencija senatora Gramma, u međuvremenu, upućuje na činjenicu
da se politička rasprava glede eura zahuktava. On i još tri senatora
SAD-a posjetili su London kako bi ispitali mogućnost članstva
Britanije u NAFTA-i. Odbor za financije pri Senatu, na čelu kojega
je Gramm, naredio je Međunarodnom trgovinskom odboru SAD-a da
ispita ovu mogućnost.
Govoreći jučer, na nacionalni praznik, četvrtog srpnja, Gramm je
kazao kako Britanija i SAD dijele duboke kulturološke i političke
tradicije, unatoč raskidu 1778. godine.
(...)
Grammova tvrdnja daleko je od vladine politike SAD-a, iako u
Republikanskoj stranci postoje glasovi koji izražavaju nadu da bi
Bushova administracija prihvatila ovu ideju. Clintonova
administracija sustavno je tvrdila kako je Britanija čak i
vrjedniji saveznik kada ima vodeću ulogu u EU-u.
Prijedlog o alternativnom članstvu u NAFTA-i laburistička je vlada
odbacila, tvrdeći da bi se Britanija morala povući iz EU-a prije
pridruživanja ikakvom drugom trgovačkom bloku.
Ministar vanjskih poslova Robin Cook ideju za pridruživanje
NAFTA-i nazvao je 'blesavom' i istakao je da Britanija trguje
triput više s članicama EU-a nego sa SAD-om.
(...)
Čelništvo Konzervativne stranke, koje nije željelo djelovati
raspoloženo protueuropski, odbacilo je zamisao o članstvu u NAFTA-
i, pozivajući umjesto toga na sporazum o slobodnoj trgovini između
EU-a i NAFTA-e", piše Tom Buerkle.
BELGIJA
LE SOIR
5. VII. 2000.
Međunarodno pravo - belgijska dužnost
"Novinari su u utorak mogli prisustvovati posebnoj konferenciji na
kojoj se moglo čuti da je Belgija potvrdila sporazum o osnutku
Međunarodnoga kaznenog suda. Odluka o osnutku tog neovisnog suda
donesena je u srpnju 1998. kako bi se moglo suditi najvećim
zločincima našega doba - bilo da su se ogriješili o ratno ili
humanitarno pravo - i ispravila nepravda prema njihovim žrtvama.
Dvije godine kasnije, Belgija je trinaesta zemlja koja je potvrdila
tu odluku.
Konferencija je osobita ponajprije zato što je na njoj uz ministra
vanjskih poslova Louisa Michela sudjelovao Crveni križ, ali i
nevladina udruga Amnesty International, kako bi objavile
zajedničke ciljeve. Takvo je stajalište neobično, budući da se
velike nevladine udruge uvijek nastoje distancirati od vlada.
Louis Michel nije jučer propustio prigodu da istakne kako je
prijedlog za susret dao belgijski ogranak Amnestyja koji djeluje
uime osamsto nevladinih organizacija. Taj korak svjedoči o
povoljnom ozračju u kojemu se već nekoliko godina vodi borba za
zaštitu ljudskih prava u Belgiji... i o želji Amnestyja da bude što
bliže vladi kako bi se u njoj čuo i njegov glas. To više što će
Bruxelles 1. srpnja 2001. preuzeti predsjedanje Europskom unijom.
(...)
Jean-Jules Docquir, predsjednik belgijskog ogranka Amnesty
Internationala, podsjetio je da Međunarodni kazneni sud još ne
radi, ali je zahvaljujući njemu došlo do osnutka Međunarodnog
kaznenog suda za bivšu Jugoslaviju i za Ruandu. Kao i do
organizacije skupa 'Povjerenstva za istinu i za pomirbu' u
Južnoafričkoj Republici.
Prije osnutka Međunarodnog kaznenog suda moraju se još riješiti
važna pitanja. Tko će platiti? Tko će suditi? Kakva poboljšanja
unijeti u Rimski sporazum? Što predvidjeti za žene i za djecu? Kako
će reagirati države koje su potvrdile rimski statut a i same su
upletene?
Louis Michel govorio je također o mogućnosti da se ratifikacija
Rimskog sporazuma veže uz buduće gospodarske sporazume koje
Belgija kani zaključiti. U Africi također? Nismo baš sigurni...
Podsjetimo da se Međunarodni kazneni sud može utemeljiti kada
Rimski sporazum potpiše šezdeset zemalja. Uskoro će mu se
priključiti Argentina, Kanada i... Sijera Leone", piše Pascal
Martin.