DE-E-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi-Politika NJ 27.VI.-DIE WELT-NJEMAČKA I EU NJEMAČKADIE WELT27. VI. 2000.Njemačko pitanje Europe"Snaga Europe proizlazi iz njezine raznolikosti. No ona je i uzrok slabosti Europe. Kad je njemački
ministar vanjskih poslova zastao, pokušao je pomiriti stvarnost i viziju: nacionalne države očuvat će svoje pravo prvorođenog, ali istodobno između i iznad njih treba nastati europska federacija.Pitanje kako riješiti takva proturječja, sada nipošto nije doktorsko pitanje, nego opisuje presudni problem ustroja Europske unije uoči velikog proširenja. Ako se unija proširi na Istok i Jug bez jasnih kontura menadžmenta tog pothvata, blokade i samoblokade su neizbježne, o čemu daje naslutiti svađa o porezima na resurse. Proširenje koje nitko ne ubrzava više od Nijemaca, može predstavljati svršetak njemačkoga sna, čak više od toga, njemačko pitanje može ponovno učiniti razornom snagom. Jer u Europi koja ne prelazi gospodarsku uniju ni ograničenu monetarnu uniju, opet se postavlja pitanje ravnoteže ili hegemonije. Integracija ne kao stanje nego kao proces, bila je rješenje velikih geostrategijskih zagonetaka od Adenauerovog doba. Njemačko
NJEMAČKA
DIE WELT
27. VI. 2000.
Njemačko pitanje Europe
"Snaga Europe proizlazi iz njezine raznolikosti. No ona je i uzrok
slabosti Europe. Kad je njemački ministar vanjskih poslova zastao,
pokušao je pomiriti stvarnost i viziju: nacionalne države očuvat će
svoje pravo prvorođenog, ali istodobno između i iznad njih treba
nastati europska federacija.
Pitanje kako riješiti takva proturječja, sada nipošto nije
doktorsko pitanje, nego opisuje presudni problem ustroja Europske
unije uoči velikog proširenja. Ako se unija proširi na Istok i Jug
bez jasnih kontura menadžmenta tog pothvata, blokade i samoblokade
su neizbježne, o čemu daje naslutiti svađa o porezima na resurse.
Proširenje koje nitko ne ubrzava više od Nijemaca, može
predstavljati svršetak njemačkoga sna, čak više od toga, njemačko
pitanje može ponovno učiniti razornom snagom. Jer u Europi koja ne
prelazi gospodarsku uniju ni ograničenu monetarnu uniju, opet se
postavlja pitanje ravnoteže ili hegemonije.
Integracija ne kao stanje nego kao proces, bila je rješenje velikih
geostrategijskih zagonetaka od Adenauerovog doba. Njemačko
ponovno ujedinjenje nije samo potvrdilo ispravnost puta. Također
je, a to je bila politička jezgra maastrichtskog ugovora iz 1991.,
tražilo i unaprjeđivalo viši stupanj integracije. No Maastrichtu
se nije znalo dati političku uniju u praktičnom i obvezujućem
obliku niti su se velike europske države Velika Britanija i
Francuska priklonile toj logici. Francuska je u istom trenutku kad
je gospodarska i monetarna unija dobila nepovratan oblik, još
jedanput trijumfirajući potvrdila bit svoje nacionalne
suverenosti, nuklearno oružje i obrambenu strukturu preko noći i
bez konzultacija s njemačkim partnerom preoblikovala u
profesionalnu vojsku. To nije bila jasna gesta prosvjeda.
Ni Britanci nisu drukčiji. Od 1973. pod vodstvom industrije nikada
nisu tajili da gospodarska integracija odgovara britanskim
interesima, ali da je sve iznad toga protivno britanskoj tradiciji.
Distanca od monetarne unije odgovara toj ambivalentnosti.
Ali zašto, to treba pitati, pitanja oblika Europe tjeraju na
odluku? Od rimskih ugovora do njemačkog ponovnog ujedinjenja nije
bilo lako živjeti s formulom u preambuli koja je prizivala kao cilj
sve užu zajednicu. Nijemci su u tomu tražili oslobađanje od nacije,
Francuzi njezino potvrđivanje i spas. Nije se primijetilo da je u
Amsterdamu šutke napušten taj kompromis o formuli. Jer oni koji
žele produbljivanje, moraju se zapitati o obliku i ustavu, o savezu
država ili saveznoj državi. No za to je manjkalo i snage i volje.
Umjesto toga ponovno je odgađano, s Maastrichta II na Maastricht
III ono što se sada provodi. Odavno se već šire glasovi za širenje,
ako treba i bez prethodnog produbljivanja. To je protiv zakona
logike i protiv njemačkih interesa.
Među stručnjacima je uznemirujuće prijeporno treba li euro čvršći
politički okvir da bi uspio. Četrdeset je godina vrijedila krunska
teorija: zajednička valuta kao dovršenje gospodarske i političke
integracije. Ona je još 1990. odredila Kohlovo razjašnjavanje s
Mitterrandom koje je svršilo odgođenim kompromisom o formuli. Na
financijskim tržištima euru bi pomoglo da osim Europske središnje
banke postoje još i duge spojnice zajedništva.
Širenje na Istok ne može se odgađati. Ako nastupi prije nego što
Europa poprimi čvršći politički oblik a 'finalite' od praznog pojma
postane obvezujućom vizijom, Europa će ostati neuređeno
gradilište. Još više, opet će se pojaviti njemačko pitanje" -
zaključuje Michael Stuermer u uvodniku lista.