US-FR-E-OBRANA-INTEGRACIJE-ORUŽJE-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija US 21.6. LAT: AM.ODANI TRANSATLANT.S. SJEDINJENE DRŽAVELOS ANGELES TIMES21. VI. 2000.Europljanima treba prijateljsko uvjeravanje kako bi se osjećali
sigurnima"Neobična je šutnja kojom je aktualna rasprava o američkom nacionalnom proturaketnom sustavu, nošena valom američke unutarnje politike, zaodjenula mogući utjecaj tog sustava na američke saveznike. Pritom valja jasno istaknuti da bi to pitanje moglo prouzročiti veliku krizu u transatlantskim odnosima. Saveznici smatraju da prijetnja koju bi spomenuti sustav trebao ukloniti - baš kao i sama tehnologija - nije dokazana te da Sjedinjene Države prenagljeno kreću u uspostavu državnog proturaketnog sustava iz unutarpolitičkih motiva, a ne u ime međunarodne stabilnosti.Nitko u Europi ne želi da bliskoistočni diktatori raketama gađaju europske gradove, a vjerojatnije je da će upravo oni - a ne američki - biti njihov cilj. Ipak, ocijenjeno je da je ta opasnost prilično mala. Budući da su manje od svojih američkih saveznika uvjereni u vrline tehnologije, Europljani također priželjkuju njezinu potpuniju provjeru. Ništa nije opasnije od oslanjanja na
SJEDINJENE DRŽAVE
LOS ANGELES TIMES
21. VI. 2000.
Europljanima treba prijateljsko uvjeravanje kako bi se osjećali
sigurnima
"Neobična je šutnja kojom je aktualna rasprava o američkom
nacionalnom proturaketnom sustavu, nošena valom američke
unutarnje politike, zaodjenula mogući utjecaj tog sustava na
američke saveznike. Pritom valja jasno istaknuti da bi to pitanje
moglo prouzročiti veliku krizu u transatlantskim odnosima.
Saveznici smatraju da prijetnja koju bi spomenuti sustav trebao
ukloniti - baš kao i sama tehnologija - nije dokazana te da
Sjedinjene Države prenagljeno kreću u uspostavu državnog
proturaketnog sustava iz unutarpolitičkih motiva, a ne u ime
međunarodne stabilnosti.
Nitko u Europi ne želi da bliskoistočni diktatori raketama gađaju
europske gradove, a vjerojatnije je da će upravo oni - a ne američki
- biti njihov cilj. Ipak, ocijenjeno je da je ta opasnost prilično
mala. Budući da su manje od svojih američkih saveznika uvjereni u
vrline tehnologije, Europljani također priželjkuju njezinu
potpuniju provjeru. Ništa nije opasnije od oslanjanja na
nedjelotvornu tehnologiju. Eventualno odbacivanje Sporazuma o
zabrani proturaketnih sustava iz 1972. mora biti utemeljeno na
jasnim i nepobitnim razlozima. Europljani brinu da bi Kinezi i
ostali mogli iskoristiti američku uspostavu proturaketnog sustava
kao izliku za povećavanje vlastitog raketnog arsenala kako bi
sačuvali svoju sposobnost raketne osvete.
Ipak, jasno je da će određeni oblik proturaketnog sustava biti
uspostavljen te bi se trebalo pobrinuti da taj potez bude usklađen s
načelom o koheziji zapadnoga saveza. Clintonova vlada nije bila
pretjerano susretljiva kada je riječ o izvješćivanju europskih
saveznika o razlozima za uspostavu državnoga proturaketnog
sustava. Izvan Sjedinjenih Država navodnu opasnost u obliku
Sjeverne Koreje smatraju neuvjerljivom budući da je riječ o
tehnološki zaostaloj zemlji. Sudeći po međusobno podudarnim
izvješćima europskih obavještajnih zajednica, Washington nije
ponudio uvjerljiv dokaz da je ta prijetnja realna. Zato bi prva
zadaća američke vlade trebala obuhvatiti opskrbljivanje američkih
saveznika - možda posredstvom NATO-a - pouzdanim informacijama
koje će poduprijeti tvrdnje o sjevernokorejskoj prijetnji.
No, to neće biti dovoljno samo po sebi. Europljani, čije povijesno
pamćenje seže dalje od pamćenja njihovih američkih partnera,
sumnjaju u vojnu opravdanost obrambenih sustava. Amerikanci bi
bili daleko uvjerljiviji kada bi uvođenje proturaketnog sustava
prikazali kao dio opsežnije politike čiji je cilj sprječavanje
širenja atomskog oružja, a ne kao značajan prodor američke
politike. U težnji da ograniče širenje opasne tehnologije, zemlje
svijeta godinama su se oslanjale na međunarodne mehanizme poput
nedavno ažuriranog Sporazuma o zabrani širenja atomskog oružja iz
1968. i Mehanizma kontrole raketne tehnologije. Unatoč tomu,
spomenute i ostale mehanizme treba prilagoditi tehnološkim i
političkim trendovima, a Sjedinjene Države trebale bi izraziti
odgovarajuću odlučnost. Takvim potezom uvjerile bi svijet da
ozbiljno nastoje ojačati globalnu sigurnost a ne tek stvoriti čisto
državni štit kao što upućuje sam izraz 'nacionalne' proturaketne
obrane.
Zato bi međunarodnoj zajednici trebalo predstaviti paket koji bi
obuhvatio dva komplementarna elementa: obranu i programirano
jačanje međunarodnih mehanizama za sprječavanje širenja atomskog
oružja. Takav potez mogao bi približiti Europljane stajalištu
njihova američkog saveznika i ojačao bi stabilnost poticanjem
velikog broja država na suradnju u procesu smanjenja širenja
raketnog naoružanja zahvaljujući višem stupnju djelotvornosti
spomenutih mehanizama.
Saveznici bi prihvatili bilo kakav potez koji bi proturaketni
sustav pretvorio u praktičan pokušaj smanjenja konkretnih novih
prijetnja. Ključ je fingirana proturaketna obrana čiji bi cilj bila
zaštita oružanih snaga tijekom operacija u inozemstvu. Pretvaranje
takvog projekta u glavnu komponentu američke politike pokazalo bi
da nacionalna proturaketna obrana ni u kom slučaju neće biti
izolirajući element za SAD već da će potaknuti Ameriku da bude
nazočna u međunarodnim krizama gdje je njezina nazočnost od
presudne važnosti. Svi europski saveznici čiji su vojnici
angažirani u Bosni ili na Kosovu, čineći 60 posto međunarodnih
snaga u toj regiji, bili bi oduševljeni prilikom da zaštite svoje
oružane snage od prijetnje u obliku raketnog napadaja. Upravo bi na
tom području Sjedinjene Države mogle korisno podijeliti
tehnologiju sa svojim saveznicima, što bi bio umirujući znak
njihove odanosti koheziji zapadnog saveza", zaključuje Guillaume
Parmentier, ravnatelj Centra za Sjedinjene Države pri francuskom
Institutu za međunarodne odnose u Parizu.