DE-US-E-OBRANA-Politika-Obrana NJ 5.VI.-TAZ-RAKETNA OBRANA NJEMAČKA DIE TAGESZEITUNG5. VI. 2000.Opasan san"Otkako postoji nuklearno oružje, vojnici sanjaju o tomu da ga učine posve normalnim oružjem - oružjem s djelovanjem koje se
može nadzirati. Oružjem protiv kojega se može zaštititi. Planovi bivšega američkog predsjednika Ronalda Reagana koji je želio postaviti savršen štit laserskog oružja iz svemira protiv atomski opremljenih raketa bili su samo vrhunac te arogancije vojnih planera.Sada su planovi iz jedne od najhladnijih faza hladnoga rata opet aktualni. Bill Clinton želi ovoga ljeta odlučiti o novom projektu proturaketne obrane. No već sada se europske vlade kritički javljaju za riječ. I za Clintonova posjeta Njemačkoj, Savezna je vlada iznijela europsku zabrinutost. Ona se odnosi na sporazum ABM iz 1972. koji ograničava broj obrambenih sustava od dalekometnih i međukontinentalnih raketa u SAD-u i Rusiji. On je do danas temelj daljnjim sporazumima o nadzoru naoružanja. Prolaz Amerikanaca mogao bi ne samo ugroziti razgovore o daljnjim koracima razoružanja, nego i - toga se boje europske države NATO-a -
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
5. VI. 2000.
Opasan san
"Otkako postoji nuklearno oružje, vojnici sanjaju o tomu da ga
učine posve normalnim oružjem - oružjem s djelovanjem koje se može
nadzirati. Oružjem protiv kojega se može zaštititi. Planovi
bivšega američkog predsjednika Ronalda Reagana koji je želio
postaviti savršen štit laserskog oružja iz svemira protiv atomski
opremljenih raketa bili su samo vrhunac te arogancije vojnih
planera.
Sada su planovi iz jedne od najhladnijih faza hladnoga rata opet
aktualni. Bill Clinton želi ovoga ljeta odlučiti o novom projektu
proturaketne obrane. No već sada se europske vlade kritički
javljaju za riječ. I za Clintonova posjeta Njemačkoj, Savezna je
vlada iznijela europsku zabrinutost. Ona se odnosi na sporazum ABM
iz 1972. koji ograničava broj obrambenih sustava od dalekometnih i
međukontinentalnih raketa u SAD-u i Rusiji. On je do danas temelj
daljnjim sporazumima o nadzoru naoružanja. Prolaz Amerikanaca
mogao bi ne samo ugroziti razgovore o daljnjim koracima
razoružanja, nego i - toga se boje europske države NATO-a -
pogoršati odnos s Rusijom.
Jasna kritika planova je opravdana. No ipak je opasno prigovore
usredotočiti na sporazum ABM i odnose s Rusijom. Jer ako se Moskva i
Washington slože da američki planovi naoružanja ne krše sporazum,
kritičari bi ostali bez argumenata. I: miran dogovor posve je
zamisliv, jer bi se ruski časnici mogli nadati tehničkoj pomoći
SAD-a za vlastite projekte proturaketne obrane. Putin bi se pak
mogao odreći strogog pridržavanja sporazuma ABM, kako ne bi ugrozio
gospodarsku suradnju i odnose sa SAD-om. Njegove bi se izjave prije
i za vrijeme Clintonova posjeta mogle tako protumačiti.
No ponajprije će SAD lako opovrgnuti europsku kritiku svojih
planova. Iz tri razloga: prvo, američki su planovi odavno priznati.
Drugo, razvitak proturaketnih obrambenih sustava je i službena
politika NATO-a. I treće, Italija i Njemačka već aktivno sudjeluju
u konkretnim američkim planovima proturaketne obrane.
U vezi s prvom točkom: SAD od Strategic Defense Initiative (SDI)
Ronalda Reagana nikada nije uistinu smanjio svoje napore na
području proturaketne obrane. Poslije Clintonova stupanja na
dužnost odustalo se doduše od iluzornoga cilja golemog zaštitnog
štita, najprije službeno, a zatim je simbolična kratica SDI
izbrisana iz vokabulara planera proturaketne obrane. No i poslije
preimenovanja inicijative i mjerodavnih tijela, većina projekata
mogla je teći i dalje.
Tvrdnja: američke intervencije poput one u ratu protiv Iraka 1991.
trebaju u buduće biti moguće i ako protivnik posjeduje nuklearno
oružje. Budući da je sa stajališta mnogih američkih vojnih planera
proturaketna obrana odlučila hladni rat protiv sovjetskog 'carstva
zla', istim se sredstvima želi krenuti i protiv 'rogue states',
država negativaca. To se barem djelomično poklopilo s nakanom
europskih NATO-ovih država koje su zainteresirane za obranu od
možebitnih neprijateljskih raketa kratkog i srednjeg dometa (na
Bliskom i Srednjem istoku).
Za to vrijeme - u javnosti neprimijećeno - istraživanje za
prijeporne obrambene sustave od dalekometnih i međukontinentalnih
raketa teklo je dalje. Te se sustave željelo razviti tek kad se
postigne (navodni) tehnički napredak i kad bude postojalo
primjereno političko ozračje. Čini se da je sada došao taj
trenutak. Ovaj put, nadaju se zagovaratelji, postoje još bolji
argumenti - a osim toga i dva kandidata za predsjednika, na koje se
može obaviti pritisak. Jer kako da bude zakonito štititi svoje
napadačke postrojbe od atomskoga oružja, ali ne i svoje civilno
stanovništvo? Kako da bude nemoralno graditi sustave za zaštitu
vlastitog stanovništva, dok se istodobno savezničkim državama
pomaže razvijati isto takve sustave? Teško je zamisliti da
demokratski predsjednički kandidat Al Gore ima jasna stajališta
protiv projekta proturaketne obrane. Njegov republikanski
protivnik George Bush ml. ionako je pristaša projekta.
Zahvaljujući izvrsnom stanju proračuna, u SAD-u su izgledi
zagovaratelja naoružanja bolji nego ikada da pridobiju većinu u
kongresu za skupi projekt. Kritiku europskih NATO-ovih država koju
treba očekivati, bit će lako otupiti. Jer NATO-ovo je vijeće
ministara već 1994. zahtijevalo zaštitu 'NATO-ova područja,
stanovništva i postrojba' od atomski opremljenih raketa. Savezna
je republika čak krenula u konkretnu provedbu. Od 1995. aktivno
sudjeluje u razvitku sustava proturaketne obrane. Zajedno s SAD-om
i Italijom razvija raketni obrambeni sustav MEADS (Medium Extended
Air Defense System).
Vlade europskih NATO-ovih država žele očuvati sporazum ABM kako ne
bi ugrozile odnose s Rusijom a osobito razgovore o nadzoru
naoružanja. Tim argumentima Europa taj problem ipak shvaća
izvanredno usko. Temeljna pogrješka: kao i njihovi američki
kolege, i Europljani su pristaše iluzije da je moguća djelotvorna
zaštita od atomskog oružja. Na obje strane Atlantika još se
razmišlja u kategorijama koje u najboljem slučaju vrijede za
neatomsko oružje. Jer od atomskog oružja ne štiti čak ni sustav koji
je djelotvoran do 99 posto - a od tog postotka djelotvornosti ne
polaze ni najoptimističnije prognoze. Jednostavno se ne može
isključiti da pojedina nuklearna oružja prodru kroz obrambeni
štit. A svako pojedino imalo bi razorno djelovanje. To znanje pak
nije dovoljno da se planirani obrambeni sustav politički učini
posve nedjelotvornim. Da bi dakle planirani obrambeni sustav imao
smisla, bezuvjetno je potrebna njegova sto postotna djelotvornost
- a od te apsolutne pouzdanosti nikada ne može polaziti ni jedna
vlada, ni jedan politički gremij, ni jedan stožer planiranja.
Unatoč tomu, radi se kao da bi mogla postojati pouzdana
proturaketna obrana. Opasnost pri tomu: time se prikazuje
bezazlenim apsolutni potencijal prijetnje atomskim oružjem. Oni
koji vjeruju da bi mogla postojati djelotvorna zaštita protiv
njega, brzo su skloni više se ne boriti protiv njih političkim
sredstvima. Kobna zabluda" - drži komentator lista Eric
Chauvistre.