IT-YU-intervencije-krize IT-13.VI.-LA REPUBBLICA-KOSOVO ITALIJALA REPUBBLICA13. VI. 2000.Što nas je naučio rat na Kosovu"Godinu dana kasnije, koje pouke iz rata na Kosovu treba naučiti? (...) Najveća i najteža još neriješena pitanja
odnose se na uvjete i zakonski mandat takozvanih humanitarnih intervencija i njihova odnosa s isto toliko loše definiranim pravom na samoodređenje. (...)Različite će osobe izvući vrlo različite pouke. Kada bih bio član jedne male ekstremističke skupine koja predstavlja progonjenu etničku manjinu, izvukao bih sljedeće zaključke iz izvanrednog uspjeha OVK-a: 1) Nađi si oružje. Sila se isplati 2) Ako dobro igraš svoje karte, možeš čak na kraju postići i to da Amerikanci dobiju za tebe tvoju bitku.Za vođe liberalnih demokracija, koji su aproksimativno ujedinjeni u takozvanoj međunarodnoj zajednici, nudim ovaj provizoran i nepotpun popis šest povezanih lekcija.- Prva lekcija je nemojte naučiti onu krivu.Jedan od razloga zbog kojih su čelnici NATO-a tako loše izračunali Miloševićevu reakciju je taj što su naučili krivu lekciju iz Bosne.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
13. VI. 2000.
Što nas je naučio rat na Kosovu
"Godinu dana kasnije, koje pouke iz rata na Kosovu treba naučiti?
(...) Najveća i najteža još neriješena pitanja odnose se na uvjete i
zakonski mandat takozvanih humanitarnih intervencija i njihova
odnosa s isto toliko loše definiranim pravom na samoodređenje.
(...)
Različite će osobe izvući vrlo različite pouke. Kada bih bio član
jedne male ekstremističke skupine koja predstavlja progonjenu
etničku manjinu, izvukao bih sljedeće zaključke iz izvanrednog
uspjeha OVK-a: 1) Nađi si oružje. Sila se isplati 2) Ako dobro igraš
svoje karte, možeš čak na kraju postići i to da Amerikanci dobiju za
tebe tvoju bitku.
Za vođe liberalnih demokracija, koji su aproksimativno ujedinjeni
u takozvanoj međunarodnoj zajednici, nudim ovaj provizoran i
nepotpun popis šest povezanih lekcija.
- Prva lekcija je nemojte naučiti onu krivu.
Jedan od razloga zbog kojih su čelnici NATO-a tako loše izračunali
Miloševićevu reakciju je taj što su naučili krivu lekciju iz Bosne.
Mislili su da su Miloševića pobijedili za pregovaračkim stolom u
Daytonu 1995. No to je funkcioniralo samo zato što se vojna
ravnoteža na terenu drastično promijenila, poglavito zbog ofenzive
Hrvatske vojske. Loše znanje povijesti vodi lošoj politici.
- Nikada ne reći nikad.
Rat na Kosovu nije započeo kao humanitarna intervencija. Počeo je
kao pokušaj diplomacije prisile, koja je samo djelomice bila
usmjerena na postizanje nekog humanitarnog kraja. (...) Početno
izričito odbijanje predsjednika Clintona da uporabi kopnene
postrojbe (temeljeno na implicitnoj, ali nikada ozbiljno utvrđenoj
nespremnosti Amerikanaca da riskiraju ijednog vojnika u tom
sukobu) bilo je jedno od najnespretnijih pogrješaka rata.
- Zračna snaga nije dovoljna.
Što više saznajemo što je kampanja bombardiranja ostvarila i što
nije ostvarila, to manje uvjerljiva postaju mišljenja o pobjedi
nove vrste zračnoga ratovanja, kliničkog i visokotehnološkog.
(...)
- Europa mora napraviti više za sebe samu.
Europa se pokazala jadno ovisna o vojnoj moći SAD-a u suočavanju s
problemom u Europi. (...)
- Planiranje mogućnosti izbijanja neke krize zahtijeva političku
inteligenciju.
Jedan je od najviše iznenađujućih aspekata rata na Kosovu da je
jedan od najmoćnijih, najbogatijih i tehonološki
najsofisticiranijih saveza, koji se ikada pojavio na svijetu,
izgledao potpuno nepripremljen na brutalnu reakciju srpskoga
režima na početku bombardiranja. A bilo je dovoljno da je general
Wes Clark jednom telefonirao slovenskom predsjedniku Milanu Kučanu
ili makedonskom predsjedniku Kiri Gligorovu da mu ovi točno kažu za
što je sve Milošević sposoban.
Drugi put, dakle, kada odlučimo bombardirati Sildaviju ili
Ackinxu, mogli bi prvo poslušati nekoga tko govori sildavski ili
ackinxanski i proučiti malo sildavske ili ackinxanske povijesti.
To će nas stajati manje od sigurnosnog remena u zrakoplovu F-16.
- Pripremiti se na protektorat.
(...) Pouka je da u izvanrednim slučajevima u kojima odlučujemo
intervenirati moramo biti potpuno spremni na stvaranje jedne
privremene kolonije, sa svime što to nosi. (...)
Sve se te zapovijedi mogu sažeti u samo dvije. Prvo, postoji stara
rimska izreka: ako želiš mir, pripremaj rat. (I rimsko bi
zrakoplovstvo zatražilo intervenciju nekih kopnenih legija).
Drugo, ako vodiš rat, pripremaj mir. Možete reći da je najveći dio
tih lekcija banalan i djetinjast: zapravo, one bi bile očite i nekom
dvanaestogodišnjaku koji je učio nešto povijesti. U pravu ste. No
postoji jedna stvar koju dvanaestogodišnjak vjerojatno ne bi
shvatio. Jer je između najljepših iluzija djetinjstva vjera u to da
oni kojima su povjereni naši životi znaju što čine", piše Timothy
Garton Ash.