US-RU-OBRANA-DIPLOMACIJA-ORUŽJE-Vlada-Obrana-Diplomacija-Politika US 5.VI. CSM: NAORUŽANJE-OBRANA SJEDINJENE DRŽAVECHRISTIAN SCIENCE MONITOR5. VI. 2000.Globalna utrka u naoružanju prelazi u sferu obrane"U raspravi koja bi mogla
obilježiti budućnost globalne sigurnosti formira se pokret usmjeren na preispitivanje određenih temeljnih načela za usmjeravanje kontrole naoružanja u SAD.Gotovo pola stoljeća nastojanja usmjerena na sprječavanje širenja atomskog oružja bila su usredotočena na bilateralno smanjenje atomskih bojevih glava i na načelo 'zajamčenog uzajamnog uništenja' - naime, da će u slučaju konačnog atomskog sukoba obje strane biti uništene.No, ta su načela potisnuta u drugi plan zahvaljujući općoj težnji za novim odgovorima u svijetu koji se dramatično promijenio nakon sloma Sovjetskoga Saveza i završetka hladnoga rata. Utemeljenje novog pokreta promišljeno je narušilo ravnotežu aktualnih doktrina o kontroli naoružanja, prebacivši težište s napadačkog na obrambeno oružje poput državne proturaketne obrane, štita od budućih napada čija je uspostava trenutno predmet javne rasprave.'Moramo održavati taj smjer još godinama, ali mislim da je on neizbježan', izjavljuje umirovljeni bojnik William Burns,
SJEDINJENE DRŽAVE
CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
5. VI. 2000.
Globalna utrka u naoružanju prelazi u sferu obrane
"U raspravi koja bi mogla obilježiti budućnost globalne sigurnosti
formira se pokret usmjeren na preispitivanje određenih temeljnih
načela za usmjeravanje kontrole naoružanja u SAD.
Gotovo pola stoljeća nastojanja usmjerena na sprječavanje širenja
atomskog oružja bila su usredotočena na bilateralno smanjenje
atomskih bojevih glava i na načelo 'zajamčenog uzajamnog
uništenja' - naime, da će u slučaju konačnog atomskog sukoba obje
strane biti uništene.
No, ta su načela potisnuta u drugi plan zahvaljujući općoj težnji za
novim odgovorima u svijetu koji se dramatično promijenio nakon
sloma Sovjetskoga Saveza i završetka hladnoga rata. Utemeljenje
novog pokreta promišljeno je narušilo ravnotežu aktualnih doktrina
o kontroli naoružanja, prebacivši težište s napadačkog na
obrambeno oružje poput državne proturaketne obrane, štita od
budućih napada čija je uspostava trenutno predmet javne rasprave.
'Moramo održavati taj smjer još godinama, ali mislim da je on
neizbježan', izjavljuje umirovljeni bojnik William Burns,
nekadašnji ravnatelj američke Agencije za kontrolu naoružanja i
razoružanje.
Promjena težišta jasno se očitala u 'deklaraciji o načelima' koju
su u nedjelju u vezi s proturaketnom obranom suglasno prihvatili
ruski predsjednik Vladimir Putin i američki predsjednik Bill
Clinton. Iako se stajališta dviju strana o tom pitanju i dalje bitno
razlikuju, Moskva je službeno priznala da valja potražiti rješenje
za raketne prijetnje u obliku država 'negativaca'.
Sljedeći dokaz o promjeni težišta bio je navještaj ruskog čelnika
krajem prošloga tjedna da Washington i Moskva surađuju na
pronalaženju novih putova za obaranje neprijateljskih
projektila.
No, ruski plan trebao bi poslužiti kao nadomjestak za državni
obrambeni štit o čijoj uspostavi raspravlja Clintonova vlada radi
zaštite Sjedinjenih Država od nadolazećih bojevih glava. Moskva
pak zamišlja nešto ograničeniji, 'uzemljeni' sustav zaštite od
nuklearne prijetnje koju predstavljaju države 'negativci'.
U Sjedinjenim Državama rasprava o prijelazu na strategiju koja će
više biti orijentirana na obranu prešla je granice pojedinih
stranaka, potaknuvši najmanje dvije autoritativne skupine za
kontrolu naoružanja da pokrenu izradu vlastitih studija o toj
temi.
Inicijativu je pokrenuo republikanski predsjednički kandidat,
guverner savezne američke države Texas George W. Bush, iznijevši
zasad neodređen prijedlog da SAD unilateralno smanje broj
napadačkih bojevih nuklearnih glava i istodobno uspostave opsežan
obrambeni sustav - na vlastitom teritoriju i u inozemstvu - radi
zaštite od raketnih napada.
Bush i njegovi savjetnici tvrde da SAD još pristupaju pitanju
kontrole naoružanja kao u doba hladnog rata kada su Sovjetski Savez
i Sjedinjene Države nagomilali goleme arsenale nuklearnog oružja,
namijenjene zastrašivanju. Bush pak tvrdi da bi Sjedinjene Države
trebale početi posvećivati veću stratešku pozornost potencijalnim
napadima takozvanih država 'negativaca' poput Sjeverne Koreje koje
bi se za samo pet godina mogle osposobiti za dalekometne raketne
napadaje.
'Kada je riječ o nuklearnom oružju, svijet se mijenjao brže od
američke politike', izjavio je Bush na nedavnoj konferenciji za
novinstvo.
Mučan i ambiciozan istodobno, Bushov plan zaokupio je Clintonovu
vladu i Ala Gorea, koji tek trebaju artikulirati primjereni izravni
odgovor. Spomenuti je plan iznenadio i neke od Bushovih
republikanaca koji nisu baš bez iznimke oduševljeni idejom o
jednostranom smanjenju broja nuklearnih bojevih glava.
'Bushov plan zapravo ukazuje na slabost Clintonove vlade - a riječ
je o kontroli naoružanja. Naime, njegovi članovi nisu bili baš
pretjerano produktivni kada je riječ o idejama vezanim uz kontrolu
nuklearnog oružja', izjavljuje Joseph Cirincione iz Carnegijeve
zaklade za mir u svijetu, smještene u Washingtonu.
Proteklog vikenda u Moskvi Clinton i Putin povukli su određene
konkretne poteze na putu prema smanjenju prijetnje nuklearnog
oružja. Složili su se da će obojica odrediti uklanjanje 34 tone
plutonija koji je mogao biti upotrijebljen za izradu oružja - čak
tisuću bojevih glava. Pokrenuli su i inicijativu za sklapanje
sporazuma koji bi u sljedećih deset godina regulirao uspostavu
zajedničkog sustava za pravodobno uzbunjivanje o lansiranju
raketa. Clinton je tu inicijativu proglasio 'prekretnicom' u
procesu učvršćivanja strateške stabilnosti.
No, Clinton mora tek uvjeriti Ruse da prihvate promjenu Sporazuma o
zabrani uspostave proturaketnih sustava iz 1972. g. - a ta je
promjena nužna žele li SAD uspostaviti čak i samo ograničeni
državni proturaketni štit. Ipak, američki dužnosnici smatraju da
postoji određeni manevarski prostor. (...)
Sve veći broj političara i stručnjaka slaže se da valja revidirati
tradicionalan način razmišljanja o kontroli naoružanja ali se
njihova mišljenja razilaze oko samog modusa te revizije.
Clintonova vlada pokazala je zanimanje za sustave za proturaketnu
obranu, ali je sada spremna odustati od uvjerenja da je
zastrašivanje najbolji način za sprječavanje nuklearnog
odmjeravanja snaga - bilo da se na protivničkoj strani nalazi
Rusija ili država 'negativac' poput Sjeverne Koreje. 'Ako počnete
govoriti o prijetnji u obliku država 'negativaca', morate biti
uvjereni da sustav zastrašivanja ne funkcionira', izjavljuje
Wolfgang Panofsky, istraživač na Nacionalnoj akademiji za znanost
pri sveučilištu u Stanfordu.
Nadalje, tehnologija proturaketne obrane nije provjerena, a
nadjačavanje te tehnologije nije ni skup ni težak posao, tvrdi
Panofsky. Zato bi, po njegovim riječima, uspostava proturaketnog
štita ohrabrila druge zemlje da izrade više oružja kako bi ga
pokušale nadjačati.
Clintonova vlada želi također smanjiti broj nuklearnih bojevih
glava u SAD - trenutno ih ima 7200. Po sporazumu o razoružanju Start
II, sklopljenom s Rusijom, obje zemlje smanjit će do g. 2007. broj
nuklearnih bojevih glava na između 3000 i 3500. Po sporazumu Start
III broj glava trebao bi biti smanjen na 2500. Kada bi vlada
predložila dodatno smanjenje, vjerojatno bi se suočila s otporom
Pentagona.
Bushevi republikanci pak tvrde da bi vjerojatno ustrajali na još
drastičnijem smanjenju broja nuklearnih bojevih glava. Zamišljaju
i stvaranje sveouhvatnog proturaketnog sustava koji bi mogao biti
lansiran s kopna, mora a možda čak i svemira (...)", prenosi Justin
Brown na kraju članka.