US-E-VOJSKA-Obrana-Diplomacija-Vlada US IHT 30. V. EUROPSKI SUVERENITET SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE30. V. 2000.Suverena Europa mora imati vlastitu obranu"Prekooceanska rasprava o europskoj obrambenoj inicijativi
bjesnjela je posljednjih mjeseci, nalikujući katkad raspadu braka, puna aluzija na stare probleme i skrivene motive", piše William Pfaff."Američka zamisao o izgradnji državne raketne obrane trenutno je glavni predmet polemika u NATO-u (jer remeti postojeće dogovore o nadzoru oružja i potencijalno odvaja američku obranu od savezničke).No prava rasprava tiče se pitanja europskog suvereniteta naspram staroj američkoj nerazriješenoj nesigurnosti: je li njezina sigurnost u boljem položaju ako dominira Europom ili ako se iz nje povlači.Jedan američki govornik na nedavnoj prekooceanskoj konferenciji upozorio je europske slušatelje da bi nova inačica Mansfieldova amandmana (koji zahtijeva povlačenje američkih vojnika iz Europe), kad bi danas bila pred američkim Senatom, bila prihvaćena.Washingtonska politička rasprava odvija se između onih koji 'misle
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
30. V. 2000.
Suverena Europa mora imati vlastitu obranu
"Prekooceanska rasprava o europskoj obrambenoj inicijativi
bjesnjela je posljednjih mjeseci, nalikujući katkad raspadu braka,
puna aluzija na stare probleme i skrivene motive", piše William
Pfaff.
"Američka zamisao o izgradnji državne raketne obrane trenutno je
glavni predmet polemika u NATO-u (jer remeti postojeće dogovore o
nadzoru oružja i potencijalno odvaja američku obranu od
savezničke).
No prava rasprava tiče se pitanja europskog suvereniteta naspram
staroj američkoj nerazriješenoj nesigurnosti: je li njezina
sigurnost u boljem položaju ako dominira Europom ili ako se iz nje
povlači.
Jedan američki govornik na nedavnoj prekooceanskoj konferenciji
upozorio je europske slušatelje da bi nova inačica Mansfieldova
amandmana (koji zahtijeva povlačenje američkih vojnika iz Europe),
kad bi danas bila pred američkim Senatom, bila prihvaćena.
Washingtonska politička rasprava odvija se između onih koji 'misle
da bi Sjedinjene Države trebale slijediti svoju globalnu ulogu s
tek minimalnim obaziranjem na gledišta drugih zemalja', prema
Stanleyu Sloanu, bivšem članu kongresne istraživačke službe - i
onih Amerikanaca koji vjeruju u 'minimalističko globalno vodstvo
Amerike'.
Ovo je drugo, međutim, stajalište manjine. Sljedeća američka
vlada, bilo demokratska ili republikanska, gotovo će sigurno
slijediti primjer Clintonove vlade o pitanju stvaranja 'autonomne'
europske vanjske i sigurnosne politike kao prijetnje atlantskom
savezu.
'Autonomija' je ključna riječ. Američko stajalište nije se previše
promijenilo od 1994., kad je Washington nevoljko pristao na odvojen
europski 'identitet' unutar NATO-a.
On je bio skloniji europskom 'stupu' koji podupire zajedničke
napore, no Europljani su željeli više. Washington je stoga pristao
da europske snage unutar NATO-a preuzmu ograničene zadaće pod
europskim zapovjedništvom. NATO, odnosno Washington, imao bi pravo
veta.
To je sad istisnula odluka Europske unije o stvaranju 'zajedničke
vanjske i sigurnosne politike' s vojnim snagama koje bi ju
podupirale. Prošle je godine donesena odluka o stvaranju neovisnih
snaga veličine 50.000 do 60.000 ljudi do 2003.
Washington je pristao bez oduševljenja, ali njegovo stajalište
ostaje da je to nepotrebno, da se radi o traćenju europskog novca i
energije, koje bi trebalo uložiti u poboljšanje NATO-a. Novi
institucijski dogovori beskorisno udvostručuju ustroj NATO-a,
kaže Washington, upozoravajući da bi snage Europske unije koje nisu
u potpunosti poravnane s NATO-om mogle navesti Kongres da zaključi
kako Europljani više ne žele da im Sjedinjene Države budu
sigurnosni partner.
Ne iznenađuje što je Washington pretpostavio da iza
'gaullističkih' mjera stoji Francuska. Činjenica da je iza
najnovijih takvih inicijativa stajala Britanija izazvala je
nemir.
Nedavna odluka Blairove vlade da kupi europske letjelice i rakete
zrak - zrak, umjesto američkih, potvrdila je odluku donesenu
zajednički s Francuskom u prosincu 1998., kojoj se priključila i
Njemačka, o osnivanju neovisnih europskih vojnih snaga.
Što bi one radile? Odgovor je neodređen. Riječ je o takozvanim
'petrogradskim zadacima' (prema mjestu u Njemačkoj gdje su oni
određeni): upravljanje krizom, mirotvorstvo, humanitarne misije.
Zanimljivo je da Europa nema potrebe za neovisnom vojskom koja bi
obavljala petrogradske zadatke. Američki dužnosnici žele znati
hoće li stvaranje europske vojske riješiti problem ili stvoriti
novi. Europljani odgovaraju da bez neovisne politike i vojske
Europa nije suverena.
Europska unija ima zajedničko tržište i zajedničku valutu. Sad
njezine glavne članice - Britanija, Francuska i Njemačka - žele
jedinstvenu sigurnosnu politiku. Konačno značenje toga jest
europski zahtjev za neovisnošću o Sjedinjenim Državama. Priznati
to značilo bi eksplozivnu reakciju Washingtona. To bi također moglo
razjediniti Europsku uniju.
Nekoliko manjih članica, a možda čak i Njemačka, odbili bi svaki
prijedlog koji ugrožava atlantski savez. Kandidati iz istočne
Europe i baltičkih zemalja, uključujući Poljsku, Republiku Češku i
Mađarsku, usprotivili bi se. Američki su im diplomati već jasno
pokazali da bi ih europski projekt jednog dana mogao natjerati da
biraju između Europe i Sjedinjenih Država. (...)
Zemlje koje se zalažu za neovisne europske vojne snage bivše su
velike sile Europe: Britanija, Francuska i Njemačka. Ono što one
rade odgovor je na stvarnost političkog postojanja. Suverenitet ne
postoji bez vojnih sredstava kojima se brani.
Europske zemlje nisu imale puni suverenitet od rata. NATO-ova
intervencija na Kosovu jasno im je pokazala koliko su postali
podređeni NATO-u. Oni sad čine ono što im povijest govori da
moraju."