SK-HU-CZ-PL-INTEGRACIJE-OBRANA-DIPLOMACIJA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija NJ 17.5.SZ: 2. KRUG PROŠIRENJA NATO-A NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG17. V. 2000.Zaboravljeni kandidati"'Vrata ostaju otvorena' - na te tri riječi računa
devet europskih država. Riječ je o obećanju koje je NATO dao ostalim kandidatima nakon prijama Poljske, Češke i Mađarske. Prošla je godina dana i pokazuje se da su posrijedi vjerojatno najbolje čuvana otvorena vrata na svijetu. Nitko u NATO-u više ne govori o skorom novom krugu proširenja. Ta točka nije čak ni uvrštena u dnevni red zasjedanja ministara vanjskih poslova članica NATO-a, koje će sljedećega tjedna biti održano u Firenzi. Umjesto toga, predviđen je, primjerice, sastanak Vijeća Rusije i NATO-a.'Proširenje nije tema aktualnog programa', izjavljuje i jedan od glasnogovornika njemačkog ministarstva vanjskih poslova u Berlinu. Na daleko višim mjestima na popisu prioriteta nalazi se po njemu čitav niz drugih pitanja - poput poboljšanja odnosa s Rusijom, razvoja europskog obrambenog identiteta (ESDI) i svađe oko američkih planova za uspostavu ograničenog sustava proturaketne obrane (NMD).Kandidatima - Albaniji, Bugarskoj, Estoniji, Latviji, Litvi,
ja
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
17. V. 2000.
Zaboravljeni kandidati
"'Vrata ostaju otvorena' - na te tri riječi računa devet europskih
država. Riječ je o obećanju koje je NATO dao ostalim kandidatima
nakon prijama Poljske, Češke i Mađarske. Prošla je godina dana i
pokazuje se da su posrijedi vjerojatno najbolje čuvana otvorena
vrata na svijetu. Nitko u NATO-u više ne govori o skorom novom krugu
proširenja. Ta točka nije čak ni uvrštena u dnevni red zasjedanja
ministara vanjskih poslova članica NATO-a, koje će sljedećega
tjedna biti održano u Firenzi. Umjesto toga, predviđen je,
primjerice, sastanak Vijeća Rusije i NATO-a.
'Proširenje nije tema aktualnog programa', izjavljuje i jedan od
glasnogovornika njemačkog ministarstva vanjskih poslova u
Berlinu. Na daleko višim mjestima na popisu prioriteta nalazi se po
njemu čitav niz drugih pitanja - poput poboljšanja odnosa s
Rusijom, razvoja europskog obrambenog identiteta (ESDI) i svađe
oko američkih planova za uspostavu ograničenog sustava
proturaketne obrane (NMD).
Kandidatima - Albaniji, Bugarskoj, Estoniji, Latviji, Litvi,
Rumunjskoj, Slovačkoj, Sloveniji i Makedoniji - nije promaklo da je
interes za proširenje splasnuo. Zato nervoza raste posebno kod onih
kandidata koji su procjenjivali da imaju dobre izglede za skori
prijam. 'Nije toliko važno tko će biti primljen u sljedećem krugu
proširenja - važnije je hoće li ga uopće biti', izjavio je nedavno
estonski premijer Mart Laar tijekom posjeta glavnom gradu Slovačke
Bratislavi.
Ne bude li nitko drugi govorio o proširenju, namjeravaju to činiti
bar sami kandidati. Litva je pozvala političare iz zemalja članica
NATO-a kao i zemalja-kandidata da ovog četvrtka i petka posjete
Vilnus kako bi raspravljali o 'ulozi NATO-a u sigurnosnom okružju u
Europi koje je zahvaćeno promjenama'. Slovački premijer Mikulas
Dzurinda namjerava pak premijere zemalja-kandidata okupiti 4.
lipnja na summitu kandidata u Bratislavi.
Po vlastitom tumačenju, Dzurinda želi da njegova zemlja zauzme
poziciju 'motora daljnjeg širenja NATO-a'. Ta je namjera logična
utoliko što se Slovačka iz više razloga mora naći u samoj jezgri
novoga kruga proširenja. Dovoljan argument u prilog prijamu
Slovačke jest pogled na zemljovid. Naime, nakon prijama Poljske,
Mđarske i Češke, Slovačka je gotovo postala nešto nalik sigurnosno-
političkom otoku u srednjoj Europi. Zato se spomenute susjedne
zemlje posebno glasno zalažu za brz prijam Slovačke. 'Drugi krug
proširenja nije moguć bez Slovačke', uporno tvrdi mađarski
premijer Viktor Orban. Njegov angažman ima i svoj razlog: između
ostalog, Mađari smatraju članstvo sjevernog susjeda u NATO-u i
sigurnosnim jamstvom za mađarsku manjinu u Slovačkoj.
U prvom krugu proširenja najvažniji argument protiv prijama
Slovačke bio je Vladimir Mečiar. Naime, autoritarni stil vodstva
toga populista diskvalificirao je Slovačku i kao kandidata za EU i
kao kandidata za NATO. Zato Mečiarova smjena na izborima sada služi
kao omiljeni i važan argument u prilog prijemu Slovačke. No, vlada u
Bratislavi ne može se uzdati samo u njega. U svakom slučaju, u
anketi, provedenoj u ožujku ove godine, 47 posto ispitanih Slovaka
izjasnilo se protiv, a samo 42 posto za pristupanje zapadnom
savezu. Loš image NATO-a u Slovačkoj zakašnjela je posljedica rata
na Kosovu, zamjetna i u ostalim zemljama-kandidatima. Dok vlade
podupiru angažman na Balkanu i preporučuju se NATO-u kao pouzdani
partneri, rat je u stanovništvu uglavnom nailazio na odbijanje.
Takav stav neće bitno promijeniti ni govori zahvale koje je glavni
tajnik NATO-a George Robertson održao u zemljama poput Slovenije,
Bugarske i Slovačke. Gotovo identičnim riječima Robertson je
izrazio poštovanje zbog 'hrabre potpore', ali je ostao dužan jasna
obećanja o prijamu. Upravo u jugoistočnoj Europi nade su bile
daleko veće. Još prošle godine bugarski premijer Ivan Kostov sanjao
je o mogućem pozivu u NATO već 2001. 'NATO-ove oružane snage ostat
će na Kosovu dulje vrijeme i trebat će svu moguću logističku
potporu. Nju pak najbolje može pružiti zemlja koja je članica NATO-
a i nalazi se u neposrednoj blizini, u samoj regiji', izjavio je
Kostov u interviewu za list. Taj se san raspršio poput mjehura od
sapunice. U zapadnim metropolama realističnom ne smatraju čak ni
pretpostavku o proširenju NATO-a 2002. godine.
Takvo ponašanje posebno uznemiruje baltičke države. One strahuju
da će pasti žrtvom politike dogovora s Rusijom koja bi trebala
zatvoriti pukotine iz razdoblja rata na Kosovu. Uznemirenost na
Baltiku izaziva i nova moskovska vojna doktrina, koja širenje NATO-
a do granica Rusije proglašava prijetnjom. 'Ton tih ruskih
deklaracija podsjeća na hladni rat', požalila se letonijska
predsjednica Vaira Vike-Freiberga, nagovijestivši čak i mogućnost
ruskog napada.
Doduše, takvi uzbunjujući glasovi mogli bi se pokazati
kontraproduktivnima. NATO se nalazi u složenom procesu preokreta i
želi izbjeći nove sukobe s Rusijom. U taj se stav uklapa NATO-ova
politika čekanja. Nema razloga za žurbu, tvrde u NATO-u. Napokon,
kandidati se pripremaju za pristup ne samo posredstvom Partnerstva
za mir već i uz pomoć 'plana rada članstva', napominju oni. Zato će
se sve po mišljenju Bruxellesa moći odvijati jako brzo kada kucne
pravi trenutak", prenosi na kraju članka Daniel Broessler.