FR-RU-DE-totalitarizam-Kriminal-Društvo FR-LIBERATION 9.5.O KOMUN.ZLOČINIMA FRANCUSKALIBERATION9. V. 2000.Komunistički zločini, raspra još traje"Deset godina nakon sloma SSSR-a komunizam još nije ravnodušan predmet istraživanja. On
je, osobito u Francuskoj, i dalje opterećen teškim osjećajnim i simboličnim bremenom. Raspra oko komunizma ne može biti samo intelektualna. Ideologija i moral tu su neizbježni. Momčad izvrsnog časopisa 'Communisme' koji je utemeljila Annie Kriegel, ima danas o tome bolno iskustvo. Uzdrmala ju je rasprava koja je pokrenuta pošto je u jesen 1997. izišla 'Crna knjiga komunizma', zajedničko djelo posvećeno komunističkim 'zločinima', koje je uredio Stephane Courtois. On je, kao direktor časopisa, optužen što je napisao vrlo prijeporan predgovor, a među tužiteljima su bili i neki koji su radili na toj knjizi.Poseban broj časopisa 'Communisme' objavljuje danas sve 'kritike i komentare' o toj knjizi, a nudi i odgovore nekih njezinih autora. U 'predgovoru', Jean-Luc Domenach izražava zadovoljstvo zbog 'prave, oštre i konstruktivne rasprave'. Bivši direktor časopisa 'Esprit' s razlogom svraća pozornost na 'ozbiljnu razmjenu mišljenja između Marca Lazara i Stephanea Courtoisa'. Ova dva stupa
FRANCUSKA
LIBERATION
9. V. 2000.
Komunistički zločini, raspra još traje
"Deset godina nakon sloma SSSR-a komunizam još nije ravnodušan
predmet istraživanja. On je, osobito u Francuskoj, i dalje
opterećen teškim osjećajnim i simboličnim bremenom. Raspra oko
komunizma ne može biti samo intelektualna. Ideologija i moral tu su
neizbježni. Momčad izvrsnog časopisa 'Communisme' koji je
utemeljila Annie Kriegel, ima danas o tome bolno iskustvo. Uzdrmala
ju je rasprava koja je pokrenuta pošto je u jesen 1997. izišla 'Crna
knjiga komunizma', zajedničko djelo posvećeno komunističkim
'zločinima', koje je uredio Stephane Courtois. On je, kao direktor
časopisa, optužen što je napisao vrlo prijeporan predgovor, a među
tužiteljima su bili i neki koji su radili na toj knjizi.
Poseban broj časopisa 'Communisme' objavljuje danas sve 'kritike i
komentare' o toj knjizi, a nudi i odgovore nekih njezinih autora. U
'predgovoru', Jean-Luc Domenach izražava zadovoljstvo zbog
'prave, oštre i konstruktivne rasprave'. Bivši direktor časopisa
'Esprit' s razlogom svraća pozornost na 'ozbiljnu razmjenu
mišljenja između Marca Lazara i Stephanea Courtoisa'. Ova dva stupa
'kriegelovske' momčadi časopisa 'Communisme' sučeljavaju se u
dvoboju u kojemu su razmijenjeni povijesni argumenti obojeni
njihovom osjećajnosti.
Najosjetljvija točka rasprave tiče se usporedbe između komunizma i
fašizma, između SSSR-a Josifa Staljina i Njemačke Adolfa Hitlera.
Lazar priznaje da ta usporedba 'nipošto nije sablažnjiva po sebi, a
još je manje znanstveno protuzakonita'. Courtois pak zgodno
primjećuje da bi se 'knjiga od 850 stranica posvećena isključivo
komunističkim zločinima i u čijem se uvodu nije ni najmanje
smjeralo na nacističke zločine, s razlogom mogla smatrati djelom
najgoreg poricanja krajnje desnice.' No Lazar zamjera kolegi da je
'ušao u to područje s mačetom', rabeći prijeporne kvantitativne
usporedbe. 'Čemu govoriti da je komunizam ubio više ljudi nego
fašizam, kada se nacizam uspoređuje s režimima koji imaju dulju
povijest i proširili su se na različite kontinente?', primjećuje.
Oni koji se odvažuju da usporede dva velika totalitarizma XX.
stoljeća, spotiču se nužno o jedinstvenost holokausta. Lazar
dovodi u pitanje dvije rečenice koje je Courtois izrekao u
razgovoru za 'Politique internationale': 'Vrijedi li smrt
ukrajinskog djeteta koje je umrlo od gladi 1932. isto koliko i smrt
židovskog djeteta u varšavskom getu 1942? Ima, na žalost, u
židovskoj zajednici pojedinaca koji su uzeli sebi pravo monopola na
zločine protiv čovječnosti.' Courtois kaže da je prva rečenica
počinjala s 'ovdje', kako bi prostorno odredio usporedbu, a da je
pojam 'vrijedi' bio pod navodnicima. Lazar ipak ima dobre razloge
da misli kako su za jednog povjesničara 'neprihvatljive takve
zastarjele tvrdnje', kao i 'nespretna uporaba oštrih izjava.'
(...) Premda Courtois poriče da je 'napisao ili mislio' da su
nacistički i komunistički sustavi 'isti', on ipak drži da su 'u
moralnom i pravnom smislu masovni komunistički i nacistički
zločini jednako strašni u njegovim očima'. Priznajući, kada je
riječ o europskoj povijesti, 'osobitost genocida nad Židovima', on
ističe 'bitno odbacivanje pojma Boga' koji je u polazištu obaju
sustava. Lazar ga ne želi slijediti u poistovjećivanju 'genocida
nad klasom' i 'genocida nad rasom'. On ističe da ga takvo stajalište
'dovodi u nesavladiva proturječja': ako su 'svi pokolji jednaki,
nacizam je lišen svoje osobitosti'; 'naravno, isto vrijedi i za
komunizam'; 'zato su uništeni Courtoisovi napori da dokaže
osobitost komunističkih zločina.' (...)
Lazar uostalom priznaje da je među mnogim zaslugama 'Crne knjige' i
ta što je otkrila postojanje jedne vrste komunista koji se često
nije priznavao, 'komunista koji je svjestan, bistar i oduševljen, a
uime povijesne nužnosti i tobože pravedne i junačke stvari
primjenjuje najviši stupanj nasilja '. Zatrašujuće Buharinovo
pismo Staljinu u kojemu boljševički čelnik koji je u zatvoru
iskreno čestita 'velikoj i odvažnoj zamisli o općoj čistki' dobro
pokazuje, kaže Courtois, 'potpuno nečovječnu narav tog sustava'.
Što je zajednička crta obaju totalitarizama", piše Eric Dupin.