BL-FR-RU-interview-Vlada-Ljudska prava-Oružani sukobi-Književnost BE LE SOIR 19.4.RAZG.S GLUCKSMANNOM BELGIJALE SOIR19. IV. 2000.Andre GlucksmannAlain Delaunois razgovarao je s francuskim piscem i filozofom Andreom Glucksmannom o
zločinima u Čečeniji i o šutnji međunarodne zajednice koja ih je pratila: " - Zajedno s redateljem Romainom Goupilom sročili ste proglas pod nazivom 'Užas hara Europom' koji je potpisalo dvjesto intelektualaca i umjetnika iz Europe i Amerike. U njemu ustajete protiv zločina koje su Rusi počinili nad Čečencima.= Trebamo se sjetiti koliko je deklaracija bilo potrebno, a koje smo dugo očekivali, protiv Miloševića nakon 1991. kako bi se zaustavili pokolji koje su činili Srbi. Ono što se događa u Čečeniji očito je gore od onoga što se događalo u bivšoj Jugoslaviji. Od prijestolnice Groznog koji je imao oko četiristo tisuća stanovnika, nije ostao ni kamen na kamenu. Na europskom prostoru nema takvog primjera da je neki grad potpuno uništen, nakon Varšave 1944.Naš je odgovor užas zbog tih zločina koji su nedvojbeno zločini protiv čovječnosti: bombardirati grad od rujna do prosinca -
BELGIJA
LE SOIR
19. IV. 2000.
Andre Glucksmann
Alain Delaunois razgovarao je s francuskim piscem i filozofom
Andreom Glucksmannom o zločinima u Čečeniji i o šutnji međunarodne
zajednice koja ih je pratila: " - Zajedno s redateljem Romainom
Goupilom sročili ste proglas pod nazivom 'Užas hara Europom' koji
je potpisalo dvjesto intelektualaca i umjetnika iz Europe i
Amerike. U njemu ustajete protiv zločina koje su Rusi počinili nad
Čečencima.
= Trebamo se sjetiti koliko je deklaracija bilo potrebno, a koje smo
dugo očekivali, protiv Miloševića nakon 1991. kako bi se zaustavili
pokolji koje su činili Srbi. Ono što se događa u Čečeniji očito je
gore od onoga što se događalo u bivšoj Jugoslaviji. Od
prijestolnice Groznog koji je imao oko četiristo tisuća
stanovnika, nije ostao ni kamen na kamenu. Na europskom prostoru
nema takvog primjera da je neki grad potpuno uništen, nakon Varšave
1944.
Naš je odgovor užas zbog tih zločina koji su nedvojbeno zločini
protiv čovječnosti: bombardirati grad od rujna do prosinca -
siječnja sa 10, 20, 30, 40 tisuća civila, prema prosudbi samih Rusa.
Bijedni ljudi koji nisu imali novca da kupe svoj odlazak, djeca,
bolesnici, invalidi, trudnice, starci...
- Ruska vlada tvrdi da je riječ o borbi protiv čečenskog terorizma.
= Ne. Riječ je o zločinima protiv čovječnosti, o tome da se uništi
bilo koji Čečenac, civil, borac ili terorist, bez razlike. Ruski su
generali odlučili da će u Groznom ubijati samo zato što je netko
stanovnik Groznog. Kada bi uime borbe protiv terorizma europske
vlade činile isto, kakvu bi to bunu izazvalo! Španjolska vlada u
Baskiji, Tony Blar protiv IRA-e u Belfastu... Svi bi se zgražali.
U Čečeniji je borba protiv terorizma samo izlika. Putinu se dopušta
ono što je za nas nedopustivo, da se prema Čečencima ponaša kao
prema drugorazrednim osobama: oni nisu ljudska bića, oni su to
zaslužili. To je uistinu sramotno i pobija same razloge koji su se
rabili protiv Miloševića i protiv Haidera u Austriji.
- Ne temelji li se šutnja Europe na povratku ravnoteže između Istoka
i Zapada gdje svatko čuva svoje područje utjecaja iz straha od
nuklearnog oružja onog drugog?
= Da, istina je, to je poticanje širenju nuklearnog oružja. To je
poziv svim tiranima na planetu da što prije uskladište oružje za
masovno uništavanje. Dobar dan, pustoši!
- Europa se dakle odveć plaši Vladimira Putina?
= Da, no ne može se sve tumačiti strahom i nuklearnim odvraćanjem.
Staljina se ipak uspjelo zaustaviti. Brežnjevu su nametnuti
Helsinški sporazumi. Ako smo odlučni i jasni, ako kažemo ono što
mislimo, Putina možemo zaustaviti.
No trebamo se odlučiti između Putina koji ima slobodne ruke i osjeća
da može zlostavljati Čečence i Putina koji se osjeća pomalo
sputanim. Ako želi zajmove, neka poštuje međunarodne ugovore,
ratno pravo i ljudska prava... U protivnom, neka ga se izbaci iz
međunarodnih ustanova i neka bude po strani.
- Mislite da se tako potvrđuje postojanje Europe?
= Europa je izgrađena za stotinu godina zahvaljujući trostrukom
odbijanju: Hitlerova fašizma, Staljinova totalitarizma i zapadnog
kolonijalizma. Dopustiti Putinu da nastavi, znači nijekati te
vrijednosti i sudjelovati u zločinima koje on čini. Najvažnije je
iskreno razgovarati i reći da je zločin ipak zločin. Treba
podupirati odvažne savjesti u Rusiji koje se zauzimaju za mir u
Čečeniji i za slobodu u Rusiji. Mislim na novinara Babickog, na
čelnika ruske udruge Memorial Čerkasova, na neke izaslanike koji su
se usudili usprotiviti ratu u Čečeniji.
- Vašoj se peticiji pridružilo više od dvjesta osoba iz desnice kao
i iz ljevice, što je dosta rijetko...
= Da: Jean d'Ormesson, Noam Chomsky, Cohn-Bendit, Guenter Grass,
Godard, John Le Carre, Jean-Francois Revel, Umberto Eco, Francois
Fejto, nobelovac Claude Simon, Papini prijatelji u Varšavi...
Zašto takva zauzetost? Zato što danas osjećaj užasa znatno nadilazi
granice intelektualnih krugova. U Francuskoj 60 posto ljudi smatra
da se ne čini dovoljno da bi se zaustavila ta patnja.
Najgore je što to mišljenje, na žalost, ne dijele naše vlade. Stoga
se ponovno nazire stvaran i pogibeljan jaz između javnog mišljenja,
umjetnika i intelektualaca, s jedne, i političara, s druge strane.
Uime realizma pregovara se s Putinom preko leđa Čečenaca. Krvlju se
potvrđuje partnerstvo, ponajprije gospodarsko, između Europe i
Rusije. To nije samo nerealno, nego potiče najgore nagone novoga
ruskog predsjednika."